Är det okej att färgsätta hojen så här för att synas bättre?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Minns jag rätt handlade det mer om debatten om vem han egentligen var och hans andra förehavanden (utöver bombrepor). Han är ju ertappad med "tveksam moral" på ett flertal områden... Dock har vi väl båda varit här länge nog för att snart anklagas för demens...

När jag tänker på bombarrepor tänker jag på schyssta men ändå hyfsat kontrollerade körningar längs kurviga små landsvägar typ Bulten och Bogesundsvägen. Inte på en pajas med dödslängtan som kryssar mellan filerna på en vältrafikerad motorväg, i nära toppfart. Båda orsakar onda ögat hos trafikpolisen och panik hos moralpolisen. Men det ena är snudd på konst medans det andra är ren och skär idioti.

Sedan ballade väl alla trådar om den personen ur på ett eller annat sätt, eftersom det fanns medlemmar på forumet som ju faktiskt var brottsoffer på grund av hans ”andra förehavanden”.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ja, det är lagligt. Det är till och med lagligt att ha rutmönstret.
Den nivån du har tror jag inte kommer ge dig några problem med länsman heller.
Följande är det formella: Om dina dekaler är reflekterande är den blå otillåten. Endast vitt eller gult får avges framåt. Allt enligt TSFS2021:11 kap 5 §4.
Du lär knappast få problem med din färgsättning (annat än möjligen kränkta forumsdeltagare:giggle:)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Bombrepor ser nog ut på samma sätt 2023 som de gjorde 2002. De tycks dock skapa 500% mer panik från nymoralister. Min egna talang är medioker så lika få vill se dem nu som då.
Åh, men det tror jag inte ändå.
Kameratekniken har ju blivit så mycket vassare nu.
Men grundstenarna är ju desamma.

Personligen så har jag svårt att ens hitta bombrepor som ger något direkt, men t.ex. att lyssna på Schaaf på Youtube och hans ljudklipp kan ju vara tillfredsställande under den mörkare årstiden.

En stilla undran, finns det något bombrepigt som man måste ha sett, för att få med sig historien om vad som klassar en riktig bombrepa?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Åh, men det tror jag inte ändå.
Kameratekniken har ju blivit så mycket vassare nu.
Men grundstenarna är ju desamma.

Personligen så har jag svårt att ens hitta bombrepor som ger något direkt, men t.ex. att lyssna på Schaaf på Youtube och hans ljudklipp kan ju vara tillfredsställande under den mörkare årstiden.

En stilla undran, finns det något bombrepigt som man måste ha sett, för att få med sig historien om vad som klassar en riktig bombrepa?
Jag gillar vad @Alatalo skrev om skillnaden mellan snygg körning och idioti på motorvägar. Med det sagt så finns det ett antal bultenfilmer (IvanDrago m.fl) som väl går under titeln klassisk bombrepa. Sedan finns det klassiker som när någon i gamla Potatoes MC körde bakhjul naken förbi en golfklubb.

Min poäng är att SH har gått från bus och lek till mer präktigt än SMC. Jag är själv 20 år äldre än när jag började här och toppfart på min gamla Mille R och storslalom på motorvägen i 200+ har bytts mot motard- och crossträning. Jag gillar dock vad SH stod för och har lite svårt för den nya generationens förkärlek för att vrida SH till något som liknar gnällgrupperna "vad händer i (varfritt villaområde)". Det finns andra forum för de diskussionerna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gillar vad @Alatalo skrev om skillnaden mellan snygg körning och idioti på motorvägar. Med det sagt så finns det ett antal bultenfilmer (IvanDrago m.fl) som väl går under titeln klassisk bombrepa. Sedan finns det klassiker som när någon i gamla Potatoes MC körde bakhjul naken förbi en golfklubb.

Min poäng är att SH har gått från bus och lek till mer präktigt än SMC. Jag är själv 20 år äldre än när jag började här och toppfart på min gamla Mille R och storslalom på motorvägen i 200+ har bytts mot motard- och crossträning. Jag gillar dock vad SH stod för och har lite svårt för den nya generationens förkärlek för att vrida SH till något som liknar gnällgrupperna "vad händer i (varfritt villaområde)". Det finns andra forum för de diskussionerna.
Mjoh, känns lite ensamt när man blir påhoppad för att man ärligt berättar om att köra över hastighetsbegränsingen. :hihi
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kört för fort är när man lämnar det svarta!

Jag kör med stealthfärger, svart hoj och mörkgrått ställ med svart hjälm. Det hjälper mig att veta att jag är "osynlig" och undviker att tro att andra ser mig och tar hänsyn.
Sköter mig själv och skiter i andra, håller bekvämt avstånd bakåt åt mottrafikanterna!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kört för fort är när man lämnar det svarta!

Jag kör med stealthfärger, svart hoj och mörkgrått ställ med svart hjälm. Det hjälper mig att veta att jag är "osynlig" och undviker att tro att andra ser mig och tar hänsyn.
Sköter mig själv och skiter i andra, håller bekvämt avstånd bakåt åt mottrafikanterna!


SpökGöstas MO var ju att köra mörklagt så att ingen framför gjorde något oväntat bara för att dom såg en MC i backspegeln.

Men han dog ju. Flera gånger!
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej,

Jag tycker det är viktigt att synas ordentligt i trafiken och har tänkt att ha lite extra färgsättning fram till och bak till på min hoj.

Och därför valt att använda de klassiska grundfärgerna fluorescerande gult och blått som används av polisen.

