Jaha. då blev man av med lappen..

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hur är det med "rabatt" på fartförseelser nu för tiden? En laserpicka är inte direkt exakt och tyska polisen använder samma pickor som svenska polisen och KBV. Och tyska polisen har lyckats få upp Kölnerdomen i 8 kilometer i timmen. Och den har inte direkt rört på sig sedan 1250-talet då den började byggas. Därav den "rabatt" som polisen många gånger "bjudit" på.....
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Rabbaten är 5km/h
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Rabbaten är 5km/h

Ok. Lite lågt satt om man ser hur oexakt mätningen kan vara. KBV brukar inte lämna någon rabatt över huvudet taget mig veterligen och dom står vanligtvis i båtar och mäter. När det går sjö..... :va

Hur som, förmodar att rabatten är medräknad i trådskaparens siffror i första inlägget.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Och jo, lasern är jävligt exakt. Säkerhetsavdraget om 3 km/h är bara för säkerhets skull.
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Jag är visserligen ny på MC men jag är nyfiken. Vilken dag klubbades det att du fiskör om du följer hastighetsbegränsningarna? Jag är 100% säker på att du är Rossi x 100, minst. Du är antagligen bäst i universum. Alla på forumet är imponerade av din förmåga och i den bästa av världar skulle du ha "slipper följa regler" stämplat på körkortet. Men så är det inte. För du vistas ute bland folk som inte är världsbäst. Gamlingar och ungar som inte begriper bättre. Bakfulla idioter som knappt kan knyta skorna och 19-åriga brudar som Facebookar på E4an. Sitter man och tycker synd om sig själv efter att självförvållat blivit av med körkortet så har jag ingen sympati. Alls. Står det 70 på skylten, då står det 70 på mätaren med. Om Allan Ballan Mc-Guden med flest hår på kuken tycker det är orättvist, då kan han med fördel börja köra på bana eller på Xbox.

No offence, men att köra hoj som du beskriver... låter extremt tråkigt, ungefär lika tråkigt som att köra bil till och från jobb varje dag, samma sträcka varje gång.

Säger inte att man ska köra som en galning i tätbebyggt område där det råder 50 och 30, de hastigheterna följer jag slaviskt.

Men att ligga och mesputtra på en 70väg på landet där det inte finns ett hus inom en radie av 5km utan bara åker.. Du fattar själv hur puckat det låter va? Bra, så skaffa en hoj nu och inse hur skönt det är att gaSa vid rätt tillfälle! :D
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Jösses, låt folket köra som dom vill, låt kosekvenserna vara deras egna! Fri vilja är något som vi alla har rätt till, jag kränker inte någon annan om mim vilja inte följer med strömmen, det enda som det betyder är att jag inte är likadan som personen bredvid mig!!!

Vissa tycker att det är askul att lukta på blommorna 10 km under hastighetsbegränsningen och vissa att hasa i kurvorna, skönt att vi inte är alla lika!

När det gäller lagövertramp låt polisen sköta det, det får dom betalt för!

Killen ville ha lite sympati, han vet att han har kört för snabbt, det var hans val, han snyftar inte!!! Det sista han behöver är pekpinnar från folk som för övrigt säkert har kört för snabbt någon gång dom med men har haft turen på sin sida att inte åka fast!

Personligen har jag blivit av med kortet två gånger och kör fortfarande över hastighetsbegränsningen för att JAG tycker det är så förbannat kul!!! Man kan inte lagstadga bort egen vilja än......
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag är visserligen ny på MC men jag är nyfiken. Vilken dag klubbades det att du fiskör om du följer hastighetsbegränsningarna? Jag är 100% säker på att du är Rossi x 100, minst. Du är antagligen bäst i universum. Alla på forumet är imponerade av din förmåga och i den bästa av världar skulle du ha "slipper följa regler" stämplat på körkortet. Men så är det inte. För du vistas ute bland folk som inte är världsbäst. Gamlingar och ungar som inte begriper bättre. Bakfulla idioter som knappt kan knyta skorna och 19-åriga brudar som Facebookar på E4an. Sitter man och tycker synd om sig själv efter att självförvållat blivit av med körkortet så har jag ingen sympati. Alls. Står det 70 på skylten, då står det 70 på mätaren med. Om Allan Ballan Mc-Guden med flest hår på kuken tycker det är orättvist, då kan han med fördel börja köra på bana eller på Xbox.
Jag får nästan den känslan av att du hyser att mot andra motorcyklister :va
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
No offence, men att köra hoj som du beskriver... låter extremt tråkigt, ungefär lika tråkigt som att köra bil till och från jobb varje dag, samma sträcka varje gång.

