Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?


  • Antal röstningar
    0

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
Jag är själv inte stockholmare. Märkeskläder? vad är det för något? Jag är lantis och jag snackar böndernas språk. Jag är verkligen inte från Stockholm. Men jag älskar Stockholm och jag skriver mycket om Stockholm i mina låttexter. Så snälla, sluta vara sådana rasister mot stockholmare. Om en stockholmare är dryg så är det bara att lägga på lite extra dialekt så att stockholmaren inte förstår vad du säger. Då tröttnar stockholmaren och intar sin normala jämnlikhet med dig och ni kan, trots era olikheter, se på varann som individer med lika hög social status och samma värde. Vi är ju alla människor och det finns inga raser bland människor. Och om det finns människoraser så finns det ingen biologisk skillnad mellan svarta och vita. Det är på samma sätt ingen biologisk skillnad på stockholmaren och lantisen. Bara kulturskillnader.

På samma sätt som jag ställer mig positivt till mångkultur så ställer jag mig positiv till mångfald av alla sorters folk i Sverige. Såväl lantisar som stockholmare är välkomna hem till mig.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att bo i Stockholm dock, men det är för att jag gillar lantisstäder med 30 tusen invånare och för att jag är från en lantisstad och det går att ta mig från Uddevalla men det går inte att ta Uddevalla ur mig. Likt en tigers ränder ej går ur så kan man aldrig polera bort min bohuslänska.

Det är bara att åka upp till Stockholm och ner på söder eller något annat ställe där det finns många lantisar för att höra mångfalden blandat med genuin stååkkhåålmska.

Så vad säger ni, lantisar som stockholmare, visst är det synd att stockholmare fått en stämpel på sig att vara dryga när de i själva verket inte är varken mer eller mindre dryga än lantisar?
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Utan att lägga några värderingar....så kan man konstatera att SH-bladet har fått mer material att ta av. :hihi
 

sportbike

Guest
Riktiga Stockholmare är inte alls dryga, dock består ju befolkningen i Stockholm numer av minst 90% hillbillys som tror att man måste bete sig på ett speciellt sätt bara för att passa in.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Jag citerar dig trots att du är inlägget precis över mig, för att inte skapa några missförstånd.

Nej jag tror inte att stockholmare är smartare än lantisar. Det var hon Batra som sa det i slutet av 90-talet i någon lokal TV intervju.

Vaddå inlägget precis över dig?

Dessutom hette hon faktiskt inte alls Batra när hon sa det!
 

TeoGrimberg

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Brastad (utanför Uddevalla)
Hoj
Hojlös
BostonGurka: Jag upplever att du inte tar debatten på särskilt stort allvar. Jag är berest och jag träffar folk från hela Sverige och nej, stockholmare överlag är inte som Fru Batra.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
BostonGurka: Jag upplever att du inte tar debatten på särskilt stort allvar. Jag är berest och jag träffar folk från hela Sverige och nej, stockholmare överlag är inte som Fru Batra.

Ingen lantis ska komma här och tala om för mig vad jag är och inte är!
Och jag ÄR dryg! :mad:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Att stockholmare är smartare skall vi kanske låta vara osagt, men visst är väl stockholmare mer drivna?
Det saknas ambitioner på landsbygden helt enkelt, folk verkar bara sitta av tiden.

Just ja, folk ute i landet verkar mer pryltokiga. MYCKET prylar skall det vara.

Självklart finns det undantag i båda läger....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tror...att få tar den här debatten på allvar. :hihi Det blir så mycket roligare så.

Klart vi lär elda på stereotyperna, dagens lyssningstips ->
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top