Jaha. då blev man av med lappen..

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Att du likställer (och rättfärdigar) fortkörning med nazisters hets mot folkgrupp säger en hel del om nivån på ditt resonemang.
Vem har pratat om att inte någon ska bli skadad? Sluta göra halmdockor av ett så simpelt resonemang som detta. Bara för att man inte kan uppnå utopi betyder det inte att man bör strunta i allt som har med det att göra. Du är ju säkert varken rikast, snyggast eller smartast i världen.. Men jag misstänker att du ändå jobbar, klipper håret och iaf har gått delar av grundsskolan?

Det finns ju folk som "deals with it" genom att sätta upp taggtråd i brösthöjd för att de är så förbannade på (delar av) mc-kollektivet. Jag hoppas verkligen att det är du och inte jag som fastnar i en sådan med tanke på hur du resonerar. Du verkar ju ha kläm på att "deala with it" så det innebär väl inga problem för dig (vi lever ju inte i en utopi så lite taggtråd på vägarna får man väl räkna med)?

Hehe undrade hur lång tid det skulle ta innan personligt påhopp var faktum (syftade på din insinuation på dålig utbildning) men det har du rätt till att göra om du vill!

Om någon sätter upp taggtråd i brösthöjd och någon blir skadad så finns det konsekvenser för det med, samma som det finns för mig om jag vurpar på grund av för hög hastighet!

Det du inte verkar vilja acceptera är att det finns människor som inte vill ställa sig i ledet, vill inte ha någon som styr allt i deras liv och framför allt tycker om att vrida på rullen på sin sporthoj! Jag accepterar dig samt dina åsikter men jag håller inte med!
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hehe undrade hur lång tid det skulle ta innan personligt påhopp var faktum (syftade på din insinuation på dålig utbildning) men det har du rätt till att göra om du vill!

Om någon sätter upp taggtråd i brösthöjd och någon blir skadad så finns det konsekvenser för det med, samma som det finns för mig om jag vurpar på grund av för hög hastighet!

Det du inte verkar vilja acceptera är att det finns människor som inte vill ställa sig i ledet, vill inte ha någon som styr allt i deras liv och framför allt tycker om att vrida på rullen på sin sporthoj! Jag accepterar dig samt dina åsikter men jag håller inte med!

Det är väl knappast ett personligt påhopp om jag förutsätter att du har gått i grundskolan? Eftersom det finns personer som av olika anledningar hoppar av kan jag däremot inte förutsätta att du fullföljt den. Tog du illa vid dig ber jag om ursäkt. Personliga påhopp är INTE okej.

Det komiska är att du menar att jag pratar om utopier samtidigt dom ditt resonemang förutsätter att den som begår det som vi i vårat samhälle klassar som ett brott också blir fälld och bestraffad för detta - en slags utopi. Sannolikheten att någon blir fälld och bestraffad för taggtråden är oerhört låg i relation till en fortkörning. Om du kör ihjäl dig själv på grund av hög hastighet så blir jag inte så värst lidande. Jag skulle hypotetiskt föredra det framför att du blir väldigt invalid eftersom detta drar upp min försäkringspremie mer än om någon dör. Men det är ju som sagt inte detta som jag har bestridit utan faktumet att du kanske klotar in i mig eller någon jag känner och förstör deras liv också.

Shit happens, man kan inte vara rädd för allt men om andra visar tydliga tecken på dåligt omdöme är det också sannolikt samma människa kommer utsätta mig och andra för onödiga risker. Ser du skillnaden? Det finns alltid en risk i trafiken. Vissa ökar riskerna (för sig och andra) eftersom de tycker sig ha rätten att göra detta.
Om du vill köra snabbt så finns det som sagt fortfarande avlysta platser runtom i Sverige (knutan ligger ju bara 50 min från Malmö). DÄR är alla på samma villkor. Man är medveten om riskerna och alla som deltar får vara beredda att ta konsekvenserna för vad som händer där (förutom han, den där som hävdade att han fått en styrvikt i kylaren och ville ha ersättning :huvet ).

Förklara för mig varför du inte kan "vrida på rullen" där istället för på vägarna?

