LCHF - Erfarenheter

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har inte riktigt förstått hur det där med lchf funkar men jag körde min egen variant för flera år sedan och undvek allt socker (antar att det är samma princip) och när jag då fuskade genom att inta socker så blev det som en 2-dagars bakfylla fast inte lika illa så klart. Man kände av suget efter socker och det var en jobbig övergångsperiod de där 2 dagarna innan man var tillbaka igen.

Sen sket jag totalt i det och numera äter jag ALLT men försöker att inte äta en hel kebabpizza med extra allt och sedan skölja ner det med 2 liter cola...
Dock dricker jag mycket cola igen, säkerligen 1 liter per dag, men det hör ju till livets goda och jag har lyckats flytta vågnålen till rätt sida 70-strecket igen genom att bara äta mindre.
Jag skulle aldrig prioritera bort min kvällswhiskey igen till förmån för diet då jag tyckte det gav alldeles för lite.
Tröttheten som kommer efter maten botas med dubbel snus och att jobba för fullt direkt.
Och om man hoppar över detta eviga fikande som folk envisas med så håller man ångan uppe hela dagen och slipper börja om igen. Och kaffe är allt annat nyttigt också...
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Allt handlar bara om +&-! Sen va man prioterar!
Jag gick ner 12,5 kg. Nu har jag gått upp dom plus moms :(

Nja...+/- snacket funkar inte riktigt på LCHF, det är fler faktorer som spelar in. Tex insulin/leptin tolerans/intolerans. Historiskt sett har vi bara haft god tillgång på kolhydrater under en kort tid varje år, så att LCHF skulle vara något hokuspokus är inte riktigt rätt. Våra kroppar är byggda för att funka på fett och protein, kolhydrater sätter ut insulin, vilket effektivt hindrar fettförbränningen och gör att vi lagrar på oss fett, vilket var jävligt behövligt förr i tiden då vi gick en lång svältvinter till mötes. Evolution, baby!:yoparty
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jag har gått ner tolv kg på lchf,även om jag tar en öl då o då när jag är sugen eller vill jag äta en macka så gör jag det,funkar fint då man är mätt längre o äter mindre på sikt.
jag hade säkert kunnat gå ner fortare och mera om jag hårddragit det mer,men man ska vara mer strikt i början,just nu har jag stått still en period men gick ner två kg under semestern o det blev jag lite förvånad över då man slarvar mer med kosten under en längre ledighet.
men rekommenderar dig att testa:tummenupp

jag har gått ner tolv kg på lchf,även om jag tar en öl då o då när jag är sugen eller vill jag äta en macka så gör jag det,funkar fint då man är mätt längre o äter mindre på sikt.
jag hade säkert kunnat gå ner fortare och mera om jag hårddragit det mer,men man ska vara mer strikt i början,just nu har jag stått still en period men gick ner två kg under semestern o det blev jag lite förvånad över då man slarvar mer med kosten under en längre ledighet.
men rekommenderar dig att testa:tummenupp

jo just det halsbränna existerar inte längre även om man äter rolandz jävlar o sköljer ner med rödvin,bättre i magen och är mätt länge.käkar jag ägg obacon till frukost så står jag mig till sen em ,äter sällan mer än två,max tre ggr per dag o är aldrig vrålhungrig längre eller högst sällan
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För min del Korvgubbe, så torskar jag minst ett par dagar om jag äter en massa kolhydrater på helgen. Gör jag det dessutom två dagar i rad så är jag inte tillbaka i form förrän torsdagen igen. Nu snackar jag alltså om LCHF för att kunna gå ner i vikt. Kolhydraterna tvärstoppar viktnedgången i flera dagar för min del. Men som sagt, jag har lätt för att lägga på mig.
Det är säkert individuellt som allt annat.

Men om du bara tänker käka LCHF för att må bra så kan du unna dig en kväll med kolhydrater om du vill. Kruxet är bara att man lätt blir sugen på skiten igen. Lite som med snuset du nämnde förut.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
För min del Korvgubbe, så torskar jag minst ett par dagar om jag äter en massa kolhydrater på helgen. Gör jag det dessutom två dagar i rad så är jag inte tillbaka i form förrän torsdagen igen. Nu snackar jag alltså om LCHF för att kunna gå ner i vikt. Kolhydraterna tvärstoppar viktnedgången i flera dagar för min del. Men som sagt, jag har lätt för att lägga på mig.
Det är säkert individuellt som allt annat.

