GSX-R 1000 K7-tråden

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Jag har fått berättat för mig från en seriös Suzuki mekare att hojarna R1000 från 2003 och framåt begränsade på växel 1-3 eller om det var 1-4, tror det var 1-3. Begränsningen skall vara tändningen på dessa växlar. Anledningen är att när hojarna testas bullermässigt skall dom hålla en viss nivå vid olika gaspådrag och olika hastigheter för att bli helfordonsgodkända eller nåt. Man gör bullertester från stillastående och sen gasar man, fullt. Så anledningen skall tydligen vara för bullerkrav och inte nåt annat. TRE och G-Pack skall enligt utsago trolla bort dessa begränsningar och även koppla ur maxfartsbegränsningen. Man kan få samma "effekt" om man programmerar om orginalboxen tydligen.

Jag har gjorde detta själv på min gamla R1000K3a jag hade, orginalbox varianten. Jag TYCKTE mig känna skillnad på växlarna men det kan ju vara som Nicotinet säger, sockerpillereffekt pga av att man vill att det ska vara skillnad, inte vet jag. Vad jag däremot vet är att toppfarten blev det skillnad på.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
varför en blå?

För hojen är blåvit, det är min gamla K6 på min avatar.

Vart har du gjort av den som hör till orginal då? Fick du inte med den när du köpte hojen. När jag köpte min k7 var det inte heller med någon singelcuts, men jag ringde till den suzuki återförsäljaren som sålt min hoj ny o då hade jag sån tur att den låg kvar hos dom så jag fick den hem skicka gratis:banana

Det var ingen orginal-singelkuts som hängde med hojen när jag köpte. Följer singelkutsen verkligen med när man köper en ny Sukkisukki? Trodde det var tillbehör/styling typ.. Kan kolla med Din MC som ägt hojen tidigare men tveksamt att de har den liggandes såhär 3 år senare.

Vad tror ni om hongkong-färgen då (ni som kan allt)? :va
 

schizophrana

Guest
För hojen är blåvit, det är min gamla K6 på min avatar.



Det var ingen orginal-singelkuts som hängde med hojen när jag köpte. Följer singelkutsen verkligen med när man köper en ny Sukkisukki? Trodde det var tillbehör/styling typ.. Kan kolla med Din MC som ägt hojen tidigare men tveksamt att de har den liggandes såhär 3 år senare.

Vad tror ni om hongkong-färgen då (ni som kan allt)? :va


Min ingick också! konstigt att din inte gjorde det..
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
När man köper en ny R1000K7/K8 skall en styck bönpall, en styck cuts och ett styck växelstag följa med på köpet. Det ingår från tillverkaren.



:fakta
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
När man köper en ny R1000K7/K8 skall en styck bönpall, en styck cuts och ett styck växelstag följa med på köpet. Det ingår från tillverkaren.

Nice tack för info!
Kontaktat tidigare ägare nu :tummenupp
Lär väl få köpa den för "endast halva priset av en ny" eller nåt sånt förmånligt..
 

Robz

Guest
Jag har fått berättat för mig från en seriös Suzuki mekare att hojarna R1000 från 2003 och framåt begränsade på växel 1-3 eller om det var 1-4, tror det var 1-3. Begränsningen skall vara tändningen på dessa växlar. Anledningen ... TRE och G-Pack skall enligt utsago trolla bort dessa begränsningar och även koppla ur maxfartsbegränsningen. ...Vad jag däremot vet är att toppfarten blev det skillnad på.

Hmmm...
På en TL vet jag också att speciellt 1an o 2an var begränsade (HETTE det!! INGET var mätbart i bänk!!) TRE, Time Retard Eliminator - lysande business på ett ickeproblem.

Jag kan garantera att INGEN modern sporthoj har toppfartsbegränsning. Jag hade ju inte köpt en sådan - ingen annan heller för den delen.

Men det är iof sant - du har ju 178bhp... eller hur var det nu :tungan
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Möglicht... Hojen vart snabbare iaf enligt GPS.

Ang. hur många pållar Claessons Motor plockade ur min förra hoj, K7an får nog stå för dom. Jag kan ju inte gärna misstro dom eller? Sen var det inte 178, det var 181,?? nånting. Men jag har sett bänkningar på hojar värre än så, både Sukkor och andra märken med liknande utrustning som min hade.

Jaja, bänkskillnader osv, jag vet. Men i DERAS bänk var det det resultatet som blev. Vad skulle jag göra åt det? Dom bänkar, jag får utskriften. Ska jag skita i resultatet som blev? Isf skulle jag inte bänkat från början.

