LCHF - Erfarenheter

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Givetvis skulle tanken vara att dra ner på kolhydratintaget ordentligt. Jag hade ju i så fall försökt följa rekommendationerna vid typ 19 av veckans 21 måltider.. Frågan var mest hur mycket två middagar efterföljande snaskande skulle sabba välmåendet resten av veckan.
Förmodligen inte alls om det är 2 av 21 du pratar om!
Tror dock du kommer att omvärdera/omprioritera ditt behov av snaskande när du väl är inne i det. :tummenupp
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Glass med krossad chokolääääääääääädE. Mmmh så gott :)
 

tkdrille

Guest
Ni som kör de här strikt. Vad är ert mål med det ? Tränar ni samtidigt ?
Inte för att jag skulle börja med sådana här trenddieter =) bara nyfiken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har använt GI-metoden för att bli av med lite trivselfett som satte sig på mage och höfterna bl.a. Nytt jobb där jag sitter stilla mer och mer tid att äta (plus kaffe), gjorde att jag gick upp 6kg på bara drygt ett halvår - jag som hållit matchvikt inom 4kg upp/ner under tjugo år. Men jag kunde gå ner 4-5kg på bara en månad med en ganska strikt kost. Syntes i ansiktet också - mer slimmad och ingen antydan till dubbelhaka heller.

Visst fuskade jag ibland och tillät mig annars äta lite mer kolhydrater efter ett par veckor (höll mig under 50g per dag), men det räckte för att gå ner och det helt utan motion :)

Nu äter jag frikostigt igen, bara för att jag gillar öl och choklad, men kanske framförallt för att få dricka mjölk och äta mackor igen (det saknade jag mer än snasket). Tanken är att komma igång med träning och kunna hålla vikt och balans i kroppen på det sättet. Allt som allt, så äter jag ändå mindre sött nu - det smakar helt enkelt inte lika bra längre (godis är sliskigt och chips blir äckligt efter några tuggor).
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Ni som kör de här strikt. Vad är ert mål med det ? Tränar ni samtidigt ?
Inte för att jag skulle börja med sådana här trenddieter =) bara nyfiken.

90+ -> ~80kg är målet i dagsläget.
Kör konditionsträning mer eller mindre varje dag.
Ska sätta igång med simningen inom en snar framtid också...
 

tkdrille

Guest
90+ -> ~80kg är målet i dagsläget.
Kör konditionsträning mer eller mindre varje dag.
Ska sätta igång med simningen inom en snar framtid också...


Men de måste finnas något med än bara att man ska gå ner med just dessa 100 tals dieter. Du kan ju gå ner i vikt och få bra kondition även om du tex hade ätit alla dina dagsmål på mcdonalds och bara druckit cola.
Själv har jag börjat köra träning igen för vilken gång de nu än är. Tränar varje dag 3 dagar gym och resten bara kondition powerwalk då. Skippat coca colan helt och hållet och snabbmaten. Men förövrigt äter allt. Och så gjorde jag förra gången jag gick ner med och gick ner 25 kilo på fåtal månader.
Så fler fördelar än att man går ner i vikt när man håller igång med träning måste ju finnas om man ska leva strikt i dieter ?
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Men de måste finnas något med än bara att man ska gå ner med just dessa 100 tals dieter. Du kan ju gå ner i vikt och få bra kondition även om du tex hade ätit alla dina dagsmål på mcdonalds och bara druckit cola.
Så fler fördelar än att man går ner i vikt när man håller igång med träning måste ju finnas om man ska leva strikt i dieter ?

För mig personligen så är det första dieten jag testar.
Har mest varit något att testa på...
För att gå ner i vikt kan jag ju som du säga göra ändå.
Och om jag ska fortsätta prata för mig för mig själv.
Så är det ett bra sätt att tvinga mig själv bort från pastadiet a la student :D Äta tortellini 10måltider/vecka var inte ovanligt.
Äter bra mycket bättre mat nu.
Det är ju iofs inget svar på varför jag äter enligt LCHF. :va
Vad ska jag säga då...
En stor fördel är att jag inte alls blir lika sugen på småsaker.
Dåligt med hunger öht, man får ju nästan ha sov-och-mat-klocka.
Känns som att man mår bättre, men det kanske är placebo :D
 

tkdrille

Guest
För mig personligen så är det första dieten jag testar.
Har mest varit något att testa på...
För att gå ner i vikt kan jag ju som du säga göra ändå.
Och om jag ska fortsätta prata för mig för mig själv.
Så är det ett bra sätt att tvinga mig själv bort från pastadiet a la student :D Äta tortellini 10måltider/vecka var inte ovanligt.
Äter bra mycket bättre mat nu.
Det är ju iofs inget svar på varför jag äter enligt LCHF. :va
Vad ska jag säga då...
En stor fördel är att jag inte alls blir lika sugen på småsaker.
Dåligt med hunger öht, man får ju nästan ha sov-och-mat-klocka.
Känns som att man mår bättre, men det kanske är placebo :D

