Kawasaki KZ 440 "streettracker"

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Najs! Undra hur det beter sig när man svarvar då? Som rostfritt fast lite besvärligare? Kör du med vanligt hårdmetallsskär?

Jag kommer anlita en herre som kör svarv hela dagarna för jobbet, själv är jag bara amatör och när det gäller att göra axlar med lagerpassning överlåter jag gärna jobbet till någon annan, så vitt jag vet ska Titan vara ganska lättarbetat i svarven, dock är det besvärligt att gänga i (varmt)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
skaparglädje

Härligt att se, jag gör mina grejer själv, inställningen!!!
Vi som inte har förmågan, förundras. Ibland får man möjlighet att köpa någon annans mästerverk. En del typer .....,,,. ska bara ha original, som andra kan sköta om.

Ville ge 5 tummar utav 5 men fann bara 2. Du får dessa båda upp:tummenupp!:tummenupp

Bygg på..... mvh Toyman. Betraktare!
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Nää du "Mange" nu får du släppa skruven å göra nått.
Det tinar ju hejdlöst nu, ut å sladda grus med dig nu.

Mvh Peter
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Hoppas du har i en så hög växel på byggandet att du inte hinner med att uppdatera, annars är det oförlåtligt!

Se så, sätt igång nu :)
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Hoppas du har i en så hög växel på byggandet att du inte hinner med att uppdatera, annars är det oförlåtligt!

Se så, sätt igång nu :)

Hmmmm... måste väl erkänna att precis som vanligt med mina projekt blir det totalstopp periodvis.
Jag har hunnit med att uppdatera maskinparken med en totalt modifierad Kina fräs och påbörja ett garage / verkstadsbygge som ska vara utvändigt färdigt i höst.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Detta är typ 4-7 gången jag har läst igenom tråden. (har tappat räkningen)
Vill se så mycket mer av detta bygge. Då jag är sugen på nått liknande själv.
Hämtar hem en hoj imorgon om den inte säljs fort som fan.
12mil enkel resa är det lätt värt.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Här är iaf en liten bild från det uppdaterade bromsstaget som jag testkörde på efter att Kinesen fått ca 100 timmar kärlek....

Om någon vill se bilder på Fräsmodifieringen så är det bara att hojta till!
 

Bifogat

  • Ram 028.jpg
    Ram 028.jpg
    230.4 KB · Visningar: 199
  • Ram 032.jpg
    Ram 032.jpg
    221.8 KB · Visningar: 203
  • Ram 034.jpg
    Ram 034.jpg
    223.4 KB · Visningar: 209
  • Ram 037.jpg
    Ram 037.jpg
    238.3 KB · Visningar: 212
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Okay då kör vi.

detta är då ett snesteg som tagit fokus från hojbygget ett tag, ska försöka redogöra för processen från värdelös Kinamaskin till dagens status som riktigt väl fungerande bänkmaskin förr borr och fräsarbeten.

Efter att jag läst mängder av trådar om kinatillverkade bänkmaskiner fastnade jag för en tråd på Svenska elektronikforumet som behandlade just denna maskin som jag tidigare ratat på grund av bristande kvalite.

Jag hittade fullständiga redogörelser för CNC-konvertering och mekanisk uppdatering av maskinen och samtliga projekt fungerade över förväntan till en rimlig kostnad.

Sagt och gjort.... Jag gillar utmaningar så ett objekt inhandlades.

För er som går i tankarna att köpa en sån här maskin men inte har kunskaper eller resurser att bygga om den kan jag berätta att den är ganska värdelös omodifierad, alla lager är skit och låter illa redan ur kartong, pelaren är ett slipat tunnväggigt rör!!!!!
remmarna skapar vibrationer, remmskivor linjerar dåligt, kuggar är ojämna, lager / bussningar saknas helt på vissa ställen.

Kvaliten på maskinerna verkar dessutom variera stort, vissa är jättebra medans andra kan vara hopplösa fall med tex ej vinkelrätt kordinatbord.

