Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Intressant, även om det inte riktigt är i linje med vad jag hört från andra.

Nåväl, den som överlever Jerez får prova själv, dock inte med OEM fjädring.
Aha, är Du i Jerez 1-3/5? Och väljer att avstå från första majrundan?? Var är Dina prioriteringar, karl?:3freak:hihi

Jaså, det blir omedelbar kittning då, Du har inte hunnit prova standardprylarna än? Blir intressant att höra Dina jämförande erfarenheter, vårt kära vägnät är ju närapå idealiskt när ett chassi ska fås att svälja gupp, ojämnheter och sprickor...

Som sagt - i detta stadium lär man höra både det ena och det andra, mest intressant är väl att ha åsikterna i bakhuvudet när man själv provar?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Första maj rundan har onekligen lagts på ett olyckligt datum då den allt som oftast sammanfaller med Jerez GP. I år är det dessutom viktig måndagstest efter racet så jag har inga ursäkter för att inte närvara.

Jag har haft R1:an hemma sedan mitten av mars, men jag har inte gjort något annat än att rulla den ur racken och ställa upp den längs ena sidan i garaget. Garaget måste tömmas på skotrar och konverteras från winter mode till summer mode innan jag ens sätter ihop den och startar upp den. Det blir förmodligen under kommande vecka och helg.

Den enda kittning som hittills bestämts är Yamahas "original slip-on" från Akrapovic (det dök upp ungefär samtidigt som hojen) och en sådan stötdämpare som just nu används i BSB. Gaffel och kronor lär på sikt bli något MotoGP-aktigt, dock inte på en gång. Bollar just nu lite ideer kring originalgaffel med cartridgekit eller komplett R&T gaffel.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Var och kollade på den i butik igår. Satt som en smäck! Jag fick lite lätt hybris och fick ringa en vän för att komma till sans igen.
Försäkring skulle kosta 45k. Inte ens det avskräckte mig i mitt rus.... :smasha
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ni som beställt ny Yamaha - får man inte veta leveransdatum i förväg??
Jag få ingen som helst info av min handlare. Lever i total ovisshet just nu.......
Maj, juni, juli....??
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första maj rundan har onekligen lagts på ett olyckligt datum då den allt som oftast sammanfaller med Jerez GP...

Jag har haft R1:an hemma sedan mitten av mars, men jag har inte gjort något annat än att rulla den ur racken och ställa upp den längs ena sidan i garaget. Garaget måste tömmas på skotrar och konverteras från winter mode till summer mode innan jag ens sätter ihop den och startar upp den. Det blir förmodligen under kommande vecka och helg.

...Gaffel och kronor lär på sikt bli något MotoGP-aktigt, dock inte på en gång. Bollar just nu lite ideer kring originalgaffel med cartridgekit eller komplett R&T gaffel.
Ja, dessutom har ju rundan en tendens att gå av stapeln i regn, rusk och snö:mad: Å andra sidan förpliktigar väl såväl namn som tradition antar jag, lite svårt att samla alla hojåkare, all ledig publik och all media under en vanlig helg? :crash

Låter intressant, kommer R&T-gaffeln att ha samma längd som originalgaffeln eller kommer den som på K9:an att vara lite längre? Angående cartridge - Yamaha har väl inte BPF på nya R1:an? Är det en traditionell UPD-konstruktion med retur i ena benet, kompression i det andra? Verkar OEM-gaffeln tillverkad med vettiga toleranser för att hantera den inre friktionen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ni som beställt ny Yamaha - får man inte veta leveransdatum i förväg??
Jag få ingen som helst info av min handlare. Lever i total ovisshet just nu.......
Maj, juni, juli....??

Jag bokade min basmodell garanterat först av alla i Sverige, men jag fick inte ett bekräftat leveransdatum förrän i slutet av februari, några veckor innan leverans. Det datum jag fick veta då stämde dock exakt på dagen.

Låter intressant, kommer R&T-gaffeln att ha samma längd som originalgaffeln eller kommer den som på K9:an att vara lite längre? Angående cartridge - Yamaha har väl inte BPF på nya R1:an? Är det en traditionell UPD-konstruktion med retur i ena benet, kompression i det andra? Verkar OEM-gaffeln tillverkad med vettiga toleranser för att hantera den inre friktionen?

Originalgaffeln på R1 såväl som R1M har hyfsat tilltagna justerområden och jag tror inte att R&T-gaffeln kommer att avvika väldans mycket.

Ingen BPF. Basmodellen har en helt ny Kayabagaffel med ett "traditionellt" dämpsystem med bottenventil (även om båda justeringar placerats i top capen). R1M har exakt samma dämpsystem som så kallade NIX-cartridgekit, det vill säga positiv tryckuppbyggnad med komp i ena benet och retur i andra benet, samt naturligtvis elektroniskt stegmotorkontrollerade justeringar.