<moralkaka>
Huvudfunktionen för ett motorfordon som befinner sig på allmän väg är väl ändå INTE att underhålla utan att utgöra transport mellan två punkter. Det ena behöver ju verkligen inte utesluta det andra bara för det. Men om man använder sitt fordon med att det primära syftet att underhålla sig själv och känner att det inte går att göra inom lagens ramar så finns det ju fortfarande möjligheter att göra detta på områden där trafikregler inte gäller.
</moralkaka>

Med det sagt så menar jag inte att ämnet är svart och vitt gällande vad som bör och inte bör göras. Men att jämföra att hålla hastighetsgränserna med att "fisköra" talar, enligt mig, om en mentalitet som helt klart skulle kunna påverka min säkerhet på vägen negativt vilket fick mig att posta ovan bakelse.

Det är helt enkelt inte en rättighet att inte bli uttråkad på vägen.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
TS! Kör ändå! Vad är du rädd för? Plocka bort skylten och ut och åk!

"Men jag lyssnade på staten i alla fall..."... på dödsbädden :död
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
<moralkaka>
Huvudfunktionen för ett motorfordon som befinner sig på allmän väg är väl ändå INTE att underhålla utan att utgöra transport mellan två punkter. Det ena behöver ju verkligen inte utesluta det andra bara för det. Men om man använder sitt fordon med att det primära syftet att underhålla sig själv och känner att det inte går att göra inom lagens ramar så finns det ju fortfarande möjligheter att göra detta på områden där trafikregler inte gäller.
</moralkaka>

Med det sagt så menar jag inte att ämnet är svart och vitt gällande vad som bör och inte bör göras. Men att jämföra att hålla hastighetsgränserna med att "fisköra" talar, enligt mig, om en mentalitet som helt klart skulle kunna påverka min säkerhet på vägen negativt vilket fick mig att posta ovan bakelse.

Det är helt enkelt inte en rättighet att inte bli uttråkad på vägen.

Och ändå är det tillåtet att tillverka fordon som har prestanda som ingen har nytta av, ja förutom på bana men varför kunna registrera dom?!?!?!

Den rättigheten alla har är att kunna göra som man vill, vissa saker har konsekvenser och dom ska man vara bered att ta!!!

Det du kallar säkerhet, ja du borde veta att ingen vet vad som kommer att hända näst.....
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Och ändå är det tillåtet att tillverka fordon som har prestanda som ingen har nytta av, ja förutom på bana men varför kunna registrera dom?!?!?!

Den rättigheten alla har är att kunna göra som man vill, vissa saker har konsekvenser och dom ska man vara bered att ta!!!

Det du kallar säkerhet, ja du borde veta att ingen vet vad som kommer att hända näst.....

Vad yrar du om? Man har inte rättigheten att göra som man vill. Det är lite det som är tanken med de olika lagstiftningarna. Alla har däremot VALMÖJLIGHETEN att göra som de vill, och precis som du säger - ta de eventuella konsekvenserna för sitt handlande.

Menar du på allvar att bara för att fordon har överdriven prestanda så rättfärdigar det ett olagligt beteende? Det är isf nästan lika dumt som att påstå att alla som har ett fungerande könsorgan har rätten att använda det hur som helst med vem som helst.........
Det finns mängder med ting som möjliggör alla möjliga olika sorters brott så det är bara absurt att ens dra upp det.

Man behöver ju faktiskt inte veta vad som händer härnäst för att undvika onödig fara på vägen. Om någon ANNAN äventyrar MIN säkerhet för att denne person är uttråkad tycker jag nog allt att detta faller inom kategorin "onödig fara".
Du drar ju inte åt hjulbultarna med fingrarna av precis samma anledning.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Programmeringen har bitit hårt här ser jag. Det är klart som fan att du har rättigheten att göra precis som du vill. Du är född sådan. Däremot får du inte skada någon annan utan konsekvenser. Det här gäller oavsett vad som står i någon påhittad "lagbok". Du har inte skadat någon när du kört 140 på 110-väg. Du har bara potentialen att skada någon (förutom om du har blåa ljus på taket, då försvinner potentialen "och det blir en HELT annan grej *ironi*).

Du är bara programmerad att reagera "argt" när du ser någon göra "som denne behagar". Klart att det sticker i ögonen på träskallen då!

Problemet med människomaskinerna är att de blivit tillsagda att "auktoriteten" = staten/den långa armen/kyrkan etc kommer att straffa dig om du inte bifaller. När människomaskinen sedan bifaller har denne självmant/automatiskt aktiverat slaverisystemet.

