Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Den har växt hos mig under de senaste dygnet....nu tycker jag till å med fronten ser riktigt grym ut...särskilt på den svart/silvriga... Undrar va priset landar på??? Tror ni man kan räkna om jämfört me vad Mt09an kostar här jämfört med va den kostar i staterna?

Frågade på YAmaha Center idag och de tror att vanliga kommer att ligga på 170-180tkr, troligen 180tkr. M-versionen gissar jag på runt 250tkr.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Den här var ju i och för sig fin... Fast det verkar tyvärr som att halvljuset bara är den vänstra lyktan och helljuset alltså borde vara den högra. Jag gillar när båda är tända hela tiden, annars ser det ut som att den ena är trasig...

http://youtu.be/ZWod24WB3VE

Är det bara jag som tycker att reklamfilmen var riktigt töntig? Blandas med ditt DNA ähhh kom igen! Filma hojen mer än en massa bilder på läppar och ögon från snubben! :banana
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då Yamahas egna hemsidor inte är särskilt tydliga och då vissa publikationer redan lyckats blanda ihop fakta så bad jag en kollega från Yamaha som varit involverad i utvecklingen att reda ut vad som verkligen skiljer R1 och R1M. Svaret är att R1M har följande:

# Öhlins Smart-EC fjädring fram och bak (givetvis med Yamahas eget namn ERS...), dock ej styrdämpare.
# Kolfiberkåpor.
# Klarlackad aluminiumtank.
# Polerad svingarm.
# Onboard data recording.
# Silver lack med exponerad kolfiber (går ej att få på R1).
# 200 mm bakdäck.

Allt annat är samma. Båda motorer är identiska och innehåller "knäckta" titanvevstakar och båda hojar har hela IMU-paketet med alla former av traction-, slide- och wheeliekontroll. Något som vissa websidor / publikationer redan lyckats massuppfitta.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Uppgraderad fjädring och bredare bakdäck, resten känns som det kvittar. Inga stora skillnader, uppfattade det från början skulle vara större skillnad mellan dessa.
 

Kimban

Babados Endurance Racing Team
Gick med
11 Oct 2010
Ort
Hemma
Hoj
Italienskor och Tüsk
Ännu så länge inga Euro-priser eller SEK-priser i Yamahas monter. Däremot har Kawasaki och Ducati priser:

H2 25.000 Euro (gatvarianten, inte H2R)
1299 21.000 Euro
1299S 26.000 Euro

Inget pris på Panigale R?
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
Cykel bokad, men nu vill jag se hur Akkras avgas kommer se ut;) bara jag som är nyfiken på de:)? håller tummarna på att de blir motogp looken o inte en stor jävla tub:p
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
En stor del av ljuddämparen sitter ju under hojen så borde inte bli något jättestort !
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...bredare bakdäck, resten känns som det kvittar. Inga stora skillnader...
Du tycker att ett bakdäck som mäter 200 mm istället för 190 är en större och viktigare skillnad än Öhlins Smart EC-fjädring fram och bak?

:)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.34.44.jpg
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 11.34.44.jpg
    32.8 KB · Visningar: 70
  • mQuNqwaiZr7zK7nrPEHhnFw.jpg
    mQuNqwaiZr7zK7nrPEHhnFw.jpg
    6.2 KB · Visningar: 776
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Du tycker att ett bakdäck som mäter 200 mm istället för 190 är en större och viktigare skillnad än Öhlins Smart EC-fjädring fram och bak?

:)

Nu får du nog läsa om och läsa rätt.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
...ett bakdäck som mäter 200 mm istället för 190 är en större och viktigare skillnad än Öhlins Smart EC-fjädring fram och bak...

:)

Gillar du din egna quote? Som Cowdriver skriver, läs om och läs rätt, inget sönderhackat quote tack :)
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Inga stora skillnader, uppfattade det från början skulle vara större skillnad mellan dessa.
A.
Original

B.
Öhlins Smart EC-fjädring fram och bak
Kolfiberkåpor
Alutank
Datalogger

”inga stora skillnader”

:va
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
A.
Original

B.
Öhlins Smart EC-fjädring fram och bak
Kolfiberkåpor
Alutank
Datalogger

”inga stora skillnader”

:va

Mnjae. Ska den inte vara runt 70.000 dyrare också?
Har inte en aning om vad ett Öhlinskit av type Smart EC kan gå på men ska det bansmiskas åker åtminstone jag med kraschkåpor så lyktkåporna förpassas nog bubbelplastade till loftet.
Tanken får en dummy över sig och den polerade svingen kan jag nog repa ganska fort om jag känner mig själv rätt. Klart. Det blir lite tyngre.

Menar man telemetri med datalogger? I så fall kan det vara kul. Finns det på eftermarknaden?
Jag vill ha en men jag kommer högst troligt nöja mig med standardmodellen om tillfälle ges.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, ska du ha ttx fram/bak och handlar till fullpris i sverige så får man väl plussa på en sisådär 40' på priset så det kanske är värt med M ändå. :) alu-tank är det väl på bägge men polerad på M? Eller missuppfattade jag något av det jag läst?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
gps styrningen på "M" va väl samma som wsbk har så du kan ställa in fjädringen för varje enskild kurva?
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Mnjae. Ska den inte vara runt 70.000 dyrare också?
Nja, i USA är skillnaden mellan R1 och R1-M $5500, vilket innebär en skillnad på 33%, vilket skulle innebära att en R1-M skulle kosta ca 54.000 kr extra i Sverige (om 2015 års R1 får samma pris som 2014 års modell: 162.900 kr).

”The R1M features Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS)...and a Communication Control Unit (CCU) with GPS that enables the rider to capture ride data (including GPS tracking) and then download it via WiFi to the Yamaha Y-TRAC smartphone and tablet app. Once the data is downloaded, the rider can analyze it overlaid with the track map. Setting changes can then be made via the Yamaha YRC-app, and upload those changes back to the R1M.”

PS. Jäklar vad fin bakramen i magnesium är! DS
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-11-05 kl. 13.57.12.png
    Skärmavbild 2014-11-05 kl. 13.57.12.png
    44.2 KB · Visningar: 132
  • 2015_yam_yzf1000r1_eu_ms1rb_det_005_03.jpg
    2015_yam_yzf1000r1_eu_ms1rb_det_005_03.jpg
    633.7 KB · Visningar: 137
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top