Ring Knutstorp Pro Superbike!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Så här såg avsaknaden av intresse för motorcyklar ut från publiken på STCC i helgen. Påminner lite om SM/SO...eller?

Tänk om det är under STCC som vi lyckas med att vända intresset till det positiva för sporten. Under dessa event där vi når ut till människor med ett motorintresse, som kanske även får upp ögonen för roadracing.
 

Bifogat

  • Knutstorp2011-2.jpg
    Knutstorp2011-2.jpg
    231.4 KB · Visningar: 172

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hur många åskådare var det på Anderstorp när 38 förare var anmälda i SBK? Då inklusive Pro-förarna. Inte så många.

Tanken med Pro-race ihop med de ordinarie SM-klasserna var ju att dels utöka antalet deltävlingar och för att locka in fler förare att köra med de snabbaste.

Sedan ska man självklart försöka ta till sig av alla förslag och försöka förbättra serien. Därför började ju Stcc med att ge 10000kr rabatt på serieanmälningana för att få in långsiktiga förare som vill köra hela säsongen.

De konkreta förslagen tar jag med mig och presenterar för STCC.

Klagomål är information och underlag för utveckling.
Den som inte fattar det, och i stället tycker, sluta gnäll och var nöjd med det som finns, kan inte mycket om utveckling.

ProSuperbike med STCC är bra för några få, tror dom.
Det är lite som att kissa på sig. Varmt och skönt just nu, men negativt i det långa loppet.

Det dom inte inser är att så länge top 10 i Sverige kör på ett bilevent med en startgridd på 15 förare. Så kommer inte publiken dit för att se det. (Som många skriver här på sporthoj).

Och resten av RR - Sverige kör på event utan toppförarna. Och då kommer inte publiken dit heller, eftersom eliten inte kör där.

Och det här gör att varken ProSuperbike eller annan roadracing utvecklas till något bra.

Lösningen är fortfarande att 1 arrangör skapar 1 stor motorcykelserie där bara motorcyklar kör, som lockar publik och sponsorer som gillar motorcyklar. Med Tv, radio, internet mm.

Och det kommer ingen lyckas med så länge SM kör sina grejer, SO kör sitt och STCC kör Pro.

(Det är alltså inte själva STCC arrangemanget i sig det är fel på. Felet är uppdelningen på 3 olika serier.)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hur många åskådare var det på Anderstorp när 38 förare var anmälda i SBK? Då inklusive Pro-förarna. Inte så många.
Drygt 600 betalande.

Hur många löste inträde på Knutstorp enbart för hojarna?
Hur många kronor lägger STCC på reklam inför varje race?

Känns som att jämföra äpplen och päron...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Drygt 600 betalande.

Hur många löste inträde på Knutstorp enbart för hojarna?
Hur många kronor lägger STCC på reklam inför varje race?

Känns som att jämföra äpplen och päron...

Så du menar alltså att det är bra att Sveriges största mc-klass ska köra inför 600 åskådare? Dessa 600 är dessutom fördelade på två dagar.

Edit: det är ju just det, att jämföra äpplen och päron.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
RR i vilken form är väl bättre än alternativen? "One RR to rule them all" ser inte ut att kunna implemeteras.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det talas om att endast ett fåtal har fördel av att Pro Superbike går ihop med STCC. Mer eller mindre samtliga Pro förare har fördel. Och även om det nu skulle vara ett par förare som verkligen lyckats med sitt sponsorarbete, varför förstöra för de? Är det inte bättre att fler lär sig?

Det är skitbra med SO och SM med fredagsträningar samt billigare. Men de riktigt snabba förarna och de som kan promota sig själva bör ju ha en plattform för att kunna gå vidare med sitt tävlande.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Förmodligen har för många för svårt att acceptera att..

Oj vad jag skriver här under 2 dgr....
Men som skrivet x-gånger förr i historien att knappa på tangenterna på ett RR-forum har väldig låg resultatfaktor IRL. Och - vi kommer aldrig komma vidare så länge vi - iklädda RR-övertygelser - bröstar upp oss var och en för sina åsikter, sanningar, problem, lösningar, andras problem eller outnyttjade möjligheter .. om inte...

