Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?


  • Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Både du och jag vet att det är så. Kanske kränger du per telefon, kanske jobbar du med datasupport. Inte vidare glamoröst i mina ögon.

Du uppvisar exakt samma tendenser som vilken skitnödig liten landsortsbo som helst.
Nu har du fått jobb på nåt callcenter i en förort till London, men hävdar ändå att det är i London du jobbar. Komplex?

Självklart mäts status i västvärlden efter hur mycket prylar man har, vilken bil man kör osv. Osunt kanske, men its a fact. Hur mäter man status i hålan du kommer ifrån?
 
Last edited:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Orkar inte ens sortera ditt svar..

Du läser ju inlägg som satan läser bibeln.

Sa SKALL man lasa inlagg pa SH! Man skall las och tolka som passar en sjalv, och sedan fulkvota bast man kan! :-D


1. Nej, jag bryr mig INTE om vilken bil folk kör. Eller jo, men det är mer ett allmänintresse i nyfikenhet och beteenden som gör att jag tycker det är lika fascinerande när (som en vän nära mig) någon med bra inkomst och ordnade förhållanden kör runt i en sönderrostad och rentav fallfärdig gammal Saab, som när deltidsarbetande cafébiträden kör runt i RS4or. Värderar jag folk efter vilken bil de kör? Ja, om det inte stämmer med deras övriga förutsättningar. Om någon med bra inkomst åker dyr bil och den med mindre bra inkomst åker mindre bra bil så är det same same i mina ögon. Men ytterligheterna intresserar mig.

2. Stockholm är nog en storstad ja, en väldigt liten storstad, men dock en storstad. Gbg däremot är en enormt stor småstad :D

Jag räknar inte antalet invånare, det är irrelevant. Nashville Tennessee är ett bra jämförande exempel. 500´ invånare ungefär, men med ca 1000´ personer i staden i ett jämnt flöde pga den enorma turismen. Är det mer eller mindre småstad än en "normal" stad med 1 miljon invånare?

Bortsett antalet stadsdelar, antalet invånare och andra kvantitativa meningslösa excel-fakta får du gärna förklara på vilka punkter London skiljer sig signifikant från Stockholm. Du får gärna peka på vilka likheter sthlm tvärtom har med Hillbillyville också när du är igång.

I dagen samhalle (eller kanske gardagens..?) kan ju vem som helst kora vad som helst, pengar ar sa javla billigt.

Den stora skillnaden mellan london och stockholm ar att london (och andra storstader) kanns mycket mer oppet! London ar mer diversifierat, och Londoners kommer inte naturligtvis fran london och ar inte sa skitviktiga som stockholmare ar.

Sen ar det ju inte stendott om man gar ut en tisdag kvall heller, ganska stor skillnad pa 'pulsen' pa staden.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu hittar du på alldeles själv herr Skrotnisse..

Jag sa ALDRIG att man var tvungen att "tillhöra" Kungsholmen för att vara 08a. Jag sa att min eventuella patriotism hörde dit i så fall.

Min definition av "riktig" stockholmare är som jag skrivit tidigare någon som faktiskt är uppväxt, har sin familj och sitt ursprung mm från stockholm. Alltså inte fejkade íííííííí´:n som lyses igenom av den ursprungliga värmländskan eller "åka hem" över jul. Sthlm ÄR hemma om man är "riktig" stockholmare.

Någonstans därimellan har jag som många andra också en subjektiv uppfattning av att drygheten kommer med viljan att vara "riktig" stockholmare. Och i brist på att ha familjen inom 3-4 mils avstånd från stan och barndomsminnen från picknick i Rålis (eller vilken park som nu blev bäst i den stadsdel man nu kom ifrån) så överkompenseras det med en massa antagna betingade "beteenden" som de tror och tycker att stockholmare har. Dryghet och överlägsenhet tillhör ofta dessa.

Problemet grundar sig snarare i deras egna känsla av underlägsethet, vilken förmodligen inte ens haft någon särskild grund. Baserad på att de "sett upp till" de som levt livet på ett annat sätt, kanske rest mer, har en finare garderob (men inga leksaker i garaget), äter ute ofta och har coola titlar på jobbet. För att då framstå som stockholmare måste de ju få andra att känna sig underlägsna, därav drygheten och överlägsenheten. Drag som den "riktige" stockholmaren inte alls vill identifiera sig med.

Men å andra sidan så är det otroligt drygt att anse sig ha rätten att avgöra vilka som är riktiga stockholmare, med utgångspunkt från att man en gång i tiden bott där själv.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Både du och jag vet att det är så. Kanske kränger du per telefon, kanske jobbar du med datasupport. Inte vidare glamoröst i mina ögon.

Du uppvisar exakt samma tendenser som vilken skitnödig liten landsortsbo som helst.
Nu har du fått jobb på nåt callcenter i en förort till London, men hävdar ändå att det är i London du jobbar. Komplex?

