Är det okej att färgsätta hojen så här för att synas bättre?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Hej,

Jag tycker det är viktigt att synas ordentligt i trafiken och har tänkt att ha lite extra färgsättning fram till och bak till på min hoj.

Och därför valt att använda de klassiska grundfärgerna fluorescerande gult och blått som används av polisen.

Min avsikt är inte att utge mig för att vara polis på en polismotorcykel eller ens i närheten av att använda samma eller mönstersättning, utan bara använda just färgerna men att tillämpa dem på annorlunda sätt, då färgerna påkallar uppmärksamhet hos hjärndöda bilister som ibland tror att man är en långsamtgående moppe eller liknande och därmed svänger ut framför nosen på från tid till annan.

Jag har läst på en hel del och det är lagligt att använda färgerna har jag kommit fram till. Dock är det olagligt att använda polisens heraldiska tecken med skölden, samt att skriva ordet POLIS eller ens försöka skriva ett liknande ord som PILOS eller PÖLIS eller liknande, alla varianter av text som liknar ordet polis är olagligt.

Se mer om lagen här: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/tillstand-malade-polisfordon/

Enligt andra artiklar jag tagit del av får man tydligen även använda samma färger och färgsättning och mönster som på polisens bilar och även använda saftblandare på taket med blå färg men det får inte vara i fungerande skick, enligt vad jag kan utläsa. Se följande artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/760697-gjorde-om-firmabilen-till-polisbil

Men tänkte ändå lyssna med er så jag inte blir arresterad av länsman på vägen, för att jag utger mig för att vara myndighetsman vilket inte är i syftet, utan det ät att överleva i trafiken, därför har jag använt typ 2 % av färgsättningen men i ett eget mönster, den fluorerande gula som syns i dagsljus...och den blåa reflextejpen som syns i mörker.

Så vad säger ni som ev vet, är det okej att färgsätta hojen som jag gjort?

369434809_263612686524104_1077631350566923497_n.jpg369407838_835465504645964_3864974494173991037_n.jpg

Tacksam för svar som från er som har fakta i frågan ??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är lagligt. Det är till och med lagligt att ha rutmönstret.
Den nivån du har tror jag inte kommer ge dig några problem med länsman heller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har själv valt att köpa en gul Kinakåpa till GSX1300R för att synas bättre än originalet svart.
Vad det gäller reflexer så är det vanliga rött bakåt, vitt framåt och gult åt sidan. Tillåtet.

Nyare MC har tom monterat gula reflexer åt sidan på gaffelbenen.
Däremot tror jag du får bakslag på montage av blå reflexband
för jag har inte sett att blå reflex är OK på fordon.

Blå fluorescerande färg tror jag inte det blir nedslag på.
1692630564281.jpeg
 
Last edited:

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Glöm det. Det är asjobbigt och man kan inte köra normalt tempo. Alla saktar in och bromsar när de ser en.
Samt att man råkar ut för och skapar fler farliga situationer med den färgsättningen än man skulle göra utan.
Det är trafikfarligt att köra så.
Det var ett intressant inlägg, tvärtom mot vad jag önskar :oops:
 

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
Har en snubbe som jag ser på väg till jobbet då och då som har en gul reflexväst och sen blå kvadrat där det står "bmw mc-klubben" på, håller på att skita på mig varenda gång jag ser han innan man ser skillnaden på texten :hihi
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Bortsett från strålkastare eller annat ljus syns mest.
Sen kommer hjälmen.
Sen kommer jackan...
...och sen motorcykeln...
På 80-talet var det mode med att ha dessa klibbor men det dog ut och av kommentarerna och faktan av vad som syns förstår man ju varför.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hej,

Jag tycker det är viktigt att synas ordentligt i trafiken och har tänkt att ha lite extra färgsättning fram till och bak till på min hoj.

Och därför valt att använda de klassiska grundfärgerna fluorescerande gult och blått som används av polisen.

Min avsikt är inte att utge mig för att vara polis på en polismotorcykel eller ens i närheten av att använda samma eller mönstersättning, utan bara använda just färgerna men att tillämpa dem på annorlunda sätt, då färgerna påkallar uppmärksamhet hos hjärndöda bilister som ibland tror att man är en långsamtgående moppe eller liknande och därmed svänger ut framför nosen på från tid till annan.

