Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?


  • Antal röstningar
    0

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det ringer säkert inga klockor för dig när jag nämner Södergatan heller? Eller Hamngatspuckeln? Om inget av dom triggar nåt är du säkert infödd och aldrig lämnat den malm du föddes på. :hihi

Det ringer klockor, men jag kan inte påstå att jag har järnkoll. Farfar har det däremot säkert.. Hur gammal är du egentligen?

Och jag är inte från nån malm öht.. Jag är från holmen om rätt ska va rätt ;)


Edit:

Och den pinsamma sanningen är att jag föddes i förorten.. Det blev lite bråttom på väg hem från Roslagen nån gång där i tidernas begynnelse.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det ringer klockor, men jag kan inte påstå att jag har järnkoll. Farfar har det däremot säkert.. Hur gammal är du egentligen?

Och jag är inte från nån malm öht.. Jag är från holmen om rätt ska va rätt ;)


Edit:

Och den pinsamma sanningen är att jag föddes i förorten.. Det blev lite bråttom på väg hem från Roslagen nån gång där i tidernas begynnelse.

Jag är inte så gammal, men en nörd av rang när det kommer till vår huvudstad. Klassar inte in som äkta Stockholmare i egentlig mening mer än att livet började på Allmänna BB vid Stockholm stadion.

Du är från Västermalm....
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tja, nu har ju jag läst hela tråden och underhållning kan dom, den saken är klar. Tack!



(Tråden börjar dock bli dryg............t 7 sidor).
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har faktiskt besökt säkert 50% av museerna, åkt turbåt, gått på stadsvandringar och gått egna turer med guidebok genom åren. Senast idag lade jag vantarna på en segway och körde några nya gator :)

(Hittade varken Södergatan eller Hamngatspuckeln dock)

Haha.. :tummenupp

Men turistat i stan?? Hur tänkte du nu? Hur många infödda stockholmare turistar i sin egen stad? Vad är "att turista"?

Har jag turistat om jag gick på teater, Liljevalchs och gjorde misstaget att befinna mig runt slottet då & då?


Stå på fel sida i rulltrappan.. :zpy:mad::mad: :kulspruta :tomten
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har faktiskt besökt säkert 50% av museerna, åkt turbåt, gått på stadsvandringar och gått egna turer med guidebok genom åren. Senast idag lade jag vantarna på en segway och körde några nya gator :)

(Hittade varken Södergatan eller Hamngatspuckeln dock)

Det var ovanligt.
Folk brukar ha bättre koll på jazzklubbar i Peru än på sevärdheter i sin hemstad.
En kompis flyttade från ett ytterst litet samhälle till ett betydligt större (dock småstad - Centralorten där jag bor).
Hon frågade samtliga arbetskamrater vad det fanns att titta på, ety hon ämnade semestra på sin nya bostadsort.
"Det finns ingenting."

Verkar vara så överallt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har faktiskt besökt säkert 50% av museerna, åkt turbåt, gått på stadsvandringar och gått egna turer med guidebok genom åren. Senast idag lade jag vantarna på en segway och körde några nya gator :)

(Hittade varken Södergatan eller Hamngatspuckeln dock)


Allt är ju relativt, jag har gjort allt det där.. Museér ingår i skolan, turbåtar, "sevärdheter" och gåruntslottet-turer avverkades mellan 7-15 helt klart. Men räknas det? Jag tycker inte det.

Farfar var kul att gå på stan med för han hade anekdoter och historier (sanna eller ej) om allt. Mormor (pretentiös som få) ville prompt bilda mig i all "finkultur" och Hermann Lindqvist fyler väl ut resten eller?

Idag, och för 10 år sen, har/hade jag inget intresse alls av historia i allmänhet. Jag är å andra sidan lika ointresserad av Sacre Coeur som jag är av Riddarkammaren (trots att mitt namn finns på en sån däringa plåtbricka där).

Stockholm för mig är staden liksom Paris, New York & Berlin där man kan gå på krogen en kväll med en vän och hamna i ett sällskap och diskutera allt från sex till konst, politik eller dödsstraff. Det händer i småstäder också, men det finns ett täcke av ovilja att "prata med okända" som stör. Kanske av den enkla anledningen att man känner de man vill känna i en småstad och skiter i resten..

Jag skiter inte i resten, och jag gillar att diskutera både med brats, butch-flator och stereotypa VD:ar en random tisdagkväll med ett sjysst vin i näven! Det kan man i sthlm.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska äntligen göra slag i saken och gå stadsvandring i min egen hemstad.

Jag har länge tänkt göra det, det lär ska vara en utmärkt historielektion och man får veta alla dom gamla husens historia, men det har känts lite töntigt.

Men så en dag började jag diskutera gamla hus i staden med mina brorsdöttrar, apropå att den anrika Scharinska villan behövde renoveras, bägge brorsdöttrarna ville också gå stadsvandringen för dom kände att dom visste för lite om staden dom har bott i hela sitt liv.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Såhär ere:
Det finns minst 3 sorters stockholmsdryghet:

1, Inbillad dryghet.
När någon som har fördomar (medvetet eller undermedvetet) mot stockholmare möter en stockholmare. Den fördomsfulle kommer då att uppfatta stockholmaren som dryg oavsett hur denne beter sej, och får därmed sina fördomar bekräftade. Ytterst vanligt i GBG, förmodligen p.g.a. lillebrorskomplex.

