Ktm 640

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Halloj, såg efter 12 mils körning igår att det är som ett tunt lager med olja på höger sida utanpå cylindern?

Väntersidan är helt ren å fin, alltså något som läcker på högersidan... Bifogar några bilder här nedan, är det någon skruv eller packning som brukar ge med sig? Den har gått 1800 mil utan strul nu:tummenupp

Det enda jag la märke till var en guldskruv som satt med någon typ av kabelsko på, den var inte helt nedskruvad, ska det vara så? (se bild)

har försökt att lokalisera och hitta men är riktigt jävla dålig på sånthär asså:confused:

Har du kolla om det inte är pluggen uppe vid styrhuvudet som det läcker olja från.....

De guldiga me kabelsko är vatten tempgivaren....
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
@Daffa:
När jag köpte min läckte den olja från toppen. Sitter ett "lock" som man tar bort när man skall justera ventilspelet. Detta lock måste tätas korrekt, men är väldigt svårt att göra det om man inte tar bort massa delar.

Gissar att det kan vara där det trycker. Ser det ut som om det kommer "högt upp ifrån"? På dina bilder liknar det som det såg ut på min hoj.
 
Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
@Daffa:
När jag köpte min läckte den olja från toppen. Sitter ett "lock" som man tar bort när man skall justera ventilspelet. Detta lock måste tätas korrekt, men är väldigt svårt att göra det om man inte tar bort massa delar.

Gissar att det kan vara där det trycker. Ser det ut som om det kommer "högt upp ifrån"? På dina bilder liknar det som det såg ut på min hoj.

Okej! Var ute och körde 12 mil igår och har inte hittat några mer oljespår efter att jag dragit av den översta skruven vid avgasflänsen...

Dock är det lite kladdigt under hojen precis vid oljedräneringen, och oljeskruvarna läcker inte...?

konstigt... någonstans kommer det ju ifrån:confused:
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Okej! Var ute och körde 12 mil igår och har inte hittat några mer oljespår efter att jag dragit av den översta skruven vid avgasflänsen...

Dock är det lite kladdigt under hojen precis vid oljedräneringen, och oljeskruvarna läcker inte...?

konstigt... någonstans kommer det ju ifrån:confused:

min droppade lite kylarvätska från expansions/överfyllningsslangen som sitter på ramen när jag precis köpt den..fixade sig automatiskt när det blivit rätt nivå.
 
Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
är det ok att man kan röra sitt bakbromsok i sidled typ en halv mm åt var håll? beläggen ligger alltså inte mot skivan, det är mellanrum..bromsen funkar bra men det känns lite skumt att oket är löst..
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Hej!

Har ett lömskt problem med min 640 0-04.
Den har gått väldigt knackigt efter vinterförvaringen (och ganska dåligt förra säsongen också). Jag lämnade in den på verkstad då jag tyckte att den kvävde/dränkte sig vid gaspådrag. Min gissning var att problemet låg i förgasaren som hela tiden överflödade.
Verkstaden provkördes hojen, men upplevde inga motorstopp eller dyl. Dock rann det bensin ifrån förgasaren så vi enades om att rengöra denna.
Mekanikern tyckte dock motorcykeln saknade ca 50% av sin effekt - väldigt slö med andra ord. Vi diskuterade om det kunde röra sig om Kam eller ventiler, men han tyckte att motorn lät såpass bra att detta inte var troligt. Till saken hör att verkstaden inte vill ta sig an någon ytterligare felsökning då detta både skulle bli dyrt och mödosamt eftersom de inte har en aning om vad som skapar denna effektförlust.

Så med en viss panik och vädjan undrar jag om det är någon som känner igen problemet? Jag skall ärligt tillstå att jag inte har världens koll på tekniken och jag kan inte riktigt avgöra hur stor effektförlust vi pratar om. 640 är ju relativt snäll i originalutförande...

Tacksam för ideér!
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Hej!

han tyckte att motorn lät såpass bra att detta inte var troligt. Till saken hör att verkstaden inte vill ta sig an någon ytterligare felsökning då detta både skulle bli dyrt och mödosamt eftersom de inte har en aning om vad som skapar denna effektförlust.

Det är väll hans jobb att ta reda på vad som är fel?:)
Jag tror ju att förgasaren spökar, kan vara skit i bränslesystemet...

Kolla även så det mot förmodan inte är skit mellan luftfiltret och insuget, har otroligt nog sett löv & annat skit påväg in i förgasaren.

:yoparty
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Tack för svar!
Det är absolut hans jobb att ta reda på vad som är fel. Men jag måste ändå premiera vederbörande att han inte ville ge mig en massa onödiga kostnader när han inte kände sig säker på hur arbetet skulle fortsätta. För övrigt så tog i princip inte betalt för det arbete som var nedlagt - tummen upp med andra ord!
Hämtade MC:n idag och jag anser att den går bättre än tidigare. Inga stopp och jämn fin gång. Förgasaren flödar fortfarande över men flottören skall ligga på rätt nivå och allt är rengjort. Vad jag vet så är det ingen skit mellan filter och insug...
Storleken på munstycket borde de ha kollat på verkstaden dock så kan det nog vara någon o-ring eller tätning som felar.
Vad jag undrar dock, är om effekt-tappet rimligen har med förgasaren att göra eller om det finns andra vägar att felsöka?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
om det rinner bensin ur förgasaren kan det vara något med flottören eller flottörsnålen eller liknade.

