Hur resonerar en glidare?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag retar mig inte. Jag är intresserad av tänket... det är så man lär sig att förstå andra.

De som kör glidare stånkar fram i moppefart, inte så svårt att förstå att glidarna tycker att det är den optimala hojupplevelsen. Var o en blir lycklig på sitt sätt. Ingen gnäller över att mopedister kör utan ställ.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tycker att de är fina...

alltså gymnasiecheyer som kör utan rejsställ på sina mopeder....

vespa5.jpg

Jag påtalar MYCKET ofta vikten av att klä sig ordentligt !
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
De som precis alla andra gör väl en riskkalkyl och en avvägning mellan säkerhet och komfort/känsla.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Körde tidigare sporthoj men övergick till glidare när jag sumpade lappen rejält för ett par år sedan.
Trodde det skulle vara kul att såsa fram i ball skinnjacka på 70 vägar, ack så fel jag hade.. Försökte pressa ångloket så hårt det gick i kurvorna vilket bara resulterade i sönderslipade ostar och en massa gnistor från fotpinnarna.

Gick en annorlunda väg. Behöll hojen, rev av 40kg skrot, flåsade upp motorn till strax under 100 pållar, satt reglagen där passagerarfotpinnarna tidigare satt, bytt ut skräpet till bromsar (numera ISR 6kolvsok), tog en framgaffel från en smälld R1 och monterade en öhlinare bak. Idag har jag en sjukt obekväm hoj, tokfrän med gött mos i. Placerar mig själv inte i ett fack, utan kör alltid skiten ur vad jag än sätter mig på.
Ultimata kompromissen om du frågar mig.

P.S. Slängde pottkrukan åt helvete och köpte mig en Arai integral istället, numera slipper jag 2 ton flugot i fejjan varje gång jag ger mig ut på tur.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det finns folk som röker gräs, bonkar okända utan kådis och sotar utan livlina också.
Jag tror världen blir en bättre plats ifall vi ägnar oss åt att inte skada andra och sedan skita i vad andra sysslar med än att fundera över sådan här skit.

Jag förstår att du, som många andra, tillhör skaran med attityd som en grottmänniska. Det finns aspekter kring frågor i livet som inte tillhör kategorin "lika enkelt som att dra åt en mutter".

Det här är inte "skit" som du beskriver, det är att vara nyfiken på olika nyanser av beteenden och vad som kan förorsaka dessa. Du kan inte erhålla en situation där folk inte skadas eller skadar andra om de nonchalerar att de kan skadas själva. Så om man knappt bryr sig om sig själv så fungerar ju inte logiken att man skulle bry sig om någon annan, eller hur?

Det handlar inte om att ifrånta någon rättigheten att ha roligt på sitt sätt. Men du kan ju fundera lite grand på askepten att välja att ha roligt, att kunna manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt acceptera att man inte står med naturens kraft i egen hand utan att man kan drabbas av en olycka. Så genom att välja skyddsutrustning så har du gjort klart för dig att du accepterar att du inte har all kontroll, till skillnad från den okloke som väljer att ha roligt, manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt inte acceptera att du ej besitter all kontroll i dess fulla spektrum.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det handlar inte om att ifrånta någon rättigheten att ha roligt på sitt sätt. Men du kan ju fundera lite grand på askepten att välja att ha roligt, att kunna manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt acceptera att man inte står med naturens kraft i egen hand utan att man kan drabbas av en olycka. Så genom att välja skyddsutrustning så har du gjort klart för dig att du accepterar att du inte har all kontroll, till skillnad från den okloke som väljer att ha roligt, manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt inte acceptera att du ej besitter all kontroll i dess fulla spektrum.


Så skyddsutrustning skulle vara det som skiljer någon från att ha accepterat sig ha kontroller eller inte över situationen på en hoj :rolleyes:
För att vara ett troll är du ruskigt dålig på att svara på mothugg, kan man utgå från att du faktiskt är såhär korkad på riktigt?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag förstår att du, som många andra, tillhör skaran med attityd som en grottmänniska. Det finns aspekter kring frågor i livet som inte tillhör kategorin "lika enkelt som att dra åt en mutter".

Det här är inte "skit" som du beskriver, det är att vara nyfiken på olika nyanser av beteenden och vad som kan förorsaka dessa. Du kan inte erhålla en situation där folk inte skadas eller skadar andra om de nonchalerar att de kan skadas själva. Så om man knappt bryr sig om sig själv så fungerar ju inte logiken att man skulle bry sig om någon annan, eller hur?

Det handlar inte om att ifrånta någon rättigheten att ha roligt på sitt sätt. Men du kan ju fundera lite grand på askepten att välja att ha roligt, att kunna manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt acceptera att man inte står med naturens kraft i egen hand utan att man kan drabbas av en olycka. Så genom att välja skyddsutrustning så har du gjort klart för dig att du accepterar att du inte har all kontroll, till skillnad från den okloke som väljer att ha roligt, manövrera situationen och kontrollera den, men samtidigt inte acceptera att du ej besitter all kontroll i dess fulla spektrum.

