Avlufta bensinslangen

Status
Ej öppen för fler svar.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är du säker på att du inte har en turbo på hojen, turbon trycksätter ju fuggarna och trycker upp gammal luft i slangen, bensinen i tanken vill rinna nedåt så det förklarar ju att det blir en luftbubbla på mitten som inte flyttar på sig. Lösning: ta bort turbon och lufta soppasystemet ordentligt :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Är du säker på att du inte har en turbo på hojen, turbon trycksätter ju fuggarna och trycker upp gammal luft i slangen, bensinen i tanken vill rinna nedåt så det förklarar ju att det blir en luftbubbla på mitten som inte flyttar på sig. Lösning: ta bort turbon och lufta soppasystemet ordentligt :tummenupp
Ja jävlar, glömde jag säga att DR'n var turboladdad, det trodde jag var en självklarhet! :D
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Innan du plockar isär för mycket så kolla att du inte förväxlat vakuum och bensinanslutningarna på bensinkranen när du bytte slangar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Innan du plockar isär för mycket så kolla att du inte förväxlat vakuum och bensinanslutningarna på bensinkranen när du bytte slangar.

Vacuumslangen är mycket mindre så det är ingen risk, jag kan min hoj hyfsat bra faktiskt även om bränslesystemet bevisligen inte är min starkaste sida. Speciellt inte den så kallade förgasaren, eller som jag kallar den, den fruktade förfasaren. Är rent ut av rädd för denna mackapär och min högsta önskan är att det snart släpps direkt insprutning till hojen. :skrämd
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
:va Jag har en hoj som går på bensin och om jag nu ser att det inte flödar någon bensin annat än när framhjulet är högre upp än bakhjulet samtidigt som hojen dör vid minsta lilla gas så är jag tillräckligt mekaniskt lagd för att dra den enkla slutsatsen att hojen inte får soppa, behövs ingen annan fråga.

Jag svarade dig I all välmening. Där fick man för det! :Bugar
Och du undrar varför du får dumma svar! Jösses! Men jag förstår... problemet är INTE att hojen dör I nedförsbacke. Luftbubblan är problemet. Som tidigare föreslagits är nog svart slang den enda lösningen. För frågan om denna bubbla är ju som du säjer den enda som behöver ställas.

För det kan väl inte vara så att du blev kränkt för att jag insinuerade att det finns bättre mekaniker på forumet än både dig och mig, väl?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grym tråd! :D (Blev faktiskt tvungen att regga mig bara därför, efter några års smygläsande).

Om hojen inte får soppa när det lutar så har du stopp antingen i flottörhuset eller i tank/bensinkran. Luftbubblan är oväsentlig, den visar bara att du inte har fullt flöde av bensin. Det där med svart slang är ingen dum idé, det förhindrar mentala låsningar.

Lossa slangen från förgasaren, sätt bensinkranen på ON, kommer soppa? Om ja, kolla förgasaren. Om nej, sätt munnen till tankens påfyllningshål (avlägsna tanklocket först) och blås. Hårt. Kommer soppa? Om nej, grattis, du har hittat felet. Om ja, du har lagat felet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag svarade dig I all välmening. Där fick man för det! :Bugar
Och du undrar varför du får dumma svar! Jösses! Men jag förstår... problemet är INTE att hojen dör I nedförsbacke. Luftbubblan är problemet. Som tidigare föreslagits är nog svart slang den enda lösningen. För frågan om denna bubbla är ju som du säjer den enda som behöver ställas.

För det kan väl inte vara så att du blev kränkt för att jag insinuerade att det finns bättre mekaniker på forumet än både dig och mig, väl?

Nu skriver du för snabbt för ditt eget bästa. Bubblan är ett visuellt resultat av dåligt flöde, att byta till en slang där man inte ser bubblan löser inte det dåliga flödet. Det skapar bara fler frågetecken.

Huruvida det finns bättre mekaniker betvivlar jag inte för 5 öre. Men jag är tillräcklig duktig för att inte skylla på nedförsbacken.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Byt bränsleslang!

BYYYYT! Och kolla igenom eventuella vakuum slangar.
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Grym tråd! :D (Blev faktiskt tvungen att regga mig bara därför, efter några års smygläsande).

Om hojen inte får soppa när det lutar så har du stopp antingen i flottörhuset eller i tank/bensinkran. Luftbubblan är oväsentlig, den visar bara att du inte har fullt flöde av bensin. Det där med svart slang är ingen dum idé, det förhindrar mentala låsningar.

