Hur resonerar en glidare?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Valet av skydds(kläder) har egentligen inte så mycket att göra med vilket typ av hoj man kör. Om man är noga, seriös och mogen som person har man alltid skyddskläder på sig. Dessa kommer såklart att se olika ut på en plastraket än på en Vulcan, likväl har man bra boots, jacka med skydd, byxor i ett material som skyddar osv. Sen är det såklart en annan ergonomi och vad de ska klara av, men i grund handlar det om ens fokus på säkerhet.

De som är som personer mindre benägna att i alla lägen följa förnuftets röst, saknar en "så gör man inte" skruv i huvudet och bara gör sin grej - de kommer alltid att göra lite som det känns oavsett riskbilden, eller vad andra tycker. Det gäller allt de företar sig och inte bara hojåkning. Då spelar det ingen roll om de kör en blixtsnabb literklubba eller en fet HD.

Därför tycker iaf jag att det är fel att bygga stereotyper kring valet av hoj...det är bättre att försöka skapa stereotyper kring personlighetstyper och livsstilar i den här frågan. Av det jag sett t ex i US är lika mycket folk som kör omkring på vassa sporthojar klädda i shorts / bikini (där nu klimatet tillåter det) som det är folk på HD i skinnvästar utan något under och vanliga jeans.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag förstår att ballhet går före funktion i hojvärlden, och det ska det göra också. Annars blir det som att tatuera sig för att man inte tycker att det är snyggt utan för att det har "betydelse".

Det finns lite olika skrivningar om det här med skydd. Jag antar att de som tycker att man är knäpp som inte har skydd då dessutom, med tanke på den här skrivningen:

Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05

Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.


kommer sätta på sig varselväst. Troligtvis är många av dessa olyckor relaterade till att man inte upptäcker hojen. Alltså, tjat om skydd=på med västen.

:fakta
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
View attachment 403091

Mitt bästa skyddskläder resonemang...Sthlms vecka Visby förra säsongen :D:yoparty

Så kan man ju också göra om man vill tycker jag ! Sol, vind, ständig fest och en liten bimbette....och här avhandlar vi hängbukar och kråmade fransväskor :p

Seriöst ? Präktigt ? Förnuftigt ? Nää, men vem bryr sig ärligt talat ? Livet går inte ut på att att allitd och jämt vara ansvarsfull och noga med skit.

Rosa badshorts på en svart Ducati???? Lär dig matcha förhelvete! Du är en skam för varje rättrogen italiensk posör.

50298d1317142997-short-shorts-misses-6443.jpg
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Är det bara jag som tycker att customåkare är riktigt duktiga på att klä på sig...tycker de flesta har stövlar, skinnbyxor, jacka, rejäla handskar och en riktigt ful billigare integralhjälm.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Inte badshorts...cityshorts och det Italienska om jag får be - by Ermenegildo Zegna ! :fakta
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Är det bara jag som tycker att customåkare är riktigt duktiga på att klä på sig...tycker de flesta har stövlar, skinnbyxor, jacka, rejäla handskar och en riktigt ful billigare integralhjälm.

Håller med absolut. Vem annars har en jacka OCH en väst ? Alt feta jeans med chaps ovanpå ? Dessutom har de säkert extra skydd i dessa enorma väskor de släpar på. Där finns nog också en omfattande första hjälpen låda och en defibrilator.
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Okey boys! Vi vänder på steken, jag vill köra sportster, kunna tjöta med er vid körvköskem och få :ligga lite.
Hur bör approchen se ut?
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Det finns lite olika skrivningar om det här med skydd. Jag antar att de som tycker att man är knäpp som inte har skydd då dessutom, med tanke på den här skrivningen:

Bilister orsakar MC-olyckor
2011-07-05

Ny statistik, som försäkringsbolaget IF tagit fram, visar att det i de allra flesta fall är bilisternas fel när en motorcykel och en bil kolliderar.

I ett pressmeddelande skriver försäkringsbolaget If att de i 1 072 anmälda MC-olyckor med annat fordon utrett vem som varit vållande. I 964 fall konstateras att bilisten var vållande till olyckan. I endast 27 fall var MC-föraren ensam och i 39 fall delvis vållande.


kommer sätta på sig varselväst. Troligtvis är många av dessa olyckor relaterade till att man inte upptäcker hojen. Alltså, tjat om skydd=på med västen.

