Hur resonerar en glidare?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hjälm kan man ta på sig PrÄsiSS innan man ska klota.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

View attachment 402959

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).

På tal om vikt. Du ser rätt så vältränad ut men fartvinden gör att du ser ut att ha chipstutte:D;)
Kanske en nackdel med att inte ha mc-jacka... Fast mc-jacka med shorts ser kanske så där ut;)

PS. Jag har chipstuttar även utan fartvind, så då får jag skriva som jag gör=)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har dock ett par Sidi Crossfire motard stövlar OCH ...ett par Ducati / Dainese motardhandskar så jag känner mig rätt trygg ändå just på den bilden ovan :D

Annars åker jag rätt ofta i helställ, ordentliga rejsstövlar och resten av kittet...men långt ifrån alltid. Känslan av vinden en varm sommardag utan en massa skit man har på sig är ändå så pass oslagbar att rationellt, eller inte så är jag ibland benägen att ta risken med jämna mellanrum.

Det står var och en fritt att anse vad man vill om det. Jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Viktigt är dock att man är medveten om vad som kan hända, tror inte alla har koll och kan göra en fair riskanalys.
 

Bifogat

  • Bult (1 of 1)-2.jpg
    Bult (1 of 1)-2.jpg
    188.2 KB · Visningar: 158
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tisha, kortbrallor och crosstövlar? :crash

Japp, självklart ..OCH handskar. Tänkte OM jag druttar omkull så klarar sig fossingarna åtm :tummenupp De går ju upp till knät de där. Flipflops i sidofickan på shortsen dock. För att sitta på fiket eller ta sig ett dopp på badet och sola.
 
Last edited:

Kanelegon

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati sport classic monoposto 2006, Ducati monster 1100 evo 12 (såld), Ducati monster 1200 s (såld)
leopard tanga och moppetratt:crash
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Japp, självklart ..OCH handskar. Tänkte OM jag druttar omkull så klarar sig fossingarna åtm :tummenupp De går ju upp till knät de där. Flipflops i sidofickan på shortsen dock. För att sitta på fiket eller ta sig ett dopp på badet och sola.

Bara något otippad kombo - just mina crosstövlar är inget som slår mig som ett mer behagligt alternativ till racestövlarna... :hihi
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Jag förstår inte varför så många hojåkare retar sig på andra hojåkare.
Varför skulle jag bry mig om varför andra kör hoj eller vilka preferenser de har?
Sagt det tidigare, men det behöver upprepas! Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :D

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
De flesta kärringar på Glidare hatar Sporthojar och de säger till sina män på Glidare att Sporthojare är dumma.

:glömdet de åker sick sack och blockerar trafiken. :dummer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Glidare är ofta äldre. Dom har sett sig om i världen.
Dom har sett tävlingscyklister i hastigheter uppåt 90km/h med mindre skydd än vad dom har själva.
Själv började jag fundera 2013 när jag på väg nerför Göta Älvbron cyklade förbi en lastbil som antagligen höll hastighetsbegränsningen 50km/h.
Jag på trampcykel, på cykelbanan, iförd badshorts, T-shirt, sandaler och cykelhjälm.
Och har man sett tävlingscyklister krascha och resa sig.
Så känns konstigt för många att i hastigheter upp till 90km/h ha på sig mer än stövlar, jeans, T-shirt och hjälm.
 

Bifogat

  • cyclemountain.jpg
    cyclemountain.jpg
    145.5 KB · Visningar: 81
Last edited:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Hahaha ouh snaaaap! Vilket intro på denna tråden! Alla verkat vara lite smått bitska här ;) Är det bara för att det fortfarande ligger snö i halva landet? :D
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Sen tror jag många inte "klär sig för att vurpa" ;) dessutom så tror jag ett par jeans, jet hjälm och t-shirt skyddar lika bra på en glidare i 50 km/h som ett säkerhetsställ med hjälm gör i 130..
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Fan, när jag puttrar runt i stan så e det bara hjälmen å handskarna som tas på. Vem vill stå i 30 min å ta av sig sina illaluktande gortex-ställ eller fightas med skinnstället när man ska ta sig en kopp kaffe på stan???

Customgubbarna vet va de gör :p

jag minns att när man cyklade omkull när man va liten i hög hastighet så va det inte mer än skrapmärken. E ju fan fett coolt med några skrapmärken på knäna å armbågarna, fan va inte sådana mesar :p
 
Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
En anledning kan ju vara att de som kör glidare inte lika ofta pressar gränserna för hur de kan köra. De skrämmer aldrig till sig själv emellanåt med sin körstil. De som kör mer aktivt och pressar sina gränser är mer medveten om konsekvenserna när man pressat för långt. När man någon gång t.ex. mitt i en kurva inser att man kanske borde fått ner hastigheten ytterligare men lyckas ändå lösa situationen... det brukar påminna en om vad konsekvensen kunde blivit.

Om man då aldrig blir skrämd och reflekterar över vad som händer när man åker i backen så börjar man sakta men säkert känna sig odödlig.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fan, när jag puttrar runt i stan så e det bara hjälmen å handskarna som tas på. Vem vill stå i 30 min å ta av sig sina illaluktande gortex-ställ eller fightas med skinnstället när man ska ta sig en kopp kaffe på stan???

Håller med. Det ska vara luftigt och skönt när man är ute och kör. Sen att man får nöja sig med skabbigt donken-kaffe för att ingen annan släpper in en när man är naken förutom handskar och hjälm får man ju leva med. :banana
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Jag ska vädra underlivet med min 900 i sommar, palla böla om klädsel. Eget ansvar anser jag. Man är ändå trots "vuxen" för att framföra en hoj lagligt. Bedöms man mogen till att ansöka om vapen licens, handla sprit, rösta osv så tror jag de flesta har en förmåga att inse konsekvenserna kring korrekt körutrustning! :)
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Glidare är ofta äldre. Dom har sett sig om i världen.
Dom har sett tävlingscyklister i hastigheter uppåt 90km/h med mindre skydd än vad dom har själva.
Själv började jag fundera 2013 när jag på väg nerför Göta Älvbron cyklade förbi en lastbil som antagligen höll hastighetsbegränsningen 50km/h.
Jag på trampcykel, på cykelbanan, iförd badshorts, T-shirt, sandaler och cykelhjälm.
Och har man sett tävlingscyklister krascha och resa sig.
Så känns konstigt för många att i hastigheter upp till 90km/h ha på sig mer än stövlar, jeans, T-shirt och hjälm.

Men de har ingen motor, då är det inte farligt :fakta :hihi


För min del så varierar mängden skydd med hur hårt man kommer köra. Kör alltid med hjälm, den skyddar inte bara vid olyckor men vid vanlig färd också. Ingen skön vind i 70+ inte heller jättekul att få en geting i huvudet vid 100+, då är man glad för visiret.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top