Dags att byta den gamla luften i däcken.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Rökning

Ett tips till alla!
Vår planet blir ju mer och mer förorenad, och vi andas in mer föroreningar idag än vad vi gjorde för ett år sedan.
Gör därför som så att när ni skall byta luft i däcken så tar ni tillvara den gamla luften som är mindre förorenad och fyller den i en ballong.
Då kan ni sedan använda den att andas med efter att ni tagit en cigarett eller besökt Stockholm.
En forskare på KTH har beräknat med en ökad livslängd på ca:5 år för varje ballong man andas. Glöm bara inte att själva ballongen inte skall inhaleras!

Sist jag fyllde däcken, var det, det omvända! När jag rökat (Camel-Honda) puffade jag in i ballongen. Denna luft fyllde jag ju däcken med i våras. Nu har jag en ballong till med cigg-rök. Fast annan sort (Marlboro-Yamaha). Tror ni jag kan återannvända luften och på så sätt spara en cigg! Saknar lite Camel-Honda röken!

Börja andas.......... byt luft!:Bugar Toyman
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Sist jag fyllde däcken, var det, det omvända! När jag rökat (Camel-Honda) puffade jag in i ballongen. Denna luft fyllde jag ju däcken med i våras. Nu har jag en ballong till med cigg-rök. Fast annan sort (Marlboro-Yamaha). Tror ni jag kan återannvända luften och på så sätt spara en cigg! Saknar lite Camel-Honda röken!

Börja andas.......... byt luft!:Bugar Toyman
Sätter du ciggfilter i ventilen innan du fyller däcken med Camelrök?
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Sist jag fyllde däcken, var det, det omvända! När jag rökat (Camel-Honda) puffade jag in i ballongen. Denna luft fyllde jag ju däcken med i våras. Nu har jag en ballong till med cigg-rök. Fast annan sort (Marlboro-Yamaha). Tror ni jag kan återannvända luften och på så sätt spara en cigg! Saknar lite Camel-Honda röken!

Börja andas.......... byt luft!:Bugar Toyman


Hahaha :tummenupp Tack för ett gott skratt såhär på morgonen. :)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ciggrök i däck??? Det ska vara BURNOUTRÖK för bästa prestanda!!!
Klart mycket MANLIGARE!!!!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Manligt.........

Ciggrök i däck??? Det ska vara BURNOUTRÖK för bästa prestanda!!!
Klart mycket MANLIGARE!!!!

Vadå??? Manligt! Jag har växt upp med reklamen "The Marlboro man".
Burnout rök... jävligt svårt att få in i däcken! När jag gör en burnout lämnar ju röken däcken pga värmen... har du din burnoutrök inne i däcken:va redan innan du burnar? Din fuskis!:) Toyman
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Varning

Sätter du ciggfilter i ventilen innan du fyller däcken med Camelrök?

Nej! Men jag är noga med varningstexten .

Camelrök= A RIDE IN THE DUSTY DESERT SITTING ON THE HILL.
Marlbororök= A RIDE IN THE BEUTYFULL FOREST ON A HORSEPOWER.

Toyman
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vulkanaska!

När jag kört länge på luften i mc-däcken brukar jag "flytta" över den till bildäcken för jag kör inte lika hårt med bilen.

Det är viktigt att byta luften ofta för annars sätter luftfiltret igen och det ger en försämrad sikt.

Hur blir det nu om man byter luft, ska en behöva vara orolig för vulcanaskan, river sönder ventilen och man åker omkull i 200! Ska byta på ett gäng hojar nu. Om man besöker Säve flygfält och tar sig ner några våningar i berget, där borde luften vara orörd. Fast det blir nog kinkigt att få dit hojarna. Åka fast för stöld utav hangarluft med doft utav gamla Draken-plan! Sikken grej!:)
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Hur blir det nu om man byter luft, ska en behöva vara orolig för vulcanaskan, river sönder ventilen och man åker omkull i 200! Ska byta på ett gäng hojar nu. Om man besöker Säve flygfält och tar sig ner några våningar i berget, där borde luften vara orörd. Fast det blir nog kinkigt att få dit hojarna. Åka fast för stöld utav hangarluft med doft utav gamla Draken-plan! Sikken grej!:)


Jag fick faktiskt tag på begagnad luft från SAS som de använder i flygplansdäcken, den luften har lite högre densitet vilket medför att man inte behöver ha lika högt tryck i däcken å därmed sparar däck.