Vi först accepterar att det knappt är nån utanfö RR kretsarna som är villiga att följa race eller förare live på banorna.

Att sitta här och med övertygelse skriva att "bara eliten kör på rätt ställe - då kommer publiken" faan (vet att det är fult att svära) men det är ju som att få en muslim att bränna koranen & spotta på ... ja ni vet vem(?)

Visst,
Har själv en rätt god förmåga att ta till brösttoner men när inte ens vi/du inser att vi har ett GIGANT PROBLEM - då är vi riktigt illa ute! Och mina damer herrar och övriga läsare - det jag vill upplysa om är att den sport vi håller så varmt om - är det knappt någon som känner till att den utövas i landet och än mindre vet namnet på vem som är fjolårsvinnaren. Summan ger också att det idag är oerhört få som kör 25 mil/tr för att se någon som iförd hjälm kör 200 km/h utan att presentera sig någonstans.


Så, en hörnsten för att få en uppåtgående kurva hädar jag vara:
  • Insikt om bl. bristen på intresse samt pubilk
  • Acceptans om ovanstående
  • Föreslå mätbara och realistiska mål och åtgärder för att vända kurvan
  • Samarbeta KOLLEKTIV för att realisera dessa mål (det GÅR INTE ENSAM)

Frågan är kort: Vill vi/du förändra något, eller knappa lite till här....?

Men,
Eftersom jag överst skrev att det inte hjälper mycket att pingponga över forumet så vore jag mer än nöjd om du bara läser & tänker över ovanstående. Som check kan du ju alltid ringa en kompis du inte talat med på länge och fråga när han åker på RR nästa gång (stavas ironi tror jag?)


Keep em coming

/Eric

Hmmm, detta skulle passa på denna: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240931&page=3
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så du menar alltså att det är bra att Sveriges största mc-klass ska köra inför 600 åskådare? Dessa 600 är dessutom fördelade på två dagar.

Edit: det är ju just det, att jämföra äpplen och päron.
Jag tror att enda anledningen till att PSBK har mer publik på STCC-tävlingarna är att publiken är där för att se på bilarna och pga marknadsföringen av tävlingarna. PSBK i sig drar nog inte mycket mer folk än som kom till Anderstorp.

Med EN arrangör som har totalansvar för marknadsföring och som kan tjäna pengar tror jag att det skulle gå att skapa en svensk RR-serie som skulle gynna mångfalden och framtiden för svensk roadracing. Det skulle till en början kanske bli problem för toppförarna pga minskat mediaintresse men med tiden skulle det bli bättre för ALLA förare, och sporten.

De senaste åren är min uppfattning att PSBK fått mindre och mindre mediautrymme samt färre och färre startande men du kanske känner av ett uppsving som jag inte känner till?
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Med EN arrangör som har totalansvar för marknadsföring och som kan tjäna pengar tror jag att det skulle gå att skapa en svensk RR-serie....

Typ som IDM kanske?

(Var det inte BC som nämnde något i nån tråd (eller det var kanske
denna tom.) att där togs dom om hand som en kund)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med EN arrangör som har totalansvar för marknadsföring och som kan tjäna pengar tror jag att det skulle gå att skapa en svensk RR-serie som skulle gynna mångfalden och framtiden för svensk roadracing. Det skulle till en början kanske bli problem för toppförarna pga minskat mediaintresse men med tiden skulle det bli bättre för ALLA förare, och sporten.

Låt oss bolla lite med idén om hur det skulle kunna vara med en stor serie där samtliga klasser inom RR kör tillsammans.

Hur skulle upplägget se ut?
(Idag räcker ju inte tiden till för de klasser som finns)

Ska BOTT vara med?
(Ska samtliga klasser vara med under detta event?)

Vad händer om det mot förmodan inte skulle fungera?
(Idag klagas det ju på samtliga serier SM, SO samt på PRO. Så hur skulle det sluta om det endast fanns en serie, och denna inte fungerar?)

Vem skulle klara av att driva denna serie med allt vad den innebär?
(Att driva ett event likt STCC är inget som du och jag klarar av)

Vilka utövare skulle ha råd att betala serieanmälan samt startavgifter för detta event?
(Det är inte gratis att driva ett event i denna storlek, samt att det ska gå med vinst. Vad kommer slutkostnaden att bli för utövarna?)

