Ring Knutstorp Pro Superbike!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag tror nog att en lägre startavgift och försök att minska omkostnaderna runt att köra i Pro, skulle öka på startfältet markant och det i sig ger STCC värdet tillbaka de förlorat på minskade anmälningsavgifter.

Jag vill fortsätta se Superbike i något slag inom STCC. Det är faktiskt Sveriges bästa motorevent där man får se bil, MC och säkert nått mer. Inget, vare sig SO eller annat kan erbjuda liknande kvalite, faktiskt. Om än att det gör sina blunders, men vilka SM/SO-arrangörer har inte misslyckats oxå...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
åhh..
Jag kör i IDM serien i år med hjälp från mina svenska sponsorer som hjälper mig i första hand för att jag kör inhopp i PRO Superbike.. hade inte fått ett öre till detta om jag kört i SO el liknande serie.

PRO Superbike är sveriges bästa alternativ vidareutvecklas som förare.. tror få säger emot detta.. (vidareutvecklas betyder åka fortare)

Att hacka ner på Sveriges bästa serie efter i mina ögon något tråkiga race på knutan och den tråkiga insidenten är lite fel och oförtjänt..
På Anderstorp var det 5 pers som kunde vinna racet.. GRYMT! och jag tror vi kommer få se mer av detta!!
...

/Freddy Papunen


Jag försöker verkligen inte hacka ner på PRO SBK/STCC. Jag tycker, som dom flesta andra tror jag, att PRO SBK just nu är "the shit" inom svensk RR. Och utan PRO SBK och den draghjälp man fått genom att köra tillsammans med STCC, så hade nog antalet svenskar internationellt (både i VM och IDM) varit mycket färre, om ens några.

STCC hjälper ju till att dra publik, media, och sponsorer till PRO SBK som inte hade funnits där annars. Samarbetet med STCC är nödvändigt för PRO SBK anser jag.

Det enda jag menar med mitt inlägg är att vill man verkligen öka på startfältet (som i ärlighetens namn är lite väl tunnt) så finns det ett jävligt enkelt sätt att göra det på...
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Precis som med ljudnivån... 4 kg är en enorm vikt i sammanhanget, det lär varit nåt fel på någon av vågarna eller vägning efter fel regler.

Vi vägde 169.5 i IDM i helgen.
Och där är dom tillmötesgående för vägning och ljudmätning.

Tack Steny för ditt ödmjuka svar.:tummenupp.

Sitt inte i norrland å bli bitter..Damma av honda å kör.:yoparty

Krya på er grabbar Gul, Hampus,Adde...Goooo Rock
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Läs Erik Hulth:s inlägg JOBBA Hårdare det går.

Hmmm... Ja, jag har hört det där förut. Och också hört hur det bara är fel på förarna som inte kan utnyttja den ENORMA potential som finns i STCC/PRO SBK.

Jag kan bara svara för mig personligen, och jag jobbar STENHÅRT med mitt sponsorarbete. Jag gör foldrar, informationsblad, nyhetsbrev, åker på möten, gör utskick, driver hemsidan, är med på lokala mässor och utställningar, ringer runt till massor av företag både på orten där jag bor och i området runt omkring, och försöker representera mina sponsorer på ett proffsigt sätt trots att jag inte tillhör dom snabbaste förarna. Alla sponsorer jag har är mycket nöjda med mitt arbete, och många har varit med i 5-6år.

Jag har skickat ut en enkät till alla mina sponsorer som jag har nu (iofs bara 33st företag, men jag är ingen Freddy eller Filip heller å andra sidan). Och på frågan om man kunde tänka sig att lägga mera pengar om jag körde en hel säsong i PRO SBK/STCC så svarade ETT företag ja. Dom kunde tänka sig att lägga 5-10.000:- mera för en hel säsong i PRO SBK.

Det finns ett litet "glapp" här när man pratar företag som är villiga att sponsra en roadracingförare.

Dels så finns det dom lokala företagen, och lite mindre företagen i närområdet. Dom är gärna med och sponsrar, men kan oftast inte lägga så stora summor. Dom är jättenöjda så länge man är med i lokaltidningen och på lite mässor och utställningar i närområdet. För dom spelar det egentligen ingen roll om man kör SM, SO, eller PRO SBK så länge det står en racerapport i tidningen efter racen med lite bilder och nåt längre reportage då och då.

