Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hej nej inte fått på den nu. det visade sig att WP hade satt på fel fötter. de passade inte nånstans och ska bytas.

nu sitter jag istället och bygger en del carbon delar. tex en ny framskärm. kan ju inte vara sämre än du ;)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
Suttit och läst hur mycket som helst i olika forum om xtx trim. Får inget direkt svar hur mycket "bang for the buck" man får av effektrör, stage2 dna+k&n, pc. Vad kan jag förvänta mig för effekt/vrid ökning? Flesta av er har säkert dessa grejer satta redan.
Tycker hojen är alldeles för slö för att ha roligt med nu. Måste man borra upp den osv för att det ska bli riktigt roligt?

Ös på med tips ni som känner till hojen mer än mig..är rätt ny på det här med motard =) Vad är värt och inte värt osv..ni fattar...
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
bli väl knappt 50hästar på hjulet med det där skulle jag tippar.

hade typ samma på min förra och kände en skillnad när jag plötsligen satt på min nya helt originalare. nu suktar jag bara efter alla mods jag ska göra då hojen är, som du säger, rätt så slö original.

personligen tycker jag mest om 2-1 system som otr´s eller metal mule tex. där spara man mkt vikt och få en bra vrid i de lägre varvtalen. sen filter och pc som du säger. . andra jobb i motorn beror ju lite på hur du vill att motorn ska bli.

mods jag inte vill leva utan är ett riktig styre (kör på magura sx) med mjukare handtag och riktiga fotpinnar som man inte halka av.
sen finns det ju en hel drös med andra mods men där beror det ju alltid lite hur man använder hojen, vill ändrar ang andra hands värdet osv...

en annan viktig aspekt är att xt´n är väldigt tung. med ny system och lite grejer har man ju snabbt 15kg off och det är även detta som gör hojen mkt roligare.
min förra var 20kg lättare, den nya ska bli minst 30kg lättare än original. men än så länge är den knappt10kg lättare och det är tråkig på roliga vägar för att man få sliter på ett helt annat sätt.
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Suttit och läst hur mycket som helst i olika forum om xtx trim. Får inget direkt svar hur mycket "bang for the buck" man får av effektrör, stage2 dna+k&n, pc. Vad kan jag förvänta mig för effekt/vrid ökning? Flesta av er har säkert dessa grejer satta redan.
Tycker hojen är alldeles för slö för att ha roligt med nu. Måste man borra upp den osv för att det ska bli riktigt roligt?

Ös på med tips ni som känner till hojen mer än mig..är rätt ny på det här med motard =) Vad är värt och inte värt osv..ni fattar...

Jag har PCIII, stage 1&2 luftfilter och slip-ons. Det gav mig ca 48hk på bakhjulet. Sen har oxå gått ned en kugg på framdrevet vilket blev en stor skillnad för mig som undviker asfalten.....
Den största svagheten tycker jag är framgaffeln. För mjuk och svampig. Har kontaktat Öhlins för prisuppgift.....
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
bli väl knappt 50hästar på hjulet med det där skulle jag tippar.

hade typ samma på min förra och kände en skillnad när jag plötsligen satt på min nya helt originalare. nu suktar jag bara efter alla mods jag ska göra då hojen är, som du säger, rätt så slö original.

personligen tycker jag mest om 2-1 system som otr´s eller metal mule tex. där spara man mkt vikt och få en bra vrid i de lägre varvtalen. sen filter och pc som du säger. . andra jobb i motorn beror ju lite på hur du vill att motorn ska bli.

mods jag inte vill leva utan är ett riktig styre (kör på magura sx) med mjukare handtag och riktiga fotpinnar som man inte halka av.
sen finns det ju en hel drös med andra mods men där beror det ju alltid lite hur man använder hojen, vill ändrar ang andra hands värdet osv...

