Ring Knutstorp Pro Superbike!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Instämmer till fullo.

Var inte han med och kommenterade STCC förr ihop med Johan Thoren när det hette Race?
Kände igen rösten.

Jo! Jag tror han är med på STCC helgerna nu för tiden också. Eller var i alla fall det för inte så länge sedan. Då sprang han runt i depån och på banan och intervjuade folk för dom sändningarna som gick ut i högtalarna på banan...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag missade helt Robert Gull efter att ha sett Hampus snurra. Hampus har otrolig tur, och Robban får ta en ordentlig smäll där jag tror att utan ryggskydd, så skulle det kunnat bli mångt mycket värre än det här. Hoppas alla kryar på sig och blir återställda helt och hållet.
 

blade00

Superstock #9
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Knivsta
Hoj
KTM 300 EXC -12, Kymco Agility -07, Italjet 50cc, Kawasaki 80cc -00
Jo! Jag tror han är med på STCC helgerna nu för tiden också. Eller var i alla fall det för inte så länge sedan. Då sprang han runt i depån och på banan och intervjuade folk för dom sändningarna som gick ut i högtalarna på banan...

Tror han kallas "LG" eller nått sånt

Krya på er grabbar som var med i kraschen, såg läskigt ut
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När media bara täcker olyckorna anser jag att det blir som med kamphundarna. Bara negativt och det kan aldrig vara bra publicitet.

Tror jag...

De nämnde olyckan på Sportspegeln igår, på ett som jag tyckte bra och proffsigt sätt, och jag har svårt att se något negativt i det även om det är synd att det ska krävas en rejäl krasch för att roadracing ska få vara med i SVT.

För övrigt såg jag bilracen från Knutstorp igår kväll, snacka om sömnpiller. STCC borde vara supportklassen, inte Pro SBK.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om RR & STCC

Att så många verka ha sån otur när de tänker känns faktiskt orättvist.

Saxade lite komments som styrker min uppfattning om otursteorin i den här i tråden, kika på dessa t ex:

-”Stcc är det som håller svensk roadracing bakåt.”

-”Så länge Pro körs med STCC så kommer Pro Superbike vara den fula ankungen. Och blir ingen svan innan man är huvudnummer på ett mc-event.”

-”Varför ska något företag sponsra pausunderhållningen på ett STCC event?”

-”Och Tv´n är ju betald av sponsorer och förare, så den kan man ha på vilket event som helst.”

-”nej. Skrota ProSuperbike, SO och befintliga SM och gör 1 stor bra svensk motorcykelserie.”

-”Exakt,,,, När Pro Super Bike kör går bilpubliken och äter och skiter och kommer tillbaka till CamaroCup för en V8 det är grejer det. (ironi)”

-”SS600 räddade STCC”


Är alltid glad över engagemang men flera av författarna behöver kosta på sig att uppleva verkligheten som den är och helst inte sitta på kammaren och uppfinna egna sanningar som passar humöret eller sin situation för stunden.

Plattform,
Tack vare satsningen med mediebevakat motorevent (STCC) så finns det möjlighet att skapa sig en RR/motorkarriär utan att sätta sig i finanslån under halva sin livstid. Man kan/ska tycka och ha synpunkter men till sist måste även du som anser att ”allt var bättre förr” inse att motorsport är publiksport och där publik & media finns ges också möjligheterna till bättre stöd till din satsning.

Man kan enkelt välja att räkna publiken på en SM/SO helg och vilka möjligheter som finns att en klass skall komma ut som svan och vara huvudnummer (och för vem/vilka…?)

"Och TVn är ju betald av sponsorer & förare" så vem som helst kan ju göra allt bättre än vad STCC gör – ja eller hur. Speciellt då sponsorer som lägger +3 millar på ett engagemang utan publik vimlar det ju av här i Norden...

Sportsligt,
Hur många förare lotsades ut till internationell racing före STCC perioden… och hur många förare finns där idag som byggt fart & erfarenhet bland annat från Pro SBK.

Fråga/undran,
Varför kan vi inte bara enas om att RR idag är ej fjuttsport i Sverige (med 70 elitlicenser?) och skall man någonsin kunna hävda sig internationellt så måste man som förare ha en plattform som till stor del består av finansering för att kunna utvecklas. I dagsläget är STCC det bästa som finns för att åstadkomma detta, även om det på vissa håll kan bli ännu bättre. Men till den dagen en RR tävling lockar lika mycket intresse och media som nu STCC gör låt oss då diskutera upplägget, men inte tidigare – ok?!