Sen finns det dom större, nationella företagen, som har möjlighet att lägga lite större summor pengar och som gärna vill vara med och synas i den största serien. Dom ser STCC/PRO SBK som en helt OK plattform att marknadsföra sig, och kan tänka sig att lägga lite större summor pengar för en säsong. Det är den här typen av företag som man måste få in som sponsorer för att kunna finansiera en säsong i PRO SBK. Dessa företag vill ju såklart få "valuta för pengarna" och så länge man bara filmar och pratar om topp-3 i TV-sändningarna (vilket såklart är helt rätt!), så är det DÄR man vill synas. Dessa företag har inget som helst intresse att sponsra en förare som ligger på 13:e plats.

Därför finns det där ett "glapp" mellan dom lokala/mindre sponsorerna som i stort sett skiter i vilken serie man kör, och dom stora som vill dra nytta av "marknadsvärdet" i PRO SBK. Och det är därför jag menar att om man vill öka på startfälten i PRO SBK (om man nu vill det från STCC's sida) så måste man hjälpa alla "dussinförare" som ligger och fightas nedanför topp-10/topp-15 att få in foten. Detta kan man ju göra med privatcupen som är en bra tanke i grunden. Men så länge det kostar lika mycket att köra i privatcupen, och man kör efter samma reglemente så ser jag liksom inte meningen med den...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Väl summerat Macke :tummenupp

Om jag hade varit ansvarig för marknadsföring på ett större, nationellt, företag hade jag mycket hellre lagt 100.000:- på en bil i STCC än på en hoj i Pro Superbike eftersom de får så mycket mer exponering. Nu råkar jag vara ansvarig för marknadsföringen på ett mindre företag och skulle jag sponsra någon i Pro Superbike så skulle det vara för att vara snäll, inte för att jag tror att det skulle ge någon exponering att tala om.

Jag vet att Mossberg och många andra tycker att de som inte kör i Pro Superbike ska ta ett steg tillbaka och titta på men det här handlar i mina ögon inte bara om en enstaka klass utan en hel sport. Ett fåtal förare och "teamägare" har sålt in Pro Superbike ihop med STCC som den bästa lösningen för sporten fast med handen på hjärtat tänker de nog mest på sig själva och sina egna möjligheter och struntar i vad som händer med SM/SO-helgerna.

Precis som Macke tycker jag att man ska se till att fylla upp startfältet i först hand och det är ju enkelt gjort om man bara vill. Alternativ två, om den nedåtgående trenden fortsätter är att fundera på att sluta köra en MC-klass ihop med STCC. Sporten tjänar ju inte så mycket på startfält som får folk att tro att det finns 15 aktiva i Sverige.

Nåja, jag får väl luta mig tillbaka, sköta min egen racing och hoppas att det löser sig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dels så finns det dom lokala företagen, och lite mindre företagen i närområdet. Dom är gärna med och sponsrar, men kan oftast inte lägga så stora summor. Dom är jättenöjda så länge man är med i lokaltidningen och på lite mässor och utställningar i närområdet. För dom spelar det egentligen ingen roll om man kör SM, SO, eller PRO SBK så länge det står en racerapport i tidningen efter racen med lite bilder och nåt längre reportage då och då.
När man kollar på dig och ditt sponsorarbete måste jag säga att jag blir lite avundsjuk :Bugar Ikano och CRAMO är ju inte direkt småföretag från bygden ;)

Men du gör ju helt rätt, syns man inte finns man inte! Men det kräver ju, som sagt, massor med jobb, kontakter och nog en skopa marknadsföringskunskap. Jag kan bara titta på min bransch, antingen är man en duktig tekniker och totalt kass säljare, eller tvärs om, om man ska vara lite krass. Jag jobbar tack och lov på en firma med bra säljare, så jag kan sitta i mitt hörn och knacka kod. Men hur många RR-förare är bra marknadsförare, eller har personer i sin närhet med den kunskapen och viljan/tiden att göra det arbetet mer eller mindre ideellt?

Jag inbillar mig att det är enklare i mindre städer dessutom, där syns och hörs man mycket mer med en racerapport i tidningen och företagen försvinner inte i reklambruset. Jag är väldigt skeptisk till att DN, SvD eller Metro skulle ta in racerapporter från dom lokala förmågorna i Stockholm :rolleyes: Utom när det händer olyckor då så klart, då ska gamarna dit :mad:
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Nej, det är inte som du skriver - sorry!