Jag har läst på en hel del och det är lagligt att använda färgerna har jag kommit fram till. Dock är det olagligt att använda polisens heraldiska tecken med skölden, samt att skriva ordet POLIS eller ens försöka skriva ett liknande ord som PILOS eller PÖLIS eller liknande, alla varianter av text som liknar ordet polis är olagligt.

Se mer om lagen här: https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/tillstand-malade-polisfordon/

Enligt andra artiklar jag tagit del av får man tydligen även använda samma färger och färgsättning och mönster som på polisens bilar och även använda saftblandare på taket med blå färg men det får inte vara i fungerande skick, enligt vad jag kan utläsa. Se följande artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/760697-gjorde-om-firmabilen-till-polisbil

Men tänkte ändå lyssna med er så jag inte blir arresterad av länsman på vägen, för att jag utger mig för att vara myndighetsman vilket inte är i syftet, utan det ät att överleva i trafiken, därför har jag använt typ 2 % av färgsättningen men i ett eget mönster, den fluorerande gula som syns i dagsljus...och den blåa reflextejpen som syns i mörker.

Så vad säger ni som ev vet, är det okej att färgsätta hojen som jag gjort?

View attachment 488643View attachment 488644

Tacksam för svar som från er som har fakta i frågan ??
Jag hade släppt gasen och visslat oskyldigt i hjälmen vid möte. Hade du kört om hade jag hickat till och jag hade dragit mig för att köra om.

Vill du ha det på ditt samvete, va?

Noll fakta, tyvärr.

Kan tipsa om att det finns ledblinkers som fungerar som varselljus. Ökar synligheten. Smutta, finns som originaltillbehör från t ex Yamaha.

Betänk att folk beter sig som panikslagna höns när de tror de har ett polisfordon inpå sig.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bortsett från strålkastare eller annat ljus syns mest.
Sen kommer hjälmen.
Sen kommer jackan...
...och sen motorcykeln...
På 80-talet var det mode med att ha dessa klibbor men det dog ut och av kommentarerna och faktan av vad som syns förstår man ju varför.
Strålkastarna syns bara framifrån. Är fordonet tillräckligt nära syns strålkastarna inte alls.
Vilket var till min stora förvåning ända till jag såg det själv.
Ska köra ut på en gata i Göteborg. Gatan ligger i skugga på grund av sluttning upp på andra sidan och solen skyms bort av upp till 15 meter hög skog på sluttningen.
Själv har jag solen emot mig ända tills jag kommer ut bland de parkerade bilarna.
Ser då svagt en svart MC med svart förare, svart passagerare komma från vänster i skuggan.
Strålkastarna syns inte alls för den är så nära.
Och kanske ny hoj med infällda LED-strålkastare.
Det var den här händelsen som gjorde att jag skaffade gul kåpa till GSX1300R.

Lätt att kontrollera på natten.
Bara kör ut på en stor parkering och se hur mycket halvljuset klarar av att lysa upp åt sidan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Däremot vill man synas lite mera, men inte orsaka problem ute i trafiken så kan man ju fortfarande använda reflexer på ett bra sätt.
Hade t.ex. reflexer på gaffelbenen på XT600an jag hade. Det gav ett annat intryck än att det var en moped.
XT600an är smal framtill och kan lätt misstas för moped framifrån och folk kör ut framför en när man kommer i 100 knyck.

Reflexer längst ut på sidospeglarna är ju ganska vanligt med. Ger ett lite bredare intryck och folk ser en lite bättre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Betänk att folk beter sig som panikslagna höns när de tror de har ett polisfordon inpå sig.
Beter du dig som ett panikslaget höns när du har ett polisfordon inpå dig ?
Då kanske du skulle söka hjälp. Hjälp finns ! :)

