Är det okej att färgsätta hojen så här för att synas bättre?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmmm…. Vill du att dina medtrafikanter skall krypa fram i 67 km/t på en 70-väg när de ser dina ”polisklibbor” i backspegeln?
Kör han som Polisen kör med sin BMW K1600 är det inget problem.
För enda tillfället när Polisen ligger bakom ett annat fordon är när fordonet kör liiite för fort och Polisen håller på och filmar för att kunna ingripa.
Min erfarenhet av Polis som kommer bakifrån är att Polisen kör så mycket över normal hastighet att Polisen är borta nånstans långt fram inom några sekunder om det finns möjlighet att köra om. Och Polis som försvinner i fjärran brukar inte påverka trafikanterna.
Eller ?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Det är säkert lagligt.
Men du är en rövhatt om du gör det.

Vit hjälm och reflexväst i kombination med det där så syns du säkert, men det är ju mest oschysst mot andra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja, det är drygt och otrevligt av mig, men det fanns en tid då de här hade varit det sista inlägget som trådstartaren lagt upp på SH. Jag vågar inte tänka vad som skulle hända om en film på en bombrepa lades upp idag...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En BMW dekalad nästan som en snuthoj…?

Ja, så kan man säkert göra.

Om man vill åka på stryk.

Fan vad jag saknar dagarna när Ducatiklubben skickade ut mattsvarta dekaler att klistra över SMC’s reflexdekaler…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ser polishojarna ut så idag? De jag har sett har mer gulreflexer än förr samt att förarens utstyrsel nog är svårhärmad…

Reflextejp är absolut bra om man vill synas, särskilt förstås när det är mörkt. Men man behöver absolut inte köra låtsas-polis-stilen.

Vit eller gul hjälm SAMT det kanske viktigaste för synligheten: uppträdandet på vägen.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Själv tycker jag bara att folk kör försiktigare med Polisfordon i närheten.
Inte försiktigare från ett medtrafikantperspektiv, utan försiktigare som i "nu måste jag panikbromsa från 110 ned till 76 km/h som polisbilen ligger i för att inte bli plockad". Köerna på de större trafiklederna vid en dylik situation runt köra-hem-tid är påtagligt värre än vanligt och risken för påkörningar bakifrån minst sagt höjd eftersom "folk" inte reagerar rationellt på situationen. Ungefär som när bilen längst fram i kön på landsvägen hastigt saktar in till 10 km/h under laglig hastighet vid varje trafikkamera istället för att bara hålla skyltat.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tanken är god, o har säkert vuxit i rimlighet under tiden som du sökt genom regelverk mm, och du har formulerat dig väl, likaså, även om tråden här vänt ut o in på det hela, så har den en poäng, kan jag tycka.

Har börjat förstå, att syrliga kommentarer, tvära kast och en fasad av taggtråd bland SH's medlemmar inte alls är ovanlig, för att finna att det mot alla odds, finns en del hjärta nånstans under väderkarga ansikten från förra årtusendet.
Häng i, de har kört o plockat m hojar å vet oftast vad de snackar om...?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Ja, det är drygt och otrevligt av mig, men det fanns en tid då de här hade varit det sista inlägget som trådstartaren lagt upp på SH. Jag vågar inte tänka vad som skulle hända om en film på en bombrepa lades upp idag...
Prova!

Hur ser bombrepor ut 2023?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Glöm det. Det är asjobbigt och man kan inte köra normalt tempo. Alla saktar in och bromsar när de ser en.
Samt att man råkar ut för och skapar fler farliga situationer med den färgsättningen än man skulle göra utan.
Det är trafikfarligt att köra så.
Haha Gillar TS motivering men detta år faktiskt sant. Man tror ju direkt att det är snuten som kommer och alla kommer köra stelt och 10% lägre än angiven hastighet.

Minns en tur från Jönköping - Norrköping där jag tvunget och laglydigt låg efter snuten i 15 mil som visade sig vara en BMW åkare med väst och packlådor!!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha Gillar TS motivering men detta år faktiskt sant. Man tror ju direkt att det är snuten som kommer och alla kommer köra stelt och 10% lägre än angiven hastighet.