Hmmm... Ja, jag har hört det där förut. Och också hört hur det bara är fel på förarna som inte kan utnyttja den ENORMA potential som finns i STCC/PRO SBK. - Du väljer självstorleken på potential - jag skriver den är de bästa som finns idag för en RR pilot.

Jag kan bara svara för mig personligen, och jag jobbar STENHÅRT med mitt sponsorarbete. - Vet att du gör detta riktigt bra!

Jag har skickat ut en enkät till alla mina sponsorer som jag har nu (iofs bara 33st företag, men jag är ingen Freddy eller Filip heller å andra sidan). Och på frågan om man kunde tänka sig att lägga mera pengar om jag körde en hel säsong i PRO SBK/STCC så svarade ETT företag ja. Dom kunde tänka sig att lägga 5-10.000:- mera för en hel säsong i PRO SBK. - Bra tänkt men oklokt införsäljning.

Sen finns det dom större, nationella företagen, som har möjlighet att lägga lite större summor pengar och som gärna vill vara med och synas i den största serien. Dom ser STCC/PRO SBK som en helt OK plattform att marknadsföra sig, och kan tänka sig att lägga lite större summor pengar för en säsong. Det är den här typen av företag som man måste få in som sponsorer för att kunna finansiera en säsong i PRO SBK. Dessa företag vill ju såklart få "valuta för pengarna" och så länge man bara filmar och pratar om topp-3 i TV-sändningarna (vilket såklart är helt rätt!), så är det DÄR man vill synas. Dessa företag har inget som helst intresse att sponsra en förare som ligger på 13:e plats.
-Här tänker du dessvärre åt fel håll!

Därför finns det där ett "glapp" mellan dom lokala/mindre sponsorerna som i stort sett skiter i vilken serie man kör, och dom stora som vill dra nytta av "marknadsvärdet" i PRO SBK. Och det är därför jag menar att om man vill öka på startfälten i PRO SBK (om man nu vill det från STCC's sida) så måste man hjälpa alla "dussinförare" som ligger och fightas nedanför topp-10/topp-15 att få in foten. Detta kan man ju göra med privatcupen som är en bra tanke i grunden. Men så länge det kostar lika mycket att köra i privatcupen, och man kör efter samma reglemente så ser jag liksom inte meningen med den...
-Förstår inte hur du räknar


Gjorde lite komments i blått ovan i Mackes inlägg,
Vet inte hur du räknar, men använd gärna en med batteri eftsom jag tror solcellen tagit slut i din - dvs jämför kostnaderna mellan t ex. SO & Pro med ärlig faktabaserad utgångspunkt...

Nästa steg,
Kika gärna på mitt inlägg här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240931&page=2

Tyvärr så pekar allt på det du + övriga hävdar ang "bara det är lägre startavgifter så kommer förare till Pro SBK" är radikalt fel antagelse. Det stämmer helt enkelt inte! Man är för långsam, osäker och betydligt bättre på att finna ursäkter än att visa framfötterna. Och - dessvärre för dig som ev. tvivlare så anser jag mig veta svaret här. DVS jag föder inga egna önsketeorier om antalet förare kontra startavgift.

Försöket i fjol med PSE (Pro Experience) då vi erbjöd gratis start, 3 uppsättningar däck, fri bensin för de utvalda förarna: Resultat = 5 av 7 ville inte! Försöket med halva startavgiften i fjol = 1-2 nappade, försöket med Pro Supercard 2008 som gav 3 starter för priset gav 1 - 2 förare som anslöt.

Så tyck gärna vad ni vill med det ÄR inte lägre startavgifter som är hindret för att få fler förare i Pro SBK - det sitter mellan öronen!

Samtidigt MÅSTE du/vi acceptera att Pro SBK inte är ett måste att köra! Andra serier passar vissa förare betydligt bättre - men som aktiv är det ju olyckligt att uppfinna och leta argument varför just du inte kan köra Pro SBK och inte tvärt om.

Ja, jag - vet att jag är mkt provokativ här men följ gärna Mossbergs inrådan i denna tråd den är välformulerad, lättförståelig och sann.



