Feminism i ett nötskal

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Men vid en eventuell efterföljande förhandling kommer han bli åtalad för just våldtäkt.

Tror du då de inledande minuterna före kommer att påverka utgången?

Nja, först och främst är det minimal risk att han skulle åtalas över huvud taget, för tjejen skulle inte våga/se syftet med att anmäla. Jag tror absolut att det skulle spela roll om de varit på väg och hon sen enbart legat passiv, under förutsättning att hon inte sov eller var kraftigt berusad, utan att ha protesterat. Slutligen hade han friats oavsett för att det inte fanns några vittnen, eller för att han inte förstod att han gjorde fel.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Inte för att jag käkat än, men...

Är det inte här diskussionen om lagstiftningen är? Att det skall krävas medgivande?

Det blir ju riktigt knepigt, men om man ser vissa friande domar så undrar man ju om det inte behövs...

Blir det verkligen knepigt? Ligger tjejen totalt passiv eller man tvekar av annan anledning, är det väl inte så svårt att fråga?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja, först och främst är det minimal risk att han skulle åtalas över huvud taget, för tjejen skulle inte våga/se syftet med att anmäla. Jag tror absolut att det skulle spela roll om de varit på väg och hon sen enbart legat passiv, under förutsättning att hon inte sov eller var kraftigt berusad, utan att ha protesterat. Slutligen hade han friats oavsett för att det inte fanns några vittnen, eller för att han inte förstod att han gjorde fel.

Vad skulle då en lämplig påföljd bli och vad är brottet?

Vi kan bortse från alla om och men, för det är inte det vi diskuterar, och det ger inga fördelar att efter nödutgångar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte för att jag käkat än, men...

Är det inte här diskussionen om lagstiftningen är? Att det skall krävas medgivande?

Det blir ju riktigt knepigt, men om man ser vissa friande domar så undrar man ju om det inte behövs...

Här blandar vi friskt bland fiktion och verklighet....
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Vad skulle då en lämplig påföljd bli och vad är brottet?

Vi kan bortse från alla om och men, för det är inte det vi diskuterar, och det ger inga fördelar att efter nödutgångar.

För vad? Exemplet du skrev eller om tjejen sov? Som jag skrev först om ditt exempel så ser jag inte det som våldtäkt, utan anser att det handlar mer om moral och sunt förnuft än ett brott.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Att jag tog ut svängarna och gick lite i förväg för att gör min tankegång lite mer förståelig.

Vilket inte är så lätt...

Jaha, men då hamnar vi ju i den diskussionen.... den är knepig.

När den nya våldtäktslagen var ny (om ni minns?) så var där ju ett knepigt mål, jag tror i Malmö (?) mot den där sångaren... Carola var vittne... minns ni? Det där var ju om bevisbördan, att man kunde dömas utan teknisk bevisning om det fanns två oberoende vittnesmål. Så minns jag det?

Nu verkar den där frasen bli alltmer populär: "jag fattade inte att hon inte var med på det".

Det påminner en hel del om att skylla på eftersupning efter rattfylleri... Till skillnad mot Allycat tycker jag det verkar otroligt hur korkade folk kan vara. Jag tror ju det ofta är ett slags nödlögn.

Men hur man kommer åt det... där får andra hjärnor vecka sig. Jag skall käka!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
För vad? Exemplet du skrev eller om tjejen sov? Som jag skrev först om ditt exempel så ser jag inte det som våldtäkt, utan anser att det handlar mer om moral och sunt förnuft än ett brott.

Fast du anser att friandet kommer att vara på grund av bristande vittnen eller att mannen inte begrep att han gjorde fel, huruvida det skulle påverka vet jag dock inte.


Nja, först och främst är det minimal risk att han skulle åtalas över huvud taget, för tjejen skulle inte våga/se syftet med att anmäla. Jag tror absolut att det skulle spela roll om de varit på väg och hon sen enbart legat passiv, under förutsättning att hon inte sov eller var kraftigt berusad, utan att ha protesterat. Slutligen hade han friats oavsett för att det inte fanns några vittnen, eller för att han inte förstod att han gjorde fel.

Så det betyder att han gjorde fel rent moraliskt men inte rättsligt, fast du väljer att se det som att han slipper undan på teknikalitet?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jaha, men då hamnar vi ju i den diskussionen.... den är knepig.

När den nya våldtäktslagen var ny (om ni minns?) så var där ju ett knepigt mål, jag tror i Malmö (?) mot den där sångaren... Carola var vittne... minns ni? Det där var ju om bevisbördan, att man kunde dömas utan teknisk bevisning om det fanns två oberoende vittnesmål. Så minns jag det?

Nu verkar den där frasen bli alltmer populär: "jag fattade inte att hon inte var med på det".

Det påminner en hel del om att skylla på eftersupning efter rattfylleri... Till skillnad mot Allycat tycker jag det verkar otroligt hur korkade folk kan vara. Jag tror ju det ofta är ett slags nödlögn.

Men hur man kommer åt det... där får andra hjärnor vecka sig. Jag skall käka!

Ja, det är ett problem, ett riktigt snårigt.