Själv tycker jag bara att folk kör försiktigare med Polisfordon i närheten. Exempel:
Ligger och kör om en lång radda personbilar bakom en lastbil på motorväg.
Till sist är jag framme vid lastbilen.
Bakom lastbilen ligger en polisbil.
Jag har GPS på GSX1300R och ser att lastbilen håller prick 100 km/h enligt min GPS.
Jag gissar att polisen väntar på ett lämpligt tillfälle att ingripa mot lastbilen och kör om polisbil och lastbil i 110 km/h enligt GPS'n.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beter du dig som ett panikslaget höns när du har ett polisfordon inpå dig ?
Då kanske du skulle söka hjälp. Hjälp finns ! :)

Själv tycker jag bara att folk kör försiktigare med Polisfordon i närheten. Exempel:
Ligger och kör om en lång radda personbilar bakom en lastbil på motorväg.
Till sist är jag framme vid lastbilen.
Bakom lastbilen ligger en polisbil.
Jag har GPS på GSX1300R och ser att lastbilen håller prick 100 km/h enligt min GPS.
Jag gissar att polisen väntar på ett lämpligt tillfälle att ingripa mot lastbilen och kör om polisbil och lastbil i 110 km/h enligt GPS'n.
Vad kan jag säga? Det var en stor händelse, exotisk rentav där jag växte upp när ordningsmakten förärade oss ett av sina sällsynta besök.

För övrigt har jag råkat ut för en troligtvis påverkad uniformerad psykopat i pilotbil. Ska du hjälpa honom eller hjälpa mig mot honom?

Nä, inga problem men jag har åkt med folk som kört upp på trottoir med megahög kantsten vid dalaplan i malmö, i min bil och föraren tyckte själv det var bra agerat. Jag tänker på vad mcmeken som kom hem till mig på polishoj sa, hur det var lika delar kul som farligt med folks överslagsbeteende. Har kört yrkesmässigt och de flesta som gjort det vet.

Sen har jag sett poliser göra rätt pajiga grejer också. Panikgir och passage fel sida trafiklyset, mot rött, i krypfart hamnar rätt högt på den skalan.
 
Last edited:

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Boyz & galz, tackar så här långt för era "fakta-bidrag", dock är jag kanske inte direkt klokare då ni motsäger varandra, så...I´m still confused but on another level :giggle:

Så här långt, känns det som att ComeBack's svar:

1. Kör knallgul hoj!
2. Folk skärper till sig och kör lugnare med polisen i närheten!

känns som mest fakta :D

Tror faktiskt att hans coola rapsgula Haybusa, som ser ut lite som BumbleBee från Transformers som foster i Rachets mage fotat av Lennart Nilsson...syns bästa av alla hojar :hej
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Boyz & galz, tackar så här långt för era "fakta-bidrag", dock är jag kanske inte direkt klokare då ni motsäger varandra, så...I´m still confused but on another level :giggle:

Så här långt, känns det som att ComeBack's svar:

1. Kör knallgul hoj!
2. Folk skärper till sig och kör lugnare med polisen i närheten!

känns som mest fakta :D

Tror faktiskt att hans coola rapsgula Haybusa, som ser ut lite som BumbleBee från Transformers som foster i Rachets mage fotat av Lennart Nilsson...syns bästa av alla hojar :hej
Seså, klipp och klistra nu.
Uppdatera med bilder och erfarenheter.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hmmm…. Vill du att dina medtrafikanter skall krypa fram i 67 km/t på en 70-väg när de ser dina ”polisklibbor” i backspegeln?

Och att du därmed indirekt orsakar mängder av omkörningar, när de väl insett att det inte är en polis-mc utan en civilperson? Onödiga omkörningar som inte hade behövts om dina medtrafikanter inte i första läget blivit ”skitnödiga” av din polislook.

(Du hade dessutom själv behövt köra om dem, för vem har tålamod att ligga och krypa strax över tomgångsfart :) bakom sölkorvar som inte klarar att hålla vettigt tempo….)

Så även om din personliga säkerhet kanske blir något förbättrad genom ökad synbarhet så finns risken att den totala effekten blir en försämring, sett till hela populationen. Jag kan såklart inte leda detta i bevis genom några statistiskt vederlagda studier, du får se det som ett resonemang och en fundering.

Men skall jag ändå tycka något så skulle jag personligen satsa på något iögonfallande som inte signalerar ”Polis”.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top