Feminism i ett nötskal

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
sexism.jpg


:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla män våldtar...
[YOUTUBE-ID]mJuJmFWkkAM&NR[/YOUTUBE-ID]

Så det är bara att slita dom i stycken.
[YOUTUBE-ID]bMhZ3-EjVF8&NR[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Om man ska vara seriös för en sekund, så är FI:s feminism, eller skylthållaren i första inlägget, jävligt långt ifrån "riktig" feminism. De nämnda i tråden är snarare en samling bitterfittor som inte har en aning om vad det pratar om, men det är väl iof ganska tydligt också.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Feminismen bottnar i att alla män är svin...

Är du seriös på riktigt lr?? :cpparty

Isf vet du inte mkt om feminism.
Men visst är det enklare att komma springandes med tramsiga fördomar och häckla och förlöjliga, snarare än att vara insatt i frågan.

Edit: Nu kommer jag säkert bli "attackerad" för mitt uttalande av massa män som minsann kommer hävda motsatsen, (dvs att ALLA som är för feminism är= arga bittra kvinnor som hatar män) och säkerligen kommer Ireen von Wachenfeldt uttalande upp som "bevis" för att det visst är så. :sjuk

För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.

Och med just detta argument så anser jag inte att feminismen har något existensberättigande... utan det man skall kämpa för är jämställdhet!

Det som händer i feministfrågorna är oftast att man antingen försöker lyfta fram kvinnan FÖRE mannen eller att man försöka SMÄDA mannen, vem blir hjälpt av att man försöker göra en orättvis situation fortsatt orättvis fast på annat sätt?
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.

*Tar på mig asbestkallingarna*

Är inte det här väldigt mycket en fråga om "just do it"?
Är du rapp nog i käften, har du tillräckligt vassa armbågar, och visar du tillräckligt liten hänsyn mot andra människor, så kommer du att nå någon form av topp i ekonomiskt, socialt och/eller politiskt avseende.

Att tjejer generellt sett inte kommer dit, anser jag snarast kan tolkas som att de i mindre utsträckning än killar är egoistiska svin - eller åtminstone tenderar att vara det inom områden som inte är (politiskt) maktmässigt eller ekonomiskt fördelaktiga i de fall de faktiskt är det.

Men totalt sett anser jag att grunden för att få någon form av jämställdhet handlar om en persons grundläggande intressen och i vilken utsträckning sådana är medfödda eller inlärda. Du kan plugga tills du blir blå och ändå inte i praktiken klara av att matcha kompetensen hos en i grund och botten outbildad person som "bara" älskar sitt jobb och har pysslat med relaterade saker sen han/hon var 10. Och däri ligger ju ett av problemen: Tjejer har ofta sysslat med (dvs blivit bra på) saker som inte "lönar sig" att kunna ur ett ekonomiskt eller maktmässigt perspektiv.

Dessutom har tjejer ett inbyggt stigma i vad som krävs av en toppchef, som jag antydde förut: Du måste ha osympatiska drag för att komma dit. Och osympatiska drag hos en kille kan de flesta killar leva med; vi tröstar oss med att vi åtminstone har personlig integritet, eller mer tid med familjen, eller inte behöver snoppförlängare. Men en osympatisk kvinna är helt enkelt bara en bitch hur du än vrider på saken, och alla sparkar bakut mot en bitch.
:hjälm
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Och med just detta argument så anser jag inte att feminismen har något existensberättigande... utan det man skall kämpa för är jämställdhet!

Det som händer i feministfrågorna är oftast att man antingen försöker lyfta fram kvinnan FÖRE mannen eller att man försöka SMÄDA mannen, vem blir hjälpt av att man försöker göra en orättvis situation fortsatt orättvis fast på annat sätt?

Jag går i samma tankegångar som du För jämställhet mot femenism
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Är inte feminismen från början strävan efter jämnställdhet?
Det är asbra, tycker jag.
Men de vi hör, ser och lider av är som sagt bitterfittor som ska avveckla mannen eftersom de klarar sig bättre utan oss.
Lycka till.
Blir er generation, sen blir det svårt.

Jag är för att alla ska ha samma lön för samma arbete, men militanta tanter kan jag inte ens fisa åt. Skaffa ett liv och se saker som de är.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Den ursprungliga tanken med feminism är väl bra i sig. Men så som det ser ut nu så ser man på feminister på samma sätt som alla dom här rädda-det-ena-eller-andra-aktivister. Dom jobbar i grund och botten för något bra men metoderna och tillvägagångssättet är inte direkt genomtänkt eller smart. Det är bra att brinna för något men det finns olika metoder att få fram det man vill nå, tydligen så har det inte fungerat med det dom syssla med hittills och istället fått en hat-stämpel samt en bitterfitta-stämpel. Vill man inte ändra det synsättet?