Minns en tur från Jönköping - Norrköping där jag tvunget och laglydigt låg efter snuten i 15 mil som visade sig vara en BMW åkare med väst och packlådor!!!
Personligen brukar jag köra om polisen när jag kommer ifatt dem. Men jag lättar oftast lite på gasen när jag kommer ikapp så jag bara ligger lite lagomt över begsänsingen istället för säg... 30+?
Enda gången polisen blev sura och blinkade på mig var när jag körde om på höger sida när de låg i 130 i vänsterfilen på 100-väg. :gnissla Men till mitt försvar körde de en gammal risig asiatisk småbil med solblekt röd lack!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp en KTM istället, den är orange redan som är typ varnings färg...??
Fast det är ju om man ligger bakom, som varning för delar som skakar loss :7peta
Bortsett från strålkastare eller annat ljus syns mest.
Sen kommer hjälmen.
Sen kommer jackan...
...och sen motorcykeln...
På 80-talet var det mode med att ha dessa klibbor men det dog ut och av kommentarerna och faktan av vad som syns förstår man ju varför.
Att jackan skulle gör så stor skillnad har jag svårt att tro. Möjligen om man sitter upprätt på en nakenhoj eller geggmoppe, men på alla hojar med mer framåtlutad sittställning så är det en ganska liten del som exponeras framåt. Och så fort det är lite kåpa så är det ganska mycket som döljer överkroppen på föraren.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast det är ju om man ligger bakom, som varning för delar som skakar loss :7peta

Att jackan skulle gör så stor skillnad har jag svårt att tro. Möjligen om man sitter upprätt på en nakenhoj eller geggmoppe, men på alla hojar med mer framåtlutad sittställning så är det en ganska liten del som exponeras framåt. Och så fort det är lite kåpa så är det ganska mycket som döljer överkroppen på föraren.
Jag blev lite överraskad hur mycket mer folk flyttade sig ur vägen i stockholmstrafiken när jag hade vit hoj, vit hjälm och allvädersställ med varselfärgade axlar och armar.
Kört med vit hjälm på massa olika hojar, men aldrig har folk flyttat sig så snabbt när jag kom ikapp som när jag satt på en vit, helkåpad hoj, med vit hjälm och det där allvädersstället.
Jag frågade ju aldrig någon av de som flyttade sig, men jag antar att mitt utseende kittlade polisupptäckardelen i hjärnan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bombrepor ser nog ut på samma sätt 2023 som de gjorde 2002. De tycks dock skapa 500% mer panik från nymoralister. Min egna talang är medioker så lika få vill se dem nu som då.
Spökgösta har ju börjat köra fort på flerfiligt i tokholm igen. Men han är väl lite persona non grata här på forumet. :hihi
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Var det inte rent av så att folk höll på att bli bannade när de skapade trådar om Spök-Gösta...?
:unsure:
Minns jag rätt handlade det mer om debatten om vem han egentligen var och hans andra förehavanden (utöver bombrepor). Han är ju ertappad med "tveksam moral" på ett flertal områden... Dock har vi väl båda varit här länge nog för att snart anklagas för demens...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blev lite överraskad hur mycket mer folk flyttade sig ur vägen i stockholmstrafiken när jag hade vit hoj, vit hjälm och allvädersställ med varselfärgade axlar och armar.
Kört med vit hjälm på massa olika hojar, men aldrig har folk flyttat sig så snabbt när jag kom ikapp som när jag satt på en vit, helkåpad hoj, med vit hjälm och det där allvädersstället.
Jag frågade ju aldrig någon av de som flyttade sig, men jag antar att mitt utseende kittlade polisupptäckardelen i hjärnan.
Jag känner igen det här med att folk flyttar på sig när jag kommer bakifrån.
Men det har de alltid gjort.
Oavsett Gul SV650S, Svart Sprint RS, Svart GSX1300R, Gul GSX1300R
Själv med vit hjälm (ofta billigaste färgvalet) och syns bra, smutsig allvädersjacka med neongult.
Jag gissar att dom tänker: Är "hen" tvungen köra fortare än jag så ska jag hjälpa till.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag känner igen det här med att folk flyttar på sig när jag kommer bakifrån.
Men det har de alltid gjort.
Oavsett Gul SV650S, Svart Sprint RS, Svart GSX1300R, Gul GSX1300R
Själv med vit hjälm (ofta billigaste färgvalet) och syns bra, smutsig allvädersjacka med neongult.
Jag gissar att dom tänker: Är "hen" tvungen köra fortare än jag så ska jag hjälpa till.
Vit hjälm är definitivt en vinnare vad det gäller synlighet.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top