LCHF - Erfarenheter

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så frågan tillslut är då, hur gör ni när ni går på krogen?

Är det bara ta lite sallad, kött, sås och hoppas att kocken inte fuskat med såsen?

Lunchbuffé brukar ju inte vara några problem alls, det är bara att skippa de stora kolhydratkällorna. Men helgbesöket, då brukar jag fuska. :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
okej man behöver inte vara så superstrikt alltså :)

Jag kollade på den där dokumentären från svt igår, var ju kul på slutet när forskarna som pratar emot lchf kom med dåliga undanflykter för att inte forska om det var bra eller inte :)
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Då jag har många problem som verkar försvinna om man äter LCHF så hade jag tänkt börja.

Men, Jag är ju dålig på att veta vad man ska äta. Så jag undrar om någon vet bra länkar på nätet där det finnes recept till LCHF kost.

Jag har bara hittat hemsidor där jag måste betala och blablabla. Men som vanligt måste man ju betala för att må bra idag men jag lever ju på studentinkomst och det är ju inte roligaste.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Då jag har många problem som verkar försvinna om man äter LCHF så hade jag tänkt börja.

Men, Jag är ju dålig på att veta vad man ska äta. Så jag undrar om någon vet bra länkar på nätet där det finnes recept till LCHF kost.

Jag har bara hittat hemsidor där jag måste betala och blablabla. Men som vanligt måste man ju betala för att må bra idag men jag lever ju på studentinkomst och det är ju inte roligaste.

Börja på http://www.LCHF.se och http://airamsmat.webblogg.se/ så tror jag du hittar ganska mycket. Sen är det bara att googla..! :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Vet ni hur det är med GI dieten? Eller vad den kallas.

Är det i stort sätt samma sak som LCHF?

Tack för länken ovan. Stor hjälp :)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vet ni hur det är med GI dieten? Eller vad den kallas.

Är det i stort sätt samma sak som LCHF?

Tack för länken ovan. Stor hjälp :)

Jag tycker GI är svårare att hålla sig till än LCHF. LCHF är i princip bara att stryka alla kolhydratkällor och käka tills man blir mätt medan i GI ska man hålla koll på glykemiskt index (GI) för att se vilken typ av kolhydrater man ska äta. Mycket enklare att bara skita i dem allihop... ;)
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag tycker GI är svårare att hålla sig till än LCHF. LCHF är i princip bara att stryka alla kolhydratkällor och käka tills man blir mätt medan i GI ska man hålla koll på glykemiskt index (GI) för att se vilken typ av kolhydrater man ska äta. Mycket enklare att bara skita i dem allihop... ;)

What he said! Sen blev jag jävligt risig i magen av GI, alla jävla fibrer man "ska" ha i sig...:död
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag har provat LCHF och min IBS(irritabel tarm) har vart under kontroll, gått från att sitta på toa 3-4ggr om dagen till max 1 gång :)

Men grejer är den att jag börjat ett nytt jobb och det är svårt att ha med sig matlåda så vi äter ute varje dag, därtill kommer helgen då det blir ett restaurang besök på kvällen.

Det här har sabbat kosten och jag kör inte för tillfället LCHF. Jag skulle vilja börja igen då det är den enda kost hållningen som fått min mage att funka utan att krångla till det.

Så frågan tillslut är då, hur gör ni när ni går på krogen?

Är det bara ta lite sallad, kött, sås och hoppas att kocken inte fuskat med såsen?
Om man äter på en (riktig) italiensk restaurang så får man sin köttbit och så får man beställa tillbehör (contorni) till den, och då väljer man förslagsvis en sallad. Så hitta en äkta italienare...
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ni som kör de här strikt. Vad är ert mål med det ? Tränar ni samtidigt ?
Inte för att jag skulle börja med sådana här trenddieter =) bara nyfiken.

Jag körde strikt från tidig höst förra året och gick ned från 82 kg till 74,5 kg. Träningen var då två styrkepass per vecka och något spinnig/corepass. Fettprocent var 14% när jag mätte.

Under sommaren blev det lite fusk med mat, men inget större. Jag tror att jag gick upp ett par kilo.

Kör nu strikt igen. Har skippat gymträning och kör tre pass kickboxning kombinerat med ca 5 mil cykel per v. Jag har inte noterat några direkt negativa konsekvenser för träningen. Viken idag är 78 kg. Inte kollat fettprocent men gissar att den ligger mellan 12% och 14%.