Självklart mäts status i västvärlden efter hur mycket prylar man har, vilken bil man kör osv. Osunt kanske, men its a fact. Hur mäter man status i hålan du kommer ifrån?

Jag vill också ha ett låtsasföretag som förmedlar kontakter mellan uttråkade och tivolitattare.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fan, det var änna gott om goa gôbbar och gômmor i denna trån.
Här i Gôtet skiner solen och mutaffärerna rullar på som vanligt. :jäs
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Både du och jag vet att det är så. Kanske kränger du per telefon, kanske jobbar du med datasupport. Inte vidare glamoröst i mina ögon.

Du uppvisar exakt samma tendenser som vilken skitnödig liten landsortsbo som helst.
Nu har du fått jobb på nåt callcenter i en förort till London, men hävdar ändå att det är i London du jobbar. Komplex?

Självklart mäts status i västvärlden efter hur mycket prylar man har, vilken bil man kör osv. Osunt kanske, men its a fact. Hur mäter man status i hålan du kommer ifrån?

Vadan denna fixering i var jag jobbar?

Du later som en looser, men det later jag vara osagt till vi mots ;)

Jag mater inte status. Jag bedomer folk som bra/daligt folk. Vad du kor for bil eller hur du bor skiter jag fullstandigt i! :krama

Sa mater vi status i varan hala!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men å andra sidan så är det otroligt drygt att anse sig ha rätten att avgöra vilka som är riktiga stockholmare, med utgångspunkt från att man en gång i tiden bott där själv.


Å tredje sidan är det drygt att läsa halva inlägg och fulquota! :sissy

Jag skrev i det inlägget att det var min subjektiva bild, så waddup?


Det finns massa sköna bönder i sthlm. Och massa pretentiösa muppar som är hur infödda som helst. Vad bevisar det?

De som utmärker sig är fortfarande de som med förra årets rosa skjorta sprutar Asti Cinzano från balkongen och tror sig vara bättre än sig själva ett år tidigare för att de bytt adress. De som är så skitnödigt petiga med att bo på Öfre Östermalm utan att ens fatta att Hjorthagen inte är så jävla hett bara för att det ligger på den sidan Birger Jarlsgatan.

Den gruppen är enormt mkt större än de få riktiga brats-elitister som tar krognotor på 43 lock med pappas Amex, åker till St Tropez istället för Visby och faktiskt HAR råd att shoppa sig trötta på YSL. Båda är grisiga och beter sig illa, den ena är dock <1% minoritet, den andra hyfsat generaliserbar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vadan denna fixering i var jag jobbar?

Du later som en looser, men det later jag vara osagt till vi mots ;)

Jag mater inte status. Jag bedomer folk som bra/daligt folk. Vad du kor for bil eller hur du bor skiter jag fullstandigt i! :krama

Sa mater vi status i varan hala!

Klokt.

Allvarligt talat, jag tror mer det är småstadsborna som har mindervärdeskomplex och inte storstadsborna som är dryga. Det är småstadsborna som TROR att storstadsborna är dryga.

Storstadsfolket har oförtjänt fått den stämpeln av buskfefolkningen

Case closed. Såhär är det. PunCkt
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Det som skiljer stockholmare (och GBG:are mf.) från småstadsbor är öppenheten i att konstant utsättas för nya intryck och personer. Det betydligt högre grundkravet på vad som är "normalt" gällande karriär, och höjden på de som utgör "eliten".

Skulle vilja säga att vitsen för de flesta i fjollträsk är att de INTE behöver utsättas för nya intryck och personer. Finns nog ingen plats i Svergie där det är så lätt att hitta folk som en själv, med samma värderingar och fördomar mot 'icke-stockholmare'.

Jag bor på en liten ort, och jobbar på ett multinationellt företag. Lita på att jag får nya intryck och träffar andra människor än min egen sort. Föreningslivet på en liten ort går över alla klassgränser. På jobbet träffar jag människor från diverse svenska och utländska bakgrunder. De flesta mkt välutbildade. Skånska, norrländska utländsk brytning m.m. är helt normalt vid fikabordet.

Även folk från mindre orter gör karriär. Tyvärr ser arbetsmarknaden så ut att de oftast drar i väg till en 'storstad'. Tråden har ju redan konstaterat att de mest 'drivande' i Stockholm är inflyttade! :)

'Riktiga stockholmare' behöver inte anstänga sig lika mycket för att 'göra karriär'. De är ju på plats från början. De som driver Sverige framåt är ofta folk från små orter med en väldigt stark drivkraft att ta sig någonstans. Jag skulle tro att det är svårt att få den drivkraften om man är född och uppvuxen i Stockholm. Tittar jag i min egen släkt (inkl. ingifta) så har det gått mycket bättre för smålänningarna än stockholmarna. Men det kan ju vara en slump... :lol
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skulle vilja säga att vitsen för de flesta i fjollträsk är att de INTE behöver utsättas för nya intryck och personer. Finns nog ingen plats i Svergie där det är så lätt att hitta folk som en själv, med samma värderingar och fördomar mot 'icke-stockholmare'.