Men om du bara tänker käka LCHF för att må bra så kan du unna dig en kväll med kolhydrater om du vill. Kruxet är bara att man lätt blir sugen på skiten igen. Lite som med snuset du nämnde förut.


Det handlar framförallt om att må bra men även om att förlora ett par kilo. Viktminskningen är inget huvudfokus. Jag har legat inom samma femkilosspann i tio år även om massan som utgör dessa kilon är betydligt mjukare nu än för ett par år sedan då jag var betydligt bättre tränad.

Viktminskningen hoppas jag uppnå främst genom att börja röra på mig igen.

Jag har nog väldigt svårt för att lägga på mig och brukar sällan kunna se på vågen att det varit vare sig jul eller sommarsemester...

Så min "oro" gäller enbart mitt välbefinnande och hur man mår när man skall sitta på jobbet hela veckan om man råkat "fuska" lite på helgen.

Om det är så att lite fusk gör att man måste genomlida omställning i flera dagar med trötthet, koncentrationssvårigheter o.s.v i flera dagar så är det bättre att köra på som idag men att dra ner lite på mat & dryck och röra mig lite mer..
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Det handlar framförallt om att må bra men även om att förlora ett par kilo. Viktminskningen är inget huvudfokus. Jag har legat inom samma femkilosspann i tio år även om massan som utgör dessa kilon är betydligt mjukare nu än för ett par år sedan då jag var betydligt bättre tränad.

Viktminskningen hoppas jag uppnå främst genom att börja röra på mig igen.

Jag har nog väldigt svårt för att lägga på mig och brukar sällan kunna se på vågen att det varit vare sig jul eller sommarsemester...

Så min "oro" gäller enbart mitt välbefinnande och hur man mår när man skall sitta på jobbet hela veckan om man råkat "fuska" lite på helgen.

Om det är så att lite fusk gör att man måste genomlida omställning i flera dagar med trötthet, koncentrationssvårigheter o.s.v i flera dagar så är det bättre att köra på som idag men att dra ner lite på mat & dryck och röra mig lite mer..

Det enda råd jag kan ge är: testa! Vi funkar alla olika, jag har inga omställningsproblem med att fuska, andra verkar ha det....
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag håller med Lorden. Jag tror inte att du kommer att ha några omställningsproblem annat än de första två veckorna, sedan är du van. Så länge du bara slarvar lite ibland så är kroppen fortfarande inställd på fett istället för kolhydrater, så du bör slippa omställningsperioden.
Men slarvar du flera dagar i rad så kan det vara en annan sak.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
DSå min "oro" gäller enbart mitt välbefinnande och hur man mår när man skall sitta på jobbet hela veckan om man råkat "fuska" lite på helgen.

Om det är så att lite fusk gör att man måste genomlida omställning i flera dagar med trötthet, koncentrationssvårigheter o.s.v i flera dagar så är det bättre att köra på som idag men att dra ner lite på mat & dryck och röra mig lite mer..
Hur mycket vill du fuska och framförallt varför?
Jag har ersatt öl med vin (gillade iofs vin skarpt redan innan) chips med cashewnötter, schweizernöt med 86% Lindt mörk choklad osv.
Mitt fusk tog två dagar att komma över. Inga "symptom" men vikten sköt upp två kilo och det tog som sagt två dagar att gå ner det igen. Misstänker att man binder en del vätska och att det det som gör att vikten svänger.
En sak med den här typen av mat är att mitt sug efter t.ex en öl har försvunnit helt.
Kan ta gårdagen som exempel. Fint väder, vindstilla, +17-18 grader och sol. en hel dags jobb i trädgården och ett perfekt tillfälle att unna sig en öl. Situationen fick mig alltså att känna, "fan va gott det skulle vara med en kall öl!".
Sagt och gjort, öppnade en kall favorit och drack nog tre klunkar innan jag kände att nääääää, det här motsvarade inte alls min förväntning på hur en kall öl skall smaka. Gick sonika till vasken och hällde ut skiten, tog ett glas vatten och njöt av ett par glas rött till middagen istället.