2, Raljerande dryghet.
När en stockholmare uppför sej drygt just för att hen har upptäckt någon som tycker stockholmare är dryga. Stockholmare driver därmed med den fördomsfulle, fördomarna och ofta också sej själv. Förekommer på många ställen i den här tråden bör väl tilläggas!

3, Äkta dryghet.
Möter man dessbättre ganska sällan på. När det händer är det oftast från någon från de högre inkomstklasserna som är "Någon" i stadens nattliv, societetsliv eller finansliv. När dessa reser utom stan ses de fortfarande bara som en svennebanan i mängden vilket kränker självkänslan. Kompenseras med dryghet och ett starkt självförnekande av faktumet att stockholm bara är en sketen, obetydlig håla i ett sketet, obetydligt hörn av värdlen.


Själv är jag inflyttad surjämte. Bor i sthlm och kallar mej därför stockholmare men ser mej inte som en då jag har gott om fördomar mot stockholmare.
Har ett kluvet förhållande till den här hålan.
Kan erkänna att jag är ganska snabb att försöka städa undan min norrländska dialekt och dryga mej med fejk-stockholmska när jag träffar på någon antistockholmare.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har tom införskaffat en Lonely Planet Sweden, för att se vad det är turisterna kollar på när de kommer hit, förutom Vasa och Slottet. (Vissa grejjer är förövrigt ruggigt kass, så man kan undra varför de finns med i den där boken öht. Pinsamt att skicka dit turister)

Det var ovanligt.
Folk brukar ha bättre koll på jazzklubbar i Peru än på sevärdheter i sin hemstad.
En kompis flyttade från ett ytterst litet samhälle till ett betydligt större (dock småstad - Centralorten där jag bor).
Hon frågade samtliga arbetskamrater vad det fanns att titta på, ety hon ämnade semestra på sin nya bostadsort.
"Det finns ingenting."

Verkar vara så överallt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har tom införskaffat en Lonely Planet Sweden, för att se vad det är turisterna kollar på när de kommer hit, förutom Vasa och Slottet. (Vissa grejjer är förövrigt ruggigt kass, så man kan undra varför de finns med i den där boken öht. Pinsamt att skicka dit turister)

Det finns säkerligen massor att titta på som man inte hör talas om till vardags.
Borde väl finnas något historiskt sällskap eller liknande?
Man vill ju gärna höra lite negativt också.

När jag jobbade i Stockholm (länge sedan), så frågade vi infödingarna vad det fanns att göra i byn.
Standardsvaret var:
"MASSOR!"
"Till exempel......öööööhhh....Gröna lund?"



Om det går så skulle jag gärna gå en guidad, historisk, tur på Dramaten.
Det går säkert att lägga en heldag där.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Stockholm för mig är staden liksom Paris, New York & Berlin där man kan gå på krogen en kväll med en vän och hamna i ett sällskap och diskutera allt från sex till konst, politik eller dödsstraff. Det händer i småstäder också, men det finns ett täcke av ovilja att "prata med okända" som stör. Kanske av den enkla anledningen att man känner de man vill känna i en småstad och skiter i resten..

Det att infödingar gärna jämför sin stad med mångmiljonstäder av betydelse i världen är något jag retar mig på. Jag tror det var i DN någon skrivit en insändare om att man borde jämföra sig med Budapest eller Wien istället. Nog om detta, det är kanske något nedärvt hybrisdrag och således inte ditt fel.

Det jag egentligen ville säga var att jag tror det är en kulturell skillnad som består i hur man bryter isen i olika sammanhang. Alltså att du säkert kan diskutera med folk varsomhelst bara du gör det på rätt sätt. Jag, som lantis, har svårt att halka in i diskussioner i hufvudstaden bara sådär, dålig isbrytning från min sida.

Vidare. Vilket namn är det? (historiskt intresserad)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det att infödingar gärna jämför sin stad med mångmiljonstäder av betydelse i världen är något jag retar mig på. Jag tror det var i DN någon skrivit en insändare om att man borde jämföra sig med Budapest eller Wien istället. Nog om detta, det är kanske något nedärvt hybrisdrag och således inte ditt fel.

Det jag egentligen ville säga var att jag tror det är en kulturell skillnad som består i hur man bryter isen i olika sammanhang. Alltså att du säkert kan diskutera med folk varsomhelst bara du gör det på rätt sätt. Jag, som lantis, har svårt att halka in i diskussioner i hufvudstaden bara sådär, dålig isbrytning från min sida.

Vidare. Vilket namn är det? (historiskt intresserad)

Hybris eller ej.. Jag ser inte värdet av att mäta en stads kultur och puls i antalet invånare.

NY är väldigt annorlunda, Paris inte lika annorlunda.. Berlin är ju en historia för sig och London gillar jag inte ens så jag kan inte dra några paralleller.


Det är precis som du säger isbrytarna och benägenheten att öppna dörren som är den stora skillnaden. Jag tycker sen inte att det i sig har något med storleken på staden att göra (varför jag inte köper hybrisargumenten). Bara mellan Nkpg & Lkpg upplever jag en enorm skillnad. Nkpg är en utpräglad arbetarstad men industriarv av rang (håller på att ändras, men det är långt kvar). Lkpg är en universitetsstad med stora high-tech arbetsgivare som Saab och div. IT-bolag.. Rörligheten och folkomsättningen är så enormt mkt högre i Lkpg, och det märks på folks sätt att vara.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Äh, det finns vettigt folk överallt. Dock verkar lantisar mer öppna för personers egenheter.

Intressant är dock hur skitnödiga Stockholmare blir när de inser att deras stad bara är en flugskit på kartan...
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top