Dynoutskriften finns här i tråden nånstans. Bara att glo och analysera sönder allt du orkar. :smasha
 
Last edited:

Zebben

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Bakom berget
Hoj
XT660X - YZ250
Hej.

Jag är ny här på sporthoj och går i köpartagen igen.

Valet står mellan R1 alternativt en gsxr1000 07 eller 08.
Vad jag förstår så är 07 &08 samma hoj eller är jag fel ute där?

Jag har funnit en riktigt fin 07a i linköping och den har runt 1600 mil +lite xtratillbehör som gp-pipa och powercomander den vill dom ha strax 90k för. Prisvärt?
Hittat en 08 med endast 10 mil på sig men osäker på priset där då säljaren är lite luddig där. Den har gått på bana och är inte besiktad men all dokumentation finns. Den ska inte vara klotad och visar inga spår på markkontakt heller. Alla orginalsaker och så finns med inplastat och ouppackat så att säga och det skall egentligen bara sättas dit då kitsakerna är borttagna.
Ca 70k för den med reservation för justering neråt.

Vågar man eller vågar man?
Hur ser ni på detta?

Jag hoppas att ni förstår min tankegång och jag gillar all feedback jag kan få.
 

Robz

Guest
.....Jaja, bänkskillnader osv, jag vet. Men i DERAS bänk var det det resultatet som blev. Vad skulle jag göra åt det? Dom bänkar, jag får utskriften. Ska jag skita i resultatet som blev? Isf skulle jag inte bänkat från början.
Dynoutskriften finns här i tråden nånstans. Bara att glo och analysera sönder allt du orkar. :smasha

Lugn o fin, jag retas bara lite - som vi redan tidigare diskuterat är det ju skillnaden före och efter som är intressant, och där hade du ju en ordentlig ökning...:tummenupp

När det gäller TRE o liknande så såg man ju på Ulfs diagram att 1-4 vxl är lite "snällare" på halvgas o mindre... vill man ha en hoppigare hoj med "riviga starter" så visst, lura ECUn med en TRE att den ligger i 5an hela tiden o vipps, hoppetihopp. Vid fullgas blir det dock ingen (skall det inte vara) skillnad.

@Zebben - "endast 10 mil bana"?!?... glöm det, jag kör 17-20mil på en enda heldag... luktar som man kört utan mätaren inkopplad.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Hittat en 08 med endast 10 mil på sig men osäker på priset där då säljaren är lite luddig där. Den har gått på bana och är inte besiktad men all dokumentation finns. Den ska inte vara klotad och visar inga spår på markkontakt heller. Alla orginalsaker och så finns med inplastat och ouppackat så att säga och det skall egentligen bara sättas dit då kitsakerna är borttagna.
Ca 70k för den med reservation för justering neråt.

Alltid lättare att sälja en svensksåld och besiktigad hoj med "normal" historik.. Den du själv säljer hojen vidare till kommer bli minst lika skeptisk som du är nu. Inte värt besväret i mina ögon.
 

Zebben

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Bakom berget
Hoj
XT660X - YZ250
Alltid lättare att sälja en svensksåld och besiktigad hoj med "normal" historik.. Den du själv säljer hojen vidare till kommer bli minst lika skeptisk som du är nu. Inte värt besväret i mina ögon.

Njoo det är ju faktist precis så jag resonerar samtidigt som man kanske kunde få en årsmodell nyare till ett lite behagligare pris men historiken kommer ju alltid följa med hojjen oavsett hur mkt eller lite bana den gått.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Hej.

Jag är ny här på sporthoj och går i köpartagen igen.

Valet står mellan R1 alternativt en gsxr1000 07 eller 08.
Vad jag förstår så är 07 &08 samma hoj eller är jag fel ute där?

Jag har funnit en riktigt fin 07a i linköping och den har runt 1600 mil +lite xtratillbehör som gp-pipa och powercomander den vill dom ha strax 90k för. Prisvärt?
Hittat en 08 med endast 10 mil på sig men osäker på priset där då säljaren är lite luddig där. Den har gått på bana och är inte besiktad men all dokumentation finns. Den ska inte vara klotad och visar inga spår på markkontakt heller. Alla orginalsaker och så finns med inplastat och ouppackat så att säga och det skall egentligen bara sättas dit då kitsakerna är borttagna.
Ca 70k för den med reservation för justering neråt.