Hur kommer framtiden att se ut med detta event?
(Kommer rookie att dö ut när kraven skärps, samt utgifterna höjs. Vem kommer att se sig ha råd att börja tävla när silvertejpen för 89.50:- är bannlyst.)

Hur kommer det att vara utan valmöjlighet?
(Idag kan man välja att köra i SM, SO eller BOTT alt PRO. Men med endast ett event kommer denna valmöjlighet att vara borta...och nu återstår endast "take it or leave it" inom RR.

Vad kommer att bli bättre för utövarna om RR blir ett event likt STCC?
* Publik
* Mediabevakning
* Ev lättare att få sponsring
* ?
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror nog faktiskt att PRO SBK (och därmed sporten som sådan) fortfarande mår bäst att av åka lite snålskjuts på STCC cirkusen.

Om vi ser till att vi år efter år levererar bra underhållning med PRO SBK på STCC helgerna. Med stora startfält, mycket action, bra racing, proffsig framtoning, och många profiler så tror jag att man till slut kan skapa ett intresse för klassen (och roadracingsporten som sådan) bland den breda massan. Och i en förlängning KANSKE kunna "bryta ut" PRO SBK från STCC, och låta klassen/sporten stå på egna ben. Men vi är så sjukt långt ifrån det i dagsläget.

Dessutom tycker jag att det är bra med den valmöjligheten som finns nu, och den bredd som finns just nu (särskilt för elitförare som vill åka 1000cc). Nu kan man välja på SBC, NSB, och PRO SBK/Privatcupen. Men även BoTT/ERF/ERF Sprint mm. Skulle vi bara ha PRO SBK som nästa steg att ta för en som kör Rookie1000 så tror jag att vi skulle se mycket färre uppklassningar eftersom steget kan bli rätt stort och tryggheten att stanna kvar i Rookie kanske blir för stor. Men färre uppklassningar skulle konkurrensen i Rookie1000 bli jättestor, och kör man 1.37-tider på Anderstorp t.ex i Rookie, så kanske det kan vara lite skrämmande för nån som vill ta steget att börja tävla för första gången.

Jag tror inte att kapaciteten/ekonomin finns hos föreningarna heller att arrangera flera tävlingar per år än vad man gör nu. Så jag tror inte att man skulle kunna kompensera den förlorade bredden med flera tävlingshelger för andra klasser när man ersätter SBC/NSB med PRO SBK. För ALLA kommer inte att få plats på en och samma tävlingshelg. Det är ju ganska trångt som det är nu redan med Anderstorp i färskt minne där det blev ett himla kaos med bara lite förseningar...

För att ett fristående arrangemang skulle kunna funka riktigt bra rent praktiskt så blir man nog tvungen att köra något i stil med WSBK där man egentligen har två huvudklasser (WSBK och WSS) och sen ett par supportklasser (Typ STK1000 och STK600, kanske nån Junior-klass). Och sen får alla andra supportklasser köra på "egna" helger (typ som Linköping SM/B-race). Ska man köra en fullsatsning på ett EGET arrangemang, utan bilar, och få det proffsigt och attraktivt så får det inte bli som på Anderstorp att huvudklassen får stryka på foten för att man ska hinna med 2st supportklasser innan bullertillståndet upphöl kl.18.00.

Dett kräver att man kan attrahera stort publik- och mediaintresse. Och DÄR är vi inte ännu, och kommer nog inte hamna på ett bra tag....

Så som jag ser det så behöver vi STCC ett bra tag till. Det gäller bara att man är smart och utnyttjar draghjälpen från STCC för att visa upp sporten från sin bästa sida, så att dom som sitter i publiken tänker: "Faaan vad coolt med roadracing. Vilka hjältar och vilka coola hojar. Vi måste åka och kolla på en roadracingtävling nån gång".
Då duger det inte med halvfulla startfält, ful-lackade hojar, skinnställ som är skrapade och inte matchar, fulmeck, osv. Man måste bjuda på en show! Det tycker jag faktiskt att man gör nu med PRO SBK, men det kan bli bättre.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag har självklart inte alla svar eftersom en sån här grej kräver lång planering, förarundersökningar, samtal med Svemo, klubbar osv.