Lossa slangen från förgasaren, sätt bensinkranen på ON, kommer soppa? Om ja, kolla förgasaren. Om nej, sätt munnen till tankens påfyllningshål (avlägsna tanklocket först) och blås. Hårt. Kommer soppa? Om nej, grattis, du har hittat felet. Om ja, du har lagat felet.

Ts har sagt att det är en vakumförgasare. Att sätta kranen till on och lossa slangen från förgasaren kommer inte göra att det rinner bränsle. Om kranen sätts till pri skall det dock rinna ur slangen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag måste erkänna att jag helt missade den biten med vacuum och märkliga lägen på kranen. Sorry.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Nu skriver du för snabbt för ditt eget bästa. Bubblan är ett visuellt resultat av dåligt flöde, att byta till en slang där man inte ser bubblan löser inte det dåliga flödet. Det skapar bara fler frågetecken.

Huruvida det finns bättre mekaniker betvivlar jag inte för 5 öre. Men jag är tillräcklig duktig för att inte skylla på nedförsbacken.

Du är för skön! :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vet ej, får kolla imorgon. :tummenupp

Med soppakranen i läge "Pri" förstås. Och töm i en flaska så det får rinna minst någon deciliter vid varje test. Jag hade nog testat om den går på startgas i backe också för att utesluta ev problem med tändningen.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Sarkasm kan du hålla till annan forumsdel, eller var det sagt i all välmening det också? :krama

nej, det var inte sarkasm. det var ett sätt att hantera det faktum att du svarar aggresivt eller nedlåtande oavsett vilket svar du får. Jag upplever att du fastnar i tänket kring luftbubblan. Du har fått många bra svar i tråden och åsikten om att luftbubblan i sig inte skulle hindra flödet instämmer jag i.

Anser fortfarande, även om du anser det fullständigt irrelevant, att grundfrågan borde vara varför hojen i vissa lägen stannar.

:krama på dig också!
 

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900RR & R1 -07 race
Har den inte blivit körd över vintern?
Dränerade du förgasarna vid avställning?

Min bror drabbades av samma fenomen, han hade inte dränerat förgasarna innan vinterförvaringen. detta gjorde att det blev avlagringar i flottörhuset som sen lossnade och satte igen munstyckena. Plockade isär och rengjorde så funkade den prima sen. :)
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
nej, det var inte sarkasm. det var ett sätt att hantera det faktum att du svarar aggresivt eller nedlåtande oavsett vilket svar du får. Jag upplever att du fastnar i tänket kring luftbubblan. Du har fått många bra svar i tråden och åsikten om att luftbubblan i sig inte skulle hindra flödet instämmer jag i.

Anser fortfarande, även om du anser det fullständigt irrelevant, att grundfrågan borde vara varför hojen i vissa lägen stannar.

:krama på dig också!
Jag måste säga att jag blir lite förbaskad när hälften av svaren handlar om att bubblan släpper när man kör (vilket inte är fallet) eller att en ogenomskinlig slang på nått sätt skulle förhindra problemet. Kanske problemet med att se bubblan men inte problemet med flödet. Alla sådana kommentarer ser jag som rent spam och sånt blir man less på, därav den aggressiva sinnesstämningen.

Men alla mina kommentarer är inte bitska, jag har ju en smula ironi jag också ibland. :tuttar
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Men alla mina kommentarer är inte bitska, jag har ju en smula ironi jag också ibland. :tuttar

Prova att byta slang. En mer gummi variant istället för sån du har idag som ser ut som plast.

Vet att jag hade bekymmer med en "hård" slang till förgasaren på 125an.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag måste säga att jag blir lite förbaskad när hälften av svaren handlar om att bubblan släpper när man kör (vilket inte är fallet) eller att en ogenomskinlig slang på nått sätt skulle förhindra problemet. Kanske problemet med att se bubblan men inte problemet med flödet. Alla sådana kommentarer ser jag som rent spam och sånt blir man less på, därav den aggressiva sinnesstämningen.

Men alla mina kommentarer är inte bitska, jag har ju en smula ironi jag också ibland. :tuttar

Det är för att enligt dig är bubblan problemet, och enklaste sättet att då lösa "problemet" med bubblan är en svart slang, så är ditt problem löst.

Om problemet vore nåt annat, säg att den dör i backe eller liknande, så har du ju fått tips angående det också, jag hade isåfall börjat med att kontrollera flottörnivån, men åter igen, problemet enligt dig är att du ser en bubbla i bensinslangen och inget annat. Då är bästa lösningen en svart slang :tummenupp

Sen ligger tråden inte i teknikforumet utan i "mc relaterat".
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top