/Eric
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så tyck gärna vad ni vill med det ÄR inte lägre startavgifter som är hindret för att få fler förare i Pro SBK - det sitter mellan öronen!
Jag håller inte med. Visst, mycket sitter i huvudet, vill man inte så går det inte. Men alla är inte duktiga på att dra in spons, eller har ett arv att leva på. Det är inte bara att bestämma sig för att dra in massor med spons, och så har man plötsligt fickorna fulla med pengar.

Dessutom kan man ju inte bara köpa sig en fullkitad PSBK hoj som gröngöling och vara med i toppen och slåss, med rika sponsorer i ryggen. Man måste ju börja i en instegsklass, träna, tävla och bygga erfarenheter, och det är väldigt få som får sponsorer utan att ha kört en meter racing. Om 100 pers börjar med rookie, så kanske 10 går till SST-klasserna och 1 av dom går till PSBK. Dvs måste det vara billigt att börja tävla, man måste skapa en bredd och få upp folks intresse. Alla tycker inte att nudlar och utspätt vatten är helt ok för att ha råd med racingen, och alla kan inte få fleråriga sponsorkontrakt med internationella företag för att köra lite rookieracing.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gjorde lite komments i blått ovan i Mackes inlägg,
Vet inte hur du räknar, men använd gärna en med batteri eftsom jag tror solcellen tagit slut i din - dvs jämför kostnaderna mellan t ex. SO & Pro med ärlig faktabaserad utgångspunkt...

Du kan få en kopia på mitt excel ark som jag gjorde när jag satte mig innan säsongen och gjorde en budget för en hel säsong i Privatcupen, en hel säsong i SM, och en hel säsong i SO, och sedan räknade ihop allt och jämförde.

I min budget/kalkyl har jag räknat med ALLT (som jag kan komma på i alla fall), och där finns serieanmälan (som är dyrare i Privatcupen), anmälningavgifter (som är dyrare i privatcupen), däck (som blir dyrare i Privatcupen eftersom jag inte kan använda min spons från Bridgestone). bränsle (ganska mycket dyrare att köra aspen en hel säsong jämför med pumpsoppa), alla entrébiljetter som jag måste köpa till sponsorer/team osv (där det i STCC kostar 250:-/biljett jämfört med 75:- i t.ex SO), transporter till och från tävlingar, osv.

Resultatet blev att en säsong i Privatcupen blev 68.766:- dyrare än en säsong i SM. Och då har jag nyladdat batteri i min laptop... ;)


Nästa steg,
Kika gärna på mitt inlägg här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240931&page=2

Försöket i fjol med PSE (Pro Experience) då vi erbjöd gratis start, 3 uppsättningar däck, fri bensin för de utvalda förarna: Resultat = 5 av 7 ville inte! Försöket med halva startavgiften i fjol = 1-2 nappade, försöket med Pro Supercard 2008 som gav 3 starter för priset gav 1 - 2 förare som anslöt.

Så tyck gärna vad ni vill med det ÄR inte lägre startavgifter som är hindret för att få fler förare i Pro SBK - det sitter mellan öronen!
/Eric

Så arbetet med att få in nya förare genom att göra det billigare och sänka avgifterna genererade alltså 6st nya förare till PRO SBK?

(Skulle vara intressant att veta vilka 7 förare som blev erbjudna gratis avgift, däck, och bränsle... Jag kan nog räkna upp fler än två som skulle tackat JA.)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Egentligen är det lite kul att så många klagar på STCC och deras arrangemang för att det är för dyrt och för dåligt och jag vet inte vad. Hallå, de säljer en produkt som ett antal RR-förare i Sverige bestämt att "Detta är bra för mig", och därför köpt. Och så sitter en hel massa folk som INTE kör och klagar!
Det är ungefär som att klaga på Lindeberg och Odd Molly (eller vad fan de heter) att deras 2400 kronorsjeans är för dyra. Eller att klaga på att Ferraris är för dyra. "Hade de varit billigare hade fler köpt!" Ingen icke Ferrari-ägare gnäller på att de är för dyra. Så varför gnäller icke-Pro Superbikeförare på Pro Superbike? Fattar inte!

I min värld så är det bara de som betalat något för STCC:s arrangemang (publik eller förare) som är berättigade till att klaga. Annars, välj något annat!:)

Återigen, jag klagar INTE på PRO SBK eller STCC. Jag tycker att det är ett bra arrangemang, och ett väldigt förmånligt upplägg för PRO SBK att få åka snålskjuts på hela STCC cirkusen.

