Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?


  • Antal röstningar
    0

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Person som bor inom Stockholms län.



Knappast.

Jag har bott i Norrköping i lite över 3 år nu, men kan lova att jag ALDRIG kommer bli vare sig Norrköping:are eller östgöte. Det finns en kultur i varje stad, och ens hjärta hör alltid hemma på något visst ställe. Mitt hör hemma i Sthlm och kommer förmodligen så alltid att göra även om jag med stor sannolikhet aldrig flyttar tillbaka.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om det där är det allmänt accepterade kravet för att vara "Stockholmare" så förstår jag att ni klassas som dryga :hihi

När är man stockholmare då? När man flyttar från nån håla småland, belånar sig över öronen på föräldrarnas villa för att få en skabbig 1a inom tull och börjar dricka vííííííííííín och vifta med lillfingret helt plötsligt efter att i alla år spenderat lördagskvällarna med hemkört och träskor?

De som verkligen är dryga, och får stockholmare i dålig dager är alla inflyttade wannabees som av någon outgrundlig anledning helt plötsligt är mycket bättre än "lantisar", trots att dessa lantisar är deras syskon, föräldrar och tidigare bästa vänner.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
När är man stockholmare då? När man flyttar från nån håla småland, belånar sig över öronen på föräldrarnas villa för att få en skabbig 1a inom tull och börjar dricka vííííííííííín och vifta med lillfingret helt plötsligt efter att i alla år spenderat lördagskvällarna med hemkört och träskor?

De som verkligen är dryga, och får stockholmare i dålig dager är alla inflyttade wannabees som av någon outgrundlig anledning helt plötsligt är mycket bättre än "lantisar", trots att dessa lantisar är deras syskon, föräldrar och tidigare bästa vänner.

Om man bor, verkar, har sitt liv i Stockholm och har gjort det under en längre tid så är man ju rimligen en stockholmare? Att "kräva" 6 generationer är bara löjligt pretentiöst och tramsigt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man bor, verkar, har sitt liv i Stockholm och har gjort det under en längre tid så är man ju rimligen en stockholmare? Att "kräva" 6 generationer är bara löjligt pretentiöst och tramsigt.

Därav den "gamla" definitionen särskild från den nya.

Klassificeraingar ligger ju alltid lite efter verkligheten. Idag vore det väl rimligt att säga 2+3 generationer kanske.

Att påstå att nån som är inflyttad och har jobb+bostad är stockholmare är som att säga att den som skaffar en mikrofon och ett sånghäfte är "artist och sångare".
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Man skulle ju kunna säga att diskussionen är löjlig, pretentiös, tramsig och ffa dryg.
Strunt är strunt och stockholmare är lantisar om än i gyldene hosor.
Med detta sagt är idiothalten i sthlm ca 90%. precis som i övriga världen. Vilka som anses som idioter beror naturlightwiijs på vem man frågar.
Tack TS, för din vidsynthet (nb: sagt helt utan ironi).
Stäng ner tråden innan alla dryga stockholmare invaderar den :crash
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man skulle ju kunna säga att diskussionen är löjlig


Är du säker?

Precis som att alla vänskapskretsar har sin, alla arbetsplatser har sin och alla andra organisationer har sin - så har också städer en egen "kultur" och en egen puls.

Arv spelar en stor roll. Identifierar man sig med akademikerstaden Lund, arbetarstaden Norrköping eller entreprenörsområdet Gnosjö?

Social miljö i fråga om etniciteter och segregation, grad av omsättningshastighet på folk t.ex spelar säkerligen en stor roll. I en stad där få flyttar ut och ingen flyttar in blir benägenheter och "vanan" att ta kontakt med, umgås med och acceptera nya människor sannolikt lägre än i en stad där det varje dag kommer och går nya människor. Städer som Sthlm, Gbg eller in absurdum New York & London har en så hög grad av folkomsättning att det är nästintill omöjligt att överleva socialt om man inte konstant är öppen för att ta in nya människor. Kollegor kommer & går, grannar kommer & går, vänner kommer & går.

Att säga att det inte finns skillnader mellan städer låter för mig bara dumt i det läget. Idiotgraden däremot, den är oförändrat hög var man än hamnar...
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Äh, vi är inte dryga. Vi är felfria. Blanda inte ihop de begreppen.

Vi representerar eliten i samhället helt klart.

På samma sätt som att stockholmare är dryga är bönder (folk utanför våra tre storstäder) tölpiga.

Tre citat från 08:eek:r. Ingen av dem har någon som helst markering att det de skriver på något sätt skulle vara ett skämt. Osnyggt. Men de är ju 08:eek:r och därmed så överlägsna (dryga), att de inte behöver markera att de skämtar.

Vad är en stockholmare? Jag skulle vilja säga att det varken beror på var man bor eller antal generationer på en viss plats. Utan för att citera en gammal klyscha: 'där ens hjärta är'. Där min morfar brukade marken står idag förortens hyreshus. Jag har bott i sthlm, men skulle aldrig drömma om att kalla mig stockholmare.