Tyvärr så verkar det förekomma extremt mycket revirpinkande inom svensk RR så jag vet inte ens om det är möjligt att låta en arrangör sköta allt ihop med de lokala klubbarna.

Hur skulle upplägget se ut?
(Idag räcker ju inte tiden till för de klasser som finns)
Det beror på förarunderlaget och vad publiken vill se. De senaste åren upplever jag att man inte tagit någon hänsyn alls till vad de som ska betala vill se utan istället har man haft med de klasser som Svemo velat ha med.

Ett scenario vore att ha, tex Superbike, Superstock 600, Rookie 600, Rookie 1000 och en juniorklass. Finns det tid och plats kan man tex ta in BoTT också (om de vill vara med).

Den sista tvåtaktsklassen, 125 GP, kommer att självdö av samma anledning som 250 gjorde (ja, jag vet att den lever, men lite mer i skymundan).

Ska BOTT vara med?
(Ska samtliga klasser vara med under detta event?)
Det beror på vad BoTT vill själva. Känns som att de valt en egen väg ihop med en bilserie och det kanske är helt rätt för dem.

Vad händer om det mot förmodan inte skulle fungera?
(Idag klagas det ju på samtliga serier SM, SO samt på PRO. Så hur skulle det sluta om det endast fanns en serie, och denna inte fungerar?)
Jag upplever inga större klagomål på SO och min egen erfarenhet är att de har levererat de bästa racehelgerna för mig de senaste åren. Att tex SO skulle misslyckas bara för att fler elitförare är med har jag svårt att tro.

Vem skulle klara av att driva denna serie med allt vad den innebär?
(Att driva ett event likt STCC är inget som du och jag klarar av)
Det kommer inte att vara lika stort som STCC till en början (troligtvis aldrig) men arrangören ovan kör ju STCC race på sin bana så de borde ha erfarenhet.

Vilka utövare skulle ha råd att betala serieanmälan samt startavgifter för detta event?
(Det är inte gratis att driva ett event i denna storlek, samt att det ska gå med vinst. Vad kommer slutkostnaden att bli för utövarna?)
Det måste man självklart sätta sig och räkna på men jag har svårt att tro att det skulle bli så mycket dyrare än vad det är idag eftersom det inte kommer att vara lika stort till en början.

Hur kommer framtiden att se ut med detta event?
(Kommer rookie att dö ut när kraven skärps, samt utgifterna höjs. Vem kommer att se sig ha råd att börja tävla när silvertejpen för 89.50:- är bannlyst.)
Se ovan. Rookie kommer inte att dö ut då det är en supportklass till Superbike och Superstock 600 där kraven på perfektion i depån kommer att vara lägre.

Hur kommer det att vara utan valmöjlighet?
(Idag kan man välja att köra i SM, SO eller BOTT alt PRO. Men med endast ett event kommer denna valmöjlighet att vara borta...och nu återstår endast "take it or leave it" inom RR.
Det är en klar nackdel med att bara ha en "serie" men i dagsläget är sporten i min mening alldeles för liten för den uppdelning vi har idag. Pro kör med STCC, BoTT med någon bilserie, SM/SO för sig osv.

Ska man köra en fullsatsning på ett EGET arrangemang, utan bilar, och få det proffsigt och attraktivt så får det inte bli som på Anderstorp att huvudklassen får stryka på foten för att man ska hinna med 2st supportklasser innan bullertillståndet upphöl kl.18.00.
Självklart ska huvudklassen, i det här fallet Superbike, köra sitt race men det borde ligga sist.

När det gäller Anderstorp fanns det folk i depån, som var involverade i Superbike-klassen, som är av en annan åsikt än att klassen fick "stryka på foten". Man kan ju alltid stampa på sin egen tå om man inte vill köra.

Ser fortfarande fram emot den rapport som skulle komma upp på Highsider angående det som hände och ARCs egen "utredning".
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Just nu, om valet är att välja ett event att åka på så skulle jag åka på ett STCC-event. Även fast det bara är 1 klass. Där är och SKA eliten vara. Det är av godo för sporten. Med gott antal förare och täta race kommer det bringa medias intresse med tiden. Men det går inte över ett race att vinna alla hjärtan. Det kräver säsonger (!) av bra racing.
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
En annan grej som man även skulle kunna ha vid MC eventen är kanske att bjuda in återförsäljare så dom kan sätta upp sina tält å kränga prylar till bra pris, typ liknande bike dagarna eller nåt.