Och ang Knutstorp,
Mycket olyckligt att flera förare fick allvarliga skador efter kraschen i går. Hoppas vi får se dem på banorna snart igen.


/Eric Hulth


Här har vi delat åsikt tidigare du och jag.

Efter 2 år i ProSuperbike och med fasit på handen har jag bytt åsikt helt. Hos STCC klarar inte ProSuperbike att ens ha tillräckligt många startande förare så att dom ska få SM poäng.

I år har dom gjort sin bästa satsning någonsin. Och det kom 15 personer till start. wow
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ja men Anders,
Du är ju oftast en vaken kille och orsaken till antalet startande på Knutstorp bör du ju känna till när IDM går samtidigt, och andra inte kunde komma loss. Att det sen för många andra aktiva tycks gå alldeles för fort i klassen gör också sitt till att våga utmana el ej.

Men det är ju knappast just Pro SBK i sig som är anledningen till att det i år ”bara” är 25-talet förare(?) serieanmälda. Många aktiva förare kör av andra orsaker och i andra serier än att bygga sig en långsiktig RR karriär, eller få sponsorhjälp på vägen - och det är väl helt ok med det?

Som skrivet tidigare:
”Varför kan vi inte bara enas om att RR idag är ej fjuttsport i Sverige (med 70 elitlicenser?) och skall man någonsin kunna hävda sig internationellt så måste man som förare ha en plattform som till stor del består av finansering för att kunna utvecklas. I dagsläget är STCC det bästa som finns för att åstadkomma detta, även om det på vissa håll kan bli ännu bättre. Men till den dagen en RR tävling lockar lika mycket intresse och media som nu STCC gör låt oss då diskutera upplägget, men inte tidigare – ok?!”


Och om det nu är så himla dåligt att köra m STCC;
Hur många mer kronor skulle din största partner lgh-byte gett för att synas om du inte vart i Pro SBK?

Note vill ogärna dra mer i trådämnet då det känns rätt uttjatat nu. Alla har en egen åsikt som är rätt för denne, även om det i sig inte innebär att den alltid stämmer med resten av verkligheten.

/E
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ja men Anders,
Du är ju oftast en vaken kille och orsaken till antalet startande på Knutstorp bör du ju känna till när IDM går samtidigt, och andra inte kunde komma loss. Att det sen för många andra aktiva tycks gå alldeles för fort i klassen gör också sitt till att våga utmana el ej.

Men det är ju knappast just Pro SBK i sig som är anledningen till att det i år ”bara” är 25-talet förare(?) serieanmälda. Många aktiva förare kör av andra orsaker och i andra serier än att bygga sig en långsiktig RR karriär, eller få sponsorhjälp på vägen - och det är väl helt ok med det?

Som skrivet tidigare:
”Varför kan vi inte bara enas om att RR idag är ej fjuttsport i Sverige (med 70 elitlicenser?) och skall man någonsin kunna hävda sig internationellt så måste man som förare ha en plattform som till stor del består av finansering för att kunna utvecklas. I dagsläget är STCC det bästa som finns för att åstadkomma detta, även om det på vissa håll kan bli ännu bättre. Men till den dagen en RR tävling lockar lika mycket intresse och media som nu STCC gör låt oss då diskutera upplägget, men inte tidigare – ok?!”


Och om det nu är så himla dåligt att köra m STCC;
Hur många mer kronor skulle din största partner lgh-byte gett för att synas om du inte vart i Pro SBK?

Note vill ogärna dra mer i trådämnet då det känns rätt uttjatat nu. Alla har en egen åsikt som är rätt för denne, även om det i sig inte innebär att den alltid stämmer med resten av verkligheten.

/E

Jag förstår vad du menar. Och jag säger inte emot till 100%.
STCC är det största eventet som finns i dagsläget.

Men som det ser ut nu, så visare det sig att det inte räcker. Det tar lixom stopp. Det blir inte tillräckligt med förare, och tävlingarna tenderar att inte fungera så bra. Dessutom verkar inte företag vilja sponsra motorcyklar inför en bilpublik. Så därför stannar ProSuperbike i utveckling och tom går bakåt.

Ska det bli bättre och större så måste man tänka om och göra annat.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag förstår vad du menar. Och jag säger inte emot till 100%.
STCC är det största eventet som finns i dagsläget.

