Jaha. då blev man av med lappen..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag fjuttade förbi en kontroll dom höll på o sätta upp idag, typ 70 på 50väg.. vinkade glatt med brölande avgasrör :D den tackar vi för!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Är det OK att köra utan lapp nu?
Är vintern äntligen slut? :crash
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fy fan, jag ska köra 30 mil på onsdag från Linköping till Göteborg. Kommer bli illa segt om man ska ligga och segdra i 90-110 hela vägen för att slippa oroa sig..
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag fjuttade förbi en kontroll dom höll på o sätta upp idag, typ 70 på 50väg.. vinkade glatt med brölande avgasrör :D den tackar vi för!

Jag har kört förbi kontroller ett par gånger då lasern var riktad åt andra hållet (och vilken jävla tur för mig det :hihi )
och jag har inte ens märkt det förrän jag märkt en snut stå med armarna i kors och glo surt efter mig :squid


Fast det var då jag var ung och dum. Nu kör jag alltid under hastighetsbegränsningen, ducatin fungerar som bäst på typ 2400rpm om man ska glida, gå inte under för då skakar löständerna ut.
Vid 4000rpm spinner bettan gött med ett sånt där härligt knatter, man kör inte ens farligt fort på motorvägen (typ 135).
 
Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Åkte på liknande sätt 95km/h på 50 väg för 2 år sen.

4000kr i böter och 3 månader indraget körkort.:huvet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Extremt mycket trafikkontroller ute denna vecka runt Stockholm, sett ett par stycken bara de senaste dagarna och blivit stoppad av en själv, håll er lagom lugna till efter påsken så kanske det normaliserar sig sen igen :va
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Gör som de omtalade chaffisarna från andra länder, köp en ny lapp.

Hur går det till sedan? Säger man vid en poliskontroll - Tjenare mannen, jag har inte hunnit byta in körkortet än mot ett svenskt? Ett slag i registret ser de rätt fort att man har sitt svenska kort indraget :rolleyes:

Man får väl helt enkelt ha en utländsk falsk identitet och köra runt i en sådan där bil som bilmålvakterna med de höga rekord p-böterna hyr ut :va

:confused:
 

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Tror du missat ett ord i rubriken va? Trodde det var någon som tagit sitt kort.. :7peta
Jag läste först att det stod av med lappen o hoppades på o höra någon rolig story sen läste man rätt o trodde man att någon fått sitt kort men ack så fel man hade :tungan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur går det till sedan? Säger man vid en poliskontroll - Tjenare mannen, jag har inte hunnit byta in körkortet än mot ett svenskt? Ett slag i registret ser de rätt fort att man har sitt svenska kort indraget :rolleyes:

Man får väl helt enkelt ha en utländsk falsk identitet och köra runt i en sådan där bil som bilmålvakterna med de höga rekord p-böterna hyr ut :va

:confused:

det utländska köpekortet är ju identitetshandlingen. Hojen/bilen har du lånat av din svenske polare som just nu inte har nån lapp. Du emigrerade för 12år sen och driver hästavel i Transsylvanien..
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
det utländska köpekortet är ju identitetshandlingen. Hojen/bilen har du lånat av din svenske polare som just nu inte har nån lapp. Du emigrerade för 12år sen och driver hästavel i Transsylvanien..

Urkundsförfalskning ses rätt allvarligt i lagens mening. Det är nog rätt korkat att försöka sig på det om man är en etablerad person i samhället. Det lär ju finnas en del likheter med ägaren till bilens passbild/körkortsbild i polisens register och hästhandlaren som numera emigrerat utomlands men är på tillfälligt besök. I praktiken innebär ju även bluffen att man får ge sig på en plastikoperation om man ska komma undan med påhittet. Är det folk som verkligen kommer undan med det här?

