Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Det finns ett forum i England - xt660.com - där killen "kev" sälja distanser.
Hans är 38mm yttermått, 20mm innermått, och 20mm på höjden om jag tänker rätt nu. Egentligen kan man tillverkar de själv också...fast som Cage sa så är denna gaffeln ändå så dåligt att det bara bli bättre med distanser eller nya fjädrar men det bli aldrig riktig bra ändå.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Ja precis, jag menade att få den stummare i framänden. Det var jag som formulerade mig lite tokigt... hade inte förväntat mig nån märkbar höjning, men eftersom den inte kommer sjunka ihop lika mkt så håller den ju sig i praktiken lite högre. Men ja, jag är en amatör! ;)
Tillverkade du egna distanser, eller hittade du färdiga prylar som passade, och isåfall var? :Bugar


Tack för tipset!

Det e lungt... Vissa vill ju höja hojen för mer markfrigång. Min är höjd i bak t.ex.

Kolla mitt tidigare inlägg....
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5113607&postcount=4684
 

manneman

Guest
Monterade mina motorskyddsbågar som kom idag. Jag ändrade mig och tog dessa GIVI som jag fick för 600 spänn plus 150 i frakt på Ebay levererade hem till dörren. Ska leta på en lämplig hasplåt med bara.
Tog en kvart att montera.

Hittade även en dosa som funkar som Powercommander men till ett bra mycket bättre pris och beställde DiRRecKt!
http://www.ebay.co.uk/itm/370510877...AX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_8446wt_954

I kombination med denna så bör det lira bättre.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_1173wt_954

Nytt avgas åker på EFTER vintern.
 

Bifogat

  • DSC00764.jpg
    DSC00764.jpg
    127.2 KB · Visningar: 107
  • DSC00763.jpg
    DSC00763.jpg
    130.8 KB · Visningar: 123
  • DSC00762.jpg
    DSC00762.jpg
    102.5 KB · Visningar: 138

manneman

Guest
Hojen på bilden tillhör en brasse men i garaget har jag en kartong med en turbosats ifrån Dahlbäck racing som är ämnad för Raptor 700 egentligen men eftersom det är samma motor så är det Bolt-On. (www.yakahosu.com)

I nästa hörna i garaget ligger en motor jag köpte på Ebay för 8500 ifrån en krockad hoj, lite skrap på vänstersidan annars intakt. Den motorn blueprintas av en motortrimmare i Halmstad vid namn Stefan Orluff och cylinderhuvudet samt toppen kommer att preppas av en firma i USA (http://ledperformanceengines.com/raptor700.htm)

Jag följer samma koncept som Brassen som jag mailat lite med men jag håller mig till utprovade prylar och LED kommer att tillverka en högre stålpackning för att jag ska få ner kompet till under 10:1 annars lär jag blåsa toppen när turbon börjar ladda. LED´s kit är på 800 cc och kräver en hel del mods men utan turbo ger det ca 90 kusar. Dahlbäcks turbosats ger 76 hk med 0,3 bars laddtryck. Vad de båda ger i kombination kan man bara gissa sig till men ett tips är att den lär bli hysterisk.

Jag har testat en Skånsk Raptor 700 som en herre i www.skanequad.se ägde som hade Dahlbäcksturbon och jag kan bedyra att den gick så att skjortan flög av!
Jonas Jonte Bergh, R33Z här på Sporthoj har bevittnat ett projekt jag drog i hamn som var att ta en varuhusquad som man köper på ÖB och ge den väghållning som en gokart "bara för att" så jag brukar lyckas med mina projekt. :)

Dock handlar mycket av detta projektet om att det kostar en rejäl slant att få till hojen, turbokitet rasslade till på 35 lök och motorn 8,5K & blueprinting av motorn plus LED´s jobb som turbosatsen ungefär så jag skyndar långsamt då jag avgjort att jag ska stoppa spisen i en annan hoj än den jag kör med till vardags så nästa sommar räknar jag inte med att den är klar men den som lever får se. Hojen ska bli snygg i övrigt med, jag är inte intresserad av något råtbygge...

Bild på varuhuskinesen på 250 cc som tog 90 graders böjar i 70-80 km/h med rejält överhäng...:yoparty
 

Bifogat

  • n1246675656_30532457_4321598.jpg
    n1246675656_30532457_4321598.jpg
    81.4 KB · Visningar: 110

JoeMax

Guest
Monterade mina motorskyddsbågar som kom idag. Jag ändrade mig och tog dessa GIVI som jag fick för 600 spänn plus 150 i frakt på Ebay levererade hem till dörren. Ska leta på en lämplig hasplåt med bara.
Tog en kvart att montera.

