Varför bor du i Sverige?

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Råkar du banka ihjäl nån på fyllan är du ju ute 2 år senare.

Brottsbalkens 3:e kapitel, §1:
"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Finns det förmildrande omständigheter kan du komma att dömas för dråp istället; lägst 6 år, högst 10 år i fängelse.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
"Alla ska ha det lika bra" blir "Alla har det nästan lika illa"

Snarare:
"- Alla ska ha det lika bra genom att vi skall förhindra att någon får det för bra!"



Rubba inte killens världsbild nu. Här på SH VET vi att mördare är ute efter 2 år. Trams som bevisning o.s.v är bara petitesser och inget som vi skall hänga upp oss på.
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Skulle sakna de fyra årstiderna om jag flyttade från Sverige. Men några år utomlands på olika platser skulle vara kul.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Brottsbalkens 3:e kapitel, §1:
"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Finns det förmildrande omständigheter kan du komma att dömas för dråp istället; lägst 6 år, högst 10 år i fängelse.

Nja, är du full så blir det förmildrande då du inte är vid dina sinnens fulla bruk... finns väl de som kört ihjäl folk på fyllan som bara fått 6mån i finkan.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej, kanske inte... men ibland är det inte kvantitet man skall kolla efter heller. De som vill försöka plugga kanske då hade fått bevisa det genom hårt arbete före högskolan... räcker inte det så skulle det finnas andra skolor än de bästa. Fast det är klart, då pratar man om ett elitistiskt samhälle och det är ju såååå fel i Sverige där alla är lika.

Det låter ju förjävla puckat att begränsa urvalet endast till de som har råd. Känns inte helt otroligt att man missar många potentiellt talangfulla människor på det sättet. Samhällsekonomiskt är det knappast heller någon poäng att låta folk knega i många år innan de har råd att plugga (om ens då) när de i stället skulle kunna ha utfört ett mycket mer kvalificerat arbete och på så sätt bidragit till ekonomin i högre grad.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
..finns väl de som kört ihjäl folk på fyllan som bara fått 6mån i finkan.

...Du får inte 6 månader för vare sig mord eller dråp. Däremot har vi ett problem i.o.m att det sällan blir annat än vållande till annans död om man kör ihjäl folk på fyllan. Dessutom utdelas det väl inte allt för sällan straffrabatter till unga och tidigare ostraffade rattfyllon vilket gör att påföljderna blir lindrigare.

http://www.rod.se/politikomraden/rattsvasende/Vallande-till-annans-dod-kan-straffas-hardare/
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nja, är du full så blir det förmildrande då du inte är vid dina sinnens fulla bruk... finns väl de som kört ihjäl folk på fyllan som bara fått 6mån i finkan.

Det är _inte_ en förmildrande omständighet att du var full när du slog ihjäl någon (vilket var exemplet).
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sen tycker jag inte att det är speciellt svårt att få kontakt med svenskar även om man är i en nykter miljö, bara skönt att man slipper den plastiga påtvingade trevligheten.

Håller med! Svenskar är inte alls så buttra och tillknäppta som en del brukar säga. Visst, vi är gå-påiga som italienare eller spanjorer men ofta ändå väldigt utåtriktade och öppna för nya intryck.

Det där med att skriva lappar och knyta handen i fickan är inget typiskt svenskt, det sker mer eller mindre i alla länder, menar jag.

Det sa jag väl aldrig?
Däremot skulle jag vilja se lite siffror på folk som påbörjat utbildning och hoppat av och påbörjat och hoppat av osv osv osv... jag känner några stycken, de väljer att göra så för "det är ju gratis så då kan man ju testa".

Jag är så förbannat trött på den här mentaliteten där allt skall serveras på silverbricka och ingen tar något ansvar.

De som studerar hårt, gör klart utbildningen på utsatt tid och kanske även forskar vidare är ju typiska praktexempel och de finns det gott om i hela världen, så vårt system är inte särskilt unikt med det.

Det är ju knappast så att det är gratis att plugga i Sverige heller. Personligen tycker jag att man får en räkning på 1000-1500 spänn i månaden under en stor del av sitt yrkesverksamma liv är en ganska stor motiverande faktor för att välja en utbildning som passar en. De som kan plugga enbart på studiebidraget bor antingen hemma eller har det så gott ekonomiskt ställt att de hade kunnat göra det ändå.

Och i USA får man ju för fan inte jobba.
Hur svårt är det egentligen att få arbetstillstånd i USA? Har själv funderat på att jobba där något år eller två i framtiden.

Plus att man vill ju för fan inte bli invandrare. :mad:
:hihi
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hur svårt är det egentligen att få arbetstillstånd i USA? Har själv funderat på att jobba där något år eller två i framtiden.