Ingen originalgaffel har de toleranser jag skulle välja för lägsta möjliga friktion, detta blir alldeles för dyrt för massproduktion.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Väntar fortfarande i total ovisshet. Noll info från Yamaha.....
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Det var trevligt att få se en R1M på bandagen i Falkenberg i onsdags - Ägaren gav mig tillåtelse att provsitta den och jämföra med min egna Crossplane. De två extra cm i sitthöjd märktes tydligt. Den var också betydligt snyggare i verkligheten än vad jag tyckt att den var på fotografierna. Spännigt med den nya HMI:n (Human machine interface alltså)när man startade cykeln....Lite som att starta en androidtelefon liksom.image.jpg
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Min bror bytte in sin CBR 1000 (årsmod. 2010) mot det sista exemplaret som fanns kvar på Yamaha Center i Mölndal (icke M). Till vardags kör jag en F800R men har spenderat en del tid på min brors CBR och har ägt en 1098S innan. Har även spenderat lite tid på en 1199. Så dessa hojar är mina referenser.

Fick köra den på landsväg och motorn är bland det brutalaste jag kört. Jag körde den i mode A och det tog tid att vänja hjärnan vid responsen. Räckte med 20-30% trottelöppning för att det ska suga iväg som f*n. Med all den effekten som R1:an har var det sällan det gick att dra på fullt på de första 3 växlarna, men det är fascinerande hur elektroniken håller ner framhjulet. Framhjulet i mode A (vet inte exakta inställningar) tillåts hoppa upp lite för att sedan mjukt sänkas. Hur elegant som helst och känner knappt av det. Av de hojarna jag kört så kommer 1199 närmast i effekt, men inte lika stark som R1:an. På R1:an är effektregistret en hel del bättre - enorm kraft utan att överraska alls. Quickshiftern funkade kalas trots att hojen var helt ny, tror inte brorsan hamnat i felläge alls sen han köpte den.

Personligen gillade jag sittställningen för aktiv åkning med ett lagom hårt säte för feedback. Chassiet kändes riktigt bra men tror inte ens jag skrapade på ytan på vad den hojen är kapabel till. Jämfört med brorsans gamla CBR är Yamahan så mycket bättre på alla punkter förutom möjligtvis komfort och förbrukning - än så länge verkar den vara rätt så törstig.

Insett en sak med dagens literhojar - alla är riktigt snabba men jag tror att R1:an är 2015 års bästa hoj för att det är så enkelt att plocka ut så mycket. Kommer man upp i dessa effekter som literhojarna har idag så funkar det inte riktigt utan all elektronik. Kalibreringsarbetet på nya R1:an är grymt.
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Väntar fortfarande i total ovisshet. Noll info från Yamaha.....

Kul! Om du inte har betalat handpenning så kan du ju be dom dra åt helvete då dom inte ens själva vet vad dom håller på med! Du ska bli behandlad som en vip-kund och ingen jävla moppefucko!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Den gemensamma nämnaren för alla "streetmotorer" är väl att de - jämfört med de sporthojar de är besläktade med - brukar ha lite mildare kamaxlar, insugstrattar såväl som avgassystem avstämda för lägre varvtal samt bränslemapp och tändning för just detta. Man försöker helt enkelt flytta vridmomentkurvan nedåt i varvtalsregistret, för att få en mer användarvänlig motor vid gatkörning. BMW S1000R är väl praktexemplet på detta. Jag har för mig att den har snudd på identisk vridmomentkurva som S1000RR, men tvåtusen varv lägre. Därav 160 istället för 180 hk på topp.

Detta koncept gäller i mindre eller större utsträckning för samtliga japaner och även för alla europeer (oavsett vad Aprilia påstår om Tuono). Mig veterligen har ingen byggt en "streethoj" med exakt samma motor som sporthojen, det blir helt enkelt inte en lika bra "streethoj".

Ingen R1:a före 2015 har producerat några 187 hk och det har inte heller någon FZ1:a gjort. En helt original 2004-2006 R1:a prickade ganska precis 150 hk i en trovärdig Dynojet-bänk (153-155 hk med ett bra slip-on, 160-165 med ett riktigt bra helsystem och därför avsedd mappning). En FZ1:a klämmer ur sig runt 135 hk i samma bänk.

FZ1 är dock en mycket kompetent hoj och jag tycker också att det är synd att den fått stryka på foten.

Det här är lite OT men lika bra jag tar det så allt blir rätt :)

Tuono har samma motor som RSV-R/Factory m.m (V-twin hojarna), det som skiljer är insugs trattarna, varför har aprilia gjort det så då...de är väll lata och kanske hade för mycket RSV motorer kvar :). Men så är fallet ivarjefall! , jag har skruvat i och ur och i dessa motorer i många år och tagit isär dem så jag vet vid det här laget.

Tuono V4 och RSV4 är det lite krångligare med...de första Tuono V4 hojarna har RSV4(Ej factory motorn)"Antagligen för att de hade för mycket motorer i lager eller lathet denna gång också, med andra trattar...sen har det ändrat lite med åren efter det...det blir lite för krångligt att ta upp allt här.

Nog med OT från min sida..

R-1M verkar va en trevlig hoj :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Kul! Om du inte har betalat handpenning så kan du ju be dom dra åt helvete då dom inte ens själva vet vad dom håller på med! Du ska bli behandlad som en vip-kund och ingen jävla moppefucko!

Du vill bara att han skall släppa sin R1:a så du kan boka den. :7peta
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top