Ska mäta blodvärden i morgon. Förra mätningen för ett år sedan visade att jag låg strax utanför gränserna för triglycerider (för högt) och LDL (för högt).
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker GI är svårare att hålla sig till än LCHF. LCHF är i princip bara att stryka alla kolhydratkällor och käka tills man blir mätt medan i GI ska man hålla koll på glykemiskt index (GI) för att se vilken typ av kolhydrater man ska äta. Mycket enklare att bara skita i dem allihop... ;)

Jag har flera bekanta som kör ett mellanting med gott resultat.
Ihuvudsak LCHF, men det är svårt att få till en uthärdlig kost (över längre tid) utan kolhydrater.
Därför sneglar man på GI och väljer lite fusk därifrån.
Är man överambitiös så brister det förr eller senare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
O nej, inte kan man väl fuska på det viset och hitta på sin egen kost!? Det låter väldigt suspekt att man skulle kunna äta efter eget huvud på det viset, det är inte vad Aftonbladet ordinerar :mattias

Seriöst, jag är så sjukt jävla trött på det här evinnerliga tjatet om LCHF hit och GI dit. När slutade föräldrar banka in vett i sina ungar och förklarade tallriksmodellen och det här med att stoppa i sig så mycket energi som man gör av med och att sockerdricka och julmust endast bör inmundigas vid enstaka tillfällen?
Jag gillar idén med att folk tar hand om sin kropp och gör något åt sin övervikt och dylikt, men jag ogillar skarpt när man försöker pracka på andra sin nyfunna kosthållning och bli fundamentalist.
Lagom är bäst i normalfall, som allt annat.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
.. När slutade föräldrar banka in vett i sina ungar och förklarade tallriksmodellen och det här med att stoppa i sig så mycket energi som man gör av med och att sockerdricka och julmust endast bör inmundigas vid enstaka tillfällen?

Nu är jag förvisso gift med en hälsopedagog som under 5-6 år drivit företag där hon bl.a. föreläst om viktminskning och beteendeförändring och jag har själv bra koll så det är inte kunskaperna som brister...
Det finns inga mirakelkurer även om många LCHF:are agerar nyfrälsta.
För mig är det hela väldigt enkelt.
1. Jag har ett stillasittande jobb
2. Privat är det ett djävla lappande med tider för att få ihop det då jag och fru jobbar om lott och därför hinner/orkar jag inte träna som jag kanske hade velat.
3. Av samma orsak äts det mycket på lunchrestauranger vilket gör att det mesta som serveras är väldigt energirikt.

Stillasittande och mycket energirik mat gör att det är svårt att inte äta det där lilla extra som gör att man långsamt lägger på sig.
Jag ligger precis på den övre marginalen av min "idealvikt" om man förenklar det och tittar på BMI. (Nej, jag vet att BMI inte är rättvisande som alla de som bor på gymmet alltid vill påpeka, mest för att få folk att förstå att just de har lagt på sig mycket muskler)

Sammanfattningsvis är jag nyfiken på LCHF av den enkla anledningen att det är ett sätt att med ett par enkla tumregler faktiskt lägga om kosten så att man nästintill automatiskt uppnår just det du säger, man äter mindre än man gör av med...

Jag har fortfarande inte börjat då jag har alldeless för mycket på jobbet för tillfället för att kunna kosta på mig de där omställningsveckornas matthet och koncentrationsproblem...

Men faktum kvarstår, LCHF verkar onekligen vara det som jag skulle ha lättast att anpassa mig till.

Min gode bror som jobbar som sjukgymnast är f.ö hängiven LCHF:are och det funkar finfint för honom trots att han multisportar och skall göra en Svensk Klassiker i år igen..
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
O nej, inte kan man väl fuska på det viset och hitta på sin egen kost!? Det låter väldigt suspekt att man skulle kunna äta efter eget huvud på det viset, det är inte vad Aftonbladet ordinerar :mattias

Seriöst, jag är så sjukt jävla trött på det här evinnerliga tjatet om LCHF hit och GI dit. När slutade föräldrar banka in vett i sina ungar och förklarade tallriksmodellen och det här med att stoppa i sig så mycket energi som man gör av med och att sockerdricka och julmust endast bör inmundigas vid enstaka tillfällen?
Jag gillar idén med att folk tar hand om sin kropp och gör något åt sin övervikt och dylikt, men jag ogillar skarpt när man försöker pracka på andra sin nyfunna kosthållning och bli fundamentalist.
Lagom är bäst i normalfall, som allt annat.

