Ktm 640

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Frågan är ej längre aktuell då Motorn har Rasat!:huvet
av nån anledning har motorn förbrännt olja för helt plötsligt började det knacka från motorn.. sen blev det bara värre och värre.

Fan detta har förstört min sommar!:huvet

Vadå? Att byta motor går på under timmen om man har lite rutin. Det är bara att plocka fram Mastercardet så skickar jag en utbytesmotor...:banana
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du en klar liggandes? av "gråa" motorn?
Vad är det för pris vi pratar om?

PMa gärna om du föredrar.

/Robin

Pris beror helt på vad du vill ha för spec och om du är villig att släppa din motor som utbyte.

625,660,700? Hetare kam, portad topp? Vill du ha alla slitdelar bytta eller bara en frisk beg motor?
 
Gick med
20 Jul 2009
Ort
åkersberga
Hoj
KTM lc4 prestige
Jag kan släppa min som utbyte Ja.
Har en 640 nu och är främst en sån original Jag är intresserad av att byta till.
Kan du lämna offert på renoverad/genomgången motor altenativt en frisk beggad som du uttröck det.

Kasta ett riktpris iaf för Jag har ingen aning:)
 

sc57

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Övermark - Finland
Hoj
2006 Aprilia RS
Har någon provat starta sin 640 utan mätare någon gång?Har börjat ta tag i elsystemet på min Supermono med 640 motor å har en fråga (flera finns men en i taget):
Går det att köra utan orginal hastighetsmätare vet att nyare hojar ej går att starta utan mätare? Kommer ändast att ha varvräknare + varningslamppa för oljetryck och vatten temp.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har någon provat starta sin 640 utan mätare någon gång?Har börjat ta tag i elsystemet på min Supermono med 640 motor å har en fråga (flera finns men en i taget):
Går det att köra utan orginal hastighetsmätare vet att nyare hojar ej går att starta utan mätare? Kommer ändast att ha varvräknare + varningslamppa för oljetryck och vatten temp.

Visst går det. 640 har inga startspärrar eller liknande skräp. Koppla ifrån auxillary starter relays och ersätt nyckeln med en strömbrytare.

Jag har byggt ett par elsystem till LC4 för racebruk och där finns gott om skrot att klippa bort...
 

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Hej!

Jag skulle behöva ändra på förspänningen på min bakstötdämpare. Finns det några bra tips och trix där eller är det enklaste att skruva bort den? Såg att det var krångligt att komma åt, behövs mycket tas bort runt om för att komma åt?
Vill inte använda skruvmejsel och hammare :p
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej!

Jag skulle behöva ändra på förspänningen på min bakstötdämpare. Finns det några bra tips och trix där eller är det enklaste att skruva bort den? Såg att det var krångligt att komma åt, behövs mycket tas bort runt om för att komma åt?
Vill inte använda skruvmejsel och hammare :p

Varför skall du ändra förspänningen?

Det går att justera med dämparen på cykeln om du har korrekt haknyckel men du kommer att spara tid på att plocka bort dämparen.
Plocka bort midpipen i avgaset och lossa därefter förgasaren och de 4 bultarna till bakramen. Nu kan du flytta bakramen och komma åt dämparen bättre.
 

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
borlänge
Hoj
KTM 660 -06
Jahopp, så hade man oljeläck.

Har torkat rent och varit ute på en liten sväng men har ändå lite svårt att lokalisera var det kommer ifrån. Jag hoppas det är från ventilkåpan/skruven till avgasflänsen men tycker det är lite mycket olja vid cylinderfoten för att vara dropp uppifrån.

Kommer väl se bättre imorrn när jag börjar riva men hur vanligt är det att dom läcker vid cylinder foten(-06 med stålpackning), dom gamla med mjölkkartonspackning har jag läst kan läcka därifrån.

I förebyggande syfte hade jag tänkt höra lite vad som rekommenderas om man ska kladda om ventilkåpan, har kikat på loctite 501 som ska vara värmetåligt o täta gap på upp till 0,25mm om jag minns rätt.

Angående skruven till avgasflänsen som jag antar kan läcka för den är är gängad rakt genom godset läste jag nåt om att köra en stoppskruv i bott med lite gängtätning och sen dra i skruven till flänsen.

Nån som har några bra tips?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jahopp, så hade man oljeläck.