Men som det ser ut nu, så visare det sig att det inte räcker. Det tar lixom stopp. Det blir inte tillräckligt med förare, och tävlingarna tenderar att inte fungera så bra. Dessutom verkar inte företag vilja sponsra motorcyklar inför en bilpublik. Så därför stannar ProSuperbike i utveckling och tom går bakåt.

Ska det bli bättre och större så måste man tänka om och göra annat.

Jag vet inte hur långt vi ska dra resonemanget i denna tråd men....

Just nu var det 15 till start på Knudan, trots en storsatsning under vintern. Och minst två av dom kommer väl vara borta en lite längre tid pga. den otäcka kraschen där. Vilket innebär 13st till start nästa gång det krockar med IDM.

Det finns ju fortfarande ett jättelätt sätt för STCC att locka flera förare till PRO SBK. Och det verkar man ju envist blunda för...
För mig så skiljer det ca. 10-15.000:- på att delta på en SM-helg och en STCC-helg (dyrare startavgift, dyrare enhetsdäck, dyrare entrebiljetter till team och sponsorer, dyrare enhetsbränsle, mm är extra kostnader man drabbas av). Och så länge mina sponsorer inte vill betala mera för att jag ska vara med på en STCC-helg så är valet ganska enkelt för mig....

Det verkar ju som att man jobbar stenhårt för att öka på startfältet, och gör nästan vad som helst, utom att göra det allra enklaste... Men det kanske bara är jag som inte har råd... Jag vet inte vad andra som väljer SM eller SO framför PRO SBK har för skäl...
 

Nicklas

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Bimota 500 V-Due
Många som gissar här. Vågen kröntes i veckan innan racet, och det var fritt fram att väga när man ville från torsdag kväll och framåt. Cajbacks hoj vägde 166,5, dvs 1,5 kilo under gränsen, inte 4 kg.


Först enligt disknings- protokollet stod det 166kg, när jag sen påtvingade ytterliggare en kontroll vägde den 166.5. På Lausitzring samt nu på Oschersleben vägde den in på 169.5kg. Exakt likadan +-däckslitage. Vi skulle uppenbarligen ha kontrollmätt innan eftersom man på Anderstorp använder en bilvåg. Skiter i vilket nu i efterhand men där har ni fakta. @steny du vänder kappan efter vinden som vanligt ser jag, ut i skogen och skjut på nåt istället.


@Gull, Hampus och Sveistrup kämpa på och krya på er!
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Tycker att det är ganska självklart att Stcc cirkusen är det bästa arrangemanget vi har här i Sverige.
På tok för dyrt bara, och varför är det så?

Är det bättre att ha svindyra avg med 15 st åkare, som jag ser det måste det vara bättre med 31st åkare till halva den pengen?
PÅ ALLA SÄTT Å VIS! Eller?
Eller har man fått för sig att om man tar mycket pengar start o anmavg så drar det bara till sig eliten? Eller?

Och sedan Wildcardavg 6400:- vill inte ha in några wildcard här inte!

Och sedan då TV, det måste väl finnas för att kunna säga till sponsorer att det visas där? För hur (många handen på hjärtat) tittar på sändningen!
Hur mycket utav startavg går till detta?
Produktionen är för övrigt helt ok :)

Bara lite frågor jag undrar över :)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så länge jag varit medlem på SH har STCC och hojklassen diskuterats och varje gång landar det i samma resonemang: Förarna ska gilla läget och inse sitt eget bästa!

Ovanstående beror enbart på att det i princip inte finns någon konkurrens inom området att arrangera RR-tävlingar. Att många väljer SO framför Pro Superbike borde tala sitt tydliga språk men det är inget som STCC/Pro Superbike vill kännas vid, det är fel på förarna, inte produkten som STCC/Pro Superbike säljer. Att det bara står 15 man på griden är självklart förarnas fel...

Trodde aldrig jag skulle skriva det men det bästa för svensk RR vore nog att "ta hem" Superbike och köra klassen på SM/SO-helger. De som har större mål kan ju göra som tex Freddy och Cajback, köra IDM så mycket de kan och komma hem för att "gästspela" när tillfälle ges :)
 

Freddy

har bra balans...
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
BMW
åhh..
men snälla..
sitter i skrivandes stund på väg hem från Tyskland hoppas vara hemma ikväll efter ett av de närmsta racen på Oschersleben.
Mina vänner som kör Pro Superbike har nog varit på jobbet idag.. solat igår och varit på fest i lördagskväll.
Jag har senaste månaden varit hemma 2 dar.. jag klagar inte utan är grymt nöjd att jag får göra detta :)

men...

