GSX-R 1000 K7-tråden

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Absolut, fast däcken på våran hoj hann aldrig bli fyrkantiga och ändå kändes stor skillnad för en rookie som mig, så det är väl värt att testa!

Ok, men det är värt att notera skillnaden på form mellan olika modeller/märken. Siffrorna säger bara vad färhållandet höjd/bredd är och inte vilken form däcket har(V ellerU). Som sagt, det finns fler variabler än 180/190 och 50/55.:)
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
varför skall man även fundera på att byta drev? blir förhållanden för stora och hojen tar skada?

Blir inte hojen mer lättsvängd med en "vassare" profil dvs 180 55 är vassare än 190 55? och iom blir inte fyrkantseffekten lika påtaglig?
 

Robz

Guest
...Och hoppas att en kunnig person vill delge sina tankar. Robz??? har du tagit ledigt över helgen? :confused:

:D:krama
....Ulf gav ett uttömmande svar tycker jag.:tummenupp
* Byta drev? Har inte funderat på det men man kanske kan slå upp hur stor skillnaden i rulldiameter är (borde inte vara mer än någon procent :va)
* I tillägg till ökade svängegenskaper kan tilläggas att det slits något fortare (mindre gummi juh).
* Med minskad radie ute på däcket, ger en lägre utväxling i sväng - därmed mer motorbroms om man inte är van att ge gas genom hela svängen... (faktiskt det som jag själv märkte av mest).

Ökad svängvilja får man ju ofta om man byter från ett slitet, "platt" däck till ett nytt. Kör man mycket bana går man från ett spetsigt slitet till ett "plattare" nytt o det svänger sämre :D

Testa bägge, skillnaden är inte herrejösses-stor...


Förresten - VÅREN ÄR KOMMEN!! Körde en kort runda igår :banana
[YOUTUBE-ID]y5n4gUaSYuE[/YOUTUBE-ID]
 

Nicotin

Guest
:D:krama
....Ulf gav ett uttömmande svar tycker jag.:tummenupp
* Byta drev? Har inte funderat på det men man kanske kan slå upp hur stor skillnaden i rulldiameter är (borde inte vara mer än någon procent :va)
* I tillägg till ökade svängegenskaper kan tilläggas att det slits något fortare (mindre gummi juh).
* Med minskad radie ute på däcket, ger en lägre utväxling i sväng - därmed mer motorbroms om man inte är van att ge gas genom hela svängen... (faktiskt det som jag själv märkte av mest).

Ökad svängvilja får man ju ofta om man byter från ett slitet, "platt" däck till ett nytt. Kör man mycket bana går man från ett spetsigt slitet till ett "plattare" nytt o det svänger sämre :D

Testa bägge, skillnaden är inte herrejösses-stor...


Förresten - VÅREN ÄR KOMMEN!! Körde en kort runda igår :banana
[YOUTUBE-ID]y5n4gUaSYuE[/YOUTUBE-ID]

bahhh inte ens en vår hjulning ju....:gnissla
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Någon som kör med tank tredz och har lust att fota hur de löst det? Var uppe och skulle sätta på mina, men jag måste dock fått ett måndagsexemplar; klistret på baksidan var totalt obefintligt och fäste noll, så det var bara att glömma. :huvet

Hursom, oavsett om jag får nya eller om jag köper ett par till eller ej tyckte jag att passformen, trots att de var modellanpassade, var sådär. Någon som har en annan åsikt?

Robz, du vet att det är frislag på så'nt där va? Inte avis alls.
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Då va hojen mappad och klar på cleassons!skulle kanske väntat ett litet tag den hade bara rullat 1 km max,men fick ut 179 hästar.Tror ni jag längtar eller?:banana:yoparty
 

Roggocop

Du får vad du ger....
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala/Almunge
Hoj
Suzuki GSXR1000-09, Suzuki GSX1100EF-84, Suzuki GSR750-13
Förresten - VÅREN ÄR KOMMEN!! Körde en kort runda igår :banana

Nu blev jag inte avundsjuk alls!!!!!!!!!!
Hemma är det 70 cm snö på gården och -10 grader i morse.

På fredag ska jag upp till Bikeport och hämta en styck Gixxer-09, det känns helrätt. Den ska förhoppningsvis bli ett trevligt verktyg på årets kurser.

Undrar om man kan montera en jetmotor framför framgaffeln och blåsa gatan torr och varm framför hojen, eller.....:huvet

Om inte snön börjar försvinna snart blir jag galen!:näsblod
 
Last edited:

m3ll3

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuono 1100 RR
Då va hojen mappad och klar på cleassons!skulle kanske väntat ett litet tag den hade bara rullat 1 km max,men fick ut 179 hästar.Tror ni jag längtar eller?:banana:yoparty

179 pållar låter bra! Har du lust att lägga upp utskriften?
Jag ska snart också bänka min på Claessons.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Om FI-lampan indikerar fel efter att man tex bytt till helsystem, stämmer det då att de tre A-B-C-lägena inte längre går att välja mellan? Nån sorts safemode liksom?
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Visar den hela tiden FI eller bara vid höga varv, 10-12K rpm och över?