en annan viktig aspekt är att xt´n är väldigt tung. med ny system och lite grejer har man ju snabbt 15kg off och det är även detta som gör hojen mkt roligare.
min förra var 20kg lättare, den nya ska bli minst 30kg lättare än original. men än så länge är den knappt10kg lättare och det är tråkig på roliga vägar för att man få sliter på ett helt annat sätt.

vet inte vad originalsystemet väger i jämförelse till leo vincet jag kastat på, men kunde då inte känna någon nämnvärd skillnad av att bara hålla i dom. Hur sparar man in 20-30kg?
Börjar med luft,rör o map så får man se sen vad man tycker..
Framgaffeln är alldeles för svampig..känns obehagligt många gånger i kurvor, som att den inte hänger med överhuvudtaget.
Har ni öppnat upp era originalluftburkar eller köpt nytt?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
ja juste, dreva om är den tredje grejen jag inte vill vara utan.
och med gaffeln håller jag också helt med om. kan själv knappt väntar på att få min WP på hojen. sen nån willbers dämpare på det hela...

original system väger ca 14kg. metal mules 2-1 system väger till exempel under 4kg. där spara man alltså ca10kg
på ett "vanligt" slipon som dina är dock skillnaden inte allt för mkt. eftersom det sitter katalysator i de originala dämpare så spara man en del med slipons i alla fall. men det rör sig bara om ngr kilo.

för att få ned den 20kg kan man börjar med systemet (jag ska dock har ett special tillverkade som sitter under sadeln så att jag även spara all plast där under), sen ett lättviktsbatterie (min moty är tex 3kg lättare), sen har jag tagit bort allt jag inte behöver (handtag och fotpinnar i bak, speglar, plasten runt gaffeln, tail tidy plast, lättare styre utan extra vikter, bort med vertygen osv)
det är många små vikter som bli mkt ihop.
med lite lättare däck är man nu redan vid 20kg

som nästa steg bygger jag om en del.
min nya cross framskärm i carbon väger mindre än hälften än original anknäbb, en del fästen hållare och saker även de i carbon (tex de små silver plattor som skydder bromspumpen i bak samt den på andra sidan sparade mig ca 60g i carbon. för en så liten del är det mkt :) )
sidostödet, kopplingshandtag osv osv bli carbon där med.
nytt egen framljus i väldigt slimmad design, hjulen bli slanglöst, luftfilterboxen byts mot en öppen filter med egenbyggda fästen för el grejerna och här är man rund de 30kg.

sen fundera jag ang ett nytt steg.
att kapa hela baktriangeln och bygger en ny i aluminium. den skulle bli lite kortare och smalare. sen till det en ny egen tank,sadel och ny plast så att hojen bli slimmad och ser i formen mera ut som tex en yzf 450. vet inte riktig än vilken vikt det skulle tar bort men det lär ngr kg till.
med 10liters tank är man då absolut under 150kg fulltankad och tillsammans med ca 65-70 hästar (med de motorjobb som jag planera) skulle jag få en riktig smidigt slitvarg

alla jobb på ramen skulle göras så att man kan regga den som egenbyggd hoj nån gång i framtiden. men jag har ju besiktning till 2015 och ingen bråttom :rolleyes:
 

Snowman89

Guest

Vad planerar du att göra åt motorn för att få ut 65-70hk OCH kalla den slitvarg?:va

För det lär det väl behövas 700-800cc, högkompskolv, portad topp och vassare kam?

