Modifieringar XT660 X/R

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Nej blir inte sur alls, blev bara ett nytt tips för min del då jag inte sett dom innan.
Det är dessa va?
Heidenau%20K%2073.jpg


K60 dock låter ju väldigt vettigt om det har bra slitstyrka och skapligt våtgrepp, för jag är smålänning (slitstyrka) och kör i alla väder (våtgrepp).

Ett K60 silica med landsvägs, eller endurodubb kanske vore väldigt lämpligt till vinterdäck?

Japp, K73 ser ut så (fast de ser fetare ut på motardfälgar).

K60 m dubb? Låter vettigt för både asfalt och de torde skotta snö rätt bra.

På vintern åker jag endurodäck Cheng Shin med bildubb, finns att köpa från MC proffsen i Hägersten. De kostar ca 1300 kr st. Budhojarna i sthlm kör på såna. Men jag kör enbart stadstrafik dvs blandat is och asfalt.

Kör du vinterväg i skogen med packad snö och is så är de kanske bättre med is däck eller endurodubbat, torde bli ett ruskigt klös!
 
Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X

Blackbox

Snigel
Gick med
9 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
08 660r
Sista gången jag lämnar in XT:n på service, gjorde de när jag köpte den för att få en genomgång av yamahahandlare så allt va riktigt, sa "välj en olja som funkar även när det är lite kyligare, för ja kanske ska köra på vintern".

Dom hällde i 20W/50. Inget som tagit skada, men en XT låter lagom rassligt av att startas i 3 minus efter ett par veckor med så tjock olja i... :)

Nästa gång blir det service själv med Biltemas 10W/40, lär funka något bättre på höst och vår, inte fan behöver man 20W-50 i en vattenkyld hoj ens sommartid...

BTW hur mycket olja ska de va i en XT? 2,6 liter va?

EDIT: Har inte biltema haft märkesval på hemsidan förut?
Har grymt mycket för mig att man kunde välja en hoj och se få upp alla reservdelar som fanns till den...

Mc buden kör med spectro golden 4 10w 40 va noga med att den är MA märkt annars får du kopplings slir,det rasslar alltid i en xt när man drar i gång den i minus försvinner när den blir varm..
2,6 l om du byter oljefilter vilket rekomenderas botten bulten drar du med 30nm..den som sitter i ramen mellan krökarna 18nm.. och locket till oljefiltret 10nm lika så blödskruven ovan filterkåpan..
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X


Ere nån som hittat ett Biltema batteri som passar XT 660 förresten?


Jag kör med 12V 10 A Gelbatteri, men det är två cm för högt, så skyddet för batteriet passar inte men jag har spänt fast det med en rem.

Men jag har jagat biltema så snart finns det batteri till XT660 se svaret från Biltema:
"Tråkigt! Men jag har hört med den produktansvarige och han ska försöka ta in ett inom en inte allt för avlägsen framtid."
 

manneman

Guest
Japp det skiljde ett par tusen/år sist jag kollade.

Ett par tusen? :va

Jag betalar 1843:- Halv/Helår för min X hos Bilsport & MC 40+ och för min R betalade jag 1345:- för 3 år sedan vilket inte ändrat sig ett dugg och för 3 år sedan hade jag 30+ försäkring...

http://www.bilsport-mc.com/se/onlineberaekningen

Det som styr mest är var man bor har jag erfarit och i byn med ca 1000 invånare var jag bor har det aldrig stulits ett motordrivet fordon! :)
 

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Beslutsångest!

Efter 2 år utan mc så det dags att köpa sig en igen.
Är till 95% inne på en xt 660x eller xt 660r. Men här är det stopp.
Kan inte bestämma mig för vilken som passar bäst.
Kommer nog till 75% köra på gata. Men vill kunna dra ut på lite grusvägar och lättare terräng ibland.

Så vad säger expertisen? :)

Xt660r med mer gatuanpassade däck
Xt660x med mer grovmönstrade däck

Hoppas ni kan få mig på rätt väg :)

/Adam
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Beslutsångest!

Efter 2 år utan mc så det dags att köpa sig en igen.
Är till 95% inne på en xt 660x eller xt 660r. Men här är det stopp.
Kan inte bestämma mig för vilken som passar bäst.
Kommer nog till 75% köra på gata. Men vill kunna dra ut på lite grusvägar och lättare terräng ibland.

Så vad säger expertisen? :)

Xt660r med mer gatuanpassade däck
Xt660x med mer grovmönstrade däck

Hoppas ni kan få mig på rätt väg :)

/Adam

Beror på hur du kör.

XT660R är billigare i försäkring.

