Ring Knutstorp Pro Superbike!

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Nu är jag ingen som tävlar, men...

Mycket skit kastas på SVEMO och har så gjort i flera år.
Känns som att det är där problemet ligger !

En del säger att det inte hjälper att klaga eller att ge idéer

Innan jag fick återfall till Hoj-världen så har jag suttit med båda fötterna i bil träsket och bankörning mm

Lite samma pajkastning / missnöje finns mot SBF (Svenska BilsportFörbundet) alla kastar bajs när dem är missnöjda, ingen lyssnar, alla är sura, men alla ställer upp nästa tävling iallafall....

En man tog steget, startade SMA (Svenska MotorAliansen) en arrangör parallellt med SBF !
Ett helsikels liv blev det, uteslutningar från SBF förkom osv

Men idag har en hel serie (SLC) övergått till SMA, bankörningar och andra tävlingar arrangeras av SMA.
Självklart finns det brister även inom denna nya arrangör, utförande av licenser t.ex. (sist jag kollade så vara det bara att pynta så kommer den i brevlådan)

Hade man som intresserande för sporten gått ihop i en förening, skrivit stadgar och bestämmelser och blivit godkända av internationella förbundet & startat en egen serie så kanske man på sikt hade konkurrerat ut SVEMO ???
Om man på ett seriöst sett går ihop och skriver till internationella förbundet och frågar om det är möjligt, på grund av att man inte är nöjd med nuvarande utsedda ansvariga förbund sköter sig så....
Självklart är det ju mer, försäkringar osv som ingår i licensen, men sådant har löst sig för SMA så varför inte för en annan utövare ?


Kanske tål att tänka på

Problemet i det är att många hackar på SVEMO. Men ingen vill göra något ideelt själv.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Problemet i det är att många hackar på SVEMO. Men ingen vill göra något ideelt själv.


Mycket sanning i det, men ingen som tvingat dem heller!
All heder på ett sätt att de jobbar "ideellt" till stor del, dock har de ersättning men inget de blir rika på.

Men åtar man sig ett uppdrag får man se till att sköta det, eller har jag fel?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Mycket sanning i det, men ingen som tvingat dem heller!
All heder på ett sätt att de jobbar "ideellt" till stor del, dock har de ersättning men inget de blir rika på.

Men åtar man sig ett uppdrag får man se till att sköta det, eller har jag fel?

Självklart ska man sköta det man åtagit sig. Frågan är bara om alla "förståsigpåare" som gnäller hade gjort det bättre?
Många vill ha allt serverat men är inte beredda att gör ett skit själva.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför fungerar det inte som andra motorsporter då man betalar en klubb i sin närhet en summa per år för att vara medlem och en symbolisk summa för fri träning regelbundet???

Fungerar verkligen andra motorsporter på asfalt så? Jämför kostnaderna för att driva en asfaltsbana mot en grusbana i t.ex. motocross så ser du snart varför det kostar som det gör. En symbolisk summa betalar inte omläggning av asfalten när det behövs medan det på crossbanan faktiskt gör det, fyllnadsmaterial får man av varje medlem som bygger ny pool och att räfsa till banan gör man på den obligatoriska fixardagen.

Därför fungerar det inte likadant som crossåkarna är vana vid.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13

Kanon :tummenupp

En sådan bild på Sporthoj som blinkar på förstasidan, och lokalblaskan och till utvalda medlemmar inom 20 mil!
Dock funderar man ju på hur stor den bör vara för exponering ute i samhället! A3?

Lämpliga ställen att sätta den på macken, affären, mcbutikerna mm!

Nu återstår det en hoppborg till barnen, korvmojj mm
Humlan o skalman!!!
En höghoppande cross åkare till pausunderhållning, eller kanske nåt annat!
Men då krävs det också att det står på Affischen!

Lite ideer bara:)

PS läs Highsider, Varför Kubberöd inte kör Pro Superbike!!!
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003

Fasen, du var ju säker på detta!!! :tummenupp
Snyggt!!!