Man behöver ju inte vara tjej för att vilja ha jämställdhet, finns säkert någon stackars vilsen kille som tror det hade varit bra. :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Den ursprungliga tanken med feminism är väl bra i sig. Men så som det ser ut nu så ser man på feminister på samma sätt som alla dom här rädda-det-ena-eller-andra-aktivister. Dom jobbar i grund och botten för något bra men metoderna och tillvägagångssättet är inte direkt genomtänkt eller smart. Det är bra att brinna för något men det finns olika metoder att få fram det man vill nå, tydligen så har det inte fungerat med det dom syssla med hittills och istället fått en hat-stämpel samt en bitterfitta-stämpel. Vill man inte ändra det synsättet?

Man behöver ju inte vara tjej för att vilja ha jämställdhet, finns säkert någon stackars vilsen kille som tror det hade varit bra. :D

Stämmer en hel del det du skriver... jag funderade faktiskt på det här imorse innan jag såg tråden och funderade på om det är en medärvd sossegrej som de har i sitt "parti" att bara peka på allt dåligt istället för att faktiskt vara lite konstruktiva och få fram bra saker och sånt som faktiskt funkar istälelt för att tvinga folk in i ett visst mönster.

Vad jag menar är att Schyman är ju inte särskilt konstruktiv, hon är mest gnällig och gillar att peka på saker som är fel men det är inte ofta man hört henne komma med någon vettig lösning.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag är inte alls insatt i politik intresserar mig inte alls. Men det är ju svårt att inte höra allt om feminism och vad dom pysslar med. Förstår inte riktigt tanke med att köra ett spår och aldrig våga tänka något nytt. Man får ju anpassa sig till utvecklingen, något som funka för 50 år sen gör ju inte det i dagsläget. Man måste våga tänka nytt och fungerar inte ett sätt kanske det är dags att tänka om. Tyvärr så blir det ju så att det ses som gnäll o klagomål om man inte kommer med något konstruktivt, gäller både killar o tjejer. Dock har tjejer nog en större tendens att gnälla än att verkligen göra något åt saken. Tråkigt men sant.

Dom flesta tjejer som verkligen vill något, gör ju det! Det räcker ju med att se alla hojbrudar som finns här på sh och i resten av sverige. Vill man så kan man! Förstår att det mesta handlar om löner och pengar men en kvinnlig VD får väl lika bra betalt som en manlig VD om dom har samma utbildning och förutsättningar, eller är jag ute och cyklar? Män e bara mer på och vågar i dom flesta fall kräva mer än vad kvinnor gör. Det gör ju inte mannen sämre för att han kan tala för sig själv. I bland känns det som att kvinnor bara ska ha allt serverat bara för att dom är berättigade till det ( eller är kvinnor :tungan) , men ibland får man faktiskt visa framfötterna för att verkligen få det. :tummenupp

Känns som ja kommer bli fett sågad nu. :D :D :D


Stämmer en hel del det du skriver... jag funderade faktiskt på det här imorse innan jag såg tråden och funderade på om det är en medärvd sossegrej som de har i sitt "parti" att bara peka på allt dåligt istället för att faktiskt vara lite konstruktiva och få fram bra saker och sånt som faktiskt funkar istälelt för att tvinga folk in i ett visst mönster.

Vad jag menar är att Schyman är ju inte särskilt konstruktiv, hon är mest gnällig och gillar att peka på saker som är fel men det är inte ofta man hört henne komma med någon vettig lösning.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle vara glad om Jag var ekonomiskt likställd en färgad kvinna, Ophra eller Tyra tänkte Jag mig.
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
massa trams.... För den oinsatte, feminsimens mål är att kvinnan ska vara likställd med mannen; ekonomiskt, socialt och politisk i ett samhälle.
PunGt.

hörru din bitterf**ta, på vilket sätt är ni inte likställda? alla svenska medborgare, man eller kvinna, får samma utbildning, har samma rätt till sjukvård, och konstigt nog har alla över 18 även rösträtt.

därefter att systemet slutar ta hand om er som ni inte klarar er längre och skyller på könet. skulle tvärtemot säga att ni har bättre förutsättningar än männen på marknaden med alla könskvoteringar som redan finns.

lär er löneförhandla eller sluta gnäll!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top