Min avsikt är inte att utge mig för att vara polis på en polismotorcykel eller ens i närheten av att använda samma eller mönstersättning, utan bara använda just färgerna men att tillämpa dem på annorlunda sätt, då färgerna påkallar uppmärksamhet hos hjärndöda bilister som ibland tror att man är en långsamtgående moppe eller liknande och därmed svänger ut framför nosen på från tid till annan.

Jag har läst på en hel del och det är lagligt att använda färgerna har jag kommit fram till. Dock är det olagligt att använda polisens heraldiska tecken med skölden, samt att skriva ordet POLIS eller ens försöka skriva ett liknande ord som PILOS eller PÖLIS eller liknande, alla varianter av text som liknar ordet polis är olagligt.

Se mer om lagen här: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/tillstand-malade-polisfordon/

Enligt andra artiklar jag tagit del av får man tydligen även använda samma färger och färgsättning och mönster som på polisens bilar och även använda saftblandare på taket med blå färg men det får inte vara i fungerande skick, enligt vad jag kan utläsa. Se följande artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/760697-gjorde-om-firmabilen-till-polisbil

Men tänkte ändå lyssna med er så jag inte blir arresterad av länsman på vägen, för att jag utger mig för att vara myndighetsman vilket inte är i syftet, utan det ät att överleva i trafiken, därför har jag använt typ 2 % av färgsättningen men i ett eget mönster, den fluorerande gula som syns i dagsljus...och den blåa reflextejpen som syns i mörker.

Så vad säger ni som ev vet, är det okej att färgsätta hojen som jag gjort?

View attachment 488643View attachment 488644

Tacksam för svar som från er som har fakta i frågan ??
Kombinera med neon-jacka och vit väst så kommer du dra på dig en svans av bilar...

Lagligt: Ja.
Synligt: Ja.
Lämpligt: Ditt val.

Anekdoter:
Körde en period en gammal snuthoj, en BMW k1100LT som utrustats med gula (enbart gula, INGET blått) reflex-fält. Och neonjacka. Och vit hjälm.
Hände mig på varje tur på motorväg att bil (Audi och / eller BMW) kom ikapp, påbörjade omkörning...bromsade in och la sig bakom.
Det var inte kul efter ett tag.
Enda fördelen var väl att jag fick bekräftelse på att dom sett mig...


Annat:
Om du vill vara synlig för mötande trafik, satsa på "triangelbelysning".
Det är enligt mig oslagbart, syns mycket bättre än "reflexer" från mötande trafiks synvinkel.

Se bara till att du manuellt kan släcka "varselljusen" vid färd i mörker eller om du träffar på en besiktningsman som inte riktigt vet vad som gäller...
MC får ha "mer än bara halvljus" vid färd i dagsljus. Men orka diskutera det vid besiktning. Bättre att släcka bara.

1692710492548.png
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tycker det känns betydligt tryggare att ha mentalt mogna trafikanter på allmänna vägar, än övervintrade tonåringar som leker racing bland bilarna och skiter i allt o alla.
Själv leker jag racing ibland...på tomma vägsträckor utanför bebyggelse.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Anekdoter:
Körde en period en gammal snuthoj, en BMW k1100LT som utrustats med gula (enbart gula, INGET blått) reflex-fält. Och neonjacka. Och vit hjälm.
Hände mig på varje tur på motorväg att bil (Audi och / eller BMW) kom ikapp, påbörjade omkörning...bromsade in och la sig bakom.
Det var inte kul efter ett tag.
Enda fördelen var väl att jag fick bekräftelse på att dom sett mig...
Om dom inte såg dig förrän ni var i jämnhöjd så skulle jag inte känna mig trygg alls, då är man ju i princip blind. Då ska du ju istället vara förbannat glad att dom såg dig och väjde undan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vita hjälmar ser äckliga ut efter några mil på grund av alla insektsinälvor.
Ja vit hjälm är verkligen inget för mesar ! Klarar man inte slänga in en påkörd hare eller kanin i skuffen, flå, stycka och laga till den hemma då får man välja annan färg !
Eller ?
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag tycker det känns betydligt tryggare att ha mentalt mogna trafikanter på allmänna vägar, än övervintrade tonåringar som leker racing bland bilarna och skiter i allt o alla.
Själv leker jag racing ibland...på tomma vägsträckor utanför bebyggelse.
"Skiter i" kan juh ha uppfattats lite starkt, "struntar i andras brist på uppmärksamhet och brist på mental närvaro i trafiken" är nog ett lämpligare uttryck. Ju mer man irriterar sig på andras brister så blir man sämre själv. Hastigheten anpassas efter väg, utfarter, bebyggelse, därmed inte sagt att det är skyltat som gäller, ibland så är det under rekommenderad hastighet.
Och det är säkrare med 5 sekunders regeln bakåt.

(blev det mer PK nu? ) .
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Om dom inte såg dig förrän ni var i jämnhöjd så skulle jag inte känna mig trygg alls, då är man ju i princip blind. Då ska du ju istället vara förbannat glad att dom såg dig och väjde undan.
Min grundtanke var följande (från bilistens perspektiv), om det nu var oklart:

Jag kör här på motorvägen i min bil
Närmar mig i god fart en motorcykel
Jag går ut i omkörningsfien för att köra om motorcykeln
Oj, nu när jag är jämsides med motorcykeln upplever jag den som ett hot (polis?!) så jag saktar in, lägger mig bakom och går tillbaka till högerfilen

Vissa bilister insåg ganska snabbt att dom "tagit fel" och körde om.
Andra låg kvar. Länge...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top