Feminism i ett nötskal

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag får nära 72.000 googleträffar på ”oprovocerad misshandel”. BRÅ uppskattar att det sker 100 våldtäkter om dagen. Ja, i Sverige. 2012 gjordes drygt 28.000 anmälningar av kvinnomisshandel där den anmälde var en man med en nära relation till kvinnan. 77 kvinnor blev misshandlade varje dag. De som anmälde det alltså. Hur var det med misshandel som ”väldigt sällan sker helt oprovocerat”?

Jag får 1.8 miljoner träffar på "misshandel"

Dina exempel är exempel på misshandel men inte exempel på oprovocerad misshandel.


EDIT: Om du tror att antalet träffar på google är representativt för hur ofta det förekommer så är 72000/1800000 0.04, dvs 4 % av alla misshandelsfall skulle vara oprovocerade, det tycker jag nog är förhållandevis sällan.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ja, naturligtvis blev hon dömd till mord eftersom hon planerade och utförde ett mord istället för att söka hjälp hos kvinnojouren och anmäla gubben hos polisen efter att den akuta hotbilden lagt sig.

Skulle hon under akut hotbild ha dödat gubben i självförsvar medans han misshandlade henne så skulle hon naturligtvis inte ha dömts till mord.

Tack och lov så lever vi inte i ett samhälle som tillåter personliga vendettor.

Jo, precis mord är mord och det fanns vägar bort från situationen. Det samma bör ju gälla hur man ser på våldtäkt.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Hur grov misshandeln är påverkas naturligtvis inte av vad offret gjort utan av hur mycket våld som brukats och det krävs extremt grov misshandel innan den benäms som grov.

En misshandel sker väldigt sällan helt oprovocerat och hur det hela startat påverkar definitivt hur eller om förövaren döms. Står du och viftar med händerna och petar på någon osv så kommer du knappast särskilt långt i tingsrätten efter att du sedan åkt på stryk.

Men då funderar jag även på vad som räknas som att provocera. Är "vifta med händerna och peta på någon", dvs irritera någon, ovälkommet, verkligen att jämställa med att flirta? Flirtande brukar vara välkommet i de flesta fall, åtminstone har jag svårt att tro att någon som inte uppskattar flirtandet våldtar personen för att få den att sluta, och då blir det ju lite annorlunda, tänker jag. Eller är det verkligen så att om man flirtar får man räkna med att bli våldtagen? Man måste väl ändå kunna få flirta utan att nödvändigtvis vilja ligga, eller?

Och det är skrivet som rena funderingar, med trevlig ton, ingen kritik. Innan någon uppfattar det annorlunda...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men då funderar jag även på vad som räknas som att provocera. Är "vifta med händerna och peta på någon", dvs irritera någon, ovälkommet, verkligen att jämställa med att flirta? Flirtande brukar vara välkommet i de flesta fall, åtminstone har jag svårt att tro att någon som inte uppskattar flirtandet våldtar personen för att få den att sluta, och då blir det ju lite annorlunda, tänker jag. Eller är det verkligen så att om man flirtar får man räkna med att bli våldtagen? Man måste väl ändå kunna få flirta utan att nödvändigtvis vilja ligga, eller?

Och det är skrivet som rena funderingar, med trevlig ton, ingen kritik. Innan någon uppfattar det annorlunda...

Missförstår ni med flit eller vad?

Varken jag eller någon tingsrätt säger att vare sig våldtäkt eller misshandel är ok eller nåt man får finna sig i. Knappast har heller någon våldtäktsman friats för att tjejen flörtat lite innan. Dock kanske någon fått lindrigare straff.

Vifta med händerna och peta på en person, är väl inte ens helt jämförbart med en tjej som kryper ner i samma säng som en man och sedan säger nej till sex. Sett ur sannolikheten att därefter råka ut för ett brott.

Jag försöker bara förklara att man måste ta ett visst ansvar själv också. Man kan inte kräva att alla mentalsjuka helt plötsligt ska bli friska morgon.
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Missförstår ni med flit eller vad?

Varken jag eller någon tingsrätt säger att vare sig våldtäkt eller misshandel är ok eller nåt man får finna sig i. Knappast har heller någon våldtäktsman friats för att tjejen flörtat lite innan. Dock kanske någon fått lindrigare straff.

Vifta med händerna och peta på en person, är väl inte ens helt jämförbart med en tjej som kryper ner i samma säng som en man och sedan säger nej till sex. Sett ur sannolikheten att därefter råka ut för ett brott.

Jag försöker bara förklara att man måste ta ett visst ansvar själv också. Man kan inte kräva att alla mentalsjuka helt plötsligt ska bli friska morgon.

Alltså... nu behöver vi rota i domar och statistik... men jag är inte helt övertygad om att du har rätt. Det verkar vara ovanligt många friande domar i våldtäktsfall, men det är kanske en skenbild?

Även med nya lagen verkar få fällas.

