Dags att byta den gamla luften i däcken.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag fyller däck med luft ur dyktuber. Dykluft har väldigt låg fukthalt.

Låg fukthalt -> Mindre energi att värma upp däcken -> Lägre rullmotstånd :D

Det gäller att tänka på allt.:tummenupp Utom att banta 10 kg själv förstås :tummenner
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Självklart med Nitrogen i däcken. Släkt med Nitrometan (eller hur?) :va).
Men Nitrogen är det ingen som anar att jag kör med ! :D
Tänk också på att Bikers som använder hojen ofta, byter inte bara luft, de byter också däck varje år
 
Last edited:

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Tillverkade ett kanelfilter som jag monterade innan luftmunstycket, avger exakt två *unns per liter luft. Både luktar gott och super bett i däcket.

Unns: Man tar en mygg fi**a och pressar samman denna, vätskan som blir kvar är 1 st unns....
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Riktiga proffs kör ny luft i micron på full effekt ett par minuter. Det värmer upp däcket jämnare inifrån. Den gamla begagnade luften är helt ofarlig och kan läggas i frysen.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Om man nu behöver nya däck och tycker att luften man har i de gamla däcken är så bra att man vill behålla den och använda den i de nya däcken, hur gör man då?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ska man inte ha vinterluft i hjulen . Då den har en lägre grundtemperatur och därför tåler högre belastning?

Ju kallare luft man fyller på med desto hårdare kan man gazza..
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Stod väl inte "flytande" kväve? Kväve i gasform behöver inte vara speciellt kallt!

Bara en liten varning till de som eventuellt funderar på det där med flytande luft.
Det ger inte en mjukare känsla. Vikten och därmed gyroverkan ökar dramatiskt.
Och tryckstegringen blir katastrofal när temperaturen ökar i däcken.

Jag själv brukar fylla på med blended luft. 20,8% syre funkar bäst för mina behov. Jag skulle inte rekommendera en högre syrehalt. Möjligen finns vissa fördelar att vinna vid en något lägre syrehalt, men för mitt behov tar jag hellre en beprövad blandning än att riskera att få fel om jag blandar mer experimentellt..
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Jag åkte turbohoj förut och jag har länge varit inne på att koppla ihop insuget med däcken för att på det sättet justera så att det är samma tryck i däcken som i insugningsröret. Någon som är bättre än mig på att bygga kan få komma och hjälpa, jag bistår med öl, bullar och begagnad luft (utandningsluft).
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om man nu behöver nya däck och tycker att luften man har i de gamla däcken är så bra att man vill behålla den och använda den i de nya däcken, hur gör man då?

Man håller en dammsugare till luftventilen och har den på full effekt. Här cirkulerar det rykten att Elektrolux dammsugare är klart effektivast när det gäller uppsamlingen av luften, speciellt när man använder Sport-läget. När däcket är helt platt vet man att man fått ut all luft, det knepiga är att lite av den gamla luften samlas i själva insuget till dammsugaren, detta bildar då en okänd blandning av den äldre luften samt den nyare luften som man då inte bör använda så här får man då räkna det som en äldre luftförlust med formeln x = (L)uft genom (S)lang minus faktor Y gånger Pi

X = L / S - Y x π där Y står för förlustbringande insamlingen.

För att sedan använda den gamla luften i det nya däcket är det bara vrida om till utblåst på dammsugaren när ventilen är intryckt på den nya däcket så väntar man tills man märker att dammsugaren börjar hosta då den börjar få slut på luft, vänta tills det låter som den kvävs, då vet man att man fått ut det mesta av luften. Dock sker det ju också en luftförlust här på samma sätt som när man väl samlat upp luften.

Här kan man använda samma formel, dock är det noga att poängtera att Y då istället är den förlustbringande utsamlingen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nybytt, känns bra nu.


Klant, du kan inte byta på vintern och ha vinterluft i däcken, du får de aldrig tillräckligt varma sen på sommaren så att gummit greppar ordentligt. Många som har gjort det misstaget och sen glider/kasar av i kurvan pga obefintligt grepp, vissa skyller detta fenomen på lösgrus bara för att inte verka dumma i huvet. :dummer
:D:hej
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Klant, du kan inte byta på vintern och ha vinterluft i däcken, du får de aldrig tillräckligt varma sen på sommaren så att gummit greppar ordentligt. Många som har gjort det misstaget och sen glider/kasar av i kurvan pga obefintligt grepp, vissa skyller detta fenomen på lösgrus bara för att inte verka dumma i huvet. :dummer
:D:hej

Men det beror ju på vilket däck han har.
Är det ett av de dära däcken som lätt överhettas kan det ju vara en ide med kall vinterluft :fakta
 

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Jag håller också på att planera luftbyte nu till våren. Har gjort det sen 2006. Har alltid vart snabbast sen dess.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ursäkta om jag verkar :dummer nu men hur ska jag göra för att få ut all gammal luft ur däcken?
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag tänkte göra en beställning på luft som kommer direkt från himalayas höjder, den fraktas med åsna för att sedan åka bananbåt till Sverige, jag tänkte att om vi går ihop ett gäng så kan vi splitta frakten? Visst, lite omständigt, men fan då har man bra luft i däcken sen för årets säsong.

Ps. Vi bör beställa rätt snart, leveranstiden är 6-8 veckor. Bara PMa vid intresse.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tänkte göra en beställning på luft som kommer direkt från himalayas höjder, den fraktas med åsna för att sedan åka bananbåt till Sverige, jag tänkte att om vi går ihop ett gäng så kan vi splitta frakten? Visst, lite omständigt, men fan då har man bra luft i däcken sen för årets säsong.

Ps. Vi bör beställa rätt snart, leveranstiden är 6-8 veckor. Bara PMa vid intresse.

Tur jag hann varna i tid!

Himalayas luft är inte alls särskillt ren! Luftföroreningar från hela sydostasien dras dit och orsakar glaciärernas avsmältning. Bergskedjan täcks faktiskt av smog i allt högre utsträckning.

india_amo_2006036.jpg

Det får väl dock anses vara solidariskt miljötänk att transportera lite av den där förorenade luften till andra delar av jorden! :tummenupp
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Ursäkta om jag verkar :dummer nu men hur ska jag göra för att få ut all gammal luft ur däcken?

På samma sätt som när du luftar bromsarna, såklart!

Du kopplar på nippeln och sen pumpar tills den smutsiga luften kommer ut ur den andra slangen.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top