Bra förslag Peter!

Kanon :tummenupp

En sådan bild på Sporthoj som blinkar på förstasidan, och lokalblaskan och till utvalda medlemmar inom 20 mil!
Dock funderar man ju på hur stor den bör vara för exponering ute i samhället! A3?

Lämpliga ställen att sätta den på macken, affären, mcbutikerna mm!

Nu återstår det en hoppborg till barnen, korvmojj mm
Humlan o skalman!!!
En höghoppande cross åkare till pausunderhållning, eller kanske nåt annat!
Men då krävs det också att det står på Affischen!

Lite ideer bara:)

PS läs Highsider, Varför Kubberöd inte kör Pro Superbike!!!
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Snyggt! :tummenupp Det enda jag saknar är tider och/eller en url med mer info.

Du äger bilden va, så det inte kan bli något bråk om den?

Två problem:

Nej, jag äger inte bilden :/ Google. Det vara bara en snabb prototyp :D

Jag har ingen skrivare :brinnerup Jag kanske kan fråga om jag kan skriva ut i skolan, men det kommer gå åt en hel del färg så det är väldigt osäkert, och dessutom blir det vanligt A4.

Om jag lyckas göra något drastiskt så åker dom upp i Varberg och några i Veddige. Jag ska se om jag kan maila rektorn och fråga om jag kan skriva ut 30 stycken. Håll tummarna.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Två problem:

Nej, jag äger inte bilden :/ Google. Det vara bara en snabb prototyp :D

Jag har ingen skrivare :brinnerup Jag kanske kan fråga om jag kan skriva ut i skolan, men det kommer gå åt en hel del färg så det är väldigt osäkert, och dessutom blir det vanligt A4.

Om jag lyckas göra något drastiskt så åker dom upp i Varberg och några i Veddige. Jag ska se om jag kan maila rektorn och fråga om jag kan skriva ut 30 stycken. Håll tummarna.

Känns som om du kan få ett uppdrag eller 2 lite senare...!
Bra jobbat!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Två problem:

Nej, jag äger inte bilden :/ Google. Det vara bara en snabb prototyp :D

Jag har ingen skrivare :brinnerup Jag kanske kan fråga om jag kan skriva ut i skolan, men det kommer gå åt en hel del färg så det är väldigt osäkert, och dessutom blir det vanligt A4.

Om jag lyckas göra något drastiskt så åker dom upp i Varberg och några i Veddige. Jag ska se om jag kan maila rektorn och fråga om jag kan skriva ut 30 stycken. Håll tummarna.
Det är ju lite dumt förstås, du kan åka på smisk rejält om den som äger bilden ser den, och det verkar som att upplösningen inte räcker till för A3?

Jag har inga bilder från Falken, men gott om andra racebilder, bla från Mantorp, Anderstorp och Sviestad. Tjoa till om du vill ha en bunt :tummenupp Medelsvensson på gatan, dom vi vill locka mao, kommer ju inte se skillnad iaf :)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det är ju lite dumt förstås, du kan åka på smisk rejält om den som äger bilden ser den, och det verkar som att upplösningen inte räcker till för A3?

Jag har inga bilder från Falken, men gott om andra racebilder, bla från Mantorp, Anderstorp och Sviestad. Tjoa till om du vill ha en bunt :tummenupp Medelsvensson på gatan, dom vi vill locka mao, kommer ju inte se skillnad iaf :)

Nej upplösningen räcker inte till A3. Och man ska nog ta kontakt med en fotograf för bilden ;) A3 papper kan köpas, men jag har precis köpt 2 mopeder för 3800 spänn så jag är totalpank just nu. Men skicka en bild eller lägg upp här så kan jag ju sätta lite text på den bara, med url och tider :)
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Fungerar verkligen andra motorsporter på asfalt så? Jämför kostnaderna för att driva en asfaltsbana mot en grusbana i t.ex. motocross så ser du snart varför det kostar som det gör. En symbolisk summa betalar inte omläggning av asfalten när det behövs medan det på crossbanan faktiskt gör det, fyllnadsmaterial får man av varje medlem som bygger ny pool och att räfsa till banan gör man på den obligatoriska fixardagen.

