Avlufta bensinslangen

Status
Ej öppen för fler svar.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Men jävlar...! Jag älskar dessa trådar! :D Hoppas ändå att TS driver med oss, men om inte så är det ju bara att köra soppatorsk! Då försvinner lufen! :lol
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Antar att det var som upplagt för idiotförklaringar och trolleri men jag har detta problem oavsett vad ni tror. Luftbubblan flyttar sig närmare tanken när man gasar mer, hade jag vart ute och gett järnet så kanske den hade ploppat upp i tanken men jag har inte haft möjlighet att göra detta än.

Igår trodde jag att jag hade löst det gå jag fick en pytteliten bubbla efter att ha stoppat på bensinslangen på förgasaren mitt under fult flöde men ack vad fel jag hade. Idag hade bubblan vuxit till 200 gånger storlek, minst! :( Vad i hela friden kan få övertrycket i slangen att dra in luft och var kommer luften ifrån? -Som gjort för dumma förklaringar, "Jag undrar om det är fram eller bakhjuls luft, hey har inte Sahara luft högre tryck än bensin" Jag tycker det är skitroligt men lämna det osagt tack!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Antar att det var som upplagt för idiotförklaringar och trolleri men jag har detta problem oavsett vad ni tror. Luftbubblan flyttar sig närmare tanken när man gasar mer, hade jag vart ute och gett järnet så kanske den hade ploppat upp i tanken men jag har inte haft möjlighet att göra detta än.

Igår trodde jag att jag hade löst det gå jag fick en pytteliten bubbla efter att ha stoppat på bensinslangen på förgasaren mitt under fult flöde men ack vad fel jag hade. Idag hade bubblan vuxit till 200 gånger storlek, minst! :( Vad i hela friden kan få övertrycket i slangen att dra in luft och var kommer luften ifrån? -Som gjort för dumma förklaringar, "Jag undrar om det är fram eller bakhjuls luft, hey har inte Sahara luft högre tryck än bensin" Jag tycker det är skitroligt men lämna det osagt tack!

1. Gör som G-L säger.
2. Tanka
Får du fortfarande ingen soppa fram så testa att lätta på tanklocket. Funkar inte det så läs igenom förslagen du har fått i tråden och följ dem ett efter ett, alternativt ta en nål och stick hål på luftbubblan
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
1. Gör som G-L säger.
2. Tanka
Får du fortfarande ingen soppa fram så testa att lätta på tanklocket. Funkar inte det så läs igenom förslagen du har fått i tråden och följ dem ett efter ett, alternativt ta en nål och stick hål på luftbubblan
1. G-L's förslag är inte logiskt för fem öre då jag aldrig tidigare har varit med om problemet att hojen dör i nedförsbackar.
2. Läs tråden, jag har tankat i 10 av totalt 13 liter.
3. Öppna tanklocket ger ingen effekt.
4. Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till? Genom att sticka hål på slangen först eller?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
1. G-L's förslag är inte logiskt för fem öre då jag aldrig tidigare har varit med om problemet att hojen dör i nedförsbackar.
2. Läs tråden, jag har tankat i 10 av totalt 13 liter.
3. Öppna tanklocket ger ingen effekt.
4. Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till? Genom att sticka hål på slangen först eller?

Öppna tanklocket, öppna soppakranen, öppna dräneringen till förgasaren. stäng i omvänd ordning.
Hjälper inte det - köp kortare slang som inte går i ett S. Köp INTE en genomskinlig, gör likadant igen.

Därefter, eller innan, kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenlås

Om det du hävdar stämmer, att bensinen inte rinner ner, så innebär det att inte ett enda avlopp fungerar, inte de du har under handfatet, diskhon eller i toan hemma heller.
Du har ett annat problem än en luftbubbla i slangen.
Töm tank och förknasare och blås igenom med tryckluft, det borde rensa lite om det sitter något skräp ivägen någonstans, något sådant är långt mer troligt än att bubblan ställer till det.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
1. G-L's förslag är inte logiskt för fem öre då jag aldrig tidigare har varit med om problemet att hojen dör i nedförsbackar.
2. Läs tråden, jag har tankat i 10 av totalt 13 liter.
3. Öppna tanklocket ger ingen effekt.
4. Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till? Genom att sticka hål på slangen först eller?