De viktigaste när man ska äta enligt schema är ju klart välbefinnandet, och mår man bra av att äta på de viset är de ju bara super.
Men som jag uppfattat det (inte kollat) så dricker man inte mjölk ? Och de i sig är inte dåligt för kroppen alls. De kan man ju se tillexempel kroppsbyggare använda sig av. =)

Men om man körde bara pasta och få måltider per vecka så är ju diet bra.
Själv så var jag hungrig så blev de närmsta ställe och bara köpa något för att dämpa hungern inkl läsk till dricka men magen mådde ju inte värst bra. Men när man börjat äta då regelbundet så försvinner ju hungern =)
De finns ju delade meningar om denna metod många verkar ha hakat på. Vissa kan bli rätt dåliga av den. Men vissa blir friska, känner en som har diabetes men som började äta enligt denna diet och nu tar han inte insulin mer. Men om man äter strikt enligt denna så får man ju offra en hel del också som jag sett.
Någon skrev att kaffe tex inte skulle vara nyttigt alls, jag hoppas inte dietisterna lurar folk att de är sant då de faktiskt hjälper en att starta förbränning. Och om man ska lita på de man fick höra idag skulle de som drack kaffe vara lyckligare haha.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men de måste finnas något med än bara att man ska gå ner med just dessa 100 tals dieter. Du kan ju gå ner i vikt och få bra kondition även om du tex hade ätit alla dina dagsmål på mcdonalds och bara druckit cola.

Jag har provat ett gäng dieter men LCHF är den första där jag kan träna aktivt (joggar 3-4 mil i veckan) och äta så mycket jag vill och ändå snabbt gå ner i vikt utan att tappa fokus i huvudet när det behövs.

Man behöver inte räkna kalorier och det är inte jättemycket man måste tänka på. Ät tills du är mätt, skippa de stora kolhydratkällorna, det är så jag kör iaf.

Som jämförelse: mellan februari och juli gick jag ner tre kilo. Då räknade jag kalorier, aldrig över 3000 om dagen (gjorde enligt uträkningar av med över 3500 kalorier om dagen), och tränade lite mer än jag gör nu. Från 25:e juli (då vi började med LCHF) till nu har jag gått ner nio kilo, jag räknar inga kalorier, går aldrig hungrig och käkar gott som katten allt som oftast.

Men om man äter strikt enligt denna så får man ju offra en hel del också som jag sett.
Någon skrev att kaffe tex inte skulle vara nyttigt alls, jag hoppas inte dietisterna lurar folk att de är sant då de faktiskt hjälper en att starta förbränning. Och om man ska lita på de man fick höra idag skulle de som drack kaffe vara lyckligare haha.

Öl, bröd och fika har jag offrat - eller ja, det är det jag saknar. Därför fuskar jag också minst en gång i veckan.

Kaffe brukar de flesta förespråka, det är i så fall av andra anledningar än LCHF man inte rekommenderar det. Skulle nån säga att kaffe var onyttigt skulle det bli nackskott direkt, det örat lyssnar vi inte på!
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så fler fördelar än att man går ner i vikt när man håller igång med träning måste ju finnas om man ska leva strikt i dieter ?
För mig är inte GI / Medelhavskost / LCHF (allt lika med lågt kolhydratintag) någon "diet". Det är ett livsstils- / kostval.
Jag tänker inte börja käka pasta / bröd / potatis / socker och dricka öl igen.
Jag mår alldeles utmärkt och trivs med maten jag nu stoppar i mig. Den är god och jag blir mätt. Det "fusk" jag tillåter mig är whiskey, vin, nötter och mörk choklad. Tårta och kaka är okej när det är riktig fest! Jag tränar regelbundet och det mår min rygg- och magmuskulatur bra av oavsett kosten.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kaffe brukar de flesta förespråka, det är i så fall av andra anledningar än LCHF man inte rekommenderar det. Skulle nån säga att kaffe var onyttigt skulle det bli nackskott direkt, det örat lyssnar vi inte på!
Hear, hear!

Det jag faktiskt skall testa är att ha laktosfri mjölk i kaffet för att också bli av med den mängden mjölksocker. Vet inte om det gör nån skillnad men det är värt att prova. Lite mindre socker kan inte skada.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Är det inte så att oavsett vilken sorts diet man testar så kommer mycket av resultatet av det faktum att man faktiskt, iallfall under en period, är konsekvent med att avstå Cola, godis och Pizza. Det verkar som om alla dieter har just den delen gemensamt, sedan förpackar man det lite olika, kallar det för fräcka namn och kör ut det i TV-shop.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag fattar inte...

Hålla på med massa dieter och skit..

Hur svårt ska det vara att äta lagomt/mindre och röra på sig?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jag fattar inte...

