Gran Premio d'Italia TIM

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Wow, din dator verkar skit tråkig. Extremt partisk och försöker trycka ner alla andra datorer som inte tycker som den istället för att lyfta fram det den själv gillar. Riktig surkart.

Hoppas blixten har ihjäl den snart så du får köpa en ny med mer positiv energi.

Du menar sån här energi?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2016-05-22 kl. 19.02.27.png
    Skärmavbild 2016-05-22 kl. 19.02.27.png
    83.1 KB · Visningar: 204

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
.......o jag som hade bettat en busing på Gammelgnutten :(. Känndes självklart igår när han tog pol.

Alla trodde det men det känns om Lin Jarvis får ta på sig ansvaret att man inte satte in en ny motor.
Extremt ovanligt att Yamaha DNF pga motorhaverier, WUP incidenten borde få några klockor att ringa?!

Hur länge håller en Mgp motor, 50h?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kör man slut, sas, på motor innan man tar nästa lr är det upp till tycke å smak?
Jag antar att man håller stenkoll på tiden de används och att man var inom marginalerna.
Vilket får en att spekulera i om det är något inbyggt mekaniskt fel?
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
F-n vilket antiklimax att behöva bryta pga motorfel i det läget. Men det blev ju inte det tråkiga race man befarade, grymt kört av både Lorre och Marquez! Samt kul med fajt om tredje också.

Ska bli spännande att se om det mot förmodan framkommer vad som orsakade både Lorres och Rossis motor-kaputt. Om det är samma fel och inte det åtgärdades på Rossis bike...kan inte tänka mig det dock, troligen har man kanske inte ens klurat ut varför Lorres motor gick på WUP?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kör man slut, sas, på motor innan man tar nästa lr är det upp till tycke å smak?
Jag antar att man håller stenkoll på tiden de används och att man var inom marginalerna.
Vilket får en att spekulera i om det är något inbyggt mekaniskt fel?

Hur funkar det där egentligen?

De har väl ett förutbestämt antal motorer, som dessutom är plomberade, om jag förstått det rätt?

Om man nu hittar ett fabrikations/materialfel som potentiellt finns i alla Yamahas motorer för den här säsongen... Får man då öppna dem och laga det genom att byta ut någon del?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Alatalo kanske har lite mer info om motorer och vad som hände med yamahas motorer idag.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hur funkar det där egentligen?

De har väl ett förutbestämt antal motorer, som dessutom är plomberade, om jag förstått det rätt?

Om man nu hittar ett fabrikations/materialfel som potentiellt finns i alla Yamahas motorer för den här säsongen... Får man då öppna dem och laga det genom att byta ut någon del?

Om första haveriet sker efter så många race tror jag knappast det. Skulle dom spränga fler så att dom tar slut får dom kanske fler i byte mot poäng eller liknande.

Dom får väl i stort sett bara byta olja och filter på motorerna.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
De förare som tvingades bort från griden vid den första omstarten missade det fönster då pitlane är öppen för sightingvarv till griden. Vid "quick restart" i Moto2 / Moto3 gäller sextio sekunder och det vet alla om. Ett flertal förare - däribland Rins och Nakagami - tvekade med däckvalet in i det sista, blev försenade och åkte ut från pitlane efter att detta sextio sekundes fönster var över (de åkte alltså ut från pitlane trots rött ljus). Därför hänvisades de till start från pitlane. Då pitlane blev full av en massa folk som gjort likadant beslutades det - av säkerhetsskäl - om ytterligare en omstart med dessa regelbrytare längst bak på griden.

Tack för info om att det var en standardprocedur för "Quick restart", jag uppfattade det som något de kom på i stunden.
Jag tycker fortfarande att det är att be om problem med ett så tight fönster. Det är inte på sådana missar man vill tjäna/förlora platser.
Om de körde mot rött så borde de väl kunna avvisa personerna i lugn och ro istället för att ställa upp alla och sedan börja gå runt och putta undan hojar. Det såg mer än rörigt ut.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om första haveriet sker efter så många race tror jag knappast det. Skulle dom spränga fler så att dom tar slut får dom kanske fler i byte mot poäng eller liknande.

