Dags att byta den gamla luften i däcken.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Varför var du tvungen att maskera det mest väsentliga som sydostasien :va
Jag är på :yoparty:yoparty Asian Brown Cloud innebär väl att det är cannabisgas som bara är att inhalera direkt, schysst och få det förpackat som näs/astmaspray så att man kan snorta in det utan att nån reagerar i omgivningen :banana:banana
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har några lagrade flaskor med luft, vilket år rekommendarar Ni ?

Favoriten är nog från höstluft -82 som var ovanligt fin efter en torr sommar, -eller skall man våga satsa på en tidig -97:a ? ( man måste våga chansa lite ...)
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag håller också på att planera luftbyte nu till våren. Har gjort det sen 2006. Har alltid vart snabbast sen dess.

Här har vi en som tänkt klart.
Vid sådana här viktiga operationer som påverkar såväl känslan som prestandan så gäller det att planera väl så man inte gör någon miss mitt i upphetsningen av att göra det så viktiga bytet av gammal luft.
Det är precis som med all trimning den sammanvägda insatsen på var ingående komponent och dess samarbete med de andra komponenterna som garanterar ett lyckat resultat.
Hafsar man bara på blir det lätt som en Hobbextrimning. Effekt topp+5 hästar, 4-1plus 7hästar, nytt insug+3 hästar, snabbgashandtag +4 hästar, högeffektiva stift+2 hästar och det borde ge en totalökning av 21 hästar men lirar inte allt så kan det till och ned bli så att man får minushästar, sk ponnies..
Så planera bytet väl innan ni börjar.:fakta
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Självklart med Nitrogen i däcken. Släkt med Nitrometan (eller hur?) :va).
Men Nitrogen är det ingen som anar att jag kör med ! :D
Tänk också på att Bikers som använder hojen ofta, byter inte bara luft, de byter också däck varje år

Det knepiga är att byta däck men behålla samma luft.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Att kolla på Ebay efter lättare begagnad luft är enligt mig det bästa.
Har sökt på blocket, men den luften är av fel årgång enligt min hoj så jag får vänta på luften från Sacramento, CA. $1400 med frakt och levereras med DHL till dörren.:smasha
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Till er som ska tävla så är ju det enda alternativet att använda startgas i däcken.
För ni vill väl vara startsnabb och först in i första böj?

/Dal-Mausen
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Själv har jag fått tag på svavelhexafluorid. Denna gas är 6 ggr tyngre än luft vilket gör att däcken nästan trycks mot marken och får ohyggligt bra fäste. Funkar mycket bra :tummenupp
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det knepiga är att byta däck men behålla samma luft.

Det är enkelt, vem som helst kan göra det! Jag har byggt en pool i garaget som jag byter däck i, då är det bara att fånga luftbubblorna i en hink. Jag har sparat in en massa luftpengar!

garage_pool2.jpg
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag fyller över den gamla luften i en slang, och när nya ostar sitter på fyller jag tillbaks den gamla luften från slangen.

Backlund har satt banrekord på gälleråsen med denna luft så den vill man inte vaska hur som helst!
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Tur jag hann varna i tid!

Himalayas luft är inte alls särskillt ren! Luftföroreningar från hela sydostasien dras dit och orsakar glaciärernas avsmältning. Bergskedjan täcks faktiskt av smog i allt högre utsträckning.

View attachment 378754

Det får väl dock anses vara solidariskt miljötänk att transportera lite av den där förorenade luften till andra delar av jorden! :tummenupp

Ta mig fan, då sprack det! Kommer gå åt helvete denna säsong! :huvet
 

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
Jag brukar tömma den gamla luften med hjälp av en liten platt mejsel som man trycker på pinnen i ventiler så kommer de ut, sen fyller jag på den med min kompressor, funkat i all tid.
Luften brukar jag alltid lyckas andas in så vet inte vart den kommer ut, Norr eller söder oftast
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Ja man kan skämta om det där med att byta luft i däcken. Men på en sporthoj är det en mycket viktig
åtgärd som man bör utföra på våren när man plockar ut hojen. Hojen har stått 6 månader kanske i ett kallgarage och kondensbildats i däcket vilket har omvandlats till vatten vilket skapar obalans i hjulet!

Hur går du tillväga för att separera vattnet och luften när du väl fått ut det från däcken? För du som jag kör väl på kvalitetsluft, som räcker minst två säsonger? Eller tycker du man vågar satsa på fulTema?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag brukar tömma den gamla luften med hjälp av en liten platt mejsel som man trycker på pinnen i ventiler så kommer de ut, sen fyller jag på den med min kompressor, funkat i all tid.

Jo, men hur får man ut den sista gammel-luften ur döcket när det är samma tryck i däcket som utanför? Trycker man ihop däcket. eller? :confused:

Jag har aldrig förstått detta så det är därför jag aldrig vågat köra fort.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top