De som försöker få det att låta som att det är så himla lätt att hoppa in och köra IDM har ingen koll..
Kostnaden är högre än att köra PRO! antalet dagar tredubblas jämfört med PRO =kostnader
men sen är självklart serien bättre på ALLT!

Jag kör i IDM serien i år med hjälp från mina svenska sponsorer som hjälper mig i första hand för att jag kör inhopp i PRO Superbike.. hade inte fått ett öre till detta om jag kört i SO el liknande serie.

PRO Superbike är sveriges bästa alternativ vidareutvecklas som förare.. tror få säger emot detta.. (vidareutvecklas betyder åka fortare)

Att hacka ner på Sveriges bästa serie efter i mina ögon något tråkiga race på knutan och den tråkiga insidenten är lite fel och oförtjänt..
På Anderstorp var det 5 pers som kunde vinna racet.. GRYMT! och jag tror vi kommer få se mer av detta!!

...............................
Jag vill dessutom säga att jag är ganska nöjd med helgen då jag i första racet låg 8a i kamp om 6e platsen..

Bauer satte nytt banrekord 1.26,44 trots att dom hade satt upp "flaps" i chikan så man inte kan gena längre. Jag körde 1.27,28 innan min fotpinne tog i och jag vurpade.. :)

/Freddy Papunen
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Måste jag bara lägga in den här kommentaren från en bekant angående TV-sändningarna från STCC:

Hubbe Berg är ju om möjligt ännu sämre. Han är som den där släktingen man har som alltid blir lite för full o säger dumma saker helt okontrollerat o tror att han är rolig o snygg. PINSAMT!

:rofl
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Först enligt disknings- protokollet stod det 166kg, när jag sen påtvingade ytterliggare en kontroll vägde den 166.5. På Lausitzring samt nu på Oschersleben vägde den in på 169.5kg. Exakt likadan +-däckslitage. Vi skulle uppenbarligen ha kontrollmätt innan eftersom man på Anderstorp använder en bilvåg. Skiter i vilket nu i efterhand men där har ni fakta. @steny du vänder kappan efter vinden som vanligt ser jag, ut i skogen och skjut på nåt istället.

@Gull, Hampus och Sveistrup kämpa på och krya på er!


Nä jag vänder ingen kappa Nicklas, bra kört i helgen. Men det vet väl du att det är på vårat eget ansvar att ha koll på vikter etc inför varje helg så har det väl varit i alla serier du kört eller? Tråkigt att du tappade poäng eftersom jag tror enbart du kan hota FB.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
För mig så skiljer det ca. 10-15.000:- på att delta på en SM-helg och en STCC-helg (dyrare startavgift, dyrare enhetsdäck, dyrare entrebiljetter till team och sponsorer, dyrare enhetsbränsle, mm är extra kostnader man drabbas av). Och så länge mina sponsorer inte vill betala mera för att jag ska vara med på en STCC-helg så är valet ganska enkelt för mig....

Det verkar ju som att man jobbar stenhårt för att öka på startfältet, och gör nästan vad som helst, utom att göra det allra enklaste... Men det kanske bara är jag som inte har råd... Jag vet inte vad andra som väljer SM eller SO framför PRO SBK har för skäl...

Jag håller med om det där,Billigare att köra sm/so_Och det är det som styr när man få betala nästan allt med egna pengar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Egentligen är det lite kul att så många klagar på STCC och deras arrangemang för att det är för dyrt och för dåligt och jag vet inte vad. Hallå, de säljer en produkt som ett antal RR-förare i Sverige bestämt att "Detta är bra för mig", och därför köpt. Och så sitter en hel massa folk som INTE kör och klagar!
Det är ungefär som att klaga på Lindeberg och Odd Molly (eller vad fan de heter) att deras 2400 kronorsjeans är för dyra. Eller att klaga på att Ferraris är för dyra. "Hade de varit billigare hade fler köpt!" Ingen icke Ferrari-ägare gnäller på att de är för dyra. Så varför gnäller icke-Pro Superbikeförare på Pro Superbike? Fattar inte!

I min värld så är det bara de som betalat något för STCC:s arrangemang (publik eller förare) som är berättigade till att klaga. Annars, välj något annat!:)
 

Johan!

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Höglandet
Hoj
Nada
Det går att läsa om Robert Gull och Andreas Sveistrup på higsider.se, men hur gick det för Hampus Johansson?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top