Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag går i tankarna på en R1 2015 och framåt. Är det något speciellt ni tycker jag ska kolla, utöver service recall på växellådan (tvåan :hihi som kan strula, om jag inte missminner mig)?

Någon som kanske till och med ämnar sälja sin hoj? :)

Recallen utfördes inte för att växellådan kan strula. Recallen utfördes för att ett drev involverat i tvåans växel misstänktes vara feltillverkat och därför kunde få sprickor längst ner i kuggarna. Detta kunde sedan leda till att kuggar lossnade från drevet och fick hela växellådan att tvärnita. Detta är inget du känner genom att provköra växellådan då det inte påverkar växelmekanismen eller hur lätt / tungt växlar går i.

Alla Yamaha-handlare kan kolla om en 2015-hoj har fått recallen utförd eller inte. Om du mot förmodan lyckas hitta en hoj där recallen inte är utförd så kommer Yamaha att vilja utföra den gratis eftersom detta är en recall på grund av säkerhet. De måste helt enkelt utföra den, annars begår de ett lagbrott. Observera att alla 2015-hojar har körförbud (enligt Yamaha) tills dess att recallen har utförts. Det kan därför vara en mycket dålig ide att köra en hoj som inte har fått recallen utförd då du garanterat kommer att bli nekad alla former av uttag på försäkring ifall olyckan är framme.

Det finns också någon slags "goodwill recall" på backspeglarna då en del (bl.a. jag) har fått ett stort glapp i den ena backspegelns led. Jag har bara använt denna led en enda gång (då cykeln togs ur racken och backspeglarna vickades ut), ändå fick den ett spel på flera millimeter som gjorde att backspegeln vibrerade någonting vansinnigt vid körning och det efter bara några veckors användande. De kunder som klagar på detta får tydligen nya backspeglar.

Om du letar efter en M-modell så kan du också vilja kolla att recallen på stötdämparen och CCU'n är utförda.

Ingen av dessa recalls gäller för 2016 eller 2017-hojar. De ska vara korrekta från fabrik.

Utöver detta är det precis som att köpa vilken hoj som helst - första intrycket och skicket i allmänhet betyder mer än milen. Se till att alla servicar är utförda så att det inte blir några diskussioner om garantin som ska vara fem år. Tusen mils serviceintervall och i princip inget svårare än oljebyte och allmän översyn förrän det blir dags för luftfilter vid 1000 mil, tändstift vid 2000 mil och ventiljustering vid 4000 mil.

Strålkastarna verkar vara känsliga för stenskott och de är dessutom svindyra, så det kan vara ide att kolla så att de är hela.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Recallen utfördes inte för att växellådan kan strula. Recallen utfördes för att ett drev involverat i tvåans växel misstänktes vara feltillverkat och därför kunde få sprickor längst ner i kuggarna. Detta kunde sedan leda till att kuggar lossnade från drevet och fick hela växellådan att tvärnita. Detta är inget du känner genom att provköra växellådan då det inte påverkar växelmekanismen eller hur lätt / tungt växlar går i.

Alla Yamaha-handlare kan kolla om en 2015-hoj har fått recallen utförd eller inte. Om du mot förmodan lyckas hitta en hoj där recallen inte är utförd så kommer Yamaha att vilja utföra den gratis eftersom detta är en recall på grund av säkerhet. De måste helt enkelt utföra den, annars begår de ett lagbrott. Observera att alla 2015-hojar har körförbud (enligt Yamaha) tills dess att recallen har utförts. Det kan därför vara en mycket dålig ide att köra en hoj som inte har fått recallen utförd då du garanterat kommer att bli nekad alla former av uttag på försäkring ifall olyckan är framme.

Det finns också någon slags "goodwill recall" på backspeglarna då en del (bl.a. jag) har fått ett stort glapp i den ena backspegelns led. Jag har bara använt denna led en enda gång (då cykeln togs ur racken och backspeglarna vickades ut), ändå fick den ett spel på flera millimeter som gjorde att backspegeln vibrerade någonting vansinnigt vid körning och det efter bara några veckors användande. De kunder som klagar på detta får tydligen nya backspeglar.

Om du letar efter en M-modell så kan du också vilja kolla att recallen på stötdämparen och CCU'n är utförda.

Ingen av dessa recalls gäller för 2016 eller 2017-hojar. De ska vara korrekta från fabrik.

Utöver detta är det precis som att köpa vilken hoj som helst - första intrycket och skicket i allmänhet betyder mer än milen. Se till att alla servicar är utförda så att det inte blir några diskussioner om garantin som ska vara fem år. Tusen mils serviceintervall och i princip inget svårare än oljebyte och allmän översyn förrän det blir dags för luftfilter vid 1000 mil, tändstift vid 2000 mil och ventiljustering vid 4000 mil.

Strålkastarna verkar vara känsliga för stenskott och de är dessutom svindyra, så det kan vara ide att kolla så att de är hela.

Jättetack för informationen!
M-modellen är inte aktuell. Intressant med lamporna och backspeglarna - ska kollas!
Har fått en prislista från Yamaha Center på servicekostnader, har med det i beaktande.
Ska kolla två, ev tre, på lördag. Kommer köpa en av dem om de inte alla är kassa. Lyckligtvis ligger de i en rak linje efter varandra.

En av de två jag ska kolla vet jag är körd en hel del bakhjul och gått längre. Den ligger även närmast mig varpå jag börjar dagen där. Det jag är orolig för där är stundande dyrare service och packboxar.
Hoppar jag den finns det en, som verkar, fin lite längre bort. Då blir det den.

Återigen, tack! :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Var idag in på Yamahacenter för att få provköra den nya R1:an

Med tanke på att jag ägt 2 st R6:eek:r (99+07) & totalt 5 st R1:eek:r (99+04+05+06+09)

så måste jag erkänna att jag fick en helt ny respekt för Yamaha & R1:an
detta var det sjukaste jag varit med om. vill nästan påstå att jag blev RÄDD för den.

så stor skillnad från min 09 til denna.. +30hk på hjulet gör ju förstås sitt, men blev överraskad hur pass liten/smidig hojen är att köra.. den känns som en R6, men drar som en motogp hoj

missförstå mig ej, jag älskar att köra snabbt på slingriga vägar,köra någon bandag om året
köra massor på bakhjulet

men denna är nog FÖR bra för mig, FÖR mycket effekt. Yamaha har lyckats trots allt
:banana

jag kan flyga......jag är inte rädd längre :yoparty
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top