Hittade även en dosa som funkar som Powercommander men till ett bra mycket bättre pris och beställde DiRRecKt!
http://www.ebay.co.uk/itm/370510877...AX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649#ht_8446wt_954

I kombination med denna så bör det lira bättre.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....ssPageName=VIP:watchlink:top:en#ht_1173wt_954

Nytt avgas åker på EFTER vintern.

dom där motorbågarna är riktigt bra dom har räddat min kylpump ett par gånger :) jag funderade oxå på att köpa nitro grejjen men jag har bara hört skit om dem.. tyvärr
btw om du ska byta till 2-1 system så kommer inte motorbågarna att passa jag kör numera hasaplåt ist

Jodå den lådan mår bara bra! :)

...och nej den cylindern är långt ifrån original...:skrämd

snacka om overkill (-: kul projekt om man har $$$$
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Hojen på bilden tillhör en brasse men i garaget har jag en kartong med en turbosats ifrån Dahlbäck racing som är ämnad för Raptor 700 egentligen men eftersom det är samma motor så är det Bolt-On. (www.yakahosu.com)

I nästa hörna i garaget ligger en motor jag köpte på Ebay för 8500 ifrån en krockad hoj, lite skrap på vänstersidan annars intakt. Den motorn blueprintas av en motortrimmare i Halmstad vid namn Stefan Orluff och cylinderhuvudet samt toppen kommer att preppas av en firma i USA (http://ledperformanceengines.com/raptor700.htm)

Jag följer samma koncept som Brassen som jag mailat lite med men jag håller mig till utprovade prylar och LED kommer att tillverka en högre stålpackning för att jag ska få ner kompet till under 10:1 annars lär jag blåsa toppen när turbon börjar ladda. LED´s kit är på 800 cc och kräver en hel del mods men utan turbo ger det ca 90 kusar. Dahlbäcks turbosats ger 76 hk med 0,3 bars laddtryck. Vad de båda ger i kombination kan man bara gissa sig till men ett tips är att den lär bli hysterisk.

Jag har testat en Skånsk Raptor 700 som en herre i www.skanequad.se ägde som hade Dahlbäcksturbon och jag kan bedyra att den gick så att skjortan flög av!
Jonas Jonte Bergh, R33Z här på Sporthoj har bevittnat ett projekt jag drog i hamn som var att ta en varuhusquad som man köper på ÖB och ge den väghållning som en gokart "bara för att" så jag brukar lyckas med mina projekt. :)

Dock handlar mycket av detta projektet om att det kostar en rejäl slant att få till hojen, turbokitet rasslade till på 35 lök och motorn 8,5K & blueprinting av motorn plus LED´s jobb som turbosatsen ungefär så jag skyndar långsamt då jag avgjort att jag ska stoppa spisen i en annan hoj än den jag kör med till vardags så nästa sommar räknar jag inte med att den är klar men den som lever får se. Hojen ska bli snygg i övrigt med, jag är inte intresserad av något råtbygge...

Bild på varuhuskinesen på 250 cc som tog 90 graders böjar i 70-80 km/h med rejält överhäng...:yoparty

Blir onekligen spännande att få följa projektet nör det väl kommer igång..för det får vi väl? =)
 

manneman

Guest
det låter ju bra det :)
har du koll på raptor cyllen? läste att man få bygger om nåt vid kolven och nån packning. annars skulle det passa rakt av?

Ne jag har inte mer koll just nu än vad man kan läsa sig till på deras hemsida men jag lär få bättre koll när jag väl drar igång projektet.

Blir onekligen spännande att få följa projektet nör det väl kommer igång..för det får vi väl? =)

Jag uppdaterar så fort det händer något men räkna inte med något innan jul iaf...:tungan

dom där motorbågarna är riktigt bra dom har räddat min kylpump ett par gånger :) jag funderade oxå på att köpa nitro grejjen men jag har bara hört skit om dem.. tyvärr
btw om du ska byta till 2-1 system så kommer inte motorbågarna att passa jag kör numera hasaplåt ist



snacka om overkill (-: kul projekt om man har $$$$

För de hundringarna är jag villig att prova iaf med tanke på att en PC5 kostar typ 10 gånger mer och på denna vita blir det dubbelpipigt då jag vill ha det symmetriskt bakom packväskorna som komma skall (Pelican 1660) och tja man ska ju bränna pengar på något och eftersom jag inte går på krogen så har jag kul på annat sätt.

Barnen har ju växt upp nu så nu får de fixa egna kulor!:rolleyes:
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lyckades vibrera bort både bleck och 3 bultar till infästningen av bakre framskärmen. Någon som har blecket till övers och vill sälja?
 