Jag var inne på att skaffa högkompskolv och mer cc. Men när jag började räkna lite på det så insåg jag att det var vettigare att lägga pengarna på en annan hoj som är vassare från början:) Allt vad service heter går ju ändå åt skogen när man börjar trimma.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
102mm kolv, ventiler, top-jobb, kam, uppborrad insprutning, öppen filter, nytt system osv.
det borde ger nåt på 65-68hk (som jag har läst mig till-har ingen egen erfarenhet med det än)
med de jag har pratad med sa att detta inte öka servicen nämnvärt, så länge det är bra gjort såklart.

visst skulle jag kunna få en annan hoj från början för de pengar. men de som är intressanta i så fall funkar ändå inte riktig för vardags bruk. ända skulle vara 690 smc.
men när jag väl bestämde mig för denna väg hade jag redan köpt saker som min nya gaffel osv. dessutom tycker jag att det är grymt mkt roligare att bygger eget och anpassa efter sig. en 690 smc hade jag ändå hållit på med att byta grejer då jag alltid har svårt med att lämnar saker vara orörd.

det andra är just att jag inte behöver lägger de stora pengar på en gång. jag köper en sak i taget. och även hojen fick jag mkt billigare än tex en ny 690smc.
på så sätt har jag råd med det och ändå en hoj att köra med. (alla stora jobb görs sålänge snön ligger. annars kör jag ju typ varje dag)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
svårt att fota med nallen och dåligt ljus. men här är tex det jag har byggd i helgen.
skärmen är en kopia från acerbis. har dock ändrad formen lite. som den är nu väger den 187g.
de andra delarna ligger på 15g och är i stort en kopia av de original delarna.
 

Bifogat

  • DSC_0010.JPG
    DSC_0010.JPG
    72.8 KB · Visningar: 128
  • DSC_0013.JPG
    DSC_0013.JPG
    70.5 KB · Visningar: 127
  • DSC_0030.JPG
    DSC_0030.JPG
    80.9 KB · Visningar: 159

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
Tackar tackar, jo jag har byggt de själv. Brukar håller på med bygge för lättvikts cyklar annars (min landsvägs cykel väger 4295g för tillfälle) så man har ju lite vana med att bygga lätta delar ;)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
tänkte har på den nya gaffeln en "cross-nummerplåt" där framljuset sitter. den ska byggas i carbon och sen jobba jag in lite smidigare ljus.
fick just de här av en kompis. de är så pass små att de få plats mellan gaffelbenen och ändå är dem grymt starka. den ena bli då lite ned reglerat och ska funkar som halvljus. till helljus kopplar jag in båda. dock ska den som är halvljus vara vriden lite neråt så att ljuskäglorna bli som med original ljuset. visst, inte helt lagligt men men :rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC_0006.JPG
    DSC_0006.JPG
    61.7 KB · Visningar: 111

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
svårt att fota med nallen och dåligt ljus. men här är tex det jag har byggd i helgen.
skärmen är en kopia från acerbis. har dock ändrad formen lite. som den är nu väger den 187g.
de andra delarna ligger på 15g och är i stort en kopia av de original delarna.

Skall bli mycket kul att se hur detta kommer (ur)arta sig. Kul med sådana som inte spar på krutet :banana
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
God afton xt-folk!
Sitter och bläddrar lite i Biltemas katalog, och kollar på underhållsladdare... Finns ju ett par olika att välja bland. Någon som kan ge nåt tips på en enkel och vettig laddare?

Har även funderingar på att höja min framgaffel till våren. Vet att jag läst tidigare här om någon som gjort en höjning med distanser i gaffeln, men hittade inte tillbaka till den nu. Vore tacksam om någon känner sig träffad och kan dela med sig av så mkt info som möjligt ang. en sådan gaffelhöjning! :)

Tack på förhand
//Daniel
 

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
God afton xt-folk!
Sitter och bläddrar lite i Biltemas katalog, och kollar på underhållsladdare... Finns ju ett par olika att välja bland. Någon som kan ge nåt tips på en enkel och vettig laddare?

Har även funderingar på att höja min framgaffel till våren. Vet att jag läst tidigare här om någon som gjort en höjning med distanser i gaffeln, men hittade inte tillbaka till den nu. Vore tacksam om någon känner sig träffad och kan dela med sig av så mkt info som möjligt ang. en sådan gaffelhöjning! :)

Tack på förhand
//Daniel


Höja gaffeln?? Vad menar du med det?? Skapa markfrigång??