Det enda jag skrivit i denna tråden är mina tankar om varför det ibland blir lite tunna startfält i PRO SBK, och vad som ligger till grund när JAG ska försöka ta ett beslut om vilken serie eller klass jag ska köra. Och hur man (enligt min ytterst subjektiva åsikt) kan göra för att göra klassen större/bredare och få in flera förare i denna cirkus, för att göra sporten och klassen ännu mera attraktiv för media/publik och i förlängningen sponsorerna.

Jag klagar absolut INTE på STCC/PRO Superbike, utan skulle väldigt gärna ha råd och förutsättningar att köra där själv... :tummenupp

Jag har ingen åsikt heller om hur många Ferraribilar eller JLinderberg jeans det säljs i Sverige... ;)

Over and out... :tummenupp
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Väl summerat Macke :tummenupp

Om jag hade varit ansvarig för marknadsföring på ett större, nationellt, företag hade jag mycket hellre lagt 100.000:- på en bil i STCC än på en hoj i Pro Superbike eftersom de får så mycket mer exponering. Nu råkar jag vara ansvarig för marknadsföringen på ett mindre företag och skulle jag sponsra någon i Pro Superbike så skulle det vara för att vara snäll, inte för att jag tror att det skulle ge någon exponering att tala om.

Jag vet att Mossberg och många andra tycker att de som inte kör i Pro Superbike ska ta ett steg tillbaka och titta på men det här handlar i mina ögon inte bara om en enstaka klass utan en hel sport. Ett fåtal förare och "teamägare" har sålt in Pro Superbike ihop med STCC som den bästa lösningen för sporten fast med handen på hjärtat tänker de nog mest på sig själva och sina egna möjligheter och struntar i vad som händer med SM/SO-helgerna.

Precis som Macke tycker jag att man ska se till att fylla upp startfältet i först hand och det är ju enkelt gjort om man bara vill. Alternativ två, om den nedåtgående trenden fortsätter är att fundera på att sluta köra en MC-klass ihop med STCC. Sporten tjänar ju inte så mycket på startfält som får folk att tro att det finns 15 aktiva i Sverige.

Nåja, jag får väl luta mig tillbaka, sköta min egen racing och hoppas att det löser sig.

För 100 000:- får du inte ens ett omnämnande hos ett stcc team medans du i PRO SBK kan vara nästan huvudsponsor. Har eget exempel om ett bolag som betalade 300kkr för dekal på framskärm CA 20 cm lång och 5 cm hög. samt lite teamkläder, dom var inbjudna till teamets årsfest biljetter till racen fick dom betala extra för. Eftersom du vill komma med arrgument om att det inte kan stämma så har jag både mitt eget kontrakt samt kopia på bilkontraktet. Undertecknad fick drygt 10% för motsvarande.

Vi vägde 169.5 i IDM i helgen.
Och där är dom tillmötesgående för vägning och ljudmätning.

Tack Steny för ditt ödmjuka svar.:tummenupp.

Sitt inte i norrland å bli bitter..Damma av honda å kör.:yoparty

Krya på er grabbar Gul, Hampus,Adde...Goooo Rock


Den är så jäva dammig inte tvättad ordentligt efter Mantorp i höstas :)

Vi vägde 169.5 i IDM i helgen.
Och där är dom tillmötesgående för vägning och ljudmätning.

Tack Steny för ditt ödmjuka svar.:tummenupp.

Sitt inte i norrland å bli bitter..Damma av honda å kör.:yoparty

Krya på er grabbar Gul, Hampus,Adde...Goooo Rock


Den är så jävla dammig inte tvättad ordentligt efter Mantorp i höstas :)
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Macke ibland är du ruskigt klok!
Om jag skulle bli erbjuden billigare/gratis startavg och däcks spons etc som du Eric säger att flera blev, hade jag lätt kört Pro Sbk.
Vi är alltså åtm 2 som hade kört Pro Sbk om det varit billigare...
Finns garanterat flera!

Du kan få en kopia på mitt excel ark som jag gjorde när jag satte mig innan säsongen och gjorde en budget för en hel säsong i Privatcupen, en hel säsong i SM, och en hel säsong i SO, och sedan räknade ihop allt och jämförde.