Dom får väl i stort sett bara byta olja och filter på motorerna.

Ja, det är så jag fattat det också.

Men samtidigt känns det ju lite sådär att släppa ut motorer med ett känt materialfel (om det visar sig vara det) som kan orsaka den här typen av ras.. Kanske blir "sådär" om banan helt plötsligt fylls av ett rejält rökmoln om en motor sprängs precis vid starten, eller mitt i en inbromsning eller liknande.. Gränsar ju nästan till att bli en säkerhetsfråga kan jag känna..

Motorer kan ju alltid rasa, men tänker mest om det visar sig att det faktiskt är en specifik komponent som inte håller måttet..

Men som sagt, jag vet inte, så det vore kul om nån har facit.

edit: hittade detta på crash.net

Modifications, for safety purposes, are only allowed if there is unanimous consent of the MSMA, which would need to be convinced that the changes offer no performance benefit.

Such permission has never previously been granted. The difficulty is that if a part is replaced with a stronger component - which then allows the engine to run 'safely' at maximum rpm for example - that in itself is a performance benefit.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ja, det är så jag fattat det också.

Men samtidigt känns det ju lite sådär att släppa ut motorer med ett känt materialfel (om det visar sig vara det) som kan orsaka den här typen av ras.. Kanske blir "sådär" om banan helt plötsligt fylls av ett rejält rökmoln om en motor sprängs precis vid starten, eller mitt i en inbromsning eller liknande.. Gränsar ju nästan till att bli en säkerhetsfråga kan jag känna..

Motorer kan ju alltid rasa, men tänker mest om det visar sig att det faktiskt är en specifik komponent som inte håller måttet..

Men som sagt, jag vet inte, så det vore kul om nån har facit.

edit: hittade detta på crash.net

Modifications, for safety purposes, are only allowed if there is unanimous consent of the MSMA, which would need to be convinced that the changes offer no performance benefit.

Such permission has never previously been granted. The difficulty is that if a part is replaced with a stronger component - which then allows the engine to run 'safely' at maximum rpm for example - that in itself is a performance benefit.

Finns en teori om att man skulle ha skruvat upp effekten hos yamaha för att hänga med på rakan och därför såklart minskat säkerhetsmarginalen. Yamahas enda svaghet är hk så teorin känns inte alls långsökt.
Cartagena lär ge svar då den är motsatsen till mugello och hk inte alls spelar in lika mycket.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Du menar sån här energi?

Syftade till att du tycker illa om supportrar som tillhör någon annan än din älskade 99.
Aldrig hört dig gnälla när det skriks tvärt om på Aragon.
Med din retorik, ska alla som inte vill dela snusklubba med JL skämmas.

Jag ogillar inte dig för att du är JL supporter, det är av helt andra anledningar. :tummenupp
Jag kommer läsa ditt svar om du skriver ett, men inte förpesta denna tråden med mer OT.

puss.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Rafflande slut på rejset och kul att få se Lorre i en duell igen! ?

Synd med Rossis hoj ? Hade varit kul att se tre förare slåss om förstaplatsen ?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Skärmavbild 2016-05-22 kl. 22.13.28.jpgSkärmavbild 2016-05-22 kl. 22.20.59.jpg

Det var verkligen trist och orättvist att Rossis motor havererade, han om någon var värd att vinna idag och han hade utan tvekan farten. Det hade varit ett klimax!

Tydligen tog Movistarteamet fram sin 3e av 7 motorer inför dagens race på båda hojarna. Så grejerna var relativt nya men som jag förstår är alla motorer inom samma spec och plomberade och kanske avslöjar en svaghet i konstruktionen?

Mugello satte idag alla tiders toppfartsrekord 354.9km/h av Ducati/Iannone och dagens race var det snabbaste man kört runt under race 173,9km/h.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
För min del skiter jag fullständigt i om Jögge byts ut.

Jämna race är roliga. Punkt.
Visst är de roliga! Synd att det är så stor skillnad mellan hojarna och förarna i MotoGP. MotoGP à la Moto3 style skulle vara nåt! ? Punkt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top