Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Äntligen! Fick leveransdatum idag! Den kommer om en dryg vecka!!!
22/5. :banana
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ditt pris
875 kr/mån 10 498 kr/år helförsäkrad =) Det har sina fördelar o ha fyllt 40 o bo på landet hehe =)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ditt pris
875 kr/mån 10 498 kr/år helförsäkrad =) Det har sina fördelar o ha fyllt 40 o bo på landet hehe =)

Jag har fyllt 42 och är inne på det 43:e, min -12:a kostar 25000 kr/år helförsäkrad i Karlstad... :gråta
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...fick prova polarns' nya (feta) retta för ett tag sedan, och den är med på listan över potentiella köp till nästa år.
Dock...upplevde jag den lite brysk precis där man rullar på gas i böj (blev bättre i snällare effektlägen), som att man fick 10% direkt, och sedan mattades det av och man fick vrida lite mer för att hitta drivet igen.

Inte riktigt det linjära, elmotorbeteendet jag gillar med radfyrorna då kanske. :crash

Jag antar att det är något miljötrams som ställer till det, någon här som noterat samma, och gjort något åt det?

/J
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Fy fan vad jag kan tänka mig att du är som ett barn inför Julafton nu...:tummenupp

Det kan Du tro! :tummenupp

Bara det att nu blev 500:an skitsur och och kissade ut all kylvätska ( vattenpumphaveri ) på garagegolvet, när jag precis fått ordning på det mesta och satt dit nylackade kåpor m.m.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ditt pris
875 kr/mån 10 498 kr/år helförsäkrad =) Det har sina fördelar o ha fyllt 40 o bo på landet hehe =)

Var det på en 2015?
Om nån har ett regnr så Pm:a gärna så jag kan kolla vad jag skulle få

Edit Hittade ett - 10884 kr hel/hel - överkomligt det med :)
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
...fick prova polarns' nya (feta) retta för ett tag sedan, och den är med på listan över potentiella köp till nästa år.
Dock...upplevde jag den lite brysk precis där man rullar på gas i böj (blev bättre i snällare effektlägen), som att man fick 10% direkt, och sedan mattades det av och man fick vrida lite mer för att hitta drivet igen.

Inte riktigt det linjära, elmotorbeteendet jag gillar med radfyrorna då kanske. :crash

Jag antar att det är något miljötrams som ställer till det, någon här som noterat samma, och gjort något åt det?

/J

Upplevde exakt samma sak angående gasen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag antar att det är något miljötrams som ställer till det, någon här som noterat samma, och gjort något åt det?

De flesta nya sporthojar lider av diverse miljötrams och därmed väldigt lean mappning i mellanregistret. Jag vet dock inte om R1:an är särskilt mycket värre än de andra. Jag kan inte heller påstå att jag har retat mig på samma sak. Jag har bara tjugotalet gatmil på min, men ändå. Däremot har jag noterat att den faktiskt känns lite tamare i registret 5000-7000 rpm jämfört med föregående modell, vilket också bekräftas av de dynokörningar jag sett. Jag kan dock inte tänka mig att detta blir ett problem vid aktiv körning då man lär ligga på högre varv...?

De som redan fimpat katalysator och EXUP till förmån för halv- eller helsystem och därför avsedd mappning rapporterar stora effektvinster i mellanregistret.

Jag har också noterat att väldigt många R1:eek:r har levererats med överjävligt spänd kedja tillsammans med jätteglapp gasvajer. Handlarna ska egentligen kolla och justera dessa innan leverans, men det verkar som att många handlare skiter i detta. Du kan ju be din polare kolla dessa så att ditt intryck inte stördes av sådana enkla saker.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Kollade upp vad jag skulle få pröjsa i försäkring på den, billigaste blev trygg hansa, 3500kr i mån helförsäkring, avställningsbar, jag är över 40. Billigt faktiskt :3freak, annars hade jag köpt en idag:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kollade upp vad jag skulle få pröjsa i försäkring på den, billigaste blev trygg hansa, 3500kr i mån helförsäkring, avställningsbar, jag är över 40. Billigt faktiskt :3freak, annars hade jag köpt en idag:tummenupp

På sporthojar så är det utan tvekan Länsförsäkringar som alltid varit billigast för mig (senaste åren när jag kollat). 3500kr/månad låter ju helt sjukt för en man över 40 år..
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
På sporthojar så är det utan tvekan Länsförsäkringar som alltid varit billigast för mig (senaste åren när jag kollat). 3500kr/månad låter ju helt sjukt för en man över 40 år..
Har LF på min nuvarande hoj:tummenupp, dom ville ha runt 6000kr mån om jag inte missminner mig för rettan.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Testade R1 -15 på motorcykelns Dag förra helgen, inne på YamahaCenter i Helsingborg.

pga kroppsskada kan jag ej köra som jag vill :) längre.. så tog en lugn tur på 5-6km bara med den & bara den turen räckte för att förstå att det är ett monster i rätta händer. testa ligga i 6:an vid 4k & dra fullt & efter 2sek bara drog den iväg på ett sätt som egentligen inte borde gå vid så låga varv. men men nu e det ju jag som annars kör 100hästaars 20år gammal 600:a
 

Bifogat

  • IMG_5390.jpg
    IMG_5390.jpg
    126.4 KB · Visningar: 168

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Testade R1 -15 på motorcykelns Dag förra helgen, inne på YamahaCenter i Helsingborg.

pga kroppsskada kan jag ej köra som jag vill :) längre.. så tog en lugn tur på 5-6km bara med den & bara den turen räckte för att förstå att det är ett monster i rätta händer. testa ligga i 6:an vid 4k & dra fullt & efter 2sek bara drog den iväg på ett sätt som egentligen inte borde gå vid så låga varv. men men nu e det ju jag som annars kör 100hästaars 20år gammal 600:a
grymt:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Var idag in på Yamahacenter för att få provköra den nya R1:an

Med tanke på att jag ägt 2 st R6:eek:r (99+07) & totalt 5 st R1:eek:r (99+04+05+06+09)

så måste jag erkänna att jag fick en helt ny respekt för Yamaha & R1:an
detta var det sjukaste jag varit med om. vill nästan påstå att jag blev RÄDD för den.

så stor skillnad från min 09 til denna.. +30hk på hjulet gör ju förstås sitt, men blev överraskad hur pass liten/smidig hojen är att köra.. den känns som en R6, men drar som en motogp hoj

missförstå mig ej, jag älskar att köra snabbt på slingriga vägar,köra någon bandag om året
köra massor på bakhjulet

men denna är nog FÖR bra för mig, FÖR mycket effekt. Yamaha har lyckats trots allt
:banana
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Om man bedömer MCN's test så verkar det som att 1299 och R1:an är de absolut snabbaste hojarna just nu. BMW:en var överraskande flera sek bakom.

Vi behöver nog invänta fler tester så får vi se.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
I senaste testet i tyska Motorrad så kom R1:an 4:a...........efter Aprilia, BMW, Ducati.
Svagt mellanregister och inte lika bra bromsar som de andra.

Ja ja, om man bara kunde få sin hoj nån gång....:mad:

Någon ägare som har nåt intressant att berätta? Hur är den att köra??????
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top