Egentligen skulle det inte förvåna mig. Har en utlandssvensk kompis som var i Sverige på besök över sommaren med en utlandsregistrerad bil och utländskt körkort. Han blev stoppad av polisen för en fortkörning. Ganska grov på motorvägen. Han spelade bara dum och pratade franska med dem. Slutade med att de släppte honom. Kommunikationssvårigheterna gjorde nog att de tyckte att det var lättare att jaga rätt på någon som talar svenska/engelska istället. För att inte tala om pappersarbetet och utsikterna att lyckas driva in böterna. Det var på den tiden det inte fanns några samarbeten över gränserna som idag.
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Men va fan´ Nu när Vd,n vill ha ett Diarienummer (så att han kan försöka skriva något som Kanske? mildrar straffet) Så har dom glömt att skriva in det, Hur i Hel,, Världen ska man då kunna överklaga? Ringa Transportstyrelsen verkar va omöjligt, Hittar inget nummer. Bara mejl kontakt.. :zpy Och vad är det för påföljd när man kört 90 på 50 väg Olika bud där vissa uppger 2mån o Andra 3mån :va Har läst att på 50 väg så blir det 3mån om man kört 91kmh,.. Men jag körde ju Bara! i 90..§Men Kan kanske bero på omständigheterna oxå,.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har egen erfarenhet av 95 på 60 väg, det blev 3 månader.
Överklagade med en beskrivning av trafiksituationen, väder, rådande förhållandennpå platsen, tidigare ostraffad mm.
Även intyg från arbetsgivaren angående vikten av att ha körkort för projektarbete och framtida uppdrag i närtid.
Resultatet blev en sänkning av den indragna tiden till 2 månader.
Hoppas att det kan lösa sig bättre för dig, men att få tillbaka lappen direkt är nog mycket svårt.
I mitt fall var det fint väder, torr vägbana, god sikt, ingen trafik mm.
Lycka till i alla fall, hoppas att du hinner få några mil innan hösten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Urkundsförfalskning ses rätt allvarligt i lagens mening. Det är nog rätt korkat att försöka sig på det om man är en etablerad person i samhället. Det lär ju finnas en del likheter med ägaren till bilens passbild/körkortsbild i polisens register och hästhandlaren som numera emigrerat utomlands men är på tillfälligt besök. I praktiken innebär ju även bluffen att man får ge sig på en plastikoperation om man ska komma undan med påhittet. Är det folk som verkligen kommer undan med det här?

Egentligen skulle det inte förvåna mig. Har en utlandssvensk kompis som var i Sverige på besök över sommaren med en utlandsregistrerad bil och utländskt körkort. Han blev stoppad av polisen för en fortkörning. Ganska grov på motorvägen. Han spelade bara dum och pratade franska med dem. Slutade med att de släppte honom. Kommunikationssvårigheterna gjorde nog att de tyckte att det var lättare att jaga rätt på någon som talar svenska/engelska istället. För att inte tala om pappersarbetet och utsikterna att lyckas driva in böterna. Det var på den tiden det inte fanns några samarbeten över gränserna som idag.

Ungefär så verkar det vara. Samarbetet med ungern eller bulgarien eller för den delen ukraina är väl inte busenkel..
Ser du dessutom till atg inte begå några förseelser och håller dig nykter är det nog rätt tveksamt om de börjar ringa runt.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har egen erfarenhet av 95 på 60 väg, det blev 3 månader.
Överklagade med en beskrivning av trafiksituationen, väder, rådande förhållandennpå platsen, tidigare ostraffad mm.
Även intyg från arbetsgivaren angående vikten av att ha körkort för projektarbete och framtida uppdrag i närtid.
Resultatet blev en sänkning av den indragna tiden till 2 månader.
Hoppas att det kan lösa sig bättre för dig, men att få tillbaka lappen direkt är nog mycket svårt.
I mitt fall var det fint väder, torr vägbana, god sikt, ingen trafik mm.
Lycka till i alla fall, hoppas att du hinner få några mil innan hösten.

Fick svar från Trans,Styrelsen. 31-40 över/, spärr tid 2 mån. 41-50kmh 3 mån. Nu har både Vd,n samt jag (privat) skickat in en Överklagan ang, spärrtiden.. (endast på Fax eller Post) Jag räknar inte att få tillbaka kortet direkt, Men kanske?? en kortare spärrtid. hoppas kan man alltid. På tisdag börjar man åka Tåg, Jätte kul.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top