Det finns inte en människa som kan straffa dig - det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Det är bara det att kontrollsystemet vill utfärda straff omgående just för att det ska bli tydligt att kontroll utövas. Den enda som kan straffa dig är naturen. Naturen föder dig, naturen dödar dig, och granskar dina handlingar och dina tankar där emellan.

Men det är klart, lär inte skolan, SVT eller aftonbladet ut det så finns det inte.




Vad yrar du om? Man har inte rättigheten att göra som man vill. Det är lite det som är tanken med de olika lagstiftningarna. Alla har däremot VALMÖJLIGHETEN att göra som de vill, och precis som du säger - ta de eventuella konsekvenserna för sitt handlande.

Menar du på allvar att bara för att fordon har överdriven prestanda så rättfärdigar det ett olagligt beteende? Det är isf nästan lika dumt som att påstå att alla som har ett fungerande könsorgan har rätten att använda det hur som helst med vem som helst.........
Det finns mängder med ting som möjliggör alla möjliga olika sorters brott så det är bara absurt att ens dra upp det.

Man behöver ju faktiskt inte veta vad som händer härnäst för att undvika onödig fara på vägen. Om någon ANNAN äventyrar MIN säkerhet för att denne person är uttråkad tycker jag nog allt att detta faller inom kategorin "onödig fara".
Du drar ju inte åt hjulbultarna med fingrarna av precis samma anledning.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Hmm..... detta med könsorgan vet jag inte hur du tänker men ok!

Onödig fara för dig men inte enligt mig och då räknas min uppfattning eftersom jag har den!
Någon kan tycka att hå över gatan medan den röda stoppgubben lyser starkt är onödig fara men du har säkert gjort det! Åter igen "onödig fara" är i betraktarens öga!!!

Man kan dra det hur långt som helst, man borde inte spela golf för att bollen kan flyga fel och träffa dig på hjälmen när du håller laglig hastighet, ska vi ta bort golfbanor eftersom dom utgör onödig fara? För att inte snacka om barn som leker, dom ska vara i koppel....

Istället borde folk använda hjärnan och om dom vill vrida på lite extra på vägen som dom anser är fri från trafik eller inte utgör fara so be it!!! Jag dömer ingen!!!
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Programmeringen har bitit hårt här ser jag. Det är klart som fan att du har rättigheten att göra precis som du vill. Du är född sådan. Däremot får du inte skada någon annan utan konsekvenser. Det här gäller oavsett vad som står i någon påhittad "lagbok". Du har inte skadat någon när du kört 140 på 110-väg. Du har bara potentialen att skada någon (förutom om du har blåa ljus på taket, då försvinner potentialen "och det blir en HELT annan grej *ironi*).

Du är bara programmerad att reagera "argt" när du ser någon göra "som denne behagar". Klart att det sticker i ögonen på träskallen då!

Problemet med människomaskinerna är att de blivit tillsagda att "auktoriteten" = staten/den långa armen/kyrkan etc kommer att straffa dig om du inte bifaller. När människomaskinen sedan bifaller har denne självmant/automatiskt aktiverat slaverisystemet.

Det finns inte en människa som kan straffa dig - det har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Det är bara det att kontrollsystemet vill utfärda straff omgående just för att det ska bli tydligt att kontroll utövas. Den enda som kan straffa dig är naturen. Naturen föder dig, naturen dödar dig, och granskar dina handlingar och dina tankar där emellan.

Men det är klart, lär inte skolan, SVT eller aftonbladet ut det så finns det inte.

Haha.. Nejdå. Det handlar inte om att jag reagerar på lagbrottet i sig. Det har jag aldrig påstått. Jag håller mig själv inte alltid inom lagens ramar. Men att klanka ner på att köra lagligt, "fisköra" är det som irriterar mig - eller kanske snarare den tillhörande mentaliteten som riskerar att göra mitt liv sämre.

I det samhälle som vi faktiskt lever i finns det rättigheter och skyldigheter. Oavsett om de är (ogrundat?) påhittade eller ej så är de dessa som gäller för alla. Sen får man tycka vad man vill om det. Det är ju faktiskt din rättighet :) Det finns dock ingen som tvingar andra till att ta hand om dig om du gör dig illa eller ö.h.t. se till att det finns mat att ställa på bordet - Det är så vårat samhälle fungerar. En av rättigheterna i detta samhälle är att du har rätten att inte bli skadad av någon annan. Man kan ju prata länge om hypotetiska ideologier när det handlar om praktisk säkerhet men eftersom det inte är tillämpningsbart så är det ju mest ett slöseri med tid.
Även om det i många fall är diskuterbart så är människan civiliserad. Vi har system för att kunna leva tillsammans på lika villkor. Om man anser sig befinna utanför dessa system ("naturen är det enda som kan straffa dig") så ju detta även innefatta alla fördelar saker som dessa systemen tillhandahåller såsom ekonomier och sjukvård (dessa är ju faktiskt egentligen bara "påhittade").

