Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Hittade denna bilden på nätet !

bild
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den växer för varje gång jag ser den... Snart är jag till och med vän med krabbögonen!
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nja, i USA är skillnaden mellan R1 och R1-M $5500, vilket innebär en skillnad på 33%, vilket skulle innebära att en R1-M skulle kosta ca 54.000 kr extra i Sverige (om 2015 års R1 får samma pris som 2014 års modell: 162.900 kr).

MSRP US 2014: $14,290.00
MSRP US 2015: $16,490.00

Men visst, om den får samma pris som -14 i Sverige blir man ju glad. Gissar på 179k dock. :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
gps styrningen på "M" va väl samma som wsbk har så du kan ställa in fjädringen för varje enskild kurva?

Smart-EC betyder i praktiken att man har försett en framgaffel och en stötdämpare med klickjusteringar som kontrolleras av elektriska stegmotorer. Dessa stegmotorer kontrolleras i sin tur av en ECU som får indata från den IMU som beskrivs i Yamahas reklam (= den gyroplattform som gör att motorcykeln hela tiden vet om den accelererar, bromsar, lutar, svänger, sladdar, wheelar, med mera).

Fjädringens klick justeras helt enkelt utifrån de situationer motorcykeln befinner sig i. Inbromsning har en egen klickinställning, för framgaffel såväl som stötdämpare, för kompressionsdämpning såväl som returdämpning. Lutning mitt i sväng har en helt annan klickinställning. Acceleration ut ur sväng har en tredje klickinställning. Färd rakt fram på raksträckan har en fjärde klickinställning. Och så vidare. Allt för att optimera fjädringens funktion för de olika situationerna. Sedan finns naturligtvis möjlighet att göra grövre såväl som finare justeringar utifrån personliga preferenser och dessa kan naturligtvis sparas.

Framgaffelns dämpsystem är det NIX30-system och stötdämparen är den TTX36 som säljs till många sporthojar. I detta fall med klickjusteringar som kontrolleras av IMU, ECU och stegmotorer.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Smart-EC betyder i praktiken att man har försett en framgaffel och en stötdämpare med klickjusteringar som kontrolleras av elektriska stegmotorer. Dessa stegmotorer kontrolleras i sin tur av en ECU som får indata från den IMU som beskrivs i Yamahas reklam (= den gyroplattform som gör att motorcykeln hela tiden vet om den accelererar, bromsar, lutar, svänger, sladdar, wheelar, med mera).

Fjädringens klick justeras helt enkelt utifrån de situationer motorcykeln befinner sig i. Inbromsning har en egen klickinställning, för framgaffel såväl som stötdämpare, för kompressionsdämpning såväl som returdämpning. Lutning mitt i sväng har en helt annan klickinställning. Acceleration ut ur sväng har en tredje klickinställning. Färd rakt fram på raksträckan har en fjärde klickinställning. Och så vidare. Allt för att optimera fjädringens funktion för de olika situationerna. Sedan finns naturligtvis möjlighet att göra grövre såväl som finare justeringar utifrån personliga preferenser och dessa kan naturligtvis sparas.

Framgaffelns dämpsystem är det NIX30-system och stötdämparen är den TTX36 som säljs till många sporthojar. I detta fall med klickjusteringar som kontrolleras av IMU, ECU och stegmotorer.

Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hittade denna bilden på nätet !

bild

Den där!!! den där är den råaste sporthojen jag sett sen rsv4:an!!

Ja ducatin är vackrast, det är nog inte många som inte håller med om...
Men nya r1:an är ju bara rakt av brutal!
Hondas rcv då? garanterat den bästa av alla hojar, fattas bara annat när det är en motogp replica.
Men design mässigt så är den tråååååkig.
påminner om nr750 från -92. vad långt dom har kommit i sitt designtänk. :rolleyes:
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Skillnade är väl att vanliga dödliga kan köpa en R1a men jag skulle vilja se prislappen på hondan...! Troligen NR750 pengar vi pratar om i dagens kurs!
 

OldschoolGixxer

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1100 -90
Jag håller bara tummarna för att Yamaha Skandinavien fortsätter med sin aggressiva prissättning som dom har kört med vid sina senaste lanseringar, på MT modellerna osv..
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?

Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1:eek:rna.

Men rätta mig om jag har fel.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1:eek:rna.

Men rätta mig om jag har fel.
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.

Jag skulle tro att det aktiva systemet med den beräkningskraft som ECU verkar ha ger en mer exakt justering än ett GPS-baserat system. Skulle tro att den metodiken vore rådande även i MotoGP och WSB, om det bara var tillåtet enligt tävlingsreglementet...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.

Jag skulle tro att det aktiva systemet med den beräkningskraft som ECU verkar ha ger en mer exakt justering än ett GPS-baserat system. Skulle tro att den metodiken vore rådande även i MotoGP och WSB, om det bara var tillåtet enligt tävlingsreglementet...

Förvisso, men det citatet är klippt och vi vet inte vad som sades på ... . Om det är som du är inne på så är det ju som att ha en inbyggd Aim Solo DL. Det är ju förvisso fränt att få GPS-baserad info presenterad på instrumentdisplayen (-panelen?), men...

Jag antar att vi ganska snart kommer att veta väldigt mycket mer.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I

Förvisso, men det citatet är klippt och vi vet inte vad som sades på ... . Om det är som du är inne på så är det ju som att ha en inbyggd Aim Solo DL. Det är ju förvisso fränt att få GPS-baserad info presenterad på instrumentdisplayen (-panelen?), men...

Jag antar att vi ganska snart kommer att veta väldigt mycket mer.
Jo :) Mitt antagande baseras på att funktionen presenteras i samband med loggningen, och visst vore det spännande om Du dessutom kan lyckas läsa alla möjliga och omöjliga sensorvärden från hojen direkt i en GPS-logg - upplever Du ett problem på ett visst ställe kan Du gå tillbaka och kolla upp vad som hände just där och då. Då behöver man egentligen bara möjligheten att ansluta en bredbandslambda till loggern så har man allt man behöver utan krångliga övergångar i flera led och felkällor i form av kalibreringar av mätvärden.

Men visst har Du rätt - snart slipper vi spekulera utan vet så mycket mer...:tummenupp
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Vad tycker ni, årsmodell 2013, 2015 och 1998. Kan man ana mot vilken årsmodell som Yamaha har sökt stöd för den nya modellen? Nog tycker jag man kan se vad snett man hade hamnat längst till vänster jämfört med ursprunget, och att man nu har strävat mot mer harmoni i proportionerna och att betona tyngd på rätt ställen?
 

Bifogat

  • R1R1R1.jpg
    R1R1R1.jpg
    319.1 KB · Visningar: 332
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top