Modifieringar XT660 X/R

manneman

Guest
Någon som vet om det är samma nav på XT 660 R som på X dvs så det är möjligt att slänga på en 21" ifrån R´en på X´en och flytta över X´ens bromskiva endast?

(Så att jag slipper byta ok och gaffel eller modda den gamla gaffeln för att få oket att lira med R´ens skiva?)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
de naven har i alla fall olika partsnummer hos OEM-parts.

jag vet inte men misstänker att de är olika i alla fall. har hört att man kan byta hjul och spacar om bara för att få en R till en X. borde ju gå åt andra hållet med. om det funkar med större skivan - bromsokets frigång mot de längre ekrarna behöver du nog också kolla på.


men varför vill du plötsligen byta mot en R/alternativt byta framhjulet?
du få ju inte så där jätte mkt mera fjädringsväg eller markfrigång. (om du inte ska bygga på R:en sen med)
och du hade väl redan ett särskild byggd framdäck till din som skulle funkar för din resa?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
läste din resetråd och såg det redan. bra att du behåller hojen, som du skrev själv skulle du bara "kasta" massa pengar i onödan och det är ju roligare att har sitt "eget" som man har upplevt en del med redan och kommer göra det mera.

kommer nog fungera bra det.

som du undrade i din tråd, metal mule spara ca 10kg och den ger dig massa extra markfrigång. dessutom hamnar den ju på sidan så att värmet kommer lite högre upp. inte mkt så att det störs på sommaren men all extra värme kan ju vara skönt på vintern :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Sista gången jag lämnar in XT:n på service, gjorde de när jag köpte den för att få en genomgång av yamahahandlare så allt va riktigt, sa "välj en olja som funkar även när det är lite kyligare, för ja kanske ska köra på vintern".

Dom hällde i 20W/50. Inget som tagit skada, men en XT låter lagom rassligt av att startas i 3 minus efter ett par veckor med så tjock olja i... :)

Nästa gång blir det service själv med Biltemas 10W/40, lär funka något bättre på höst och vår, inte fan behöver man 20W-50 i en vattenkyld hoj ens sommartid...

BTW hur mycket olja ska de va i en XT? 2,6 liter va?

EDIT: Har inte biltema haft märkesval på hemsidan förut?
Har grymt mycket för mig att man kunde välja en hoj och se få upp alla reservdelar som fanns till den...
 
Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Någon som vet om det är samma nav på XT 660 R som på X dvs så det är möjligt att slänga på en 21" ifrån R´en på X´en och flytta över X´ens bromskiva endast?

(Så att jag slipper byta ok och gaffel eller modda den gamla gaffeln för att få oket att lira med R´ens skiva?)


Det är exakt samma nav. Jag har en XT660R som jag köpt X fälgar till. Bara flytta bromsskivan vid byte. Praktiskt då jag kör året om.

Ere nån som hittat ett Biltema batteri som passar XT 660 förresten?
 
Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Slut batteri, man så snart det är ordnat blire mer XT ljud i området. Såg att nån funtade på Heidenau K60, såna har jag kört hela sommarn på ca 400 mil, och det är ca 35% kvar. De ser riktigt balla ut! Om de e bra? Det är tydligen regndäck vilket kan stämma bra. Har inte testat dem på bana. De är inga problem att åka med ställ när det regnar dvs spinner friskt på blöt stockholmsasfalt. Se förresten upp ni som åker över Västerbron, i norrgående är det tok-halt så fort det regnar. Jag drar lätt loss på gasen från 50-60-70 km/h.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Slut batteri, man så snart det är ordnat blire mer XT ljud i området. Såg att nån funtade på Heidenau K60, såna har jag kört hela sommarn på ca 400 mil, och det är ca 35% kvar. De ser riktigt balla ut! Om de e bra? Det är tydligen regndäck vilket kan stämma bra. Har inte testat dem på bana. De är inga problem att åka med ställ när det regnar dvs spinner friskt på blöt stockholmsasfalt. Se förresten upp ni som åker över Västerbron, i norrgående är det tok-halt så fort det regnar. Jag drar lätt loss på gasen från 50-60-70 km/h.
Ja ja funtar på K60, kan du ge mer ingående tyckande om dom? :)
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Ja ja funtar på K60, kan du ge mer ingående tyckande om dom? :)