Kan nog säga att man kan minst köra en säsong extra på däcken nu! :yoparty
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Glöm inte att det är lägre tryck desto högre upp man kommer, köpte hojen ca 44mil söderut och körde hem. Väl hemma efter lite tråcklande stadskörning tyckte jag att hojen betedde sig lite knepigt i sväng vid låg fart. Bokade in en tid för luftbyte i ringarna:

  • Det ska vara 2.5 bar fram
  • Det var 1.1 bar
  • Det ska vara 2.9 bar bak
  • Det var 2.0 bar

Så nu är det vetenskapligt bevisat varför det förekommer större lungor runt Stureplan än down town Borås och ni som trodde det bara var plast... Det är tur att jag har sann GP anda till körstil och höll uppe trycket styvt en bar när jag rejsade med mina packboxar hem :tummenupp
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Mach 1

Jag fick faktiskt tag på begagnad luft från SAS som de använder i flygplansdäcken, den luften har lite högre densitet vilket medför att man inte behöver ha lika högt tryck i däcken å därmed sparar däck.

Kan nog säga att man kan minst köra en säsong extra på däcken nu! :yoparty

Gottegris! Jag som alltid viljat ha lite sådan luft, tänk om man kunde fixa lite ifrån Air Frances Concorde. Klart snabbaste hojen i stan!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag fick faktiskt tag på begagnad luft från SAS som de använder i flygplansdäcken, den luften har lite högre densitet vilket medför att man inte behöver ha lika högt tryck i däcken å därmed sparar däck.

Kan nog säga att man kan minst köra en säsong extra på däcken nu! :yoparty

Äh so yesterday! Dom kör med kväve nu p.g.a. de vanligt förekommande luftgroparna i flygplansluften.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Gottegris! Jag som alltid viljat ha lite sådan luft, tänk om man kunde fixa lite ifrån Air Frances Concorde. Klart snabbaste hojen i stan!

De hade vart hur nice som helst, eller från ett MIG 29...:D


Äh so yesterday! Dom kör med kväve nu p.g.a. de vanligt förekommande luftgroparna i flygplansluften.

Men de där med luftgropar hörde jag att de gälde endast om man körde i alperna på en höjd mer än 1753M/öh.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Jo men då glömmer du de hastiga höjdskillnaderna som det blir vid bak/framhjulsåka som det stod om i samma skrift.



Hmmm ska nog läsa hela artickeln nästa gång då, men fan de betyder ju att jag måste byta luft igen då. Är ju ett jefla meck! Eller så får jag ge fanken i att bak/framhjulsåka. Tycker nog att min kontakt på SAS borde nämnt något med, hamna i en luftgrop på bakhjulet så är man ju kokt i bajs direkt... :gnissla
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hmmm ska nog läsa hela artickeln nästa gång då, men fan de betyder ju att jag måste byta luft igen då. Är ju ett jefla meck! Eller så får jag ge fanken i att bak/framhjulsåka. Tycker nog att min kontakt på SAS borde nämnt något med, hamna i en luftgrop på bakhjulet så är man ju kokt i bajs direkt... :gnissla

Ja nu kan jag inte Göteborgs beläggning någe vidare men i Sthlm ansåg man att detta inte var något akut då stadens alla potthål och kullerstenar ofta tog ut effekten av luftgroparna i däcken (kaka på kaka). Dessutom anses förarna i Sthlm vara så erfarna p.g.a. alla naturliga luftgropar (de tidigare nämnda) att det ska räcka med åtgärd till näskommande service. Vid tiden då jag läste artikeln så var det fortfarande oklart om SAS skulle ta kostnaden för luftbyte.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja nu kan jag inte Göteborgs beläggning någe vidare men i Sthlm ansåg man att detta inte var något akut då stadens alla potthål och kullerstenar ofta tog ut effekten av luftgroparna i däcken (kaka på kaka). Dessutom anses förarna i Sthlm vara så erfarna p.g.a. alla naturliga luftgropar (de tidigare nämnda) att det ska räcka med åtgärd till näskommande service. Vid tiden då jag läste artikeln så var det fortfarande oklart om SAS skulle ta kostnaden för luftbyte.

Du, där har du en stor poäng.
Man skall fylla i REJÄLT med luft i däcken så att det räcker för att fylla ut ev potthål osv.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Ja nu kan jag inte Göteborgs beläggning någe vidare men i Sthlm ansåg man att detta inte var något akut då stadens alla potthål och kullerstenar ofta tog ut effekten av luftgroparna i däcken (kaka på kaka). Dessutom anses förarna i Sthlm vara så erfarna p.g.a. alla naturliga luftgropar (de tidigare nämnda) att det ska räcka med åtgärd till näskommande service. Vid tiden då jag läste artikeln så var det fortfarande oklart om SAS skulle ta kostnaden för luftbyte.


Med tanke på hur våra vägar ser ut här, menar förstörda med spårvagnspår å vägarbeten som aldrig tar slut så är nog detta med kaka på kaka att ta i akt här nere med. Så de blir vid nästa service som SAS luften byts. Ska nog ta å kolla med SAS ang kostnaden där med, kanske kan få igen en del av kostnaden iaf. :huvet
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top