Eller menar du att stoppa i distanser för att öka förspänningen?? Det höjer inte hojen, det som sker är att framgaffeln inte sjunker ihop lika mkt när du sätter dig på hojen.
Jag har provat med 20mm distanser men sen köpte jag progressiva fjädrar istället. Dock är framgaffeln ett stort mörker vid lite tuffare körning.

Jag rev igår ned gaffelbenen och skall idag lämna in dem för översyn. Få se vad svaret blir.....
Sen blev det också lite omdragning av strömkablar. Skall försöka få dit ett bi-xenon lampa men det är TRÅNGT bakom lyktkåpan!! Men skam den som ger sig!
Vi var ut på en sväng i tisdags kväll och det var ganska mörkt på slutet.. Och det blev inte bättre att det spöregnade, haglade och var ca 3 grader varmt..... Skönt med handtagsvärme då!!

tänkte har på den nya gaffeln en "cross-nummerplåt" där framljuset sitter. den ska byggas i carbon och sen jobba jag in lite smidigare ljus.
fick just de här av en kompis. de är så pass små att de få plats mellan gaffelbenen och ändå är dem grymt starka. den ena bli då lite ned reglerat och ska funkar som halvljus. till helljus kopplar jag in båda. dock ska den som är halvljus vara vriden lite neråt så att ljuskäglorna bli som med original ljuset. visst, inte helt lagligt men men :rolleyes:

En sån där liten diod-lampa har jag beställt och skall prova sätta på hjälmen. Borde ge en viss skillnad tillsammans med xenonlyse i strålkastaren....
 
Last edited:

Benta01

Rikspucko
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha MT-09 -2020
God afton xt-folk!
Sitter och bläddrar lite i Biltemas katalog, och kollar på underhållsladdare... Finns ju ett par olika att välja bland. Någon som kan ge nåt tips på en enkel och vettig laddare?

Har även funderingar på att höja min framgaffel till våren. Vet att jag läst tidigare här om någon som gjort en höjning med distanser i gaffeln, men hittade inte tillbaka till den nu. Vore tacksam om någon känner sig träffad och kan dela med sig av så mkt info som möjligt ang. en sådan gaffelhöjning! :)

Tack på förhand
//Daniel


fick en Biltema "Smartladdare" i födelsedagspresent av farsan, funkar fint till både XT:n, båtbatteriet och allt annat med 12 volt som jag matat den med. Denna är det: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare1/

Sen hade jag en liten egen fundering, hörde på avvägar (detta kan således vara bullshit) att man ska kunna få XT:s instrument att visa varvtal, stämmer detta?
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det stämmer dock är detta bara en tillfällig grej. så fort man stänger av motorn så försvinner varvtals visningen igen
 

Dajo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Växjö
Hoj
2005, Yamaha XT660R
Höja gaffeln?? Vad menar du med det?? Skapa markfrigång??

Eller menar du att stoppa i distanser för att öka förspänningen?? Det höjer inte hojen, det som sker är att framgaffeln inte sjunker ihop lika mkt när du sätter dig på hojen.
Jag har provat med 20mm distanser men sen köpte jag progressiva fjädrar istället. Dock är framgaffeln ett stort mörker vid lite tuffare körning.

Ja precis, jag menade att få den stummare i framänden. Det var jag som formulerade mig lite tokigt... hade inte förväntat mig nån märkbar höjning, men eftersom den inte kommer sjunka ihop lika mkt så håller den ju sig i praktiken lite högre. Men ja, jag är en amatör! ;)
Tillverkade du egna distanser, eller hittade du färdiga prylar som passade, och isåfall var? :Bugar

fick en Biltema "Smartladdare" i födelsedagspresent av farsan, funkar fint till både XT:n, båtbatteriet och allt annat med 12 volt som jag matat den med. Denna är det: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare1/

Tack för tipset!
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top