I min budget/kalkyl har jag räknat med ALLT (som jag kan komma på i alla fall), och där finns serieanmälan (som är dyrare i Privatcupen), anmälningavgifter (som är dyrare i privatcupen), däck (som blir dyrare i Privatcupen eftersom jag inte kan använda min spons från Bridgestone). bränsle (ganska mycket dyrare att köra aspen en hel säsong jämför med pumpsoppa), alla entrébiljetter som jag måste köpa till sponsorer/team osv (där det i STCC kostar 250:-/biljett jämfört med 75:- i t.ex SO), transporter till och från tävlingar, osv.

Resultatet blev att en säsong i Privatcupen blev 68.766:- dyrare än en säsong i SM. Och då har jag nyladdat batteri i min laptop... ;)




Så arbetet med att få in nya förare genom att göra det billigare och sänka avgifterna genererade alltså 6st nya förare till PRO SBK?

(Skulle vara intressant att veta vilka 7 förare som blev erbjudna gratis avgift, däck, och bränsle... Jag kan nog räkna upp fler än två som skulle tackat JA.)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
För 100 000:- får du inte ens ett omnämnande hos ett stcc team medans du i PRO SBK kan vara nästan huvudsponsor. Har eget exempel om ett bolag som betalade 300kkr för dekal på framskärm CA 20 cm lång och 5 cm hög. samt lite teamkläder, dom var inbjudna till teamets årsfest biljetter till racen fick dom betala extra för. Eftersom du vill komma med arrgument om att det inte kan stämma så har jag både mitt eget kontrakt samt kopia på bilkontraktet. Undertecknad fick drygt 10% för motsvarande.
Tyvärr så missade du poängen. Summan var tagen ur luften eftersom den var helt irrelevant för resonemanget.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Återigen, jag klagar INTE på PRO SBK eller STCC. Jag tycker att det är ett bra arrangemang, och ett väldigt förmånligt upplägg för PRO SBK att få åka snålskjuts på hela STCC cirkusen.

Det enda jag skrivit i denna tråden är mina tankar om varför det ibland blir lite tunna startfält i PRO SBK, och vad som ligger till grund när JAG ska försöka ta ett beslut om vilken serie eller klass jag ska köra. Och hur man (enligt min ytterst subjektiva åsikt) kan göra för att göra klassen större/bredare och få in flera förare i denna cirkus, för att göra sporten och klassen ännu mera attraktiv för media/publik och i förlängningen sponsorerna.

Jag klagar absolut INTE på STCC/PRO Superbike, utan skulle väldigt gärna ha råd och förutsättningar att köra där själv... :tummenupp

Jag har ingen åsikt heller om hur många Ferraribilar eller JLinderberg jeans det säljs i Sverige... ;)

Over and out... :tummenupp

Macke, du både är ok och säger ok saker! Det var jag som var lite hängig häromkvällen!:krama
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Klagomål är information och underlag för utveckling.
Den som inte fattar det, och i stället tycker, sluta gnäll och var nöjd med det som finns, kan inte mycket om utveckling.

ProSuperbike med STCC är bra för några få, tror dom.
Det är lite som att kissa på sig. Varmt och skönt just nu, men negativt i det långa loppet.

Det dom inte inser är att så länge top 10 i Sverige kör på ett bilevent med en startgridd på 15 förare. Så kommer inte publiken dit för att se det. (Som många skriver här på sporthoj).

Och resten av RR - Sverige kör på event utan toppförarna. Och då kommer inte publiken dit heller, eftersom eliten inte kör där.

Och det här gör att varken ProSuperbike eller annan roadracing utvecklas till något bra.

Lösningen är fortfarande att 1 arrangör skapar 1 stor motorcykelserie där bara motorcyklar kör, som lockar publik och sponsorer som gillar motorcyklar. Med Tv, radio, internet mm.

Och det kommer ingen lyckas med så länge SM kör sina grejer, SO kör sitt och STCC kör Pro.

(Det är alltså inte själva STCC arrangemanget i sig det är fel på. Felet är uppdelningen på 3 olika serier.)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Klagomål är information och underlag för utveckling. Den som inte fattar det, och i stället tycker, sluta gnäll och var nöjd med det som finns, kan inte mycket om utveckling.

Det är en ENORM skillnad på att lämna ett "klagomål" på en tjänst eller produkt till säljaren, än att sitta och beklaga sig rakt ut över tex internet där "klagomålet" inte kommer till nytta! Där föds negativism...och det hjälper sällan till med utveckling då säljaren inte får "klagomålet"/informationen till sig!