"- Jag fattade aldrig att hon inte var med på det"
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså... nu behöver vi rota i domar och statistik... men jag är inte helt övertygad om att du har rätt. Det verkar vara ovanligt många friande domar i våldtäktsfall, men det är kanske en skenbild?

Även med nya lagen verkar få fällas.

"- Jag fattade aldrig att hon inte var med på det"

Finns nog många våldtäktsmän som friats felaktigt precis som i de flesta andra former av brott.

Jag tror totalt sett tvärtom att våldtäkt är det brott som har flest oskyldigt dömda i Sverige.

Ganska många gånger vid misshandel mellan män så bedöms det som ett handgemäng där bägge var skyldiga.
Har själv råkat ut för det vid ett tillfälle där åklagaren tydligen trodde att jag ensam gärna ville slåss mot tre tatuerade muppar. Målet nedlagt utan att hamna i tingsrätten.

dvs på samma sätt en friande dom.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu vet jag inte vad du syftar på med "av den åsikten", jag dömer ingen på förhand eller tänker påstå att alla är potentiella våldtäktsutövare, om det var det du syftade på. Men jag har själv erfarenhet av fullt vanliga, "snälla" personer som någonstans på fyllan glömt bort att det inte är fullt lämpligt att ta sig friheter med sovande människor. Då handlar det inte om "idioter som springer runt och våldtar" utan om personer som inte kan ta ett nej eller se var gränsen går.

Men du ser en kille som våldtar för vanlig bara för att han var snäll innan?:va

Alltså, det står inte i pannan på en individ om denne är en som misshandlar/våldtar eller skattefuskar, det är i regel den där snälla killen/tjejen du lunchade med igår.

Det är inte så att den vanliga killen på väg hem från krogen ser en däckad tjej och helt plötsligt från ingenstans tycker det är ett bra tillfälle till sex.

Men du själv väljer att se en våldtäktsman som en vanlig kille som gått för långt, gör du samma sak med pedofiler? Du vet en vanlig kille som helt plötsligt apfull tycker det är en bra ide att ge sig på småtjejer?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Missförstår ni med flit eller vad?

Varken jag eller någon tingsrätt säger att vare sig våldtäkt eller misshandel är ok eller nåt man får finna sig i. Knappast har heller någon våldtäktsman friats för att tjejen flörtat lite innan. Dock kanske någon fått lindrigare straff.

Vifta med händerna och peta på en person, är väl inte ens helt jämförbart med en tjej som kryper ner i samma säng som en man och sedan säger nej till sex. Sett ur sannolikheten att därefter råka ut för ett brott.

Jag försöker bara förklara att man måste ta ett visst ansvar själv också. Man kan inte kräva att alla mentalsjuka helt plötsligt ska bli friska morgon.

Vilka ni? Jag är bara en person, faktiskt. Och nej, jag missförstår inte med flit, jag försöker föra en diskussion och jag tyckte att jag var tydlig nog genom texten jag la till i slutet, men uppenbarligen inte. Tråkigt om du satt en stämpel på mig redan och tolkar det jag skriver utifrån det.

Det var du som tog upp viftande och petande som provokation för misshandel vilket skulle påverka resultatet i rätten. Eftersom det kom under en diskussion om provokation i olika brott, däribland våldtäkt, så antog jag att det hade något att göra med den saken. Jag tycker inte heller att viftande och petande är att jämställa med att krypa ner i säng med någon annan, därav att jag jämförde det med att flirta, för att jag tyckte det låg på ungefär samma nivå.

Dock har jag fortfarande svårt att se hur irriterande och otrevlig provokation kan jämställas med exempelvis flirtande eller klädval, vilket väl brukar vara vad det handlar om i våldtäktsfall. Är det inte vad du har gjort får du gärna tala om det och förklara vad du syftar på istället för att anta att jag medvetet missförstår.

För övrigt så anser jag att det är en självklarhet att man när som helst ska kunna ändra sig och inte vilja ha sex, och det ska accepteras. Om det så är mitt under sexakten, och det gäller givetvis båda könen. Jag ser inte problemet med det, för mig är det sunt förnuft att man slutar om den andra parten inte vill.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag får nära 72.000 googleträffar på ”oprovocerad misshandel”. BRÅ uppskattar att det sker 100 våldtäkter om dagen. Ja, i Sverige. 2012 gjordes drygt 28.000 anmälningar av kvinnomisshandel där den anmälde var en man med en nära relation till kvinnan. 77 kvinnor blev misshandlade varje dag. De som anmälde det alltså. Hur var det med misshandel som ”väldigt sällan sker helt oprovocerat”?

jag får det till 19200.....

Har du kollat upp kruger-dunning än?

För inte fasen har du vetet vad det är eller förstått vad det innebär.:lol
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Men du ser en kille som våldtar för vanlig bara för att han var snäll innan?:va

Alltså, det står inte i pannan på en individ om denne är en som misshandlar/våldtar eller skattefuskar, det är i regel den där snälla killen/tjejen du lunchade med igår.

Det är inte så att den vanliga killen på väg hem från krogen ser en däckad tjej och helt plötsligt från ingenstans tycker det är ett bra tillfälle till sex.