Du har helt rätt i att ingen blir skadad så länge det inte händer något (no brainer). Tycker du verkligen att DU rätten att avgöra mina chanser för att kunna gå imorgon? "Jag trodde inte att det skulle hända något så jag körde för fort" - Detta är väl självklart så länge man inte har intentionen att skada sig själv eller andra? Eller ska vi flika in huruvida människan i grunden är god/ond? Utanför det civiliserade samhället (läs naturen) så är ju individen knappast bästis med sin näste.......
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hmm..... detta med könsorgan vet jag inte hur du tänker men ok!

Onödig fara för dig men inte enligt mig och då räknas min uppfattning eftersom jag har den!
Någon kan tycka att hå över gatan medan den röda stoppgubben lyser starkt är onödig fara men du har säkert gjort det! Åter igen "onödig fara" är i betraktarens öga!!!

Man kan dra det hur långt som helst, man borde inte spela golf för att bollen kan flyga fel och träffa dig på hjälmen när du håller laglig hastighet, ska vi ta bort golfbanor eftersom dom utgör onödig fara? För att inte snacka om barn som leker, dom ska vara i koppel....

Istället borde folk använda hjärnan och om dom vill vrida på lite extra på vägen som dom anser är fri från trafik eller inte utgör fara so be it!!! Jag dömer ingen!!!

Du verkar inte riktigt förstå resonemanget, nej.

Och nej. Bara för att du har en uppfattning betyder det ju faktiskt inte att den korrekt. Du har däremot rätt att ha den. Ungefär som nazi-sympatiserare.. De får ha dessa åsikter. De får däremot inte uttrycka dessa på ett sätt som kränker någon annans rättigheter.

Och som jag beskrev i min tidigare post är det en rättighet att inte bli skadad av en annan människa.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Du verkar inte riktigt förstå resonemanget, nej.

Och nej. Bara för att du har en uppfattning betyder det ju faktiskt inte att den korrekt. Du har däremot rätt att ha den. Ungefär som nazi-sympatiserare.. De får ha dessa åsikter. De får däremot inte uttrycka dessa på ett sätt som kränker någon annans rättigheter.

Och som jag beskrev i min tidigare post är det en rättighet att inte bli skadad av en annan människa.

Och dom uttrycker åsikter hela tiden, när dom kränker andra så straffas dom för det, lika så som dom som kör för fort, kör man för fort så ibland när polisen ser det så åker man dit för det.
Att inte bli skadad av en annan människa är utopi, kommer aldrig att hända. Vissa blir skadade, trafik, krig, våld..... Deal with it!!!!

För att återgå till TS och vad tråden handlar om, synd med körkortet men det är inte hela världen med Europa resan, jag hade kört ändå!!!! ;-)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Och dom uttrycker åsikter hela tiden, när dom kränker andra så straffas dom för det, lika så som dom som kör för fort, kör man för fort så ibland när polisen ser det så åker man dit för det.
Att inte bli skadad av en annan människa är utopi, kommer aldrig att hända. Vissa blir skadade, trafik, krig, våld..... Deal with it!!!!

För att återgå till TS och vad tråden handlar om, synd med körkortet men det är inte hela världen med Europa resan, jag hade kört ändå!!!! ;-)

Att du likställer (och rättfärdigar) fortkörning med nazisters hets mot folkgrupp säger en hel del om nivån på ditt resonemang.
Vem har pratat om att inte någon ska bli skadad? Sluta göra halmdockor av ett så simpelt resonemang som detta. Bara för att man inte kan uppnå utopi betyder det inte att man bör strunta i allt som har med det att göra. Du är ju säkert varken rikast, snyggast eller smartast i världen.. Men jag misstänker att du ändå jobbar, klipper håret och iaf har gått delar av grundsskolan?

Det finns ju folk som "deals with it" genom att sätta upp taggtråd i brösthöjd för att de är så förbannade på (delar av) mc-kollektivet. Jag hoppas verkligen att det är du och inte jag som fastnar i en sådan med tanke på hur du resonerar. Du verkar ju ha kläm på att "deala with it" så det innebär väl inga problem för dig (vi lever ju inte i en utopi så lite taggtråd på vägarna får man väl räkna med)?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top