Det jag hunnit med att göra är följande:

- Byte av pelare till solid axel 70mm.
- Modifierat pelarfot för större arbetsområde.
- Byte av samtliga lager till SKF-Explorer.
- Filat och slipat kuggar till pinolmatning (Z)
- Nya maskinrattar i cromnickel i stället för orginalets skeva plastrattar.
- Vevhandtag i stål med bronsbussningar på passbult (overkill jag vet)
- Exentriska bussningar till axel för matning (Z)
- Axelförlängare och adapter för att montera snäckväxel (Finmatning)
- Uppriktning av remskivor, skimsat med mässingbussningar.
- Svarvat en aluminiumnos till spindeln för att kunna montera digital/analog djupmätning senare.
- Byggde även ett maskinskruvstycke av lite skrot jag kom över.

Många timmar har lagts ner utöver detta på diverse justeringar.

Lite blandade bilder på bitarna, de första 2 är tagna nu i kväll.
 

Bifogat

  • Ram 059.jpg
    Ram 059.jpg
    226.1 KB · Visningar: 200
  • Ram 050.jpg
    Ram 050.jpg
    236.2 KB · Visningar: 202
  • Ram 048.jpg
    Ram 048.jpg
    235.5 KB · Visningar: 201
  • Ram 045.jpg
    Ram 045.jpg
    236.1 KB · Visningar: 211
  • Ram 027.jpg
    Ram 027.jpg
    232.3 KB · Visningar: 197
  • Ram 021.jpg
    Ram 021.jpg
    234.4 KB · Visningar: 211
  • Ram 085.jpg
    Ram 085.jpg
    232.1 KB · Visningar: 204
  • Ram 084.jpg
    Ram 084.jpg
    231.4 KB · Visningar: 233
Last edited:

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Några bilder till.

Frågor ?
 

Bifogat

  • Ram 067.jpg
    Ram 067.jpg
    234.1 KB · Visningar: 214
  • Ram 065.jpg
    Ram 065.jpg
    236.4 KB · Visningar: 189
  • Ram 062.jpg
    Ram 062.jpg
    233.7 KB · Visningar: 181
  • Ram 061.jpg
    Ram 061.jpg
    225.3 KB · Visningar: 179
  • Ram 079.jpg
    Ram 079.jpg
    212.8 KB · Visningar: 193
  • Ram 075.jpg
    Ram 075.jpg
    230.4 KB · Visningar: 193
  • Ram 074.jpg
    Ram 074.jpg
    250.1 KB · Visningar: 206
  • Ram 073.jpg
    Ram 073.jpg
    235.6 KB · Visningar: 212

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Planen är att fortsätta med att bygga matning på X-axeln av en torkarmotor med styrning och sedan konvertera till en frekvensstyrd 3-fasmotor så jag kan justera varvtal fritt, dessutom slipper jag mittersta remskivan som bara genererar vibrationer. Den tar jag bort så ofta jag kan och använder bara ett kilrep i stället för två, stor skillnad blir det.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Trampade ner i min lilla källarverkstad för att försöka inspirera mig själv att göra klart det sista innan ramen ska på lack, passade på att testa min nya kamera som jag fått i julklapp av min fina bättre hälft. inget nytt men lite vacker metall är ju allrig fel.

ny kamera 038.jpgny kamera 052.jpgny kamera 058.jpgny kamera 060.jpgny kamera 063.jpgny kamera 064.jpgny kamera 065.jpgny kamera 067.jpg
 

Team Sjödin

Toppkarvare
Gick med
7 Apr 2005
Ort
Holmsund
Hoj
Gsxr 1200 Turbo
Tack för besöket Mange!

Jag vet att många sitter å väntar på att det skall hända nått här, men nu när det lugnar ner sig med garaget så kanske insperationen och tiden finns för att gå vidare med bygget.
Men du har mitt nummer om du vil kränga den. Jag har alltid plats för en till.

Mvh Peter.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top