Men du själv väljer att se en våldtäktsman som en vanlig kille som gått för långt, gör du samma sak med pedofiler? Du vet en vanlig kille som helt plötsligt apfull tycker det är en bra ide att ge sig på småtjejer?

Jag ser våldtäktsproblemet som betydligt större än så. Det senaste har det ju inte varit ovanligt med fall där det hävdats att de inte förstod att den andra personen inte ville och helt ärligt, jag tror på dem. Jag tycker att det är vansinnigt att man inte fattar, men jag tror att problemet ligger djupare, att de någonstans på vägen faktiskt missat var gränsen går. Därav att jag ser det som att det i många fall handlar om "vanliga människor" som inte fattar att de gör fel, jag tror inte detsamma gäller för så många pedofiler. Om du förstår hur jag tänker?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag ser våldtäktsproblemet som betydligt större än så. Det senaste har det ju inte varit ovanligt med fall där det hävdats att de inte förstod att den andra personen inte ville och helt ärligt, jag tror på dem. Jag tycker att det är vansinnigt att man inte fattar, men jag tror att problemet ligger djupare, att de någonstans på vägen faktiskt missat var gränsen går. Därav att jag ser det som att det i många fall handlar om "vanliga människor" som inte fattar att de gör fel, jag tror inte detsamma gäller för så många pedofiler. Om du förstår hur jag tänker?

Det blir så när definitionen ändras, det är ju allt från total apati till gapskrik.

Säg att jag träffar en tjej och efter en stund börjar smeka henne mellan låren, hon säjer inget utöver vad vi pratat om, men senare får jag höra att hon tyckte jag gick för långt.

Har jag nu gjort mig skyldig till sexuellt ofredande?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det blir så när definitionen ändras, det är ju allt från total apati till gapskrik.

Säg att jag träffar en tjej och efter en stund börjar smeka henne mellan låren, hon säjer inget utöver vad vi pratat om, men senare får jag höra att hon tyckte jag gick för långt.

Har jag nu gjort mig skyldig till sexuellt ofredande?

Får du ingen positiv respons alls så är det ju märkligt om du fortsätter i alla fall...
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det blir så när definitionen ändras, det är ju allt från total apati till gapskrik.

Säg att jag träffar en tjej och efter en stund börjar smeka henne mellan låren, hon säjer inget utöver vad vi pratat om, men senare får jag höra att hon tyckte jag gick för långt.

Har jag nu gjort mig skyldig till sexuellt ofredande?

Nej, givetvis inte. I ett sånt läge är det ju omöjligt att veta om hon inte säger/tydligt visar något. Och med tydligt visa menar jag då inte att ignorera utan att exempelvis själv flytta på din hand eller gå därifrån.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej, givetvis inte. I ett sånt läge är det ju omöjligt att veta om hon inte säger/tydligt visar något. Och med tydligt visa menar jag då inte att ignorera utan att exempelvis själv flytta på din hand eller gå därifrån.

Så om ett par ligger i en säng och hon blir tyst och tämligen apatisk, är det då våldtäkt om hon senare säjer att hon inte ville?
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Så om ett par ligger i en säng och hon blir tyst och tämligen apatisk, är det då våldtäkt om hon senare säjer att hon inte ville?

Våldtäkt hade jag nog inte kallat det, kan väl dock tycka att man bör kunna läsa av en person såpass att man märker att den kanske inte är jättepepp på att ha sex...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Våldtäkt hade jag nog inte kallat det, kan väl dock tycka att man bör kunna läsa av en person såpass att man märker att den kanske inte är jättepepp på att ha sex...

Men vid en eventuell efterföljande förhandling kommer han bli åtalad för just våldtäkt.

Tror du då de inledande minuterna före kommer att påverka utgången?
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Missförstår ni med flit eller vad?

Varken jag eller någon tingsrätt säger att vare sig våldtäkt eller misshandel är ok eller nåt man får finna sig i. Knappast har heller någon våldtäktsman friats för att tjejen flörtat lite innan. Dock kanske någon fått lindrigare straff.

Vifta med händerna och peta på en person, är väl inte ens helt jämförbart med en tjej som kryper ner i samma säng som en man och sedan säger nej till sex. Sett ur sannolikheten att därefter råka ut för ett brott.

Jag försöker bara förklara att man måste ta ett visst ansvar själv också. Man kan inte kräva att alla mentalsjuka helt plötsligt ska bli friska morgon.

Hur många våldtäkter tror du sker i jämförelse med andra där tjejen frivilligt krupit ner i sängen med en våldtäktsman?
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Men vid en eventuell efterföljande förhandling kommer han bli åtalad för just våldtäkt.

Tror du då de inledande minuterna före kommer att påverka utgången?

Inte för att jag käkat än, men...

Är det inte här diskussionen om lagstiftningen är? Att det skall krävas medgivande?

Det blir ju riktigt knepigt, men om man ser vissa friande domar så undrar man ju om det inte behövs...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top