Honda CB 900 bygge

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Ja...saker och ting har en tendens att lösa sig om man bara klurar lite.
Det blir nog bra ska du se :tummenupp

Fick du inga specifika mått på minsta "lutningen" ?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
blueridge
Du e inte lite sjuk du!!
-Och vi gillar det.

Kawa
jo, försprång 6cm, gaffelvinkel 20grader.
Tror jag kan få till 8-9cm i försprång och 22-23 grader på gaffelvinkeln.
Sedan får man inte glömma att den har 151 cm i hjulbas.
Rak krona, offset på 27,5mm.

Tittade på e massa sporthojsdata och dom ligger väl på 9-10cm och 24-25 grader.

Om någon har lite input i ämnet får ni gärna höra av er.
Vet inte alls hur det ser ut på racesidan.

/M
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Twin:
Nä, om jag kan justera om chassit...

Kawa:
Bara regbevis, i vissa fall kan det begäras "svetsprov".
Nu har jag ju använt mig av erkänt duktiga svetsare så den diskussionen tänker jag inte ta med dom. Skulle vilja se de papper som Stellan Egeland i så fall lämnade in på sina byggen. Hade jag stekt det själv hade det däremot varit på sin plats.

/M

Stellan har nog både svetscert och wps:er att visa upp på sina byggen, han är ju gammal röris! T.o.m jag kan visa upp sånt ifall jag skulle ge mig på rambyggen. Jag hade nog provat att kröka ut ljuddämparna och sänka svingen lite. Synd, för stuket är så grymt precis som den är.. hur är köregenskaperna?
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Stellan har nog både svetscert och wps:er att visa upp på sina byggen, han är ju gammal röris! T.o.m jag kan visa upp sånt ifall jag skulle ge mig på rambyggen. Jag hade nog provat att kröka ut ljuddämparna och sänka svingen lite. Synd, för stuket är så grymt precis som den är.. hur är köregenskaperna?

Jo, det är det jag menar - Om man är "kändis" behöver man inte visa upp papper, man utgår från att det är bra ändå.

För att stuket ska bli rätt måste det vara en rät linje från tankens främre infästning och bakåt.
Ex. Snitta loss baktamen på båda sidorna(vid "V" infästningen i orginalramen), snitta upp orginalramen där kuts och tanken möts och snitta ut en tårtbit mellan styrhuvud och främre tankfästet.
Böj sedan upp "tank och kuts" ramen 5-7cm lägg i rörbitar och lägg igen fram.

Detta leder då till att man får bättre utrymme bak och kan justera ner dämparen (få rakare swing) och längre försprång.
Följdproblem: All inpassning kommer få förlorad, avgasröret, tank/kuts, etc.
Detta är värt att tänka på om jag får för mig att göra något liknande bygge i en framtid.

Köregenskaper: Stadig, snabbsvängande - Inga konstigheter. Motorväg som landsväg.

Nä, ordning på framgaffeln, slacka bak sedan är det bara att åka...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, det är det jag menar - Om man är "kändis" behöver man inte visa upp papper, man utgår från att det är bra ändå.

För att stuket ska bli rätt måste det vara en rät linje från tankens främre infästning och bakåt.
Ex. Snitta loss baktamen på båda sidorna(vid "V" infästningen i orginalramen), snitta upp orginalramen där kuts och tanken möts och snitta ut en tårtbit mellan styrhuvud och främre tankfästet.
Böj sedan upp "tank och kuts" ramen 5-7cm lägg i rörbitar och lägg igen fram.

Detta leder då till att man får bättre utrymme bak och kan justera ner dämparen (få rakare swing) och längre försprång.
Följdproblem: All inpassning kommer få förlorad, avgasröret, tank/kuts, etc.
Detta är värt att tänka på om jag får för mig att göra något liknande bygge i en framtid.

Köregenskaper: Stadig, snabbsvängande - Inga konstigheter. Motorväg som landsväg.

Nä, ordning på framgaffeln, slacka bak sedan är det bara att åka...

Det var det jag trodde. Är köregenskaperna så bra borde sfrogubben vara lite flexibel med gaffelvinklar o försprång..
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
En kort uppdatering.

Fixade 55mm distanser till gaffeln - Stenhård gaffel!
Svarvade av till 40mm, nytt försök - Perfekt!
Distansen skulle vara 33mm för att ge ett "neutralt" förhållande, den gamla fjädern var 283mm och den nya 250mm. Så 7mm extra förspänning. Den sjunker 10mm på egen vikt och 10 till med mig på (120kg).

Satte dit ett 18T drev fram och 43T bak och nu är kedjan för kort...
Alltid lika kul! Får leta Renthal-kedjelås nu, för att förlänga kedjan.

Sista delen är att flytta baklyset och nummerplåten, den delen är i princip redan klar.

Fast nu blir det inget mer fören nästa vecka, SO

och Kjula denna helg.

/M
 
Last edited:

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan va gott...då verkar du vara på banan igen :tummenupp
Kanske inte fel att du fick nedslag trots allt..
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
En äcklig uppdatering.
När det ska besiktigas är det ingen skönsång som gäller.

Och som bekant är det skit att ladda upp bilder från telefonen, så ni kan väl rita en bild i huvet...
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Provkörning

En kort tur till, nu med fixad framgaffel, sänkt sving och 18t/43t drev.
Lite störande med oljedroppet efteråt bara men det tar jag i vinter.

Får se i veckan om det är läge för returmatch hos SFRO...

IMG_8986_1024.jpg IMG_8993_1024.jpg
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Har för mig att han i tidigare inlägg nämnde något om 1.98m?

Den kommer ju bli så jävla najs sen med matchande färg på kutsen!
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
HAHA!
Jo, med mina 198 å 120kg blir det mesta litet.
Undra vad måtten skulle bli om man byggde "skalenligt"

Färg, ja. Något jag verkligen skulle vilja göra nu är att lacka den å säga -Nu är den klar!
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
jäkla va fin den är, gillar den blåa skarpt! Ska den va blå eller kommer du att lacka om hela?
men vad hände med reggskylten :gnissla
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Den ska få orginalblå, besiktning var vad som hände skylten.
Man får inte göra hur som hälst - tydligen...
 

J Lilja

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2013
Ort
Salem
Hoj
1982 GSX 1100e
Det verkar funka på serieproducerade hojar typ ducati diavel, kolla om du kan kopiera deras med stänkskärm bakom plåten sen en plåthållare. det kanske var för att du hade böjt den som den inte gick igenom?
jäkligt synd om du inte kan använda fästet som det var tänkt.

Den ska få orginalblå, besiktning var vad som hände skylten.
Man får inte göra hur som hälst - tydligen...
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Bockar å bugar!!

Lilja: Lugn, allt ska sitta där det är tänkt. Saken är den att man måste ha ett besiktningskit för att få bygget godkänt. När sedan den delen är klar åker bitarna tillbaka där dom ska sitta. Med lite tur får jag igenom avgasrören med DB killers i, annars får det bli originalrör till besiktningen.

Lindgren: Den är kompakt, snabbstyrd, stabil, lite stötig (saknar fortfarande sadel), brembo oken lämnar lite att önska (men funkar), axar hyggligt (väger ca 195,5kg torr).
Kommer bli en bra hoj för kurviga 70 vägar.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
I väntan på bättre väder - SFRO.

Vad tror ni?
0001-00.jpg
Titta på linjen, Framdrev - Svingbult - Bakdrev.
Jag menar att om kedjan släpar finns det ingen kraft nedåt som det gör om kedjan dras över nocken vid svingbulten.
Frågan är om SFRO köper det?

/M
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top