Skulle nog locka en annan publik med, det e bara ideer iof, sen behövs ju en eldsjäl som vill ordna å dona med allt med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror nog faktiskt att PRO SBK (och därmed sporten som sådan) fortfarande mår bäst att av åka lite snålskjuts på STCC cirkusen.

Om vi ser till att vi år efter år levererar bra underhållning med PRO SBK på STCC helgerna. Med stora startfält, mycket action, bra racing, proffsig framtoning, och många profiler så tror jag att man till slut kan skapa ett intresse för klassen (och roadracingsporten som sådan) bland den breda massan. Och i en förlängning KANSKE kunna "bryta ut" PRO SBK från STCC, och låta klassen/sporten stå på egna ben. Men vi är så sjukt långt ifrån det i dagsläget.
Jag håller med, redan idag är RR en sport för redan invigda och ganska svårtillgänglig för utomstående. Skulle man då välja att lyfta in PSBK i den vanliga SM-helgen så skulle ju ännu färre utanför våra egna led se dom och, i förlängningen, oss. Lite som en buffé, man upptäcker nya saker när man fritt kan prova, annars blir det bara entrecote med bea och pommes.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Om vi ser till att vi år efter år levererar bra underhållning med PRO SBK på STCC helgerna. Med stora startfält, mycket action, bra racing, proffsig framtoning, och många profiler så tror jag att man till slut kan skapa ett intresse för klassen (och roadracingsporten som sådan) bland den breda massan.
Med gott antal förare och täta race kommer det bringa medias intresse med tiden. Men det går inte över ett race att vinna alla hjärtan. Det kräver säsonger (!) av bra racing.
Håller med er båda två, MEN...

I dagsläget har inte Pro Superbike något stort startfält, stora profiler som syns i media osv. Då blir ju frågan vad man gör åt den nedåtgående trenden? Sticker huvudet i sanden och hoppas att det ska lösa sig om några år?

Kollade lite snabbt på www.stcc.se och enligt deras tabeller så körde 30 st 2008, 35 st 2009, 2010 har de gömt någonstans, och 2011 är det 20 st hittills (trots att det skulle satsas mer än någonsin).
 

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
Tråkig läsning!!!!!

Jag har nu tagit mig lite tid och läst igenom en hel del trådar om dom olika klasserna vi har i Sverige och vilka förutsättningar vi har för att utöva den sporten vi alla älskar, roadracing.

Att pro superbike är den så kallade kungaklassen är inget konstigt då den har precis som många beskriver det en väldigt bra plattform att stå på i samband med STCC och deras media, sponsorer, publik etc.

Att pro superbike förarna samtidigt har en mer eller mindre alldeles egen hemsida highsider.se som bevakar dom och ger ut nyheter på löpande band är självklart också en väldigt positiv bit i det syftet om att synas i media. Som förare eller team så måste man mer eller mindre köra just pro superbike för att få plats och måste dessutom vara med i toppen.

Ställ er frågan istället varför det inte lyckas?
För ingen kan väl på fullaste allvar påstå att det lyckas speciellt bra? Man läser om att man ska göra på rätt sätt med det som STCC erbjuder så kan man mer eller mindre få sin säsong betald via sponsorer och partners. Och ja svaret är helt klart att det kan man säkert den dagen det finns ett intresse för roadracing på just STCC helgerna. Jag tycker att många förare har helt rätt som säger att på STCC helgerna ska det vara dom bästa förarna, dom snabbaste hojarna, dom starkaste profilerna os.v. Problemet tror jag är att vi själva alla tycker att det borde vara just så. Dock tror jag att en större del av publiken skiter i just det och hellre ser 30 hojar som kör varvtider i närheten av varandra. Eftersom vi själva som förare är så blinda av prestation och varvtider så är det absolut inte säkert att det är just det som våran svenska publik vill se.