Misstänker att en X är trevligare på asfalt p.g.a hjulen
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag själv stod framför samma val för och valde en X. dess egenskaper är ju bättre på vägen där jag ändå kör mest.
i endurospår vart begränsningarna just vikten och att den är rätt bred. och det är ju samma sak med en R
viktig är att man har hasplåt och andra skydd. i min första enduro slinga jag körde lossnade systemet och blev tillplättad. skaffade sen ett 2:1 system och då har man mera plats under motorn. men då jag sket i hasplåten fick ju motorn lite repor och bulor ;)

men jag tycker att man kan trycker på rätt bra med en X på grusvägar. jag ångrar inte valet i alla fall.

kör man lite mera grus så kan man ju även välja lite grövre däck till X:en. finns ändå ngr stycken som fungerar till blandade körsätt.
 

manneman

Guest
Jag kör X och sprätter grus för allt vad tygen håller men jag har modifierat fram för att kunna ta in ett TKC 80, dock kommer det att dyka upp 70 profil i ett större urval under detta året för lite grövre körning.
Dock finns det hyfsade alternativ såsom Avon Distanzia och Michelin Anakee bl a

Jag hade en R innan men gick över till X eftersom R´en är mjuk som en svamp i fjädringen och jag kör 70/30 gata/grus. Ett tag var jag inne på att gå tillbaka till R men som det är nu är jag glad att jag behöll Xen.
 

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Tack för svaren! :) Det drar sig åt x:en.
Angående försäkringen skiljer det mycket på r och x? Eller är
det bara några hundra?

Inte lätt detta men de känns ju som x:en känns mer rätt för mig.
En hasplåt och lite grövre däck så bör det ju fungera fint att dra ut
terrängen ibland.

Nu är det bara att vänta in våren så det dyker upp lite mer på begagnatmarknaden så
man provköra lite och få lite större utbud att välja på :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
försäkringen är så olika. vid vissa - hos vissa kosta en hel typ1800 helårs och hos andra 8000,-

tycker inte att man borde välja mellan x o r pga detta.
 

Snowman89

Guest
Funderar lite på att göra mig av med min XT :( Har inte hunnit med att åka så mycket som jag borde samt att jag tänkte köpa mig en cross och börja köra lite sånt istället..

Vad borde man kunna få för en fin -08a med 2-1 system, powercommander, bänkad och justerad, stora hasplåten för 2-1 systemet, toppbox. Sitter fina T63or på nu som gått 100mil samt följer med nästan nya asfaltsdäck som gått 50-100mil. Gått ca 1600mil

Vad kan man tänkas få för en sån?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tycker att priserna är alltid svåra att veta. fick 47000,- för min förra av försäkringen när den löstes in i september. då hade den gått ngr mil mer än din, okej skick och 08 den med. fast det var en X som nog klassas lite högre.
men vad folk sen vill ger är ju tyvärr en helt annan sak. sist jag följde priserna vart just i höstas när jag skulle köpa min och då fanns det ngr stycken som inte såldes och de låg på 40-45 i samma skick som min förra. nu till våren kan jag tänker mig att din borde gå för 40 kanske? men det är det bara en gissning och jag vet inte alls
 

Snowman89

Guest
tycker att priserna är alltid svåra att veta. fick 47000,- för min förra av försäkringen när den löstes in i september. då hade den gått ngr mil mer än din, okej skick och 08 den med. fast det var en X som nog klassas lite högre.
men vad folk sen vill ger är ju tyvärr en helt annan sak. sist jag följde priserna vart just i höstas när jag skulle köpa min och då fanns det ngr stycken som inte såldes och de låg på 40-45 i samma skick som min förra. nu till våren kan jag tänker mig att din borde gå för 40 kanske? men det är det bara en gissning och jag vet inte alls
Ah okej. Jo det är alltid svårt att veta vad en hoj är värd. Det verkar som att F-bolagen värderar hojjarna högre än deras faktiska värde på marknaden, eller mer troligt så värderar privatpersonerna inte en XT660R speciellt högt..

Hade planer på att försöka få ut runt 36k för den i originalskick eller runt 40k med allt lullull på. Får se hur det går :p Det är ju väldigt lite pengar för en väldigt ny och rolig hojj. Går ju inte lika bra som en 690 men den här kan du misshandla hur som helst och den tuffar lika snällt för det :D

Den här XT'n har jag bytt olja en gång på och sedan åkt 200-300mil sedan i september. 2010 hade jag en Ktm 660 som jag åkte 150mil med och bytte olja 3ggr totalt pga div problem..

edit: Man kanske inte ska sälja XT'n ändå :D
 
Last edited:

manneman

Guest
Ne varför sälja XTn?
Driftsäkrare motor finns nog inte...elen är en annan femma...

Jag hittade iaf en verkstadsmanual HÄR med ett elschema i slutet som bör vara mycket användbart!
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top