Har du PC?

Nej, det ska inte vara nån skillnad på dina 3 lägen även ifall du bytt till helsystem. Men du kan få felindikationer om inte hojen har PC med den senaste programvaran. Den första hade nämligen buggar.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Visar den hela tiden FI eller bara vid höga varv, 10-12K rpm och över?

Har du PC?

Nej, det ska inte vara nån skillnad på dina 3 lägen även ifall du bytt till helsystem. Men du kan få felindikationer om inte hojen har PC med den senaste programvaran. Den första hade nämligen buggar.

Helsystem + PCIII .. Har inte säkerställt varför FI-lampan lyser än. Tänkte lämna in den på en oljeservice på Din MC i vår och be dem kika. Hade för mig att A,B,C-lägena fanns där tidigare trots att lampan lyste, men kan ha fel.. Vet ej vad jag har för programvara i PC'n, precis köpt hojen.

edit: den visar FI och kylvätsketempen om vartannat hela tiden
 
Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Ok. Ja då vet inte jag vad det är. Min visade ibland FI när man kom över 12K rpm men det avhjälptes med ny programvara i PCn.

När man mappar så påverkar det bara fulleffektsläget och dom två andra skall forsätta funka som i orginalutförandet.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Ok. Ja då vet inte jag vad det är. Min visade ibland FI när man kom över 12K rpm men det avhjälptes med ny programvara i PCn.

När man mappar så påverkar det bara fulleffektsläget och dom två andra skall forsätta funka som i orginalutförandet.


Lyckades med hjälp av kaffe och kanelgifflar (som jag inte hann köpa) locka hit hojkirurgen Niiicotiiiin som fixade biffen på 10 min.

Svartvita kabeln (ECM/avgasspjället) i kontakten till ECUn som var boven. Den ska inte vara med och leka! Ligger numera urdragen vid sidan om. Tack Tobbe!! :tummenupp
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Aaaaahhh. Trodde givetvis i min enfald att den som monterat system och PC visste att man skulle plugga ur den kablen... He he!

Dock så kan man få FI felet ändå om man varvar 10-12K OM man inte har den nya programvaran i PCn. Bara å testa. Ut å tokvarva med dig.

Så det var därför Mr Nicotiiiiiiiiiiiiiiiiin ville ha lite teoretisk fakta av mig....
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Aaaaahhh. Trodde givetvis i min enfald att den som monterat system och PC visste att man skulle plugga ur den kablen... He he!

Dock så kan man få FI felet ändå om man varvar 10-12K OM man inte har den nya programvaran i PCn. Bara å testa. Ut å tokvarva med dig.

Så det var därför Mr Nicotiiiiiiiiiiiiiiiiin ville ha lite teoretisk fakta av mig....

Ja, det trodde jag med.. Trots allt Din MC som monterat grejerna + bänkat när den var ny :)

Får se vad som händer när den piskas sen då.. Är det firmwaren som finns på powercommander.com man mosar in med hjälp av "update firmware" i PC-programmet? Aldrig pillat med det där.. antar att det är bra att spara ut mappen innan man rör något annat.
 

Nicotin

Guest
Lyckades med hjälp av kaffe och kanelgifflar (som jag inte hann köpa) locka hit hojkirurgen Niiicotiiiin som fixade biffen på 10 min.

Svartvita kabeln (ECM/avgasspjället) i kontakten till ECUn som var boven. Den ska inte vara med och leka! Ligger numera urdragen vid sidan om. Tack Tobbe!! :tummenupp

joo nu har man smutsat ner sina verktyg och fingrar....tog emot att operera på en såndär slö blå/vit konsum dussinhoj...men men man måste ju hjälpa sina polers också som inte har vett att köpa svart..:fakta
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
joo nu har man smutsat ner sina verktyg och fingrar....tog emot att operera på en såndär slö blå/vit konsum dussinhoj...men men man måste ju hjälpa sina polers också som inte har vett att köpa svart..:fakta

Hörde nog hur du stönade samtidigt som du smekte runt i modermodemet på henne!
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Vad är det för färgkod på den vit/silvriga K8an?? alltså den färgen jag har... ska beställa dekaler till den och dom måste ha koden. jag befinner mig utomlands och har ingen möjlighet att kolla detta. Marcell bjuder den med snabbast svar på kanelgifflar ;)
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Vad är det för färgkod på den vit/silvriga K8an?? alltså den färgen jag har... ska beställa dekaler till den och dom måste ha koden. jag befinner mig utomlands och har ingen möjlighet att kolla detta. Marcell bjuder den med snabbast svar på kanelgifflar ;)

maila verkstad@dinmc.se och skriv börja mailet med "Hej Lelle!" :banana
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top