Priset för att bo i sthlm är alldeles för högt. Tiden för resor till och från jobbet är löjligt lång, eller så har man löjligt svårt att få ett eget garage. Bostadskostnaderna är löjligt höga. Undvik storstad och du får råd med en massa kul. Förstår faktiskt inte att någon vill bo där. :va Själv är jag jävligt glad att jag kommit därifrån. Kan göra ett besök då och då, men tycker det är lika skönt varje gång att åka därifrån. :tummenupp

Det är bara göteborgare som är drygare än stockholmare. :lol
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Därav den "gamla" definitionen särskild från den nya.

Klassificeraingar ligger ju alltid lite efter verkligheten. Idag vore det väl rimligt att säga 2+3 generationer kanske.

Att påstå att nån som är inflyttad och har jobb+bostad är stockholmare är som att säga att den som skaffar en mikrofon och ett sånghäfte är "artist och sångare".

Vilken myndighet definierar detta?

Med så fria och verklighetsfrämmande definitioner måste ju en riktig Stockholmares förfäder bott på platsen Stockholm när Birger Jarl omnämnde staden som Stockholm 1252, naturligtvis kan ingen i släkten sedan dess varit skriven i något annat ställe i Sverige.
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Klassificeraingar ligger ju alltid lite efter verkligheten. Idag vore det väl rimligt att säga 2+3 generationer kanske.

Och den som är född i stockholm, bott hela sitt liv i stockholm, jobbar i stockholm, men inte har nog många generationer, vad är den för något? :va Vad ska han få kalla sig, om han nu inte får kalla sig stockholmare? Att införa kriterier på vilka som får kalla sig stockholmare, är väl det ultimata beviset på hur dryga de är? Vem som helst får inte tillhöra deras 'exklusiva klubb'. :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och den som är född i stockholm, bott hela sitt liv i stockholm, jobbar i stockholm, men inte har nog många generationer, vad är den för något? :va Vad ska han få kalla sig, om han nu inte får kalla sig stockholmare? Att införa kriterier på vilka som får kalla sig stockholmare, är väl det ultimata beviset på hur dryga de är? Vem som helst får inte tillhöra deras 'exklusiva klubb'. :D

Svårt att se ironin i hela grejen med att:

"En riktig Stockholmare är det sen minst 6 generationer på vardera sida" ?

"Home is where my heart beats an extra time for breathing that special air of smog, crime and despair"

/ Nån skön engelsk författare om London vars namn jag inte har en aning om
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Att stockholmare är smartare skall vi kanske låta vara osagt, men visst är väl stockholmare mer drivna?
Det saknas ambitioner på landsbygden helt enkelt, folk verkar bara sitta av tiden.

Just ja, folk ute i landet verkar mer pryltokiga. MYCKET prylar skall det vara.

Självklart finns det undantag i båda läger....

Hut gick det, fick du hittat en traktor?
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Just därför är jag en riktig Stockholmare, sedan många generationer och inte fan e jag dryg!

:) Alla stockholmare är inte dryga. :) :krama Lärde känna en hel del trevligt folk när jag bodde och jobbade i stan. Heder åt er. :Bugar

Mycket av fördommarna mot stockholmare kommer nog ifrån att media och makthavare beter sig som om resten av Svergie (utanför sthlm) inte existerade. Sedan finns det ju lite medlemmar från fjollträsk här i forumet, som beter sig lite märkligt och obegripligt. Men jag ska inte vara över-tydlig... :lol
 

sportbike

Guest
Lite kul att se att man försvara med näbbar och klor att man minsann inte är en riktig Stockholmare om man inte har rötter sedan 1200-talet utan avbrott.
De som förklarar detta om och om igen är ofta rookie-Stockholmare.

Just saying.....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
:) Alla stockholmare är inte dryga. :) :krama Lärde känna en hel del trevligt folk när jag bodde och jobbade i stan. Heder åt er. :Bugar

Mycket av fördommarna mot stockholmare kommer nog ifrån att media och makthavare beter sig som om resten av Svergie (utanför sthlm) inte existerade. Sedan finns det ju lite medlemmar från fjollträsk här i forumet, som beter sig lite märkligt och obegripligt. Men jag ska inte vara över-tydlig... :lol


Dock skulle det faktikst va lite intressant att veta hur många av de du upplever som dryga, som faktiskt är "riktiga" ;) stockholmare och inte några nyinflyttade bönder med mindervärdeskomplex och Bully-fasoner :lol
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Min far berättade för mig i min barndom att jag till skillnad från honom är en "äkta stockholmare". Enligt honom behöver man vara tredje generationen infödd stockholmare på sin faders sida. Detta trots att jag till stor del är uppvuxen på landet.

Jag tror många nollåttor kan vara lite dryga när det förväntas av oss.

Förra helgen (i Skåne) fick jag höra att alla stockholmare pratar som bögar. Då började jag fundera lite över vilka som är insnöade och dryga.

Själv kan jag nog vara rätt representativ för dryg stockholmare när andan faller på, men det har nog inte så mycket att göra med att jag är född på sös ...
 

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
;-)
Hoj
250 cr
en vill väl inte vara en sådan däringa stabo heller
bönder di är pent folk

:yoparty
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top