I en företagsvärld..
Gör man en förändring när det inte blir som man tänkt eller planerat. Hade jag personligen suttit i den positionen att jag kunde styra så hade jag tagit något av följande beslut.
Alternativ 1: Fri Prosuperbike start för dom 12 snabbaste i superbike SO för att se om publiken uppfattade det som mer racing action?
Alternativ 2: Bjudit in en klass till eller skiftat en helg, te.x BOTT för att se om det var det publiken”kunden” gillade?

Att vi själva skulle sitta klistrade framför MOTOGP för att se underhållande racing där stoner har en lucka på 8 sek till Lorenzo som i sin tur har en lucka till pedrosa på 10sek och han i sin tur en lucka till Spies och Simoncelli på 11 sek är en bluff…. Enda anledningen att vi fortsätter kolla är för att vi just älskar sporten och kan leva med dom utrdagna racen, vi vet vad det handlar om och vi vet varför. Men om jag sitter med min mekaniker eller någon kompis och kollar så får jag svarat att det var roligare att se när rookie 1000 körde SO på falkenberg. Och där har vi nog tyvär ett av svaren, just att publiken vill ha mer förare, mer action….. och ett bredare fokus på hela fältet.

Det som motsäger det jag skriver är väl att man med mina tankar slår bort just effekten av att ha en riktigt bra språngbräda ut i världen för just dom snabbaste förarna…. Men det kanske är så att svenska publiken inte är mogen för det.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ok - jag har fått svaret (igen...)

Frågan var kort: Vill vi/du förändra något, eller knappa lite till här....?

Svar: Låt oss knappa lite till på tangenterna....


Största utmaningen är ju INTE klass serie el tävlingsform - det är avsaknaden av publikintresse vi lider utav!!! Den sport vi diskuterar här har ju knappt existensberättigande sett till publiken vi lockar i landet.

I repris...:

Så, en hörnsten för att få en uppåtgående kurva hädar jag vara:
Insikt om bl. bristen på intresse samt pubilk
Acceptans om ovanstående
Föreslå mätbara och realistiska mål och åtgärder för att vända kurvan
Samarbeta KOLLEKTIV för att realisera dessa mål (det GÅR INTE ENSAM)

Men om vi knappar lite till på kammarn och väntar så kanske nån (SVEMO/STCC/SBF/RF/SOK) löser det åt oss.....

wake up!

/E
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Frågan var kort: Vill vi/du förändra något, eller knappa lite till här....?

Svar: Låt oss knappa lite till på tangenterna....


Största utmaningen är ju INTE klass serie el tävlingsform - det är avsaknaden av publikintresse vi lider utav!!! Den sport vi diskuterar här har ju knappt existensberättigande sett till publiken vi lockar i landet.

I repris...:

Så, en hörnsten för att få en uppåtgående kurva hädar jag vara:
Insikt om bl. bristen på intresse samt pubilk
Acceptans om ovanstående
Föreslå mätbara och realistiska mål och åtgärder för att vända kurvan
Samarbeta KOLLEKTIV för att realisera dessa mål (det GÅR INTE ENSAM)

Men om vi knappar lite till på kammarn och väntar så kanske nån (SVEMO/STCC/SBF/RF/SOK) löser det åt oss.....

wake up!

/E

Visst är det korrekt som du skriver Eric, man måste göra det tillsammans. Vill man nu uppnå en förändring (större startfält, proffsigare framtoning, mera mediabevakning, o.s.v.) så måste alla hjälpas åt...

MEN! Någon måste ju ta tag i det. Någon måste hålla i alla trådar, fixa möten där man diskuterar ett gemensamt upplägg och ett gemensamt mål. Sammanställa alla idéer som förare och team har, föra samtal med STCC/SVEMO/Arrangörer, sköta kontakter med media. Frågan är vem? Detta kan inte varje förare enskilt sitta och jobba med... Och frågan är då vem, eller vilka, ska driva en sån här fråga?
Förarförening? PRO SBK Ambassadör? SVEMO? PR Konsult? Vad tycker du?

Varför inte börja med något så enkelt som en enkät/förfrågan till alla potentiella PRO SBK-/Privatcupsförare där man ställer frågan rakt ut. Vad skulle få dig att anmäla dig till en PRO SBK tävling, och vad skulle få dig att köra en hel säsong?
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top