Har torkat rent och varit ute på en liten sväng men har ändå lite svårt att lokalisera var det kommer ifrån. Jag hoppas det är från ventilkåpan/skruven till avgasflänsen men tycker det är lite mycket olja vid cylinderfoten för att vara dropp uppifrån.

Kommer väl se bättre imorrn när jag börjar riva men hur vanligt är det att dom läcker vid cylinder foten(-06 med stålpackning), dom gamla med mjölkkartonspackning har jag läst kan läcka därifrån.

I förebyggande syfte hade jag tänkt höra lite vad som rekommenderas om man ska kladda om ventilkåpan, har kikat på loctite 501 som ska vara värmetåligt o täta gap på upp till 0,25mm om jag minns rätt.

Angående skruven till avgasflänsen som jag antar kan läcka för den är är gängad rakt genom godset läste jag nåt om att köra en stoppskruv i bott med lite gängtätning och sen dra i skruven till flänsen.

Nån som har några bra tips?

Tätningar på idiot-skruven brukar räcka. Tycker det låter som ventilkåpans packningslimm börjar ge upp. Blir ganska mkt "klägg" neråt cylinderbotten/lite bakåt av fartvinden. Jag har kört på orginal-packningskletet från ktm, three-bond eller vad den nu heter, relativt dyr men aldrig något läckage sen jag smetade på den.
 

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
borlänge
Hoj
KTM 660 -06
Nu har jag iaf gjort ett försök med ventilkåpan.

Allting gick jättebra tills jag skulle justera ventilerna efteråt, rullade hojen framåt med 5:an i efter jag var klar och alldeles efter att avgasventilerna öppnat klickade det till.
Lät precis som kolv vs. ventil....

Kan det vara så? allt jag gjort är att lyfta av ventilkåpan....

:edit Hade inte vajern i till dekompen, kan den ha hoppat till? edit:
 
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Nu har jag iaf gjort ett försök med ventilkåpan.

Allting gick jättebra tills jag skulle justera ventilerna efteråt, rullade hojen framåt med 5:an i efter jag var klar och alldeles efter att avgasventilerna öppnat klickade det till.
Lät precis som kolv vs. ventil....

Kan det vara så? allt jag gjort är att lyfta av ventilkåpan....

:edit Hade inte vajern i till dekompen, kan den ha hoppat till? edit:

autodekompen klickar till i ett läge :) Är nog den du hört. Om du inte har satt kamaxeln helt fel på kamdrevet har jag svårt att tänka mig hur du skulle kunna få kolven att toucha ventilerna. Du kollade så de två markeringarna på kamdrevet och kamaxelns markering stämde överens med varandra? Eller du plockade kanske inte ens av kamaxeln...
 

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Ort
borlänge
Hoj
KTM 660 -06
Plockade aldrig av kammen.
Blev helt nojjig när jag hörde ljudet, var väldigt distinkt.

Då ska jag ta mig en tur ut i garaget igen, tack för snabba svaret.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Läcker olja...

Halloj, såg efter 12 mils körning igår att det är som ett tunt lager med olja på höger sida utanpå cylindern?

Väntersidan är helt ren å fin, alltså något som läcker på högersidan... Bifogar några bilder här nedan, är det någon skruv eller packning som brukar ge med sig? Den har gått 1800 mil utan strul nu:tummenupp

Det enda jag la märke till var en guldskruv som satt med någon typ av kabelsko på, den var inte helt nedskruvad, ska det vara så? (se bild)

har försökt att lokalisera och hitta men är riktigt jävla dålig på sånthär asså:confused:

http://www.geting.se/viewimage/image/303804-IMG_1095.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303805-IMG_1096.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303806-IMG_1097.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303807-IMG_1099.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303810-IMG_1100.JPG

Är det någon fara att köra?
TACK!
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tätningar på idiot-skruven brukar räcka. Tycker det låter som ventilkåpans packningslimm börjar ge upp. Blir ganska mkt "klägg" neråt cylinderbotten/lite bakåt av fartvinden. Jag har kört på orginal-packningskletet från ktm, three-bond eller vad den nu heter, relativt dyr men aldrig något läckage sen jag smetade på den.

Smetar man på den på utsidan mellan ventilkåpan och toppen?
eller måste man öppna och lägga det mellan innan man skruvar ihop igen?

Brukar ni lägga som en lite tjockare "remsa" runt hela ventilkåpan, eller bara där det läcker?
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top