:fakta

Antingen har jag inte vaknat än, eller så brister mina mattekunskaper. Bilister var vållande i 1964 fall av 1072 anmälda MC-olyckor! :confused:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Okey boys! Vi vänder på steken, jag vill köra sportster, kunna tjöta med er vid körvköskem och få :ligga lite.
Hur bör approchen se ut?

Beror lite på vilken liggah publik du siktar på. Generellt (med vissa undantag) har jag sett under mina fältstudier att ju mer customaktig hoj, desto äldre och fetare damer som kör eller åker på bönpallen. För något år sedan såg jag Svenska Vulcan klubben på Rosen och det var som färdigtkastad för "Biggest Looser". Fäta damer, vissa med fulgaddar i form av taggtråd på överarmen...bläää. För stora kläder, bukar som vällde fram...slitet hår (i flera fall i olika röda eller gula nyanser). Herrarna hade också ett antal gemensamma drag...

Snacka vid mojen funkar väl oavsett tror jag. Själv gjorde jag en sommar på Gotland en högst ovetenskaplig enkät bland kvinnlig publik 17 -25 och nästan alla svarade "naaäääää !! inte HD, det är så gubbigt".

En Sportster (om det är HD vi snackar) skulle jag alltså undvika. Varumärket har blivit synonymt med feta, gifta gubbar med villa och barn. Var lite FaRLiG iställe :D:yoparty
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Varselväst kommer INTE att äga rum. Pungt ! :fakta
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Beror lite på vilken liggah publik du siktar på. Generellt (med vissa undantag) har jag sett under mina fältstudier att ju mer customaktig hoj, desto äldre och fetare damer som kör eller åker på bönpallen. För något år sedan såg jag Svenska Vulcan klubben på Rosen och det var som färdigtkastad för "Biggest Looser". Fäta damer, vissa med fulgaddar i form av taggtråd på överarmen...bläää. För stora kläder, bukar som vällde fram...slitet hår (i flera fall i olika röda eller gula nyanser). Herrarna hade också ett antal gemensamma drag...

Snacka vid mojen funkar väl oavsett tror jag. Själv gjorde jag en sommar på Gotland en högst ovetenskaplig enkät bland kvinnlig publik 17 -25 och nästan alla svarade "naaäääää !! inte HD, det är så gubbigt".

En Sportster (om det är HD vi snackar) skulle jag alltså undvika. Varumärket har blivit synonymt med feta, gifta gubbar med villa och barn. Var lite FaRLiG iställe :D:yoparty


Fasen! Får fortsätta försöka liggah på studentpuben då och säga att jag har busskort!:rofl
Blir ju rätt många bjudøhl för den insparade premien! Sen när jag blir riik ska jag skaffa italienska skönheter i både garaget och sovrummet!:kär Så jag kan leva lika awesome som dina bilder!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Skulle satsa på en skön Gixxer eller krutrökssvart Räka SP om jag vore dig. Det är fina hojar det.
Du är ju ung bara en gång, då ska du passa på :fakta och inte vänta tills du blir gammal, för då kommer fru och villa och annat skit i vägen. Det är DÅ du ska ha sportser, för då får du inte ha DöDsMAskin som man kör ijälsigpå DiReCkt för frugan.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ska du åka sporre så är xr1200 det du ska ha, har egentligen inget med en vanlig sportster att göra. Det var harleys försök att konkurera med japaner och europeer om den stora nakna marknaden. Dock ska man inte lura sig och tro att den kan mäta sig med dom bästa i klassen, men det är en jävligt skoj hoj.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Skulle satsa på en skön Gixxer eller krutrökssvart Räka SP om jag vore dig. Det är fina hojar det.
Du är ju ung bara en gång, då ska du passa på :fakta och inte vänta tills du blir gammal, för då kommer fru och villa och annat skit i vägen. Det är DÅ du ska ha sportser, för då får du inte ha DöDsMAskin som man kör ijälsigpå DiReCkt för frugan.

Man är alltid ung :tuttar Sen älskar jag ditt argument om dina fältstudier :rofl :rofl
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top