Men frågan drivs ju även på av personer med luddiga föreställningar om rättsprocesser.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka ni? Jag är bara en person, faktiskt. Och nej, jag missförstår inte med flit, jag försöker föra en diskussion och jag tyckte att jag var tydlig nog genom texten jag la till i slutet, men uppenbarligen inte. Tråkigt om du satt en stämpel på mig redan och tolkar det jag skriver utifrån det.

Det var du som tog upp viftande och petande som provokation för misshandel vilket skulle påverka resultatet i rätten. Eftersom det kom under en diskussion om provokation i olika brott, däribland våldtäkt, så antog jag att det hade något att göra med den saken. Jag tycker inte heller att viftande och petande är att jämställa med att krypa ner i säng med någon annan, därav att jag jämförde det med att flirta, för att jag tyckte det låg på ungefär samma nivå.

Dock har jag fortfarande svårt att se hur irriterande och otrevlig provokation kan jämställas med exempelvis flirtande eller klädval, vilket väl brukar vara vad det handlar om i våldtäktsfall. Är det inte vad du har gjort får du gärna tala om det och förklara vad du syftar på istället för att anta att jag medvetet missförstår.

För övrigt så anser jag att det är en självklarhet att man när som helst ska kunna ändra sig och inte vilja ha sex, och det ska accepteras. Om det så är mitt under sexakten, och det gäller givetvis båda könen. Jag ser inte problemet med det, för mig är det sunt förnuft att man slutar om den andra parten inte vill.

En provokation rättfärdigar inget brott. Men en provokation visar att brottsoffret inte tagit tillbörligt ansvar över sin egen säkerhet. Gärningsmannen är naturligtvis fortfarande en gärningsman.

Att man när som helst ska kunna säga nej är så självklart att jag inte förstår varför det ska tjatas om det.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Fast du anser att friandet kommer att vara på grund av bristande vittnen eller att mannen inte begrep att han gjorde fel, huruvida det skulle påverka vet jag dock inte.

Så det betyder att han gjorde fel rent moraliskt men inte rättsligt, fast du väljer att se det som att han slipper undan på teknikalitet?

Alltså, det var ju tankar OM det skulle dras till åtal och någon där ansåg att det var ett brott. Jag anser alltså inte att det är våldtäkt baserat på det du skrev, men hade det varit det så hade firandet med största sannolikhet berott på något av det jag skrev, då det ofta är vad som friar de som våldtagit.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Alltså, det var ju tankar OM det skulle dras till åtal och någon där ansåg att det var ett brott. Jag anser alltså inte att det är våldtäkt baserat på det du skrev, men hade det varit det så hade firandet med största sannolikhet berott på något av det jag skrev, då det ofta är vad som friar de som våldtagit.

Men om hon somnat och han inte märkt det till följd av urusel uppmärksamhet?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ett problem i just våldtäcktsfall är också manipulationsrisken då det kan dömas utan fysiska bevis, därför är dessa domar så knasiga om man ser på de med rent-mjöl-i-påsen-ögon, men det finns även (tro det eller ej) elaka tjejer som anmäler killar för våldtäckt helt utan fog.
Finns även bevis på flickor som satt styvfäder infängelse pga att de vill att deras föräldrar skall bli ihop igen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser våldtäktsproblemet som betydligt större än så. Det senaste har det ju inte varit ovanligt med fall där det hävdats att de inte förstod att den andra personen inte ville och helt ärligt, jag tror på dem. Jag tycker att det är vansinnigt att man inte fattar, men jag tror att problemet ligger djupare, att de någonstans på vägen faktiskt missat var gränsen går. Därav att jag ser det som att det i många fall handlar om "vanliga människor" som inte fattar att de gör fel, jag tror inte detsamma gäller för så många pedofiler. Om du förstår hur jag tänker?

När folk håller på med BDSM, rollekar och allt möjligt konstigt så är det ju inte konstigt att det blir missförstånd ibland.

Sen finns ju fallen där kvinnan säger nej, men egentligen vill, killen ser det och fortsätter sitt förförarprogram. Har du väl krypit ner i bingen med en kille så måste nog ditt nej, vara lite tydligare än om när han sår vid bardisken och försöker ragga på dig. Det är skillnad på NEJ och nej.
Men det vet ju ni också.

Många pedofiler verkar ju tro att de är snälla mot barnen och eftersom deras väg vanligen inte går via våld utan via manipulation så är det väl i en sjuk skalle kanske inte så lätt och förstå, för barnet ville ju... Eller gick med på det hela.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att jag käkat än, men...

Är det inte här diskussionen om lagstiftningen är? Att det skall krävas medgivande?

Det blir ju riktigt knepigt, men om man ser vissa friande domar så undrar man ju om det inte behövs...

Ett skriftligt sexkontrakt som bägge fyller i innan samlag!? Ja, det är väl dit samhället är på väg...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr är det inte självklart för alla, ganska långt ifrån. Så det är väl antagligen anledningen till att det "tjatas" om det.

De som inte fattar det är våldtäktsmän och det är trots allt en ganska liten del av befolkningen så jag tror sannolikheten är försvinnande liten att du behöver lära någon här i tråden att man ska kunna backa ur när som helst.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top