Vågar man eller vågar man?
Hur ser ni på detta?

Jag hoppas att ni förstår min tankegång och jag gillar all feedback jag kan få.


har han tagit ut en ny hoj och kört den 10 mil på bana... det är ett märkligt sätt att köra in en hoj på enl mig...
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
lugn o fin, jag retas bara lite - som vi redan tidigare diskuterat är det ju skillnaden före och efter som är intressant, och där hade du ju en ordentlig ökning...:tummenupp

när det gäller tre o liknande så såg man ju på ulfs diagram att 1-4 vxl är lite "snällare" på halvgas o mindre... Vill man ha en hoppigare hoj med "riviga starter" så visst, lura ecun med en tre att den ligger i 5an hela tiden o vipps, hoppetihopp. Vid fullgas blir det dock ingen (skall det inte vara) skillnad.




ja e lugn!!!


:d


fan. jag kan inte skriva med stora bokstäver?? det hade varit mer effektfullt. inte ens smiliesen blir ju redig???
 
Last edited:

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Fick nyss "Club sporthoj" mailet,

Fastnade lite för erbjudandet om Power Pure däcket, blev lite sugen fast jag bestämt mig för 2ct. Såg att erbjudandet endast gällde 180 55 17, har kört på 190 50 tidigare (original däcken) Vad innebär det för köregenskaperna om man går ner en storlek i bredd och en upp i profil?
 

schizophrana

Guest
Fick nyss "Club sporthoj" mailet,

Fastnade lite för erbjudandet om Power Pure däcket, blev lite sugen fast jag bestämt mig för 2ct. Såg att erbjudandet endast gällde 180 55 17, har kört på 190 50 tidigare (original däcken) Vad innebär det för köregenskaperna om man går ner en storlek i bredd och en upp i profil?



nu svarar en novis dig här, men när vi bytte ifrån 190 till 180 så blev hojen mycket mer lättsvängd, kände inga negativa delar med att byta ifrån 190 till 180 och vad jag har förstått verkar de flesta uppskatta 180 på sina sukkor..säkert någon som kan svara dig lite bättre men detta va mina 5 ören.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Det är precis vad jag själv hört men är också nybörjare inom området. Och hoppas att en kunnig person vill delge sina tankar. Robz??? har du tagit ledigt över helgen? :confused:


Har även fått mina Titax grepp som jag beställde via Calsport, nu väntar jag bara på div kolfiber så kan projektet börja ta form!:banana
 
Last edited:

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Att slänga på nya däck ger i princip alltid en känsla av att hojen blir mer lättsvängd, oberoende av storlek och profil. Om man inte enbart kör bana, tenderar däcket att bli fyrkantigt och därför svårsvängt och instabilt med tiden. Jag kör 190/55 och det funkar kanon.:tummenupp Har för mig Robz kör 180/55 och han är några sekunder snabbare än mig på Knudan,således måste ju 180/55 vara snabbare.:D Att tänka på är att byter du till en högre profil kan det vara ide att dreva om också, då det ändrar förhållandet på en redan högt växlad hoj. Jag kompenserade med ett 45 bakdrev när jag bytte till 190/55, vilket blir ungefär som originalförhållandet 17/43. Har i vinter bytt till 16/45, så man får prova växellådan också i sommar.
 

Bifogat

  • Tire%20Comparo%20-%20180%20%26%20190.JPG
    Tire%20Comparo%20-%20180%20%26%20190.JPG
    16.4 KB · Visningar: 63
Last edited:

schizophrana

Guest
Att slänga på nya däck ger i princip alltid en känsla av att hojen blir mer lättsvängd, oberoende av storlek och profil. Om man inte enbart kör bana, tenderar däcket att bli fyrkantigt och därför svårsvängt och instabilt med tiden. Jag kör 190/55 och det funkar kanon.:tummenupp Har för mig Robz kör 180/55 och han är några sekunder snabbare än mig på Knudan,således måste ju 180/55 vara snabbare.:D Att tänka på är att byter du till en högre profil kan det vara ide att dreva om också, då det ändrar förhållandet på en redan högt växlad hoj. Jag kompenserade med ett 45 bakdrev när jag bytte till 190/55, vilket blir ungefär som originalförhållandet 17/43. Har i vinter bytt till 16/45, så man får prova växellådan också i sommar.


Absolut, fast däcken på våran hoj hann aldrig bli fyrkantiga och ändå kändes stor skillnad för en rookie som mig, så det är väl värt att testa!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top