Avlufta bensinslangen

Status
Ej öppen för fler svar.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tror ni jag trollar eller, bränslet kom inte fram!! Fick ställa hojen i uppförsbacke för att fuggen skulle få soppa! :huvet
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
Vad händer om du startar med tanklocket öppet? Är det någon backventil i kranen som gör att luften inte kan gå tillbaka till tanken?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Du har antingen stopp i kranen, stopp i tanklocket eller tankat för lite. Det du säger är omöjligt. Så länge bensinslangens översta punkt befinner sig under bensinens nivå i tanken kommer det att rinna. Din bild visar att så är fallet. Det finns ingen "luft i slangen som bensinen inte kommer förbi". Skulle det däremot vara helt lufttätt i tanken så skulle just bristen på luft, dvs undertryck, eller vacuum, hindra bensinen från att rinna. Luft=bensinen rinner, ingen luft=bensinen rinner inte. Därav testet "öppna tanklocket och se om den går bättre".
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Slängde i 10liter i min 13literstank. Jag ska kolla bensinkranen någon dag men efter att ha gjort som sportbike sa till mig blev det såhär:
[Bilden kan inte laddas]
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Grejen är att jag lossat på den gamla slangen tusentals gånger utan att jag märkt något problem. men nu när jag bytte slangen så uppkom denna jättebubbla.
Så vad skiljer den nya slangen från den gamla? Lossades något mer än bara slangen vid bytet?

Tror ni jag trollar eller, bränslet kom inte fram!! Fick ställa hojen i uppförsbacke för att fuggen skulle få soppa! :huvet
Det är inte så enkelt att du nästan har slut på soppa så att det bara når utloppet när du har hojen i viss lutning?

Det ska som sagt inte vara något problem att ha lite luft i bränsleslangen. Luften i sig ska inte kunna hålla emot bränslet utan övertryck i bubblan. Därför alla tips om att problemet sitter i tillförseln av bränslet.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
... slangen där i mellan ser ut som ett S, då samlas det luft i S'ets topp och bensinen kommer inte förbi.
Det är detta jag menar är omöjligt. Det spelar ingen roll vilken form slangen tar sig. Det är höjdskillnaden mellan slang och tank som spelar roll.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är inte så enkelt att du nästan har slut på soppa så att det bara når utloppet när du har hojen i viss lutning?

Det ska som sagt inte vara något problem att ha lite luft i bränsleslangen. Luften i sig ska inte kunna hålla emot bränslet utan övertryck i bubblan. Därför alla tips om att problemet sitter i tillförseln av bränslet.

Hmm när du säger det så hade jag faktiskt inte så mycket soppa i när jag provkörde men åandra sidan kom det inte fram på plan mark heller.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är detta jag menar är omöjligt. Det spelar ingen roll vilken form slangen tar sig. Det är höjdskillnaden mellan slang och tank som spelar roll.

Jag låter det vara osagt, men var ska luften ta vägen? Den vill alltid ligga ovanför bensinen och att den skulle färdas neråt trots ett övertryck från bensinen vill jag se med egna ögon.
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Lossa tanken och lyft upp den, så det blir nedförslut hela vägen från kranen till förgasaren. Med öppen bensinkran. Då borde ju bubblan röra sig uppåt och ut genom bensinkran.:lol
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Glöm bubblan - läs råden ovanför nu , öppet tanklock,kolla kran och flottörer.

Och sen

Skruva på förgasardräneringskruven och kolla så det rinner soppa under mcen då( rök inget just då iaf:hihi )

Då vet du om du har fri väg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag låter det vara osagt, men var ska luften ta vägen? Den vill alltid ligga ovanför bensinen och att den skulle färdas neråt trots ett övertryck från bensinen vill jag se med egna ögon.

Det är ju det alla menar. Sålänge det kommer bensin ur kranen kommer ju bubblan alltid vara överst = bensin borde ändå komma fram. Och kan bensin rinna ner genom kranen kan luft utan problem ta sig upp.

Sist jag hade av min tank gjorde jag ingenting för att varken undvika att spilla ur den bensin som fanns i slangen eller lufta slangen efteråt.
Jag tryckte tillbaka slangen på kranen och startade. Den gick finfint tills jag reste hojen då motorn plötsligt dog.
En kort felsökning senare visade att jag glömt vrida på kranen igen så motorn startade enbart på den bensin som fanns kvar i filtret. Vred på kranen och då funkade allt perfekt igen.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Med genomskinliga bränsleslangar ser man fler luftbubblor än då man har ogenomskinliga. Bästa lösningen är nog att byta till en ogenomskinlig...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag köper att du inte trollar, men jag kan forfarande inte sluta tänka på verkstan
-Vad har du där?
-En bensinslang.
-En bensinslang? Var har den suttit då?
-På en Suzuki.
-Jaha...var har du Suzukin då?
-Hemma.
http://www.youtube.com/watch?v=GFKMmdY4K2M
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Om du har några liter bensin och hojen precis börjar sukta efter reservläget kan din slang börja bli tom och fyllas med en större luftbubbla, då rekommenderas det att antingen gå till reservläget eller tanka.

Men har du kollat tankens egna avluftningsslang?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det värsta vore ju om vattenlåsen i kåken skulle få nys om det här... :crash :rofl

Vill ju inte riskera översvämning så jag blev tvungen att springa runt i huset och kolla direkt. Ingen fara dock, det gick inte att se någon luft genom några avloppsrör.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag tror det här är ett klassiskt fall av luftmotstånd. En del tillverkare har börjat använda det i smyg har jag hört. Tror idén kommer från vindtunneltestning. Pröva ta bort luftmotståndet framför hojen så borde det bli samma som det ska vara.

Edit: Hörde om en kille i Australien som fick in ett luftmotstånd i hjälmen efter att ha försökt få ut det ur bensinslangen. Det gick tydligen illa för honom och han slutade köra MC sen. Så var försiktig!
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vill ju inte riskera översvämning så jag blev tvungen att springa runt i huset och kolla direkt. Ingen fara dock, det gick inte att se någon luft genom några avloppsrör.

Du har säkert samma problem som trådskaparen, fast inverterat. Du saknar okulär möjlighet för övervakning av detta problem.

Shoppa klarglas-rör och kör ett stambyte hemma! :fakta
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top