Nu har vi ju nyss haft en debatt om att inte vara nedlåtande och dum mot nya medlemmar och du har hygglig meningsbyggnad och argumentation vilket inte alltid är fallet. Det du inte har är erfarenhet av att åka motorcykel vilket i det här fallet är ganska vitalt. På detta forum åker de flesta SH vilket många gånger ger ett trafikbeteende som saknar motstycke vilket är ganska förklarligt med de fordon vi kör vilket självklart leder till att utrustningen följer efter.
Du pratar om hur dom med andra motorcyklar tänker då dom inte kör med full skyddsutrustning men tittar du på mc-kollektivet generellt så kommer du se att samtliga har olika tankar om detta tex äventyrsåkare prioriterar aktionssträcka, funktion och tålighet mot väder medans Classicåkare gärna ser tidsenlighet med maskinen och crossåkare har lika krav som dom på sh.

Ser du trenden?
Alla väljer utrustning mm efter vad deras mc kräver och just därför blir glidarnas utrustning därefter. Personligen skulle jag kunna tänka mig en sån här: http://www.blocket.se/helsingborg/Yamaha_xs_400_bobber_53149742.htm?ca=11&w=3
OM jag hade ett jobb där jag kunde köra den varje dag och då skulle utrustningen bli därefter. Jag sätter mig inte på en SH utan utrustning för jag vet vad som händer och vad maskinen kan.

Nu har jag helt utelämnat den viktigaste faktorn vilket är den som sitter bakom styret och det är ffa här problemet finns. Oavsett mc så är det den som framför den som måste kunna hantera fordonet vilket ofta är en bristvara. Tyvärr så är väl SH och custom något som många väljer som första hoj vilket är dom två sämsta valen av helt olika skäl men likväl dom största attitydkategorierna.

Du verkar mena att det är skillnad på custom och sh för att vi har bättre skyddsutrustning medans jag säger att vi är lika duktiga "kålsupare" båda två då den ene tror att han kan ha sämre personligt skydd för att han inte kör så fort medans den andre tror att han är säker i 200km/h för att han har ett ryggskydd...
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Så skyddsutrustning skulle vara det som skiljer någon från att ha accepterat sig ha kontroller eller inte över situationen på en hoj :rolleyes:

Menar du att det är DU som väljer om det ligger grus på vägen, om bilen kör ut för tidigt i korsningen eller om vägräcket separerar ditt vänstra ben från din höft? Givetvis är skyddsutrustning en tydlig indikation på att du tänkt till lite. Och det ÄR skillnad på att acceptera sin sårbarhet och att nonchalera den.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Du verkar mena att det är skillnad på custom och sh för att vi har bättre skyddsutrustning medans jag säger att vi är lika duktiga "kålsupare" båda två då den ene tror att han kan ha sämre personligt skydd för att han inte kör så fort medans den andre tror att han är säker i 200km/h för att han har ett ryggskydd...

Den initiala frågeställningen handlade egentligen om den yttersta skaran som endast har koppen på huvudet. Identifierad målgrupp blev glidarna eftersom jag observerat att det är där det är främst förekommande. Men syftet är inte att peka på en viss målgrupp utan syftet är att försöka förstå nonchalansen oavsett motorcykelkategori.

Jag upplever det som ett kardinalfel eftersom det inte är själva föraren med dennes utrustning, motorcykel eller beteende som är föremål för liemannen, därav ordet olycka. Det är det jag menar med att ha kontroll, men att inte ha kontroll! Min poäng är att oavsett vad så är du sårbar och då undrade jag bara varför man inte accepterar sin sårbarhet genom att försöka skydda sig när möjligheten finns.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Menar du att det är DU som väljer om det ligger grus på vägen, om bilen kör ut för tidigt i korsningen eller om vägräcket separerar ditt vänstra ben från din höft? Givetvis är skyddsutrustning en tydlig indikation på att du tänkt till lite. Och det ÄR skillnad på att acceptera sin sårbarhet och att nonchalera den.

Absolut inte, men jag är inte naiv nog att tro att min situation automagiskt skulle bli mindre utsatt eller farlig av att jag hade mer skydd på mig. Att använda skyddsutrustning som någon sorts indikation på hur mycket tanke man har ägnat åt sin sårbarhet är ett väldigt trångsynt och simplifierat sätt att se på saken. Att köra MC överhuvudtaget är ett risktagande, de flesta som sätter sig på en är medvetna om riskerna men anser det vara värt vad de nu får ut av att göra det.

Om du nu på allvar är ute efter att förstå dig på den skara som väljer att köra med enbart lagstadgad nivå på skyddsuturustning kanske du ska sluta lägga in dina egna värderingar och antagenden. Som att det skulle ha något att göra med att det är tufft, att folk nonchalerar risker, att folk som gör det är kampsportare etc etc...