G-Ls förslag är bra för det gör att du slutar stirra dig blind på bubblan. Är det inget soppafilter eller luftning som inte släpper igenom får du väl börja pilla på förgasare, kolla så att flottör+nål lirar.
Studera vattenlåsen hemma eller sätt ett sugrör i ett glas vatten, håll för toppen på sugröret, lyft upp, kolla, släpp fingret, kolla och fundera lite.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"3.Öppna tanklocket ger inget effekt"
Bra, då har du uteslutit ett fel. Tanken är avluftad.
Nästa steg, töm tanken, skruva av kranen och kolla om den är full med skit. Återrapportera.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
"3.Öppna tanklocket ger inget effekt"
Bra, då har du uteslutit ett fel. Tanken är avluftad.
Nästa steg, töm tanken, skruva av kranen och kolla om den är full med skit. Återrapportera.
Gjorde jag för någon månad sedan, allt var rent och fint.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag har inte varit registrerad här så länge och är väldigt långt ifrån någon duktig mekaniker, men EN sak har jag på kort tid lärt mig här. Att lyssna på kloka råd från kunniga medlemmar. Gör det du också så inser du att luftbubblan inte är problemet. Frågan du borde ställt är -Varför dör hojen i nedförsbacke. För det är väl DET som är problemet, väl?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För en månad sen hade du inte problemet. Ska du kolla får du kolla allt. Igen. Nånstans är felet. Är det vacuumförgasare? Kollat att membranet i kranen är helt? Kranen utesluten så är det vidare på förgasaren.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dör hojen även när du står stilla i backar eller händer det bara på rull?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
G-Ls förslag är bra för det gör att du slutar stirra dig blind på bubblan. Är det inget soppafilter eller luftning som inte släpper igenom får du väl börja pilla på förgasare, kolla så att flottör+nål lirar.
Studera vattenlåsen hemma eller sätt ett sugrör i ett glas vatten, håll för toppen på sugröret, lyft upp, kolla, släpp fingret, kolla och fundera lite.
Som sagt hojen stannade i nedförsbacke på grund av bubblan inte på grund av att slangen var genomskinlig.

Vatten och bensin har varken samma densitet eller ytspänning, jag vet hur ett vattenlås funkar för vatten.

Det enda förutom att byta slangen och den vanliga servicen är att jag brukar tappa ur bensinen under vintern, det kan inte ha nått med saken att göra?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Lossa bensinslangen och kolla att det pissar ut soppa. Du kan behöva trycka på startknappen om bensinkranen kräver vakuum. Efter det vet du om stoppet är före eller efter slangen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har inte varit registrerad här så länge och är väldigt långt ifrån någon duktig mekaniker, men EN sak har jag på kort tid lärt mig här. Att lyssna på kloka råd från kunniga medlemmar. Gör det du också så inser du att luftbubblan inte är problemet. Frågan du borde ställt är -Varför dör hojen i nedförsbacke. För det är väl DET som är problemet, väl?
:va Jag har en hoj som går på bensin och om jag nu ser att det inte flödar någon bensin annat än när framhjulet är högre upp än bakhjulet samtidigt som hojen dör vid minsta lilla gas så är jag tillräckligt mekaniskt lagd för att dra den enkla slutsatsen att hojen inte får soppa, behövs ingen annan fråga.

För en månad sen hade du inte problemet. Ska du kolla får du kolla allt. Igen. Nånstans är felet. Är det vacuumförgasare? Kollat att membranet i kranen är helt? Kranen utesluten så är det vidare på förgasaren.
Vacuum är det och ja det är ju möjligt att det låg någon skit i bensinen som nu täpper igen. Så det är väl bara att kolla någon dag eller ta sig en längre repa för att se om det hjälper.
Dör hojen även när du står stilla i backar eller händer det bara på rull?
Yesbox! Även när den står stilla.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det enda förutom att byta slangen och den vanliga servicen är att jag brukar tappa ur bensinen under vintern, det kan inte ha nått med saken att göra?
Tappat ur bensinen ur tanken? Fått rostbeläggningar i tanken som satt igen kranen?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tappat ur bensinen ur tanken? Fått rostbeläggningar i tanken som satt igen kranen?
Hojen är egentligen lite för tung för min mekpall så på vintern när den åker upp och ner rätt ofta brukar jag tömma bensinen för att lätta den något.

Nja tanken är ju stängd hela vintern och jag har varmgarage. Svårt att tro det men jag ska skruva ner hela skiten imorgon eller nått så då kan jag lika väl kolla. :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nej säger vi ju :fakta
den stannade på grund av dåligt bensinflöde.

Som är en orsak till att bubblan existerar ja. Vad jag ville ha sagt var att färg på slang inte löser nått problem, en ogenomskinlig hade bara försvårat felsökningen. :huvet
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Thorped skrev:
Yesbox! Även när den står stilla.

Och rinner det rätt igenom om du lättar på förgasarens draneringsskruv om du står i backe?
Rinner det om du lossar slangen från förgasaren i backe?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top