Säger som Lorden, testa och se, det krävs som sagt två veckor av riktig disciplin utan fusk för att få kroppen i ketos. Sen är det upp till dig själv att bestämma takten.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag stämmer in i "det funkar"-kören. -9 kg på mindre än åtta veckor, 7 kg de första sex och sen ett i veckan sen dess. Jag fuskar ganska mycket, minst en dag i veckan, men kroppen funkar ändå. Eftersom storleken på fusket mindskar varje gång (nu pallar jag inte kränga en hel 200 g-Marabou själv längre) så minskar "bakfyllan" dan efter. Det enda "problem" jag brukar ha efter fuskdagen är att jag inte är hungrig och knappt sugen på nåt att äta heller.

Funka pra! :tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mitt fusk tog två dagar att komma över. Inga "symptom" men vikten sköt upp två kilo och det tog som sagt två dagar att gå ner det igen.

Om man går upp 2kg av lite fusk så är det ett tecken på att man har ätit för mycket choklad och chips :mattias :rolleyes:

Jag kände också av svängningarna som sagt och det var inte värt det men att testa är ju ingen dum idé, även om jag tycker att lchf är ett jävligt fånigt påfund.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Om man går upp 2kg av lite fusk så är det ett tecken på att man har ätit för mycket choklad och chips :mattias :rolleyes:

Jag kände också av svängningarna som sagt och det var inte värt det men att testa är ju ingen dum idé, även om jag tycker att lchf är ett jävligt fånigt påfund.

Du är nog bara mer känslig för kolhydrater.:)

Fånigt? Nja, nåt som funkat för mänskligheten i några hundratusentals år är nog lite förhastat att skriva av som fånigt....
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag straffas direkt vid kolhydratfusk. Är nu inte någon inbiten LCHF:are (mer i GI och medelhavsdietspåret) men märkte direkt att jag gick upp när jag fuskade på en svensexa för nån vecka sedan.

Om man går upp 2kg av lite fusk så är det ett tecken på att man har ätit för mycket choklad och chips :mattias :rolleyes:

Jag kände också av svängningarna som sagt och det var inte värt det men att testa är ju ingen dum idé, även om jag tycker att lchf är ett jävligt fånigt påfund.
Jodå, det var mer än "lite" fusk, jag skrev ju att det var svensexa. Go figure! :D :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tipsa några bra rätter man kan trycka ner då? Jag har tröttnat på att alltid äta samma..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hur mycket vill du fuska och framförallt varför?

Den enkla förklaringen är att jag gillar matlagning och kombinera mat och dryck. Jag är inte beredd att ge upp god mat och dryck i kombination på helgerna även om en kostomläggning givetvis kommer medföra att även helgmaten anpassas en aning. Däremot gillar jag att kunna dricka en öl eller två till en god beef chili eller till något grillat som inte inbjuder till vin...

På samma sätt gillar jag att göra typ potatisbakelse eller annat till rätt köttbitar även om just dessa skall serveras med vin...

Poängen är att jag inte tänker bli någon kosttaliban och alltså skulle jag kunna stryka LCHF från listan på en gång om det visade sig att många har problem med "omställning" i flera dagar efter att de brutit kosten en lördag eller kanske tom en fredagskväll och en lördagskväll...

Hur lätt är det att komma tillbaka till ketos om man vänstrat med kolhydraterna.
- Kan man vara i ketos 5 dagar i veckan även om man druckit någon öl och ätit lite potatis och nån macka de andra två?!
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Tipsa några bra rätter man kan trycka ner då? Jag har tröttnat på att alltid äta samma..

En googling på lchf+recept så har du att välja på...finns några bra grupper på fejjan också, bara att söka på lchf.