I övrigt så brukar jag älska trolltrådar som berör det här ämnet såhär års, hell, jag har tillochmed startat en själv. Men nu har det tamigfan regnat tre dagar i rad, och jag är bra djävla bitter :mad:
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag upplever det som ett kardinalfel eftersom det inte är själva föraren med dennes utrustning, motorcykel eller beteende som är föremål för liemannen, därav ordet olycka. Det är det jag menar med att ha kontroll, men att inte ha kontroll! Min poäng är att oavsett vad så är du sårbar och då undrade jag bara varför man inte accepterar sin sårbarhet genom att försöka skydda sig när möjligheten finns.

Det är väl bra att DU klär dig ordentligt och uppmana gärna din omedelbara närhet att klä sig stadigt.
Jag uppskattar däremot inte ditt fördömande av hur andra vuxna resonerar, står det i försäkringsvillkoren att viss utrustning krävs och de skiter i detta är det väl inte ditt problem?

När min grabb åker skidor ska han ha hjälm, hur andra låter sina ungar köra är deras ensak så länge de inte låter dem köra på min med flit eller pga oaktsamhet.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Det börjar ta sig :fyllisar

Jag har alltid undrat varför jag efter en hojtur där jag inte synat marken, krockat eller bara trillat omkull, får en tung vemodig känsla när jag parkerat hojen. Har inte kunnat förstå varför.

Nu efter att ha sneglat igenom denna tråd så är jag upplyst och förstår plötsligt varför. Jag har ju nött och haft på mig skyddskläderna, helt i onödan!
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag förstår att ballhet går före funktion i hojvärlden, och det ska det göra också. Annars blir det som att tatuera sig för att man inte tycker att det är snyggt utan för att det har "betydelse".

Däremot förstår jag inte vissa glidare som ibland bara har jeans, t-shirt och den där koppen på huvudet som inte ens skyddar sidorna. Hur resonerar man?

Där skulle du ha slutat inlägg 1 om du ville ha seriösa svar.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
bild.jpg

Mitt bästa skyddskläder resonemang...Sthlms vecka Visby förra säsongen :D:yoparty

Så kan man ju också göra om man vill tycker jag ! Sol, vind, ständig fest och en liten bimbette....och här avhandlar vi hängbukar och kråmade fransväskor :p

Seriöst ? Präktigt ? Förnuftigt ? Nää, men vem bryr sig ärligt talat ? Livet går inte ut på att att allitd och jämt vara ansvarsfull och noga med skit.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
View attachment 403091

Mitt bästa skyddskläder resonemang...Sthlms vecka Visby förra säsongen :D:yoparty

Så kan man ju också göra om man vill tycker jag ! Sol, vind, ständig fest och en liten bimbette....och här avhandlar vi hängbukar och kråmade fransväskor :p

Seriöst ? Präktigt ? Förnuftigt ? Nää, men vem bryr sig ärligt talat ? Livet går inte ut på att att allitd och jämt vara ansvarsfull och noga med skit.

Noregrett Knüllaphett - silikondyrkande livsnjutare!
En role model för många sporthojsvalpar, men har dom vad som krävs för att nå den nivån??
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Har inte orkat dra igenom hela tråden men:
Tidigare i en annan tråd bad jag om råd och tips om en passande Scooter åt min far, och resultaten av svaren blev ungefär som början av denna tråden (början eftersom jag inte läst hela). Trist, men men...

Åter till topic, så tror jag att val av mc följer en hel livsstil, och det är bara att acceptera. Inte ser man någon i skinnpaj med massa fransar och spetsskor på en R1:à tex.
Personligen har jag svårt för det eftersom man i samma ögonblick som man sätter sig på en tvåhjuling utsätter sig för vissa risker, och bör vara utrustad för det oavsett vad, om inte för egen del, så för efterlevandes och skattebetalarnas skull (sjukvård är inte gratis). Visst, extremt riskmedvetandet människor kör sällan hoj, men att utmana ödet är bara dumt.
Jag har provåkt Vulcans och Dragstars, men ALDRIG känt behovet av att byta ut mitt skyddsställ eller integralhjälm. Lika lite har jag känt suget efter att faktiskt äga någon glidare för att det helt enkelt "inte är jag", lika lite som att köra med potta, spetsskor och jeansshorts, men släpper givetvis in dessa mitt "mc-Community".
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Glidare är ofta äldre. Dom har sett sig om i världen. Dom har sett tävlingscyklister i hastigheter uppåt 90km/h med mindre skydd än vad dom har själva.

Eller en störtloppsåkare som gör 140 km/h iförd en millimetertunn spandexpyjamas. På ett stenhårt underlag med tveksamt fäste som dessutom trilskas med att svänga...

Själv har jag svårt att förstå hur en vegetarian resonerar.

Ordet vegetarian är apache-språk. Det betyder dålig jägare.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top