Bifogat

  • bleck.jpg
    bleck.jpg
    52.9 KB · Visningar: 590

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har dessa två kontakter till övers under sadeln. Vad är dom tänkta att mata ström till? Någon som vet?
 

Bifogat

  • kontakter.jpg
    kontakter.jpg
    231 KB · Visningar: 142

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Båda två? Funderade på om man kunde ta ström till värmehandtag från någon av dom (?)...

Lite feedback gällande Wilbers progressiva fjädrar till framgaffeln:

Bytte för ett tag sedan, och körde förra helgen första ordentliga offroadturen med dom nya fjädrarna. Blev en 100-milare upp till Säfsen, med tillhörande grus- och traktorvägskörning. Passade även på att spänna upp bakfjädringen ett snäppp. Kan bara säga att jag upplevde en jäkla skillnad till det bättre. Vid lite snabbare körning (+100 km/h) på stökigt underlag, där fronten tidigare studsat en hel del fram och tillbaka, gick den nu som på räls. Kändes även betydligt stabilare på snabba, kurviga asfaltsvägar. Nya fjädrar rekommenderas starkt, mao :tummenupp.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo båda två. de räknas som en enhet i schemat (67). du har i alla fall en direktkontakt till minus i en kontakt av den fyrkantiga.
personligen skulle jag hellre drar en som kabel mot ramen och den andra via en lampa. tex baklampan som går vid hel och halvljus. känns i alla fall smidigare än larmkablarna
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
jo båda två. de räknas som en enhet i schemat (67). du har i alla fall en direktkontakt till minus i en kontakt av den fyrkantiga.
personligen skulle jag hellre drar en som kabel mot ramen och den andra via en lampa. tex baklampan som går vid hel och halvljus. känns i alla fall smidigare än larmkablarna

Ellära är fullständig grekiska för mig, så det där förstod jag inte :tungan. Men tar gärna emot en exakt detaljinstruktion om hur jag bäst monterar Biltemas handtag :Bugar..
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det lättaste är ju att ta elen från ljuset eftersom ljusen alltid är på när motorn är igång och sen när du stänger av tändningen även handtagen slås av. kör du direkt via batteriet så skulle du eventuell glömmer bort att extra stänga av handtagen och batteriet skulle ta slut när du parkerar.
men om du ta det via framljuset så få du drar dubbelt så handtagen fungerar vid halv och helljuset.
enklare är det då att drar det via bakljuset då den alltid ljuser.
det med att drar till ramen var bara en tanke då du ändå redan har en pol som går mot ramen. men det funkar lika bra att ta båda via lampsladdarna. är ju bara att klippa där kablarna kommer ur kabelstammen och dubbla utgången så de går mot ljuset och till handtagen.

annars finns ju en del ställen som skulle funkar de med (tex lampan vid hastighetsmätaren, nånstans vid tändningslåset osv) men där är det aldrig lika självklar vilka kablar du ska tar och dessutom är det delvis dumt att klippar där nånstans.
 
Last edited:

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
det lättaste är ju att ta elen från ljuset eftersom ljusen alltid är på när motorn är igång och sen när du stänger av tändningen även handtagen slås av. kör du direkt via batteriet så skulle du eventuell glömmer bort att extra stänga av handtagen och batteriet skulle ta slut när du parkerar.
men om du ta det via framljuset så få du drar dubbelt så handtagen fungerar vid halv och helljuset.
enklare är det då att drar det via bakljuset då den alltid ljuser.
det med att drar till ramen var bara en tanke då du ändå redan har en pol som går mot ramen. men det funkar lika bra att ta båda via lampsladdarna. är ju bara att klippa där kablarna kommer ur kabelstammen och dubbla utgången så de går mot ljuset och till handtagen.

annars finns ju en del ställen som skulle funkar de med (tex lampan vid hastighetsmätaren, nånstans vid tändningslåset osv) men där är det aldrig lika självklar vilka kablar du ska tar och dessutom är det delvis dumt att klippar där nånstans.

Jag kopplade mina till bakljuset också, enkelt att komma åt och som du skrev man glömmer dom inte på. Jag drog kablarna till höger om styrhuvudet under höger kylarvinge och sedan bakåt. Upplever dock att det blir bättre värme i högerhandtaget än i vänster :va
 

manneman

Guest
Jag kopplade mina till bakljuset också, enkelt att komma åt och som du skrev man glömmer dom inte på. Jag drog kablarna till höger om styrhuvudet under höger kylarvinge och sedan bakåt. Upplever dock att det blir bättre värme i högerhandtaget än i vänster :va

Jag kopplade mina på bakljuset också, perfa.

Och då är det inte bara jag då? Jag upplever samma sak om värmen!:rolleyes:
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top