Det är väldigt lätt att lämna "klagomål", men enormt svårt att lämna det till rätt person...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det är en ENORM skillnad på att lämna ett "klagomål" på en tjänst eller produkt till säljaren, än att sitta och beklaga sig rakt ut över tex internet där "klagomålet" inte kommer till nytta! Där föds negativism...och det hjälper sällan till med utveckling då säljaren inte får "klagomålet"/informationen till sig!

Det är väldigt lätt att lämna "klagomål", men enormt svårt att lämna det till rätt person...

Stämmer delvis.

Problemet är att det inte finns "någon" att klaga till.
Det är systemet och kulturen med roadracing som det är fel på.

Vems fel är det att man kör i 3 olika serier?
Vems fel är det att folk kör med silvertejpade kåpor?
Vems fel är det att det inte finns mat att köpa på banorna?
Vems fel är det att depåtälten är anonyma?
Vems fel är det att det inte görs marknadsföring?
Vems fel är det att man inte kör publik ip för Race-monitor?
Vems fel är det att det inte finns läktare på banorna?
Vems fel är det att företagen inte vill sponsra Roadracing?

Och vilken av dessa saker kan man som publik eller förare påverka?

Det man kan göra är att lyfta frågorna så publikt som möjligt, och göra sin röst hörd. Och då är faktiskt Sveriges absolut största forum för motorcyklar och roadracing en extremt bra plats.

Är man banägare eller arrangör av roadracing och inte läser på sveriges största forum för roadracing. Så är man nog fan helt skruvad.

Tänk om det fanns ett (1) stort forum där alla diskuterade kläder, vad som var bra eller dåligt, snyggt eller fult, billigt eller dyrt.
Om du då jobbade som marknadsansvarig, kundansvarig mm på ett klädföretag och inte aktivt försökte hitta information på bla. det forumet, som kunde leda till förbättringar på företaget. Tror du då att du skulle få ha jobbet kvar länge?.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
:tummenupp:tummenupp
Riktigt bra skrivet!!!

Klagomål är information och underlag för utveckling.
Den som inte fattar det, och i stället tycker, sluta gnäll och var nöjd med det som finns, kan inte mycket om utveckling.

ProSuperbike med STCC är bra för några få, tror dom.
Det är lite som att kissa på sig. Varmt och skönt just nu, men negativt i det långa loppet.

Det dom inte inser är att så länge top 10 i Sverige kör på ett bilevent med en startgridd på 15 förare. Så kommer inte publiken dit för att se det. (Som många skriver här på sporthoj).

Och resten av RR - Sverige kör på event utan toppförarna. Och då kommer inte publiken dit heller, eftersom eliten inte kör där.

Och det här gör att varken ProSuperbike eller annan roadracing utvecklas till något bra.

Lösningen är fortfarande att 1 arrangör skapar 1 stor motorcykelserie där bara motorcyklar kör, som lockar publik och sponsorer som gillar motorcyklar. Med Tv, radio, internet mm.

Och det kommer ingen lyckas med så länge SM kör sina grejer, SO kör sitt och STCC kör Pro.

(Det är alltså inte själva STCC arrangemanget i sig det är fel på. Felet är uppdelningen på 3 olika serier.)

Stämmer delvis.

Problemet är att det inte finns "någon" att klaga till.
Det är systemet och kulturen med roadracing som det är fel på.

Vems fel är det att man kör i 3 olika serier?
Vems fel är det att folk kör med silvertejpade kåpor?
Vems fel är det att det inte finns mat att köpa på banorna?
Vems fel är det att depåtälten är anonyma?
Vems fel är det att det inte görs marknadsföring?
Vems fel är det att man inte kör publik ip för Race-monitor?
Vems fel är det att det inte finns läktare på banorna?
Vems fel är det att företagen inte vill sponsra Roadracing?

Och vilken av dessa saker kan man som publik eller förare påverka?

Det man kan göra är att lyfta frågorna så publikt som möjligt, och göra sin röst hörd. Och då är faktiskt Sveriges absolut största forum för motorcyklar och roadracing en extremt bra plats.

Är man banägare eller arrangör av roadracing och inte läser på sveriges största forum för roadracing. Så är man nog fan helt skruvad.

