Dags att byta den gamla luften i däcken.

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Med tanke på hur våra vägar ser ut här, menar förstörda med spårvagnspår å vägarbeten som aldrig tar slut så är nog detta med kaka på kaka att ta i akt här nere med. Så de blir vid nästa service som SAS luften byts. Ska nog ta å kolla med SAS ang kostnaden där med, kanske kan få igen en del av kostnaden iaf. :huvet

Jo de där spåren försöker de komma ikapp er med här uppe också, dessutom för en totalt värdelös sträcka och att de inte fått klartecken ifall marken/bron eller vad det var klarar belastningen trots påbörjad byggstart är f-n härlig parodi. Men det sägs ju att ni ska ta efter oss gällande trängselskatt eller flåt det fick det ju inte heta... tullavgift, kanske var det trängselavgift men glöm inte att man ska betala även när man åker från "trängseln"...

Ok nog med sidospår, gällande om SAS tar kostnaden var det Tror att det är dom som får ta det enligt din kontakt (känner honom mycket väl) eftersom dom är det större bolaget här hemma. Som vi alla vet beror ju luftgroparna där uppe på att planen gör "hål" i luften och sk luftgropar uppstår, till viss del p.g.a. den stora mängd syre planen eldar upp i sin framfart och p.g.a. det låga trycket där uppe så fylls dessa aldrig igen, men bättre med vakuum än ingenting. Nu har vi gått igenom grunderna lite så folk förstår varför luftgroparna fortplanterar sig i våra däck.
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Tycker denna fråga kommer upp ofta om att byta luft...

men kör ni fortfarande med luft i däcken?, varför inte ren kväve som man har i blandannat flygplansdäck, mer skonsamt mot gummit (oxiderar inte gummit som vanlig luft) sen varierar det ju inte lika mycket efter temperatur heller. Finns en hel del fördelar.

Här kan ni läsa om några: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/70358/
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Tycker denna fråga kommer upp ofta om att byta luft...

men kör ni fortfarande med luft i däcken?, varför inte ren kväve som man har i blandannat flygplansdäck, mer skonsamt mot gummit (oxiderar inte gummit som vanlig luft) sen varierar det ju inte lika mycket efter temperatur heller. Finns en hel del fördelar.

Här kan ni läsa om några: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/70358/

å hur vet man att man har fått framkväve å inte bakkväve i framdäcket då? tänk om jag får lastbilskväve i framdäcket, snacka om understyrt då!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tycker denna fråga kommer upp ofta om att byta luft...

men kör ni fortfarande med luft i däcken?, varför inte ren kväve som man har i blandannat flygplansdäck, mer skonsamt mot gummit (oxiderar inte gummit som vanlig luft) sen varierar det ju inte lika mycket efter temperatur heller. Finns en hel del fördelar.

Jag tror det handlar om tradtion helt enkelt, vi är vana att leva lite med ovissheten om luften på Shell i Katrineholm är av samma kvalitet som luften på Statoil på utfart mot Åtvidaberg från Linköping.

Kväve :va
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker denna fråga kommer upp ofta om att byta luft...

men kör ni fortfarande med luft i däcken?, varför inte ren kväve som man har i blandannat flygplansdäck, mer skonsamt mot gummit (oxiderar inte gummit som vanlig luft) sen varierar det ju inte lika mycket efter temperatur heller. Finns en hel del fördelar.

Hmm. Flytande kväve. Blir det inte svårt att få upp däcken i temperatur då? :va
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Gör inte som jag, tog fel burk i garaget.
Råkade fylla Aprilian med Biltemas enduro luft, ja jag vet snick men det funkar i skogen .....

Apan ville bara ner i dicket hela tiden o hoppade o studsade av nabbarna som växte ut på däcket...:huvet

Ingen RR förare som har lite bättre begangnad race luft till salu.
Skulle vilja köra lite snabbare nästa säsong.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag funderar på det nya kompositkvävet kvävlar. Nån som har provat detta?
Nä, jag har läst den sista vetenskapliga publikationen och där framgår klart att man får en markant störning i den trigonometriska perifera funktionen som förändrar molekylkedjorna och därmed skapar ett kaos som minskar hastigheten.
Hörs ju nästan på namnet, KVÄVLAR!!!!
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag funderar på det nya kompositkvävet kvävlar. Nån som har provat detta?

Jag hörde att man för kvävlar tar ut en månadsavgift för support, stämmer det?

Om så är fallet kan det bli riktigt dyrt efter ett tag :huvet
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag bara måste berätta vad som hände mig för en tid sedan. Jag hade varit och hämtat mitt paket från Rosses Motor innehållande den nya miljövänliga undertrycksbehållaren till däcksluften och var sugen som tusan på att sticka ut och köra.

Jag märkte redan från början att det var mycket energi i paketet och tänkte att det här kommer att ge ett jämnt och fint tryck samt låg friktion. Sällan skulle jag ana att det även gav ett fantastiskt bra grepp i bakdäcket, som det senare på kvällen visade sig.

