Hur resonerar en glidare?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Det lär finnas lika många svar på frågan som individer som kör på det viset, men majoriteten kan troligtvis samanställas i ett ord: Frihet

Att glida runt i jeans, t-shirt och en öppen hjälm ger större frihetskänsla än att dra på sig hela riddarrustningen.

Åker man dessutom runt inne i stan är det ju inte värre än att köra moppe utan ställ, och det är det ingen som anser vara konstigt. Snarare tvärt om.

Jag, liksom många andra här inne, förstår inte vitsen med glidarcyklar, men jag kan mycket väl förstå frihetskänslan man får av att inte känna sig tvingad att släpa runt på ett skinnställ hela tiden.

Jag känner mig personligen lite naken utan stället när jag sätter mig på någon av mina cyklar, men jag funderar på att utöka beståndet med något som inte hela tiden uppmanar en tilll att riskera körkortet.
Något som känns bekvämt att framföra utan all skyddsutrustning.
Lutar åt någon form av caféracer byggd på någon gammal häck som ändå inte går jättefort.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.

Jag har inga krav på skyddsutrustning på nån av mina hojar, det enda kravet mitt försäkringsbolag har är att den ena ska stå i garage.
Så det beror helt på vad du har för försäkring.

Jag tycker att det är konstigt att nån vill åka omkring med en fruktskål på huvet, det ser ju bara fånigt ut. Mina italienska vänner tycker att jag är konstig som har en integralhjälm som är så opraktisk. Alla är vi olika, typ.
När min farsa tog hojkort räckte det med vattenkammat. Snyggt
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Härligt att du har koll på att dom har en bakgrund i kampsport och problem med farsan, i och med det så verkar du ju redan vara insatt i hur dom tänker.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Härligt att du har koll på att dom har en bakgrund i kampsport och problem med farsan, i och med det så verkar du ju redan vara insatt i hur dom tänker.

Tänkte väl att det fanns glidarfolk här :hihi
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tänkte väl att det fanns glidarfolk här :hihi

Nja med en xr1200, intergralhjälm och en orange kawasakijacka så är jag en outsider både här och på harleyforum.se.
Kampsport är inte heller något för mig då jag är strykrädd och farsan har jag inga problem med.
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Jag kör min tracker i skjorta, jeans och converse. Vad är din fråga?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag gled ofta runt i shorts/jeans på hojen, det kittlade så jäkla gott i pungen när man vred på rullen :D
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag har Folksams åretruntförsäkring/hel och jag har krav på godkända Mc-kläder utav dem. För min del spelar det ingen roll då jag aldrig kör eller tänkt köra utan ändå.. R1an är för rolig för att puttra i 30-50 i byn med där de skulle kunna va försvarbart att köra naken.. Har en XJ900 utrustad med helkåpa från Pichler, en alldeles utomordentligt tråkig maskin men som tar mig och tjejen på den mysiga landsvägsrundan när hon vill med utan strejk. Även på den har vi skydd, hon är rädd om mig och jag om henne.. Möjligen åker de av emellanåt när vi tar paus och ingen ser..
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

SF.jpg

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).
 
Last edited:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

View attachment 402959

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).

Jag fattar inte:O

Hur kan du inte vara död DiReCkT. Känner mig lurad och KRäNKtT:glömdet
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nä, det va inget. :hej
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.
Sporthoj.com är ett forum där alla motorcyklister är välkomna men glidarkulturen är inte direkt överrepresenterade. Så sannolikheten att du ska få ett vettigt svar från denna grupp är i det närmaste obefintlig. Troligen åker de allra flesta på det här forumet även i full mundering även på andra hojar.

En "jobbarkompis" sa till mig en gång "varför har du den där på huvudet, ser så jävla löjligt ut, vågar du inte köra utan eller!?" Var på jag mumlade nått i stil med att han i sin ålder borde ha lärt sig ta ansvar.
Gildare är just glidare, både på hojen och bredvid och dom vill inte slänga på sig massa otympliga grejer bara för att dom ska åka motorcykel. "Solglasögon räcker gott" som han sa "jobbarkompisen"...:död
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gildare är just glidare, både på hojen och bredvid och dom vill inte slänga på sig massa otympliga grejer bara för att dom ska åka motorcykel. "Solglasögon räcker gått" som han sa "jobbarkompisen"...:död

Gått? Promenerade han?

Nä, men han har ju rätt. Det är vid ytterst få tillfällen hjälm/skydd behövs. Tricket är ju att veta när...:crash
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

View attachment 402959

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).

Vill du förklara hur du resonerar om skydd då?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Tjaa...om HON är den rätta :tuttar (och har stora bröst)...samt jag är redo att ta allt ansvar faderskap för med sig så...kör jag utan och litar på att det går vägen ! :tummenupp
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Förstår inte varför man bryr sig så mycket om vad andra gör eller vilka risker andra tar.
Det är inte ni som får ont om det skiter sig :)

"Att köra hoj är frihet" är det ju många som säger, men att köra hoj i t-shirt och kortbrallor, DET ÄR FRIHET! så jävla gött på sommaren!

Sitta och svettas i ett jävla ställ när det är 30c i skuggan är fan inte frihet för mig iaf.
Jag använder iofs full mundering till 98% av mina turer men inte fan bryr jag mig om andra väljer att inte göra det.

Sen att det gör lite extra ont att trilla utan skydd förstår nog alla.

Det är farligt att leva, man kan dö!
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Hjälm, ryggskydd och handskar är självklart för mig som ett absolut minimum. Till 99% har jag mc-jacka också då det blir meckigt annars att få med plånbok, nycklar, snus mm.
Väldigt ofta blir det utan riktiga mc-boots och byxor däremot. Ska skaffa mig låga mc-skor då jag är trött på att slita ut mina vanliga skor;)
Det är så otroligt mycket måsten osv. Alla får köra som de själva vill, men oftast är det goare att ha full utrustning på sig då det annars blir för kallt osv.

Har ett par schyssta mc-jeans från STR i garderoben, men de är jag för tjock för just nu. Annars hade jag använt de istället för att smutsa ner mina civila byxor.

Det har hänt någon gång att jag kört i badshorts och T-shirt (men med hjälm och ryggskydd) då det varit 30+, men det är sjukt sällan.

PS. Har 9 par handskar, från tunnaste sommarhandskarna till riktigt tjocka. Segt att köra utan handskar pga stenskott mm.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Grejen är at jag upplever "glidare" som betydligt mer påbyltade än sporthojsåkare. Majoriteten är det ju seriösa, präktiga och mogna familjefäder där regeringen hemma faktiskt har något att säga till om. De ska vara glada att de ens fått köpa sig en knarr...Knappast att de skulle få ge sig ut på DöDsmaSKineN för frun utan ordentliga kläder, bli förtjylda dessutom. Hur ofta ser man inte dessa herrar med värsta lager på lager upplägg, med både jacka och väst och jeans med chaps ovanpå ? Nää...nog tycker iaf jag att "glidare" är över lag mognare och seriösare än sporthojsåkare. Oftast fetare också, men det har ju inte med säkerhet att göra.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top