Myten om att Stockholmare är dryga

Är Stockholmare drygare än andra?


  • Antal röstningar
    0

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Att stockholmare är smartare skall vi kanske låta vara osagt, men visst är väl stockholmare mer drivna?
Det saknas ambitioner på landsbygden helt enkelt, folk verkar bara sitta av tiden.

Just ja, folk ute i landet verkar mer pryltokiga. MYCKET prylar skall det vara.

Självklart finns det undantag i båda läger....

Vad menar du med mer drivna egntligen?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad menar du med mer drivna egntligen?

Det händer lite mer. De vill nånvart.
Behöver ju inte alltid vara positivt, men för det mesta.

Samtidigt är det säkert så att människor av denna typen i större utsträckning söker sig till storstäderna. Resten är "nöjda". Det kan vara en förklaring till att landsbydgen avfolkas på drivna personer (och arbetstillfällen)
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Riktiga Stockholmare är inte alls dryga, dock består ju befolkningen i Stockholm numer av minst 90% hillbillys som tror att man måste bete sig på ett speciellt sätt bara för att passa in.
Jag är helt på Sportbikes linje. Själv är jag född och uppvuxen i Sthlm och har bott där i 20 år av mitt liv. Den värsta attityden jag mött är från inflyttade personer som plötsligt lagt sig till med bredaste dialekten...

Just dialekten uppfattas nog också ofta som dryg men som alltid bör man ju lyssna på VAD folk säger och inte hur de säger det.

Bland det värsta jag vet är när folk härmar och gör sig lustig över ens dialekt oavsett vilken. Det och namnskämt är så trist och fantasilöst...
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
jag tycker storstan är rätt så fin iaf gamla delen ,, men stressen !! vi skulle hoppa på ngn vagn som skulle rulla in till gamla stan , han blev nästan tokig när vi missa spårvagnen , folk som man är så fråga man ju när nästa skulla komma ,, när han lugnat ner sig så kom det ju fram att de går med 2 minuters intervall
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det händer lite mer. De vill nånvart.
Behöver ju inte alltid vara positivt, men för det mesta.

Samtidigt är det säkert så att människor av denna typen i större utsträckning söker sig till storstäderna. Resten är "nöjda". Det kan vara en förklaring till att landsbydgen avfolkas på drivna personer (och arbetstillfällen)

Beror nog på vilka skikt man rör sig i. Där jag är (hantverkeri) så är infödingarna bäst på att peta sig i näsan, klaga på upplevda oförätter, röka och snacka skit.
Det finns vettiga också, naturligtvis. De försvinner så lätt bland näspetarna bara.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Riktiga Stockholmare är inte alls dryga, dock består ju befolkningen i Stockholm numer av minst 90% hillbillys som tror att man måste bete sig på ett speciellt sätt bara för att passa in.

Men det ställer till problem i statistiken eftersom regeln fortfarande gäller att om man frågar folk i Stockholm om de är stockholmare, så svarar nyinflyttade (som ofta bor i storstockholms absoluta utkant) att de är stockholmare, medan urinvånare gärna nämner att de egentligen kommer från Närke/Dalarna/Småland eller liknande.
Trots att det är flera generationer sedan.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Finns det ris i kina? Kan man köpa sprit på systemet? Får frekke napp på krogen?
Ja, ni fattar...
 

sportbike

Guest
Men det ställer till problem i statistiken eftersom regeln fortfarande gäller att om man frågar folk i Stockholm om de är stockholmare, så svarar nyinflyttade (som ofta bor i storstockholms absoluta utkant) att de är stockholmare, medan urinvånare gärna nämner att de egentligen kommer från Närke/Dalarna/Småland eller liknande.
Trots att det är flera generationer sedan.

Just därför är jag en riktig Stockholmare, sedan många generationer och inte fan e jag dryg!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det hann komma ett nytt inlägg i mellan :)

Hon som sa det menade nog inte det hon sa så seriöst.

Anna Kindberg (numer Kindberg-Batra) gjorde en tämligen genial PR-kupp, och lyckades storslaget.


Att hon sen hade helt rätt i att stockholmare är smartare än lantisar är väl mer ett lyckligt sammanträffande :tungan
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Definiera först Stockholmare, sedan kanske man kan dra någon form av slutsats.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Definiera först Stockholmare, sedan kanske man kan dra någon form av slutsats.

Ursprungligen: Minst 6 generationer på båda sidor, inom tull.

Idag med globalisering och allt (fri tolkning): Minst 6+3 generationer, inom tull+närförort (stan växer).

Obs! Skärholmen, Jakobsberg och Vallentuna är inte närförorter.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På samma sätt som att stockholmare är dryga är bönder (folk utanför våra tre storstäder) tölpiga.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ursprungligen: Minst 6 generationer på båda sidor, inom tull.

Idag med globalisering och allt (fri tolkning): Minst 6+3 generationer, inom tull+närförort (stan växer).

Obs! Skärholmen, Jakobsberg och Vallentuna är inte närförorter.

Att vara 4e generationen inom kommunen har väl alltid varit bedömningen?
Fast korrekt borde ju vara inom tullarna, alltså borde det finnas en handfull Stockholmare och hur dryga orkar de vara egentligen?
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ursprungligen: Minst 6 generationer på båda sidor, inom tull.

Idag med globalisering och allt (fri tolkning): Minst 6+3 generationer, inom tull+närförort (stan växer).

Obs! Skärholmen, Jakobsberg och Vallentuna är inte närförorter.

Om det där är det allmänt accepterade kravet för att vara "Stockholmare" så förstår jag att ni klassas som dryga :hihi
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top