Därför fungerar det inte likadant som crossåkarna är vana vid.

Vet ej hur asfalt sporter fungerar därav min fråga som inte var ett påstående utan just en fråga...
Enda asfalt sporten som jag vet fungerar på ett Ok vis här i närheten är Karting. Hela anläggningen i Norra Åsum är ombyggd med förlängd banslinga med VM status, allt nyasfalterat. Där betalar du in ca 2500sek för ett medlemskap på ett år och då får du träna fritt på Norra Åsum, Klippan och Väla banan 3-4ggr i veckan. Hur ser deras ungdumsverksamhet ut mot Sturup Raceway eller Ring Knutstorp?
Hur många utövar Karting mot RR? Tycker det är en självklarhet att något drastiskt måste göras på instegsnivå till sporten!
Skulle vara berred att betala mer för dessa möjligheterna inom RR!

Antar att du inte har varit i crossvärlden själv men riktigt så simpelt är det inte om du ska ha en klubb som håller SM respektive VM status. Hjulastare och grävare som ska betalas plus allt drivmedel fyra ggr i veckan för skötsel av banan mm. Duger inte riktigt med att lägga "fyllnadsmassor". Dock så jämför jag inte en crossbana och en asfaltsbana då jag förutsätter att vilken idiot som helst kan förstå att där är skillnad i omkostnader, vänder man på det och tittar på företags event och utbildningar mm som tex Ring Knutstorp har jämfört med Saxtorp så är inkomsterna enorma gentemot crossen.
Kostnaden är ju en del i det hela men att inte kunna ha möjlighet att köra fria träningar ett par ggr i veckan eller en gång i veckan måste väll kunna ses som ett ganska stort hinder för nya utövare???

Fokusera istället på konceptet med lättilgänglighet för gemene man, om man vill nå ut till "vanligt" folk och bredda sporten.

Mvh
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Saxar lite i ditt citat, hoppas det inte gör nåt. :)

Tycker det är en självklarhet att något drastiskt måste göras på instegsnivå till sporten!
Skulle vara berred att betala mer för dessa möjligheterna inom RR!

...

Kostnaden är ju en del i det hela men att inte kunna ha möjlighet att köra fria träningar ett par ggr i veckan eller en gång i veckan måste väll kunna ses som ett ganska stort hinder för nya utövare???

Fokusera istället på konceptet med lättilgänglighet för gemene man, om man vill nå ut till "vanligt" folk och bredda sporten.

Jag håller med dig men när det kostar >50 000 per dag att hyra en bana så blir det mer avancerat än att bara öka tillgängligheten. Och de klubbar som själva äger sina banor måste ju ändå se till att få in pengar så det täcker sopmaskiner (underhåll, drivmedel, osv), banunderhåll och andra omkostnader så jag skulle säga att kostnader och konkurrens om bantid är de saker som gör att man inte bara kan dra igång en träning och köra flera gånger i veckan. Det krävs stora insatser för

Antar att du inte har varit i crossvärlden själv men riktigt så simpelt är det inte om du ska ha en klubb som håller SM respektive VM status. Hjulastare och grävare som ska betalas plus allt drivmedel fyra ggr i veckan för skötsel av banan mm. Duger inte riktigt med att lägga "fyllnadsmassor".

Jag drog såklart saken till sin spets, den enda erfarenhet jag har är av Saxtorps och Duvekes banor och där var det ju inga jättesummor det handlade om.

vänder man på det och tittar på företags event och utbildningar mm som tex Ring Knutstorp har jämfört med Saxtorp så är inkomsterna enorma gentemot crossen.

Nej, banägarna har inkomster, RR-sporten har oftast ingen del i dessa. RR-klubbarna får ofta betala lika mycket som vilket företagsevent som helst för att få träna en dag. Så vi konkurrerar snarare med dessa inkomstkällor än drar nytta av dem.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top