Plocka bort förgasaren gör rent igen, kolla/justera flottören och nålen
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Hej alla glada! Jag har följande problem i samband med förgasarbyte:

MC = KTM 640 SM 2006

Originalförgasare = Mikuni
Ersättningsförgasare = Keihin FCR 39

Har hållt på hela dagen men jag gav upp nu. Den vägrar starta efter att jag bytt men jag har uppmärksammat följande:

På Mikunin så satt TPS med en flat kontakt med 3 stift och på Kehinen så är kontakten "trekantig" mao är den inte inkopplad. Kan det bero på detta?? Vad gör TPS:en? Är den livsnödvändig?

Från Mikunin satt det även en kontakt från "plasttratten" med t-korset som har anslutningar i förgasaren. Behövs den kontakten?

I nuläget är alltså två kontakter från hojen lösa och TPS-kontakten på Keihinen lös. Är det därför den inte startar eller vad i h-e kan det vara?

Om det är TPS:en går det att skarva ihop sladdarna så att den funkar? ¨
Är lite tveksam om insugsgummit är för kort också men den känns stadig när allt är åtdraget..

Hoppas nån har lust o kunskap att svara o att alla inte är ute o grillar.. :banana
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej alla glada! Jag har följande problem i samband med förgasarbyte:

MC = KTM 640 SM 2006

Originalförgasare = Mikuni
Ersättningsförgasare = Keihin FCR 39

Har hållt på hela dagen men jag gav upp nu. Den vägrar starta efter att jag bytt men jag har uppmärksammat följande:

På Mikunin så satt TPS med en flat kontakt med 3 stift och på Kehinen så är kontakten "trekantig" mao är den inte inkopplad. Kan det bero på detta?? Vad gör TPS:en? Är den livsnödvändig?

Från Mikunin satt det även en kontakt från "plasttratten" med t-korset som har anslutningar i förgasaren. Behövs den kontakten?

I nuläget är alltså två kontakter från hojen lösa och TPS-kontakten på Keihinen lös. Är det därför den inte startar eller vad i h-e kan det vara?

Om det är TPS:en går det att skarva ihop sladdarna så att den funkar? ¨
Är lite tveksam om insugsgummit är för kort också men den känns stadig när allt är åtdraget..

Hoppas nån har lust o kunskap att svara o att alla inte är ute o grillar.. :banana

Nej det är inte TPS som är problemet. Den skall gå urkopplad då den ändå bara används för att klara bullerkrav.

Insugsgummit är samma på alla LC4.

Startar den på startgas? Surar cykeln ner sig? Har du fällt upp stödet?
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Nej det är inte TPS som är problemet. Den skall gå urkopplad då den ändå bara används för att klara bullerkrav.

Insugsgummit är samma på alla LC4.

Startar den på startgas? Surar cykeln ner sig? Har du fällt upp stödet?

Hej! En som inte grillar :tummenupp

Ok, tycker att FCR:en är smalare mellan gummina än Mikunin men det kanske bara är inbillning?!? Ska prova startgas imorn.. Bara att spraya på luftfiltret va?

Hur kollar jag om den blir sur? Stiftet blött?

Stödet uppe. CHECK!

Det jag tänkte på är att startmotorn går o går o går, inte ens en hostning.

Hur kollar jag om det kommer soppa till fuggen resp cylindern?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej! En som inte grillar :tummenupp

Ok, tycker att FCR:en är smalare mellan gummina än Mikunin men det kanske bara är inbillning?!? Ska prova startgas imorn.. Bara att spraya på luftfiltret va?

Hur kollar jag om den blir sur? Stiftet blött?

Stödet uppe. CHECK!

Det jag tänkte på är att startmotorn går o går o går, inte ens en hostning.

Hur kollar jag om det kommer soppa till fuggen resp cylindern?

Ja FCR är kortare.

Kolla om stiftet är blött. Då där är accpump skall man inte röra gasen ty då sprutar den in en stråle av bensin och surar ner.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Ja FCR är kortare.

Kolla om stiftet är blött. Då där är accpump skall man inte röra gasen ty då sprutar den in en stråle av bensin och surar ner.

Men inte så kort att det inte ska funka med originalgummin? Right? :confused:

Om den surar ner sig, vad göra?

Hur kan jag prova så det öht kommer soppa fram igenom förgasaren. Det kommer genom kranen men sen vet jag ej.

Får prova mer imorn... återkommer med status.

Tack så länge..!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men inte så kort att det inte ska funka med originalgummin? Right? :confused:

Om den surar ner sig, vad göra?

Hur kan jag prova så det öht kommer soppa fram igenom förgasaren. Det kommer genom kranen men sen vet jag ej.

Får prova mer imorn... återkommer med status.

Tack så länge..!

Lite kan jag bidra med. Startgas sprayar du rakt på luftfiltret. Ge det en dusch och testa. För att få fram soppa till stiftet har jag lutat ner hojen tills det rinner soppan genom skvallerslangen ner på golvet. Då vet man att hojen får bensin till fuggen. Surar hojen ner sej bör du känna bensinlukt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top