Giftemål, studier eller greencardlotteriet är i princip de enda sättet. Är du en av världens bästa kirurger skulle ev det räcka.. Greencard kan även köpas för nån mille. Svårt dvs
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det låter ju förjävla puckat att begränsa urvalet endast till de som har råd. Känns inte helt otroligt att man missar många potentiellt talangfulla människor på det sättet. Samhällsekonomiskt är det knappast heller någon poäng att låta folk knega i många år innan de har råd att plugga (om ens då) när de i stället skulle kunna ha utfört ett mycket mer kvalificerat arbete och på så sätt bidragit till ekonomin i högre grad.


Och än en gång, jag har inte pratat om att det skall kosta som i USA utan att det skall krävas någon sorts motprestation för att sålla ut slackers... men men, vi har redan gått igenom hela den biten.

Jag tycker även att Sverige är ganska patetiskt när det kommer till att stå och slå sig för bröstet med sina miljösatsningar som ibland ger mer miljöpåverkan än tidigare eller att staten straffar Svensson när de själva investerar i kolkraftverk i andra länder. Skenheligt så det förslår.

Sen är jag inte helt nöjd med statliga stöd till tramsgrejer... ta t.ex. Stenkakemuseumet... finns ett gäng till liknande grejer.
 

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Söder om Centrum
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Brottsbalkens 3:e kapitel, §1:
"Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."

Finns det förmildrande omständigheter kan du komma att dömas för dråp istället; lägst 6 år, högst 10 år i fängelse.

Eller så fegar åklagaren ur, som i just nu aktuellt brottsmål från södra Sverige. "Det var inte med avsikt att döda, så det rubriceras misshandel/grov misshandel". Det irriterar mig SVÅRT när människor sitter och försvarar det svenska rättssystemet när det upprepade gånger och hela tiden bevisas att DET INTE FUNGERAR. Det irriterar mig SVÅRT att hela tiden se samma förbannade försvarsadvokater till de äckliga, och mest medialt uppmärksammade förövarna. Inte för att jag tror på gud och helvetet, men om det finns en stilla liten chans att något hemskt kan hända en människa i efterlivet, så hoppas jag att både åklagarkåren, de små skenheliga försvarsadvokaterna, Salin, m.fl får det MYCKET svårt att värja sig från kronisk rektal smärta, i evighet, AMEN!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur svårt är det egentligen att få arbetstillstånd i USA? Har själv funderat på att jobba där något år eller två i framtiden.

Tror det är svårt som fan om du inte har någon som bjuder in dig, typ ett svenskt företag som hävdar att det jobb du skall göra måste göras av dig.

Att just du ville till världens bästa land och smaka på världens bästa arbetsmarknad hade jag inte trott men var dag lär man sig något nytt. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Samhällsekonomiskt är det knappast heller någon poäng att låta folk knega i många år innan de har råd att plugga (om ens då) när de i stället skulle kunna ha utfört ett mycket mer kvalificerat arbete och på så sätt bidragit till ekonomin i högre grad.

Samhällsekonomiskt är det också rätt dåligt att inte avgiftsbelägga skattefinansierade (eller andra) tjänster, då de i så fall överutnyttjas.
Det har jag lärt mig av min universitetsutbildning som jag betalat själv, (formellt via min arbetsgivare). Det är för övrigt en relevant jämförelse:
Min arbetsgivare erbjuder inte gratis utbildning och inte staten heller
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tror det är svårt som fan om du inte har någon som bjuder in dig, typ ett svenskt företag som hävdar att det jobb du skall göra måste göras av dig.

Att just du ville till världens bästa land och smaka på världens bästa arbetsmarknad hade jag inte trott men var dag lär man sig något nytt. :)

Amerikansk farbror med eget företag kanske funkar? :va

Om man nu hade velat..
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
...för att jag inte får ett green card. :mad:

Jobbarkompisen fyllde i ett formulär på nätet där första pris var ett greencard. Efter några dagar ringde en snubbe upp som sa att han iofs inte vunnit men kunde få köpa ett greencard vid sidan om för 30.000:- Efter lite dividerande sjönk priset till 10.000:-. Dagen efter i fikarummet lät det så här:

-Det var på riktigt alltså, inget lur alls!
Hade jag haft pengarna skulle jag lätt betalat!!


80-talister:rofl:rofl:rofl:rofl
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
...Och i USA får man ju för fan inte jobba...
Du brukar försöka vara (irriterande) vederhäftig men det där är fel!.
Går alldeles utmärkt att jobba i USA...om...man har kunskaper som är gångbara
och eftertraktade på den mycket öppna och rörliga arbetsmarknad som råder därborta.
Man kan fuska oxå och säga att man är kränkt och jobba som taxichaffis med det är fusk.

Plus att man vill ju för fan inte bli invandrare. :mad:
Kudos! Den där va riktigt, riktigt bra. Som sann stockkonservativ är det
ju en helt korrekt slutsats. Att "byta" land borde förbjudas. Alla stannar
där dom är och gör det bästa av det som står till buds.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top