Det var hur lätt som helst att byta luft! Bra där Rosse! :tummenupp. När väl luften var bytt och däckstrycket kontrollerat rullade jag i väg mot stan.

Det var först vid Wennergren Center jag började märka att något var annorlunda. Plötsligt greppade bakdäcket våldsamt och vid minsta lilla gaspådrag reste sig framhjulet från marken. Jag minns att jag tänkte: - Herregud, inte kan jag power-wheela på Sveavägen och var nästan på väg att slå av tändningen då hojen lugnade ner sig vid första trafikljuset.

Sedan var det lugnt i ungefär 20 meter. Farten ökade och utan synbar anledning fick jag ett styrslag som puttade ner min vänsterhand i knäet. Men det här är inte möjligt, minns jag att jag tänkte när jag blev varse den coola MC-posen.

När motorcykeln sedan styrde av mot McD på Sveavägen blev jag inte längre förvånad. Var ändå hungrig. Hörde två grabbar medan jag fällde ut sidostödet: -Kolla Willes båge, vad ball! Vad har han gjort? Pumpat däcken sa jag när jag gick förbi dem och i färd med att hålla upp dörren för en ung dam, även hon i skinnställ. Men vad som hände sedan är en annan historia!
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Jag bara måste berätta vad som hände mig för en tid sedan. Jag hade varit och hämtat mitt paket från Rosses Motor innehållande den nya miljövänliga undertrycksbehållaren till däcksluften och var sugen som tusan på att sticka ut och köra.

Jag märkte redan från början att det var mycket energi i paketet och tänkte att det här kommer att ge ett jämnt och fint tryck samt låg friktion. Sällan skulle jag ana att det även gav ett fantastiskt bra grepp i bakdäcket, som det senare på kvällen visade sig.

Det var hur lätt som helst att byta luft! Bra där Rosse! :tummenupp. När väl luften var bytt och däckstrycket kontrollerat rullade jag i väg mot stan.

Det var först vid Wennergren Center jag började märka att något var annorlunda. Plötsligt greppade bakdäcket våldsamt och vid minsta lilla gaspådrag reste sig framhjulet från marken. Jag minns att jag tänkte: - Herregud, inte kan jag power-wheela på Sveavägen och var nästan på väg att slå av tändningen då hojen lugnade ner sig vid första trafikljuset.

Sedan var det lugnt i ungefär 20 meter. Farten ökade och utan synbar anledning fick jag ett styrslag som puttade ner min vänsterhand i knäet. Men det här är inte möjligt, minns jag att jag tänkte när jag blev varse den coola MC-posen.

När motorcykeln sedan styrde av mot McD på Sveavägen blev jag inte längre förvånad. Var ändå hungrig. Hörde två grabbar medan jag fällde ut sidostödet: -Kolla Willes båge, vad ball! Vad har han gjort? Pumpat däcken sa jag när jag gick förbi dem och i färd med att hålla upp dörren för en ung dam, även hon i skinnställ. Men vad som hände sedan är en annan historia!

hahaha :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Byter aldrig luft. Orkar inte köra in den nya, roligare att brassa HelVeTTe ist :yoparty
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Byter aldrig luft. Orkar inte köra in den nya, roligare att brassa HelVeTTe ist :yoparty


Men hallå ju mer du brassar in den nya luften desto mer BHP får du när du bänkar....

Luften skall köras in hårt....

O ju fortare luften gått desto mer strävar den dit....
Budar på beggad rossi luft just nu på EBAYYYY....
Tror ni beggad Yamaha luft passar till min Aprilia..... :confused:
Racing luft är helt klart snabbast.....:D
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Jag ska brassa in nästa säsongs luft redan i vinter.
Ska dubba sulorna med POP-nit
och fälla in passagerarfotpinnarna
så den Blå lampan tänds
:hojraket

Dal-Mausen
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Luften skall köras in hårt....

Du vet inte vad du snackar om. Har du ens erfarenhet av att köra in luft? Jag har kört in luft i över 20 år så jag vet vad jag snaKCar om!!

Om du kör in luften hårt så sätts allting ihop i en enda lång molekylkedja. Om du då sen parkerar hojen och någon som vill busa lite med dig sticker hål i däcket så kan han dra ut hela kedjan och du står där helt utan luft. Kör du in på mitt sätt så blir det ingen kedja så högst 1 molekyl smiter ut och du kan köra hem. Kör du in på mitt sätt så får du också 24 mån gratis support av tomten :arsele
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
nu är det dags igen... hur har ni gjort? snålat å bara fyllt på eller bytt luft helt och hållet*?
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Jag köpte några burkar med begagnad luft från MotoGP-hojar på Ebay från China.

Jävlar vilket grepp det blev, helt annat ljud i kurvorna också.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top