Hålla på med massa dieter och skit..

Hur svårt ska det vara att äta lagomt/mindre och röra på sig?

För min del känns inte LCHF som en diet, utan som redan sagts ovan, mer som en livsstil. En diet i mina ögon är att äta mindre/äta sånt man egentligen inte gillar för att gå ner i vikt. Det enda jag egentligen gjort nu är att skifta fokus på vad som är "godis". Förut käkade jag bröd, pasta, potatis, etc dagligen och "unnade" mig feta såser, grädde, osv några dagar i veckan. Nu gör jag tvärtom, och mår jävligt mycket bättre av, och går ner i vikt, har mer energi, inga blodsockerfall mellan måltider, ingen matkoma efter måltider och en mage som funkar betongsäkert.:)

Och, jag äter fan så mycket godare nu!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om jag ska äta så lite att jag går ner i vikt så måste jag gå i princip konstant hungrig, och det är otroligt påfrestande.
Jag har legat på ett kaloriintag på 3000 / dag (räknat varenda flinga jag stoppade i mig) och då går jag upp i vikt eller ligger still. Jag var tvungen att gå ner till ca 2000 / dag för att gå ner.
Med LCHF så behöver jag aldrig gå hungrig eller äta tonfisk med sallad som jag behövde för att hålla nere kaloriintaget. Så det är ett sätt att kunna må bra helt enkelt. Jag blir dock inte pinnsmal på LCHF heller utan ligger på mina 100 pannor ungefär. Men det är bara att inse att jag inte ska väga som snittmänniskan.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
För min del känns inte LCHF som en diet, utan som redan sagts ovan, mer som en livsstil. En diet i mina ögon är att äta mindre/äta sånt man egentligen inte gillar för att gå ner i vikt. Det enda jag egentligen gjort nu är att skifta fokus på vad som är "godis". Förut käkade jag bröd, pasta, potatis, etc dagligen och "unnade" mig feta såser, grädde, osv några dagar i veckan. Nu gör jag tvärtom, och mår jävligt mycket bättre av, och går ner i vikt, har mer energi, inga blodsockerfall mellan måltider, ingen matkoma efter måltider och en mage som funkar betongsäkert.:)

Och, jag äter fan så mycket godare nu!

En annan bra effekt är att man blir duktig på att läsa innehållsförteckningar på mat. Man inser hur otroligt många tillsatser processad man innehåller och väljer oftast råvaror som inte innehåller så mycket skit.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
För min del Korvgubbe, så torskar jag minst ett par dagar om jag äter en massa kolhydrater på helgen. Gör jag det dessutom två dagar i rad så är jag inte tillbaka i form förrän torsdagen igen. Nu snackar jag alltså om LCHF för att kunna gå ner i vikt. Kolhydraterna tvärstoppar viktnedgången i flera dagar för min del. Men som sagt, jag har lätt för att lägga på mig.
Det är säkert individuellt som allt annat.

Men om du bara tänker käka LCHF för att må bra så kan du unna dig en kväll med kolhydrater om du vill. Kruxet är bara att man lätt blir sugen på skiten igen. Lite som med snuset du nämnde förut.

det gäller att hitta en nivå som funkar för dig,skippa bröd o skit pasta ris o potatis ,men ät sånt nån gång ibland,jag gillar potatis tex,kokar du potatis o sen låter den kallna och sen hettar upp den igen så passerar kolhydraterna tarmen bara,man kan ju steka potatis bla.
sen om du nu är ölsugen en helg så ta några bira,man behöver ju inte späka sig,det beror ju på vad fort man vill gå ner i vikt.
äs boken matrevolutionen,den ger en aha upplevelse,käka inga grönsaker under jord,läs på om ämnet,finns hur mycket fakta o recept som helst,men att det fungerar är ingen tvekan.
:yoparty
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
En annan bra effekt är att man blir duktig på att läsa innehållsförteckningar på mat. Man inser hur otroligt många tillsatser processad man innehåller och väljer oftast råvaror som inte innehåller så mycket skit.

Sant! Jag har nog sållat bort 90% av skräpet bara genom att börja läsa innehållsförteckningar.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Jag har provat LCHF och min IBS(irritabel tarm) har vart under kontroll, gått från att sitta på toa 3-4ggr om dagen till max 1 gång :)

Men grejer är den att jag börjat ett nytt jobb och det är svårt att ha med sig matlåda så vi äter ute varje dag, därtill kommer helgen då det blir ett restaurang besök på kvällen.

Det här har sabbat kosten och jag kör inte för tillfället LCHF. Jag skulle vilja börja igen då det är den enda kost hållningen som fått min mage att funka utan att krångla till det.

Så frågan tillslut är då, hur gör ni när ni går på krogen?

Är det bara ta lite sallad, kött, sås och hoppas att kocken inte fuskat med såsen?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top