Men för att iaf ge ett svar på frågan:

tacopaj a'la lchf.

vispa ihop 3 ägg och ½ dl vispgrädde, salt och peppar. kör i stekpanna på svag värme till den börjar stelna, vänd på tallrik och kör på i nån minut till. Bottna med omeletten i en pajform. Stek och krydda en sats tacofärs, häll det i pajformen. Bred på 2 dl creme fraich, toppa med rejält med riven ost. Klicka över lite tacosås. Bränn av i 225 grader i ca 15 minuter. Sallad till.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den enkla förklaringen är att jag gillar matlagning och kombinera mat och dryck. Jag är inte beredd att ge upp god mat och dryck i kombination på helgerna även om en kostomläggning givetvis kommer medföra att även helgmaten anpassas en aning. Däremot gillar jag att kunna dricka en öl eller två till en god beef chili eller till något grillat som inte inbjuder till vin...

På samma sätt gillar jag att göra typ potatisbakelse eller annat till rätt köttbitar även om just dessa skall serveras med vin...

Poängen är att jag inte tänker bli någon kosttaliban och alltså skulle jag kunna stryka LCHF från listan på en gång om det visade sig att många har problem med "omställning" i flera dagar efter att de brutit kosten en lördag eller kanske tom en fredagskväll och en lördagskväll...

Hur lätt är det att komma tillbaka till ketos om man vänstrat med kolhydraterna.
- Kan man vara i ketos 5 dagar i veckan även om man druckit någon öl och ätit lite potatis och nån macka de andra två?!
Förstår din situation och nu säger jag nåt jag faktiskt inte kan belägga med bevis.
Våra kroppar är liksom vi lite lata, kroppen förbränner det som är mest lättillgängligt, kolhydrater före fett. Om jag förstått det hela rätt så kan man inte kan lagra jättemängder kolhydrater. Detta innebär då att det inte tar jätte lång tid för kroppen att återgå till att leta efter fett att förbränna.

Ärligt talat tror jag du skall skippa LCHF och istället titta på nåt annat lågkolhydratalternativ. Att öka fettintaget med bibehållet kolhydratintag tror jag är jäkligt riskabelt.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Den enkla förklaringen är att jag gillar matlagning och kombinera mat och dryck. Jag är inte beredd att ge upp god mat och dryck i kombination på helgerna även om en kostomläggning givetvis kommer medföra att även helgmaten anpassas en aning. Däremot gillar jag att kunna dricka en öl eller två till en god beef chili eller till något grillat som inte inbjuder till vin...

På samma sätt gillar jag att göra typ potatisbakelse eller annat till rätt köttbitar även om just dessa skall serveras med vin...

Poängen är att jag inte tänker bli någon kosttaliban och alltså skulle jag kunna stryka LCHF från listan på en gång om det visade sig att många har problem med "omställning" i flera dagar efter att de brutit kosten en lördag eller kanske tom en fredagskväll och en lördagskväll...

Hur lätt är det att komma tillbaka till ketos om man vänstrat med kolhydraterna.
- Kan man vara i ketos 5 dagar i veckan även om man druckit någon öl och ätit lite potatis och nån macka de andra två?!

Du behöver inte vara i ketos för att må bra av lchf. Ketos är en följd av lchf, inte en förutsättning för att det ska funka. Som sagt, testa. Funkar det bra för dig kommer behovet att fuska bli rätt försumbart.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Hur lätt är det att komma tillbaka till ketos om man vänstrat med kolhydraterna.
- Kan man vara i ketos 5 dagar i veckan även om man druckit någon öl och ätit lite potatis och nån macka de andra två?!

Jag har aldrig riktigt förstått uttrycket Ketos. Jag vet att det har nåt med fettförbränning att göra men det verkar vara lite LCHF:s motsvarighet till Nirvana.

Anyway, som jag skrev innan, jag har inga problem att fuska en, två dagar i veckan utan att få några bieffekter. Det beror på hur mycket man fuskar också, det är skillnad att käka potatis och dricka öl till en måltid på lördagen eller tre måltider både fredag och lördag.

Testa, funkar det så funkar det, annars funkar det inte. ;)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Att öka fettintaget med bibehållet kolhydratintag tror jag är jäkligt riskabelt.

Givetvis skulle tanken vara att dra ner på kolhydratintaget ordentligt. Jag hade ju i så fall försökt följa rekommendationerna vid typ 19 av veckans 21 måltider.. Frågan var mest hur mycket två middagar efterföljande snaskande skulle sabba välmåendet resten av veckan.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top