Du har helt rätt i att jag har svårt för människor som vill ha rättigheter men inte kan hantera de tillhörande skyldigheterna. Och om du känner att dessa, relativt få skyldigheterna bestämmer precis vad du gör i ditt liv så kanske du bör ta ett steg tillbaka och se vilka friheter du faktiskt har i detta landet. Jag påstår inte att det är perfekt, långt ifrån, men det är, enligt mig inte anledning till att spotta på "systemet". Gör något åt det istället? Se till att knutan får fler bullerdagar? Starta upp en egen motorstadium?

Det finns massa möjligheter som kan lösa så att man kan "vrida på rullen" UTAN att andra människor ofrivilligt behöver ta del av ditt risktagande.

Jag, och säkert många andra skulle uppskatta om du gjorde det för jag, liksom dem vill också "vrida på rullen" på mer vardaglig basis. :tummenupp
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Va! Är det vinter redan/fortfarande? :confused:

Till TS vill jag säja: Surt! Hoppas du får en kort spärrtid! Lider med dig! Moralkakor ger dig knappast lappen tillbaka fortare!
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Skyldigheter i detta landet placerar dom flesta i en låda! Jobba 8-17, betala skatt, stå i kö på ica, skattemyndigheten, försäkringskassan, skaffa 2 barn, köp en lägenhet (belåna dig mer nä du någonsin kan lämna tillbaka), semester till Turkiet eller Thailand (detta sparat man i flera år gör), vad du än gör skaka gör fan inte båten och så vidare.... Dom som hamnar utanför står själva, en ensamma missade att anmäla dig till arbetsförmedling samma dag som hon blev arbetslös, SGI sänks till 0, dom som för tillfället inte har pengar att betala sina lån ja dom lägger vi på avgifter så att dom betalar mer eller så sänker vi deras ekonomi i 3 år bara för att visa att dom låg back med 2000 i CSN och så vidare (alla dom här exempel är på helt vanliga människor i min omgivning! Personligen tycker jag att systemet ska vara någorlunda flexibel, något som funkar för politiker men inte för folket! Gäller även i trafiken!!!

Nu är vi åter långt ifrån ämnet, jag kastar in den svettiga diskussions handduken!!!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Gjorde samma rova förra året på 90 väg, 4000 kr och 2 månaders indragning, som blev 1 månad efter skrivelse och arbetsgivarintyg. Tog jag lärdom av detta? Kör jag annorlunda idag? Njaee, inte mycket, kanske lite mer vaken på farbror blå ;)
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
Om du kallar laglig körning att fisköra så visst, jag fiskör. Köra som en idiot gör man på bana... inte ute på allmän väg, vettu.
hastighetsgränserna är så lågt satta så ja det är att fisköra, sen att mätaren dessutom visar nästan 10 mer än verklig hastighet innebär att man kör runt 10 under

Det är 3 km/h som dras av.

3 är väl fasta kameraskåp
7 drog dom av när dom lasrade mig under en omkörning i höstas.
109 på 80 väg. jag ångrar att jag stannade, och stanna gjorde jag för att det var blött, omkörningen gjorde jag pga regnet då bilen framför stänkte upp skit på visiret, låg annars kring laglig hastighet före/efter omkörningen.
ångrar även att jag erkände den direkt på plats
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Finns det verkligen folk som kör lagligt på hoj?
 

Knobi

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Ort
Linghem
Hoj
2002, Kawasaki ZR-7S
Man tjänar ju inte på att köra för snabbt, Det har jag nu alltid fått höra.

Nu körde du ju nästan dubbelt så fort och du blev av med kortet dubbelt så snabbt .. :gnissla
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Menar du det? Vilket djävla slöseri med motorcyklar.

Dessa paragrafryttare ger oss andra ett dåligt rykte.
Givetvis inte, jag beundras av de som känner tillräckligt med livsnjutning av att glida fram lagligt. Personligen är jag nog en paragrafryttare, fast bara på småvägar :näsblod
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dessa paragrafryttare ger oss andra ett dåligt rykte.

Gillar inte paragrafryttare? :D
Då ska du undvika halvljustråden! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?275033-Helljus-eller-halvljus&highlight=halvljus

Med Noll Vision i Sverige där hög säkerhet är låg hastighet lär vi inte få högre tillåten hastighet på krokiga vägar. Och fler som bombar lär inte få Trafikverket att ändra sig... :(

Jag kör nästan aldrig för fort och sällan över gällande hastighetsgräns i UK men med samma hastighet i Sverige på liknande vägar riskerar jag körkortet...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top