Jag gillar verkligen utseendet, och dom funkar helt OK. Jag pendlar med hojen, inge banåkning, så mer ingående köregenskaper än så vet jag inte. Kanske har Metzeler Tourance lite bättre grepp särskilt när det är kallt ute, men de går också bra att spinna loss med när det är vått. Tourancen räcker längre men är fulare.

Sahara 3 nämnde någon, det är riktigt bra däck också, såna har jag kört upp ett par uppsättningar av på en F650 Dakar. De räckte bara ca 800 mil (bak), ca 1000 fram. De är coola men väl grovmönstrade när man kör mest asfalt.

Jag köpte mina K60 på dackonline.se tror det blev runt 1500 kr för fram och bak. Krängningen gjorde en lokal däckfirma för nåra hundringar till. Jag är nöjd!
 

manneman

Guest
Se upp lite med K60, det finns som jag förstått det fyra varianter!

K60 (utan några tillägg i namnet) är "universalvarianten" och den mest slitstarka.

K60 Silica, även kallad K60 Winter är samma profil som K60 men med avsevärt mjukare gummi.
K60 Silica är radergummi enbart för vinterbruk, något så ovanligt som ett ÄKTA vinterdäck för hoj!!!

K60 Scout. Även detta däck är förvirrande nog M+S märkt men har enligt tillverkaren ett avsevärt hårdare gummi, alltså inte "Silica" gummi. Scout har även 1 mm lägre klackar än K60 och K60 Silica.
Scout är precis som K60 lämpligt för sommarbruk.

...OCH för att öka den totala förvirringen så finns det ett K60 Scout UTAN M+S beteckning vilket ska ha hårdare gummi och en hårdare och mer genomgående slitbana i mitten.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om att Heidenau har så snarlika benämningar på uppenbart olika däck, men på http://www.mynetmoto.com har dom koll på grejorna, till skillnad från en del andra säljare på nätet...

Enligt de flesta på www.advrider.com så är Heidenau med benämningen enbart K60 ett av de slitstarkare däcken på marknaden och ändå har det ett superbt våtgrepp.
 
Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Grabbar blir ni sura nu när jag konstaterar att allt jag skrivit om Heidenau K60 egentligen handlar om K73 Super Rain? Blev tvungen att kila ner i källarn och kolla va de står på däcken ana oråd där med Mannemans utförliga inlägg...

Jag har alltså dillat om fel däck ovan ! :klappar
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
gött cage :)
jag har aldrig körd på is. måste kännas jätte flummigt första gången.
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
Ser skoj ut ;) sist man körde på is var 20 årsen med trimmad moppe har faktiskt saknat det,men har inte funnits tillfälle!!!! Blev rätt sugen nu i allafall :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Grabbar blir ni sura nu när jag konstaterar att allt jag skrivit om Heidenau K60 egentligen handlar om K73 Super Rain? Blev tvungen att kila ner i källarn och kolla va de står på däcken ana oråd där med Mannemans utförliga inlägg...

Jag har alltså dillat om fel däck ovan ! :klappar
Nej blir inte sur alls, blev bara ett nytt tips för min del då jag inte sett dom innan.
Det är dessa va?
Heidenau%20K%2073.jpg


K60 dock låter ju väldigt vettigt om det har bra slitstyrka och skapligt våtgrepp, för jag är smålänning (slitstyrka) och kör i alla väder (våtgrepp).

Ett K60 silica med landsvägs, eller endurodubb kanske vore väldigt lämpligt till vinterdäck?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top