Och sen har vi ju dom konservativa bakåtsträvarna som fortfarande hävdar att "är mindre-spring mer" är rätt sätt att få folk att gå ner i vikt...energibalansmässigt är det såklart "rätt", men när allt färre faktiskt mäktar med att följa dom råden måste man ta till nått nytt, och då är LCHF ett jäkligt lätt och bra alternativ som inte bara är positivt för vikten utan även det allmänna välmåendet.:arsele ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har lagt ned allt vad dieter heter. Diet för mig är något tidsbegränsat. Det håller inte.
Man måste lägga om sin kost helt om man skall få en varaktig viktnedgång.

Har räknat ut att jag med min längd och vikt, bränner 2800 kcal/dag. Ett underskott om 500 kcal/dag (dvs att jag stoppar i mig 2300/dag, mycket i form av proteiner) innebär att jag går ner 0,5 kilo per vecka (utöver fettet tappar man vätska också)

På dumbbell.se kan man registrera allt man stoppar i sig. Man får ganska snart väldigt tydligt för sig vilka bovarna är. I övrigt äter jag allt, även om jag uteslutit snasket. Tricket är att käka sånt som man blir mätt av, utan att det för den sakens skull är onyttigt.

Jag käkar samma saker som förut, men mer av vissa saker och mindre av annat. Har kört i 6 veckor utan större uppoffringar och gått ner ca 4 kilo. Lätt som en plätt.

Skippa snasket, det mesta av spriten, mackor, socker och allt otyg.. Då går man ner i vikt av sig själv i princip.
Vill man ha extra skjuts så drick 0,5 liter vatten före varje måltid så är man inte lika hungrig sen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad äter man för "godis" och "snacks" när man jäser i soffan som LCHF/GI godkänner?

En diet som inte ger mig någon helgnjutning/godis kan jag aldrig hålla.

All form av alkohol kan jag lätt avstå, samma sak med läsk jag skulle nog kunna totalstryka sockergodis/choklad också, men saltsnacks som chips/popcorn/nötter är en livsnödvändighet för mig.

Finns det baconchips, friterad ost eller något annat som är salt och gott och godkänt att grisa i sig i soffan?

(fan nu blev jag tvungen att sprätta en tub pringles)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad äter man för "godis" och "snacks" när man jäser i soffan som LCHF/GI godkänner?

En diet som inte ger mig någon helgnjutning/godis kan jag aldrig hålla.

All form av alkohol kan jag lätt avstå, samma sak med läsk jag skulle nog kunna totalstryka sockergodis/choklad också, men saltsnacks som chips/popcorn/nötter är en livsnödvändighet för mig.

Finns det baconchips, friterad ost eller något annat som är salt och gott och godkänt att grisa i sig i soffan?

(fan nu blev jag tvungen att sprätta en tub pringles)

Jag kör ölkorv, skivad mozzarella, ädelostar, vanliga ostar (oftast i form av stavar) fläsksvålar, lufttorkade skinkor, salamis, nötter, frön. Såna krejjer. Allt under 10 g kolhydrater per 100g är ok för mig - vilket också ofta godkänner rostade, salta jordnötter.



Ska tilläggas att jag nu väger under 100 kg (-13 kg och från 38 till 34 i byxor sen i juli) för första gången sen 2005 och att jag inte har tränat på två månader men jag går fortfarande stadigt ner i vikt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kör ölkorv, skivad mozzarella, ädelostar, vanliga ostar (oftast i form av stavar) fläsksvålar, lufttorkade skinkor, salamis, nötter, frön. Såna krejjer. Allt under 10 g kolhydrater per 100g är ok för mig - vilket också ofta godkänner rostade, salta jordnötter.

Allt sånt där är ju sånt jag gillar, så det ser ut som att det finns hopp för mig.

När det gäller ostarna vill jag dock ha ett kex till, så dom får jag nog skippa.

Tilläggas bör att jag äter massor av mackor, bröd är ett av livets nödtorft, men jag kan nog diciplinera mig på den fronten, finns det något bröd som är nära på OK?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Allt sånt där är ju sånt jag gillar, så det ser ut som att det finns hopp för mig.

När det gäller ostarna vill jag dock ha ett kex till, så dom får jag nog skippa.

Tilläggas bör att jag äter massor av mackor, bröd är ett av livets nödtorft, men jag kan nog diciplinera mig på den fronten, finns det något bröd som är nära på OK?


Finncrisp kan man käka en eller ett par ibland, ger ca 5 g kolhydrater/st. Jag brukar baka ett lch-f"bröd" bakat på ägg, riven ost, sesamfrö, fiberhusk, och bakpulver. det kan du trycka i dig hur mycket du vill av.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top