Tänk om det fanns ett (1) stort forum där alla diskuterade kläder, vad som var bra eller dåligt, snyggt eller fult, billigt eller dyrt.
Om du då jobbade som marknadsansvarig, kundansvarig mm på ett klädföretag och inte aktivt försökte hitta information på bla. det forumet, som kunde leda till förbättringar på företaget. Tror du då att du skulle få ha jobbet kvar länge?.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Stämmer delvis.

Problemet är att det inte finns "någon" att klaga till.
Det är systemet och kulturen med roadracing som det är fel på.

Jag tycker att det oftast är ganska klart vem/vad det klagas på i de olika trådarna i denna forumsdel, men klagas det endast på detta forum eller får berörda även ett mail med kritiken så det iallafall finns en möjlighet att förändra samt utföra förbättringar?

Och nej, det är inget system eller kultur det är fel på. Det är attityden på utövarna som hellre ser det negativa och mer än gärna sprider det vidare på tex publika forum. Det är oftast lättare att prata bakom ryggen på någon än att sätta sig ner och försöka komma på en bättre lösning, bli delaktig och försöka få sporten som helhet att bli bättre än att endast tänka på sig själv som individ.

Vems fel är det att man kör i 3 olika serier?
Är det ett fel att det finns en bredd i sporten med olika serier?
Eller är det att de körs på olika tillfällen?
Hur ligger det till med BOTT som även kör tillsammans med "Bilevent"?

Vems fel är det att folk kör med silvertejpade kåpor?
Är det ett fel? Eller ska det endast vara en sport som den med god ekonomi kan utöva?

Vems fel är det att det inte finns mat att köpa på banorna?
När och på vilken bana har det inte funnits någon form av mat att köpa?

Vems fel är det att depåtälten är anonyma?
Är det ett fel? Det kanske finna utövare som kanske vill vara anonyma och endast kör för nöjet.

Vems fel är det att det inte görs marknadsföring?
Utövare samt arrangörer bla

Vems fel är det att man inte kör publik ip för Race-monitor?
Har tjänsten efterfrågats hos arrangör?

Vems fel är det att det inte finns läktare på banorna?
Efterfrågas läktare? Jag vet inte detta...

Vems fel är det att företagen inte vill sponsra Roadracing?
Vem säger att företag inte vill sponsra?


Och vilken av dessa saker kan man som publik eller förare påverka?
Alla frågor kan både besökare/utövare/arrangörer/sponsorer/intressenter påverka, men det gör man inte på något annat sätt än att ta kontakt med ansvarig och framför sina tankar och funderingar!

Om man tar de svar du vill ha på dina frågor så har vi STCC...

Ställ dig frågan nu varför du började samtliga frågor negativt med att påstå att det är fel i samt runt sporten.

Det man kan göra är att lyfta frågorna så publikt som möjligt, och göra sin röst hörd. Och då är faktiskt Sveriges absolut största forum för motorcyklar och roadracing en extremt bra plats.

Är man banägare eller arrangör av roadracing och inte läser på sveriges största forum för roadracing. Så är man nog fan helt skruvad.

Sporthoj är fortfarande fel ställe att kritisera, precis som det är fel att gå till Konsum med kvittot för att få rättelse för mjölken man köpte på ICA som var dålig...

*En säljare av en tjänst eller produkt ska inte behöva leta sig fram till kritik, den ska komma till säljaren i första hand.

*En säljare av en tjänst eller produkt ska inte behöva besvara kritik på ett öppet forum.

*En säljare av en tjänst eller produkt ska inte behöva ta kritik för att denne inte besvarar kritiken på ett öppet forum som inte har med säljares affärsverksamhet att göra.

*En kund som förväntar sig ovanstående är nog fan helt skruvad!

Tänk om det fanns ett (1) stort forum där alla diskuterade kläder, vad som var bra eller dåligt, snyggt eller fult, billigt eller dyrt.
Om du då jobbade som marknadsansvarig, kundansvarig mm på ett klädföretag och inte aktivt försökte hitta information på bla. det forumet, som kunde leda till förbättringar på företaget. Tror du då att du skulle få ha jobbet kvar länge?.

Ta en titt på forumsdelen [Racingforumet]
Hur många olika individer skriver i forumsdelen, som skriver något som är av relevans för denna "marknadsansvariga".
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top