Jag bor på en liten ort, och jobbar på ett multinationellt företag. Lita på att jag får nya intryck och träffar andra människor än min egen sort. Föreningslivet på en liten ort går över alla klassgränser. På jobbet träffar jag människor från diverse svenska och utländska bakgrunder. De flesta mkt välutbildade. Skånska, norrländska utländsk brytning m.m. är helt normalt vid fikabordet.

Även folk från mindre orter gör karriär. Tyvärr ser arbetsmarknaden så ut att de oftast drar i väg till en 'storstad'. Tråden har ju redan konstaterat att de mest 'drivande' i Stockholm är inflyttade! :)

'Riktiga stockholmare' behöver inte anstänga sig lika mycket för att 'göra karriär'. De är ju på plats från början. De som driver Sverige framåt är ofta folk från små orter med en väldigt stark drivkraft att ta sig någonstans. Jag skulle tro att det är svårt att få den drivkraften om man är född och uppvuxen i Stockholm. Tittar jag i min egen släkt (inkl. ingifta) så har det gått mycket bättre för smålänningarna än stockholmarna. Men det kan ju vara en slump... :lol

Ytterligare ett exempel på att jag har fel..

1 exempel.. Ett (1)!

Jag pratar inte om mig, min bästa vän eller min förra chefs dotter. Jag pratar om folk i allmänhet. Är ditt liv stereotypen och modellen för folk från Hillbillyville så ser jag mig gärna rättad när det kan bevisas "sant".

Än så länge ser jag bara några undantag som bekräftar regeln.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Nej nu stanger call centret, sa nog om detta for idag (finns inte internet dar ute dar jag bor).

Men jag har ju redan bevisat att jag har ratt, och stockholmare ar liiite drygare an alla andra!

:D:D:tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nej nu stanger call centret, sa nog om detta for idag (finns inte internet dar ute dar jag bor).

Men jag har ju redan bevisat att jag har ratt, och stockholmare ar liiite drygare an alla andra!

:D:D:tummenupp

I och med detta har även jag bevisat min tes, dvs att folk från busken tycker stockholmare är lite dryga.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och de som tycker att jag är så ivrig att påpeka att jag egentligen är stockholmare bevisar också att småstadsbor har mindervärdeskomplex, jag har bott här för länge så det börjar komma krypande nu :D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Riktiga stockholmare hittar i fler stadsdelar än där de bor, kan något om stadens historia, har turistat i stan, blir upprörd när andra står till vänster i rulltrappan, står inte på sin plats på perrongen av en slump utan för att komma av i rätt ände vid destinationen, blir förvånad när han träffar på någon som talar stockholmska och är inte rädd för att åka kollektivt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Riktiga stockholmare hittar i fler stadsdelar än där de bor, kan något om stadens historia, har turistat i stan, blir upprörd när andra står till vänster i rulltrappan, står inte på sin plats på perrongen av en slump utan för att komma av i rätt ände vid destinationen, blir förvånad när han träffar på någon som talar stockholmska och är inte rädd för att åka kollektivt.

Haha.. :tummenupp

Men turistat i stan?? Hur tänkte du nu? Hur många infödda stockholmare turistar i sin egen stad? Vad är "att turista"?

Har jag turistat om jag gick på teater, Liljevalchs och gjorde misstaget att befinna mig runt slottet då & då?


Stå på fel sida i rulltrappan.. :zpy:mad::mad: :kulspruta :tomten
 
Last edited:

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Riktiga stockholmare hittar i fler stadsdelar än där de bor, kan något om stadens historia, har turistat i stan, blir upprörd när andra står till vänster i rulltrappan, står inte på sin plats på perrongen av en slump utan för att komma av i rätt ände vid destinationen, blir förvånad när han träffar på någon som talar stockholmska och är inte rädd för att åka kollektivt.

Neeeeej! :gnissla Det där var ju en beskrivning av mig! :3freak Trots att jag lämnat stockholm så gör jag allt det där när jag är på besök i stan.... :brinnerup Men jag är UTBÖLING! :huvet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Haha.. :tummenupp

Men turistat i stan?? Hur tänkte du nu? Hur många infödda stockholmare turistar i sin egen stad? Vad är "att turista"?

Har jag turistat om jag gick på teater, Liljevalchs och gjorde misstaget att befinna mig runt slottet då & då?


Stå på fel sida i rulltrappan.. :zpy:mad::mad: :kulspruta :tomten

Det ringer säkert inga klockor för dig när jag nämner Södergatan heller? Eller Hamngatspuckeln? Om inget av dom triggar nåt är du säkert infödd och aldrig lämnat den malm du föddes på. :hihi
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top