Honda CB 900 bygge

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Imon blir det provkörning. Spännande, undra vad som inte funkar?!20130723_203607.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Spänn kedjan först. Såg lite slak ut. :)

Spände den och hängde upp kablarna mellan motor och tank.

Den funkar - Någorlunda
-Hård fjädring
-Hård sadel, saknar sadel...
-Hård broms, fick ta i för att få stop på den. Ska kolla med ISR så jag har rätt grejor.
-Laddningen lirar inte som det ska, men jag vet var felet ligger = Löst imon.
-Läcker aningen olja, ett par droppar på garagegolvet. Hoppas jag kan få stil på det.
+Tror drevningen är bra, visar sig.
+Stabilt chassi.
+Känns lätt, smal & kompakt, även om jag tog det väldigt lugnt.
+Motor, inga konstigheter.

Lite småskit att jobba på sedan en längre provtur.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Roligt att det inte var mer skit som spökade. Det är ju inte en liten ombyggnad du gjort direkt. En annan får 2 nya problem för varje som löses.:huvet SOm vanligt instämmer jag i hurra-kören och ger en fet :tummenupp. för bygget. Hur går tankarna kring lack? Jag vet att vi har avhandlat det hela tidigare med saker ändrar ju sig. Min röst ligger dock fortfarande på "originallack" i tidstypiskt utförande. Hur blir det med sidokåpor förresten?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Roligt att det inte var mer skit som spökade. Det är ju inte en liten ombyggnad du gjort direkt. En annan får 2 nya problem för varje som löses.:huvet SOm vanligt instämmer jag i hurra-kören och ger en fet :tummenupp. för bygget. Hur går tankarna kring lack? Jag vet att vi har avhandlat det hela tidigare med saker ändrar ju sig. Min röst ligger dock fortfarande på "originallack" i tidstypiskt utförande. Hur blir det med sidokåpor förresten?

Jo, det blir original lack. Tror det blir bäst och coolast.
Har fått flytta jordpunkten för det blev en massa störningar från tändspolarna.
Laddningen är paj, beställt en ny stator från England och bytt ISR bromsen från 17,5 till 15,xx.
Hastighets sensorn är kopplad och programmerad.
Satt in en diod på solenoiden för att den ska ta strömspikar och har en ev. koppling att flytta på m-uniten.
Men jag måste dubbelkolla med dom först, så jag slipper köpa ny...

Tack som fan!
Det är kul att ni gillar den.

m
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
En liten update.

Nu är all el klar.
Statorn bytt och laddar 14,8v (vilket är rätt enligt boken).
Regulatorn skulle ha en styrström vilket jag inte fattade, men så blir det när amatörer leker.
Jord och Styrström indraget och kopplat ordentligt.

Nu ska jag leta oljeläckage, vore skönt att få den iväg på SFRO besiktning och då vill jag inte behöva oroa mig för det. Den läcker inte mycket men man vill ju att den ska vara helt tät.
Nu har den stått torr ett par år så jag tror det kan bli svårt utan att byta alla packningar.

Sidokåpor
Nix, har en lite galen idé om det skulle behövas extra luft genomströmning där sidokåporna en gång satt.
Vi får se om det behövs...

Frambroms
Bytt som sagt - Ingen som behöver mittdelen till sina 6-kolvs ok?

Bakdämparen
Nu fick jag just riktigt dåligt samvete, jag har missat kontakta Kumlins.
Han har ju hjälp mig med dämparen och lånat mig en fjäder.
Måste ringa honom imon och göra mig skuldfri!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Chronic
jo, när jag sitter på känner jag mig rätt nöjd.

Letade oljedroppar ikväll, ev hittade jag ett ställe.
Passade på att köra en DB app men den verkade sluta på 89db.
Ska prova igen på en annan plats med bättre förutsättningar.
 

Bifogat

  • 2013-08-09 20.53.07.jpg
    2013-08-09 20.53.07.jpg
    135 KB · Visningar: 469

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Idag har jag justerat gasvajrarna, kört DB test och hittat läckan.
1) Varvet låg kvar fastän jag drog av på gasen = Slappa vajrar. Fixat/Check
2) Provade iFån på en öppnare plats (Marlon´s Rek.) = 90/87db 2:an/3:an i 50km/t. DB KILLERS till besiktningen.
3) Packningen till tråget har gett upp, läcker så pass lite att det inte blir fixat innan slutjobbet.

Har tagit fram moppebygget igen.

093.jpg 094.jpg

Moppen är en MBK, EBR gaffel (och krona), Bromsskiva Yamaha 660 Raptor, Svingen är påbyggd, dubbla luftdämpare bak.
Genom att vända bakdrevet ut-å-in och inte ha några distanser på vare sig remskiva och motor linar hela drivlinar på första försöket, sköööönt!
Till kommande sommar ska den vara klar.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Var hos SFRO i fredags - Inte bra.

Orsaken var ett flertal faktorer som i sluttampen resulterade till ett -Det här går aldrig!

Orsaken är att den lutar för mycket framåt och alternativen är:
*) Bygga om ramen och avgasrör
*) Justera om chassit (och hoppas det ska räcka).
Väntar nu på distanser till gaffeln för att den ska hålla upp bättre, fjädern bak är slackad, större drev är på G och en temporär plåt för skylten och belysningen är under tillverkning.

Allt för att det ska se bra ut på pappret...
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Aj aj....var de kinkiga med papper på material och svetsning av bakramen ?
Har inte varit inne på länge måste lusläsa din tråd.

Rock on ! :rock
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Twin:
Nä, om jag kan justera om chassit...

Kawa:
Bara regbevis, i vissa fall kan det begäras "svetsprov".
Nu har jag ju använt mig av erkänt duktiga svetsare så den diskussionen tänker jag inte ta med dom. Skulle vilja se de papper som Stellan Egeland i så fall lämnade in på sina byggen. Hade jag stekt det själv hade det däremot varit på sin plats.

/M
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var hos SFRO i fredags - Inte bra.

Orsaken var ett flertal faktorer som i sluttampen resulterade till ett -Det här går aldrig!

Orsaken är att den lutar för mycket framåt och alternativen är:
*) Bygga om ramen och avgasrör
*) Justera om chassit (och hoppas det ska räcka).
Väntar nu på distanser till gaffeln för att den ska hålla upp bättre, fjädern bak är slackad, större drev är på G och en temporär plåt för skylten och belysningen är under tillverkning.

Allt för att det ska se bra ut på pappret...

Risken finns ju att du kan få en dåligt fungerande gaffel om du "hissar" den invärtes. De är ju rätt framtunga redan original, med motorn som en pendel.

Finns det inte möjlighet att byta ut gaffelbenen mot längre från t ex någon sporttouring?

Du har ju supercoola kronor men för att rädda bygget kanske den metod med förlängare som ViktorL använde kan vara något, du verkar ju ha tillgång till bra möjligheter. Kanske t o m kan behålla bef krona med lite klurighet. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?208486-Yoshimura-GSX1230R-Projekt/page17
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Bra där med ViktorL's lösning. Blir det nödvändigt gör jag så.

Jo, grunden till problemet är att motor & ram är framåtroterad, detta leder till ett litet försprång.
Genom att styva upp/förlänga gaffeln och slacka av på dämparen bak roteras hojen bakåt, då får jag tillbaka det förlorade försprånget och SFRO blir nöjda.

Ni mer luttrade / rutinerade bikers har nog bättre koll på detta, nu får jag ta igen det.
Men säga vad man vill, jag tycker trots allt inte att SFRO har fel utan ansvaret ligger ju på mig att ha stil på bitarna.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top